Tonsättaren Marie Samuelsson och författaren Kerstin Ekman: dilemmat krig och omvårdnad i operan Jorun orm i öga. Anna-Lena Laurin och Anders Bergcrantz om improvisation i ett genomkomponerat stycke.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I program tre i serien Dilemma samtalar författaren Kerstin Ekman och tonsättaren Marie Samuelsson om sin helaftonsopera Jorun orm i öga, en originalberättelse inspirerad av kvinnorna i den poetiska Eddan. Hur gestaltar operan dilemmat mellan krig och omvårdnad med de fornnordiska, ofta våldsamma, hjältedikterna som fond?
Tonsättaren Anna-Lena Laurin och jazztrumpetaren Anders Bergcrantz luftar dilemmat att improvisera i ett genomkomponerat stycke där alla andra musikers insatser är noterade och bestämda på förhand.
Författaren och librettisten Kerstin Ekman har ett otal antal romaner bakom sig. Hon är en av våra mest lästa svenska 1900-talsförfattare och hon har erhållit flera stora litterära priser, som Augustpriset två gånger och Pilotpriset.
1953, som 20-åring, studerade Kerstin Ekman Fornisländska och blev helt tagen av Eddadikterna. Ekman upptäckte en kvinnlig skald och inspirerades till att själv dikta om Jorun, som kallades Orm i Öga eftersom hon efter svåra upplevelser hade fått ett skarpt uttryck i ögonen.
- Efter att ha suttit ensam i 50 år, och pulat och hittat på berättelser, betvivlade jag min förmåga att samarbeta. Men det har gått bra och varit upplivande för mig! Jag kommer att sakna det när det är slut, berättar Kerstin Ekman, som kan identifiera sig starkt med det ”allmänkvinnliga” stoffet i librettot.
Under tidig medeltid fanns det en skaldekvinna som hette Jorun, fast man vet mycket litet om henne. Det lilla fragment som finns kvar handlar om motståndet mot det manliga våld som ofta skildras i krig- och hjältebragder. Där finns ett kväde som handlar om en kvinna som övervinner sin egen sorg genom att hjälpa en barnaföderska. En annan slags hjältinnedikt som handlar om medmänsklighet och omvårdnad.
- Där finns ett intressant dilemma, förklarar tonsättaren Marie Samuelsson. Visst existerar våldet men mänskligheten går vidare genom omvårdnad och medmänsklighet, vilket gör att historien går att knyta an till nutiden.
Marie Samuelssons har tonsatt en mängd musikstycken och har fått både Bo Wallnerpriset och Kurt Atterbergpriset och är nu vice preses i Kungliga Musikaliska Akademin i Stockholm.
Operan Jorun orm i öga hade premiär den 19 juli 2013 på Vadstena Slott. Musiken framförs av tolv musiker, fyra sångsolister och 12 korister. I instrumenteringen kommer bl a att finnas en teorb, en långhalsad luta som är försedd med 6-8 extra bassträngar.
- De två spelplatserna, den mytologiska och den verkliga, skiljer sig åt musikaliskt, berättar Marie Samuelsson. I den verkliga världen är tonspråket mer lyriskt, rytmiskt och rakt. Medan musiken i sagovärlden är klangbaserad och abstrakt. Det har varit mycket roligt att tonsätta den otroligt fina texten av Kerstin Ekman.
Kerstin Ekman, Albert Bonniers förlag:
http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/Forfattarpresentation/?personid=5378
Kerstin Ekman, Nordisk Kvinnolitteraturhistoria:
http://nordicwomensliterature.net/sv/writer/ekman-kerstin
Marie Samuelssons hemsida:
http://www.mariesamuelsson.se
Marie Samuelsson, Gehrmans Musikförlag:
http://www.gehrmans.se/upphovsman/marie_samuelsson
Tonsättaren Anna-Lena Laurin och jazztrumpetaren Anders Bergcrantz luftar dilemmat att improvisera i ett genomkomponerat stycke där alla andra musikers insatser är noterade och bestämda på förhand. Efter många års jazzäktenskap samarbetar de nu inom nutida konstmusik. Hon tonsätter och han improviserar solon.
Efter flera årtionden som jazzsångerska och pianist skriver Anna-Lena Laurin nu orkestermusik. Flera svenska symfoniorkestrar har spelat hennes verk Iphigenia, Persephone och The Painter.
Jazztrumpetsolisten Anders Bergcrantz är en av Anna-Lena Laurins favoritimprovisatörer. Han är en av våra internationellt mest ansedda jazzmusiker och har spelat i bl a Carnegie Hall och Sweet Basil med giganter som Victor Lewis, Adam Nussbaum, Dave Liebman, Mike Brecker och Richie Beirach.
- I solot i stycket Painter med Norrlandsoperans Symfoniorkester, låter Anders som en fyllebult. Jag älskar hur vulgär han är och att han som solist uttrycker komplexa känslor, inte bara vackra. Det handlar om att förmedla och att berätta med tonalitet, med sound, med frasering och med timing på trumpeten, förklarar Anna-Lena Laurin.
Anders Bergcrantz spelar aldrig en ton för mycket. Han älskar att ha luft i det som är runt omkring honom.
- En stor orkester som fyller hela lokalen och fyller människornas sinnen med musik gör att jag som solist har ett stort fundament och en solid grund att stå på, säger Anders Bergcrantz, som känner sig väldigt fri när han spelar med så många musiker.
- Även om jag i Anna-Lenas stycken spelar med total avsaknad av jazzlicks eller jazztiming så är jag jazzmusiker även tillsammans med en symfoniorkester. Som förresten har en tillvaro som inte går att jämföra med livet som jazzkatt. Gagerna, omhändertagandet, de fina konserthusen. Allting är väldigt safe. Och det är fantastiskt!
Anna-Lena Laurins hemsida:
http://www.vanguardmusicboulevard.com
Composer Anna-Lena Laurin, facebook:
https://www.facebook.com/pages/Composer-Anna-Lena-Laurin/169779229847310
Anders Bergcrantz hemsida:
http://andersbergcrantz.com
Anders Bergcrantz, Fan Page Facebook:
https://www.facebook.com/pages/Anders-Bergcrantz-Fan-Page/211877835572527
Musiklista;
Röstens dotter
Tommie Haglund
Markus Leoson slagverk. Joachim Gustafsson, dirigent Hymns to the Night
Phono Suecia PSCD CD 18
01 The Painter, I. Cypresses
Anna-Lena Laurin
Anders Bergcrantz
Liveinspelning
01 Paths of Sorrow (Sorgestråk)
Marie Samuelsson
Caput Ensemble. David Curtis, dir
Nordiska Musikdagarna Reykjavik 2006. Commissioned by NOMUS
SR Inspelning
Bastet Solgudinnan
Marie Samuelsson
Anna Lindal, Violin. Kungliga Filharmonikerna. Mats Rondin, dir
Live SR
Bastet Solgudinnan
Marie Samuelsson
Anna Lindal, Violin. Kungliga Filharmonikerna. Mats Rondin, dir
Live SR
Röstens dotter
Tommie Haglund
Markus Leoson slagverk. Joachim Gustafsson, dirigent Hymns to the Night
Phono Suecia PSCD CD 18
Mrs Hope
Anna-Lena Laurin
Anna-Lena Laurin, sång, piano. Anders Bergcrantz, trumpet
Sapphire
Anders Bergcrantz
Richie Beirach, piano. Anders Bergcrantz, trumpet
In this together
01 The Painter, I. Cypresses
Anna-Lena Laurin
Anders Bergcrantz, trumpet. Richie Beirach, piano. Norrlandsoperans Symfony Orchestra, jazz trio.
Conductor: Per-Otto Johansson
Liveinspelning
05 The Painter, V. Twilight
Anna-Lena Laurin
Anders Bergcrantz, trumpet. Richie Beirach, piano. Norrlandsoperans Symfony Orchestra, jazz trio.
Conductor: Per-Otto Johansson
Liveinspelning
Iphigenia
Anna-Lena Laurin
Anders Bergcrantz, trumpet. Richie Beirach, piano. Kungliga Filharmonikerna. Thomas Søndergård, dir
P2 Live 20110610 1930
Iphigenia
Anna-Lena Laurin
Anders Bergcrantz, trumpet. Richie Beirach, piano. Kungliga Filharmonikerna. Thomas Søndergård, dir
P2 Live 20110610 1930