På YouTube kan du lära dig att lägga en eyeliner, sticka en tröja eller styla en hijab. I veckans Stil träffar vi fem olika aktörer som har gjort YouTube till sin kreativa plattform.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det var 2005 som denna webbplats öppnade under parollen ”Broadcast yourself”. Idag har YouTube blivit en plats där man kan lära sig allt om det mesta. Där finns allt från kanaler för människor med små specialintressen till stora reklamplatser för några av världens största artister.
Framgång på YouTube kan innebära ett rejält klirr i kassan. Att tjäna pengar på att vara en så kallad ”YouTuber” har idag blivit ett nytt drömyrke för många, på samma sätt som många har haft drömmar om att bli artister eller fotbollsproffs.
I veckans reportagebaserade program träffar vi fem personer som på olika sätt har nått framgång genom YouTube:
Musikern Martin Molin blev världsberömd över en natt genom att spela på sin egenhändigt konstruerade ”Marble Machine”. Maya Nielsen och Julia Dangs modekanal har på tre år vuxit sig så starkt att multinationella företag vill synas och nämnas i deras videor. Nu står de inför möjligheten att avbryta sina studier och satsa på att vara YouTubers på heltid. Thomas Sekelius är 18 år och spelar in sina videos, där han varvar sminktips med personliga berättelser, i föräldrahemmet i Växjö, men drömmer om att flytta till Stockholm eftersom det kommer bli lättare att arbeta som YouTuber där. Bland unga muslimska modeintresserade kvinnor har så kallade ”hijab tutorials” blivit populära – videor som visar hur hijabs kan bäras på oändligt många olika sätt. En av de största profilerna inom hijabmode är Dina Tokio från England. Hon har blivit känd som videobloggare över hela världen, från Kanada till Dubai. Vi pratar också med Edit Brunner från medieföretaget Splay, som har knutit till sig flera av Sveriges största YouTube-profiler och fungerar som en slags manager för dessa nya stjärnor.