Lyrisk-dramatiska sopranen Gitta-Maria Sjöberg: Jag blir inte provocerad av att kvinnor många gånger dör i operorna. Mezzosopranen Malena Ernman: Mansroller är mycket roligare att sjunga!
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Hur förena en nutida tolkning av en sopranstämma med en föråldrad kvinno- och mansbild inom operavärlden?
Gitta-Maria Sjöberg sjöng huvudrollen som den kärlekstörstande och lidande Katerina Ismajlova i Sjostakovitj’ Lady Macbeth från Mzensk som hade premiär vid Göteborgsoperan 2012. Den uppsättningen var startskottet för debatten om operasexismen i Sverige. Nu kommer Gitta-Maria Sjöberg för första gången själv till tals i den här debatten. Hon blir inte provocerad av att kvinnor många gånger dör i operorna:
– Varför offrar sig till exempel den unga slavinnan Liu i Turandot och tar livet av sig när hon älskar prinsen Calaf så mycket? Jag går in i rollen för att förstå kvinnan. Kanske beror det på att jag hade en uppväxt där kampen mellan liv och död var min ständige ledsagare. Min mamma Zeni Herzkovic var judinna och den enda överlevande i sin släkt. Jag vet att mamma skulle offrat livet för oss barn om det var nödvändigt.
– Min moster följde sina fem barn som gasades ihjäl i koncentrationslägret. Morfar, mormor och mina morbröder mördades. Mamma kom utmärglad till Sverige med de vita bussarna. Hon hade en enda klänning som hon tvättade på kvällen och hängde på tork inför morgondagen.
I programmet hör vi Gitta-Maria Sjöbergs skakande berättelse om sin mammas öde.
Gitta-Maria Sjöberg föddes i Sjuntorp, nära Trollhättan. Hon debuterade som Mimi i La bohème redan när hon gick på Operakademin i Köpenhamn 1987. 1988 fick Gitta-Maria Sjöberg Birgit-Nilsson-stipendiet. Kritikerna hyllade henne för ”röstens klangfärger, innerligheten och förståelsen av de komplexa karaktärerna och situationerna”. Sedan dess har Gitta-Maria Sjöberg sjungit vid operahus i Europa, USA, Sydamerika och Asien. I januari 2013 firade Gitta-Maria Sjöberg sitt 25-årsjubileum vid den danska operan i Köpenhamn. Hon har blivit dekorerad med Dannebrog-orden av första graden av drottning Margrethe II.
Gitta-Maria Sjöbergs hemsida:
http://www.gittamaria.com
Gitta-Maria Sjöbergs jubileumskonsert, januari 2013:
http://kglteater.dk/det-sker/forestillinger/sason-2012-2013/opera/jubilaumskoncert
Mezzosopranen och hovsångerskan Malena Ernman känner många svenskar som melodifestivalvinnaren 2009, med låten La Voix, rösten. Malena älskar att sjunga barockmusik och mycket Händel har det blivit, liksom Mozart. Och en hel del annat.
Så här beskriver Malenas kollega, mezzosopranen Anne Sofie von Otter henne: ”Malena är ett unikum, jag känner ingen sångare som påminner det allra minsta om henne. Med åren har hon övat upp sin rösts förmåga till vad som är mänskligt möjligt vad snabbhet och omfång beträffar.”
Malena Ernman började som körsångerska, bl a i Radiokören i Stockholm. Hon studerade vid Musikhögskolan och vid Operahögskolan i Stockholm. Dessutom på Musikkonservatoriet i Orléans. Hennes genombrott kom 1998 då hon tolkade Kaja i Sven-David Sandströms opera Staden och Rosina i Barberaren i Sevilla på Stockholmsoperan.
Malena Ernman har spelat/sjungit många män i operor:
– Mansroller är mycket roligare att sjunga! Män skrev operorna och tonsatte dem. Män har makt genom att vara prinsar, kungar, diktatorer, pappor och älskare. Män styr handlingen och situationen medan damen sitter och ylar i något fönster och utstöter höga svåra toner. ;-)
– Som ung blond naiv skandinaviska åkte jag ner till Europas scener och fick en chock. Män med makt tog för givet att jag skulle vara söt och hålla tyst. Jag hotades med mentala örfilar som: "Skaffar du barn förlorar du din karriär”. Jag borde vara singel och tillgänglig….
I TCO-pamfletten Bryt Tystnaden - en handbok om sexuella trakasserier säger Malena Ernman:
Operahusen ska vara på en piedestal. Feminism passar inte in i den miljön. När skattepengar finansierar en så antifeministisk verksamhet tycker jag det blir problematiskt. Det får följder som både går ut över individen och det konstnärliga klimatet.
Malena Ernmans hemsida:
http://www.malenaernman.com
Malena Ernman Blixten&co:
http://www.blixten.se/musik/malena-ernman
Musiklista:
Röstens dotter
Tommie Haglund
Markus Leoson slagverk. Joachim Gustafsson, dirigent Hymns to the Night
Phono Suecia PSCD CD 184
Carmen - Act 1/ Habanera
Bizet
Malena Ernman; Gustaf Sjökvist: Stockholm Sinfonietta, Gustaf Sjökvists Kammarkör
Opera di Fiori
King Island Roxystars Recordings AB ROXYCD38
La boheme akt 1, si mi chiamano mimi
Puccini
Gitta-Maria Sjöberg. AESCHBACHER, MATTHIAS (DIR) ODENSE SYMFONIORKESTER (ORK)
VERDI & PUCCINI ARIAS
Tosca akt 2, vissi d'arte
Puccini
Gitta-Maria Sjöberg. AESCHBACHER, MATTHIAS (DIR) ODENSE SYMFONIORKESTER (ORK)
VERDI & PUCCINI ARIAS
Turandot akt 3, tu che di gel sei cinta
Pucchini
Gitta-Maria Sjöberg. AESCHBACHER, MATTHIAS (DIR) ODENSE SYMFONIORKESTER (ORK)
VERDI & PUCCINI ARIAS
la forza del destino akt 4, pace pace mio dio
Verdi
Gitta-Maria Sjöberg. AESCHBACHER, MATTHIAS (DIR) ODENSE SYMFONIORKESTER (ORK)
VERDI & PUCCINI ARIAS
un ballo in maschera akt 2, ecco l'orrido campo ma dall'arido stelo divulsa
Verdi
Gitta-Maria Sjöberg. AESCHBACHER, MATTHIAS (DIR) ODENSE SYMFONIORKESTER (ORK)
VERDI & PUCCINI ARIAS
un ballo in maschera akt 2, ecco l'orrido campo ma dall'arido stelo divulsa
Verdi
Gitta-Maria Sjöberg. AESCHBACHER, MATTHIAS (DIR) ODENSE SYMFONIORKESTER (ORK)
VERDI & PUCCINI ARIAS
Lady Macbeth från Mzensk Zjärje bionak aria Katerina Ismajlova
Sjostakovitj
Gitta-Maria Sjöberg
Göteborgsoperans kör och orkester SR P2
Lady Macbeth från Mzensk
Sjostakovitj
Gitta-Maria Sjöberg, sopran. Pär Lindskog, tenor.
Göteborgsoperans kör och orkester SR P2
Aida akt 1, scen 1, ritorna vincitor
Verdi
Gitta-Maria Sjöberg. AESCHBACHER, MATTHIAS (DIR) ODENSE SYMFONIORKESTER (ORK)
VERDI & PUCCINI ARIAS
Il barbiere di siviglia nr 7 (5), akt 1, una voce poco fa
Rossini
Malena Ernman. HOLD-GARRIDO, ALBERTO (DIR) STOCKHOLM SINFONIETTA (ORK)
LA VOIX DU NORD**/ARIAS/ ERNMAN, MALENA
Le nozze di figaro nr 6, akt 1, non so piu
Mozart
Malena Ernman. HOLD-GARRIDO, ALBERTO (DIR) STOCKHOLM SINFONIETTA (ORK)
MY LOVE** ERNMAN, MALENA
Serse nr 1, akt 1, ombra mai fu
Händel
Malena Ernman. HOLD-GARRIDO, ALBERTO (DIR) STOCKHOLM SINFONIETTA (ORK)
Norma - Act 1/ Casta Diva
Vincenzo Bellini
Malena Ernman Gustaf Sjökvist: Stockholm Sinfonietta, Gustaf Sjökvists Kammarkör
Opera Di Fiori [Disc 1]
King Island Roxystars Recordings AB ROXYCD38
Fröken Julie
Philippe Boesman. Strindberg.
Malena Ernman, mezzosopran. Kazushi Ono, dir. THÉATRE DE LA MONNAIE
(BRYSSEL): KAMMARORKESTER (ORK)
JULIE** BOESMANS, PHILIPPE ONO, KAZUSHI