En av den elektroniska konstmusikens pionjärer som utvecklade sin idé om deep listening, djupt lyssnande, och utbildade tonsättare i att producera naturliga ljud. Oliveros avled 2016, 84 år gammal.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Jag möter Pauline Oliveros i det svala arbetsrummet i sydöstra hörnet av det legendariska Mills College utanför San Francisco, Kalifornien, USA. Pauline är trött efter en mastodontkonsert på 4 timmar och 33 minuter kvällen innan då de firade 30-årsjubileet för Centret för Nutida Musik som Pauline Oliveros startade 1966. Hon spelade med sin egen trio, Deeplistening Band med blåsaren Stuart Dempster och keyboardspelaren David Gamper. Fyra gånger under kvällen framfördes John Cages 4 minutes and thirtythree seconds. Denna konsert kommer jag aldrig att glömma. Som under en djup meditation förvann all stress, andningen blev långsam och regelbunden och jag blev sömnig! Nickade till en stund men vaknade fräsch och pigg.
I 55 år hade den då 65-åriga öppet lesbiska tonsättaren och musikanten Pauline Oliveros famnat sitt accordeon som hade absolut och ren intonation. Ett vackert, sirligt, svartvitt spel, som, när det står ihopvikt på golvet, liknar en gammal klassisk skrivmaskin med tangenter.
Pauline Oliveros föddes i Houston, Texas. På 40-talet var accordeon och dragspel mycket populära instrument. Som 9-åring fick Pauline Oliveros sitt första accordeon av mamma pianolärarinnan och hon deltog bl a i ett accordeonband med 100 musiker som spelade vid boskapssamlingar och riduppvisningar där i södern. Accordeon är ett intimt instrument, man har det i knät och bär det tätt intill sitt hjärtat.
-Instrumentet känns som en gammal vän, en förlängning av min andning. Jag vibrerar med det och det med mig, berättar Pauline Oliveros.
En av hennes otaliga plattor spelades in i en stor cistern i Washington State. I denna cistern finns ett långt eko som kräver att musikerna verkligen lyssnar till varandra, sig själv och sin omgivning. Ett litet misstag stannar kvar i 45 sekunder s a s. Cisternen blir ett extra gemensamt instrument och musikanternas sinnen och medvetenhet skärps på ett särskilt sätt. De två orden Deep Listening, djupt lyssnande, har alltid varit de mest centrala i Pauline Oliveros musikaliska värld.
-Att lyssna är något annat än att höra. Lyssnandet är en helt annan process och ett livstidsprojekt. Du hör med öronen men du lyssnar med hjärnan och hjärtat, förklarar Pauline Oliveros. Som barn älskade hon att lyssna till omgivningen och 1953 fick hon en bandspelare av sin mamma. När hon förstod att hon inte hörde allt det som bandspelaren spelade in bestämde hon sig för att medvetet öva upp sitt djupa lyssnande.
-Bandspelaren är det viktigaste verktyget för musiker under 1900-talet, anser Pauline Oliveros.
Pauline Oliveros arbetar med improvisation, komposition, elektronik, egen pedagogik, myt, ritual och meditation. Filosofin är att kreativiteten och skapandet är den vitala kraften bakom människors personliga och sociala växande.
Pauline Oliveros har alltid varit en radikal revoltör och gått sina egna vägar. Flera av hennes manliga musikervänner "dropped out" under 60-talet och sögs in i den psykedeliska flowerpower-rörelsen, men Pauline Oliveros drog sig undan vad hon själv kallar det manliga hippie-kungadömet.
Under 14 år, mellan 1967 och 1981 arbetade Pauline Oliveros som professor i komposition vid universitetet i San Diego i Kalifornien. Men då både politiken och tonsättarna blev alltmer konservativa valde hon att säga upp sig.
-När jag tackade ja till att bli professor vid San Diego-universitetet, var jag medveten om att det fanns risk att stagnera, berättar Pauline Oliveros. Jag lovade mig själv att sluta när jag kände att undervisningen inkräktade på mitt komponerande. I slutet av 70-talet valdes Ronald Reagan till president och politiken vreds till höger. Försvarsministeriet involverade all forskning vid universiten i Star War-projektet. Musik och alla andra konstformer fick stryka på foten.
-Konsten är ju farlig eftersom den får människor att tänka, menar Pauline Oliveros.
-Visst har min musik österländska influenser. Jag har praktiserat Tai Chi, Karate, Zen-Buddism, tibetans buddism, yoga och så har jag studerat för asiatiska lärare, förklarar Pauline Oliveros. Och fortsätter: Den västerländska civilisationen är fokuserad på vetenskapliga metoder och linjära tankeprocesser medan den österländska är mer inriktad på det ickelinjära och på direkt kunskap. Vi måste lära oss att balansera dessa synsätt, menar hon.
-I min egen musik är ju lyssnandet det viktigaste. Det funkar inte att spela mina stycken utan att lyssna. De flesta av mina kompositioner bygger på oral tradition och är således inte noterade på det traditionellt västerländska sättet. Allt för att ge musikanterna själva en kreativ roll. Kan man då säga att dina stycken bygger på improvisation? frågar jag Pauline Oliveros.
-Komposition är frusen improvisation, sa Stravinskij. För mig är improvisation uppspeedad komposition påpekar Pauline Oliveros i ett CD-konvolut. Hon hävdar att en västerländskt tränad klassisk musiker ser ner på improvisationen. För henne är en improviserande musiker lika skicklig som en som komponerar. Hennes åsikt är att det inte går att lyssna sig till om ett stycke är improviserat eller komponerat.
Pauline Oliveros avskyr musikaliska kategorier som t ex minimalism, vilket sätter musiken i relation till något annat och på så sätt döljer just denna musiks eget jag. Istället för noter och partitur ger Pauline Oliveros sina musiker speciella riktlinjer. De skall skapa självständiga ljud; ge tystnad före och tystnad efter varje ljud. Vad finns det att lyssna till mellan raderna undrar hon och ber sina musiker att:
"Spela som du vill, men utan harmoni, utan modalitet, utan skalor, puls och rytmer".
-Men det är ingen total frihet, poängterar hon när jag ser ut som ett frågetecken i ansiktet. Ingen av dessa musikaliska beståndsdelar är ju styckets tema, utan det som skapas kommer ur ett djupt lyssnande på varje ljud, förklarar Pauline Oliveros.
-Människor är mycket konservativa när det gäller musik, hävdar Pauline Oliveros. De är känslomässigt bundna till en viss musik de hörde i ungdomen, tex. Musik som ger trygghet och identifikation. Nya och ovanliga klanger blir hotande. Då kan deeplistening, allstå djupt lyssnande, bli ett instrument för att lära sig uppskatta det som är annorlunda, förklarar hon i programmet.
-Att du lär dig tycka om något nytt behöver ju inte innebära att du behöver lämna det gamla. Det nya kan inkluderas och du får en ny förståelse. Du upplever en större mångfald och de nya möjligheterna kan öppna fler dörrar, säger Pauline Oliveros och skrattar.
På scen spelar hon accordeon med båda händerna. Dessa akustiskt alstrade ljud modereras av elektronik: datorer och digitala ekon som hon styr med båda fötterna. Ett system de kallar "det utvidgade instrumentsystemet."
Vid konserten på Mills College närstuderar jag Pauline Oliveros där hon sitter bakom sitt accordeon med alla pedaler, monitorer, digitala delays, högtalare och datorer. Hon spelar med slutna ögon och öppnar dem kisande endast då och då för att kasta ett öga på en skärm. Hon är djupt försjunken i musiken och ser ut att njuta. Men ändå undrar jag om det verkligen är möjligt att försjunka i ett djupt lyssnande när man måste koncentrera sig på all denna elektronik.
-Jodå, det går bra, svarar hon. Att överhvud taget behärska ett musikinstrument kräver ju stor koordination och skicklighet. Att spela det vi kallar vårt uvidgade system är krävande. Jag spelar både med händerna och fötterna. Elektroniken och mina egna rörelser påverkar de ljud som blir resultatet. Det är en stor utmaning att spela på det här sättet, säger Pauline Oliveros.
Vi avslutar intervjun, jag stänger av bandspelaren. Eleverna står redan i kö i korridoren här på Mills College för att få lektioner av denna levande legend inom amerikanskt musikliv. Pauline Oliveros inflytande som mentor och inspiratör för nutida amerikanska tonsättare kan inte överskattas. Både män och kvinnor saknar ju ofta kvinnliga förebilder. Pauline Oliveros är en av de största nu levande. Hon har alltid själv velat vara ljudens ursprungskälla för att sedan tranformera dem i en livesituation från scenen.
Musiklista:
LEAR Deeplistening Band & P Oliveros
CD Deeplistening
TEN EARS CELEBRATION Deeplistening Band & P Oliveros
CD Tosca Salad
NIKE Deeplistening Band & P Oliveros
CD Deeplistening
OFF THE BEATEN TRACKER Deeplistening Band & P Oliveros
CD Tosca Salad
REASON IN MADNESS MIXED Pauline Oliveros
CD Crone Music
THE FOOL'S CIRCLE Pauline Oliveros
CD Crone Music
EPIGRAPHS IN A TIME OF AIDS P Oliveros m fl
CD Tosca Salad