Sveriges mest populära poddar

Tollans musikaliska

En egen röst del 1. Singer-songwritern Edda Magnason: Vad är en egen röst?

39 min • 30 maj 2017

Vad är ett eget uttryck, en egen röst i musiken? Hur manifesterar sig den egna rösten hos en tonsättare, en instrumentalist, en dirigent, sångare eller hos en operachef? Får alla ha en egen röst?

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

I fem program handlar det om att ha en egen röst, ett eget uttryck, i musiken.

Dirigenten Susanna Mälkki dirigerar världens främsta symfoniorkestrar och hon gör det utan pinne.

– Dirigentens egen musikaliska röst skapas genom att förbinda de olika stämmorna I en orkester. Klangen blir en slags vävnad, säger Mälkki. Tolkningen går genom min röst, min personlighet. Tonhöjd och karaktär, javisst, men även precision, intonation, omständighet, energi och vanor påverkar. När tiden upphör skapas den vackra balansgången mellan att driva orkestern framåt och att låta musiken hända.
De grekiska filosoferna Platon och Sokrates förbjöd tonarter som uttryckte längtan eller klagan. Bl a det antika Greklands mixolydiska tonart som poeten Sappho skapat. Mångsträngade instrument som harpa ville man förbjuda, till förmån för entoniga flöjter.

I det fundamentalistiskt och islamistiskt styrda Iran finns stenhård censur av kvinnliga sångröster. De får inte höjas offentligt.

– Det är omänskligt, anser censurerade iranska sångerskan Mahsa Vahdat, som vill få fundamentalister att vekna. Det är som att förbjuda kvinnor att skratta, att gråta och att andas - tillsammans med män.

– Över hela världen har kvinnliga röster en underrepresentation inom musiken, förklarar Marie Korpe, chef för Freemuse, Freedom of Musical Expression. Kvinnors låga musikaliska status har ofta inte religiösa orsaker utan kulturella och sociala skäl. Här finns många röster, som väntar på att få blomma ut!

– Vad är en egen röst, undrar singer-songwritern Edda Magnason. Min stämma förändrar sig ständigt även om min kärna är kvar.

Jazzartisten Cæcilie Norby tar modigt ton på ny skiva med egna sångtexter till klassiker av tonsättare som Erik Satie och Maurice Ravel.

– De franska impressionisternas mood passar mitt uttryck, förklarar Cæcilie Norby. De skavanker du har i rösten är också det mest personliga. Dina erfarenheter och din ålder ger avtryck I din stämma.

 

Spellista:

Phrase

E Satie, Cæcilie Norby

Cæcilie Norby m fl.

Arabesque

Sony

 

 

Before the mountains were born

Borisova-Ollas, Victoria

Mälkki, Susanna (dir), Sveriges Radios Symfoniorkester

Inspelat Berwaldshallen 2008-03-14

 

 

Mystery

Mahsa Vahdat, text & musik

Mahsa Vahdat, sång

Listen To The Banned

Freemuse & Deeyah          HCD7249

 

 

Wuthering Hights

Kate Bush, text & musik

Kate Bush, sång

 

 

Drömde jag var hund

Edda Magnason

Edda Magnason, m fl

Caprice CAP 21812

 

 

Boats

Edda Magnason

Edda Magnason

Caprice CAP 21812           

 

 

Snow

Edda Magnason

Edda Magnason

Caprice CAP 21812

 

 

No Air

Erik Satie, Cæcilie Norby

Cæcilie Norby m fl

Arabesque

Sony

 

 

Phrase

E Satie, Cæcilie Norby

Cæcilie Norby m fl.

Arabesque

Sony

 

 

Sange Til Digte Fra Des Knaben Wunderhorn.

3. Steile Liebe

Anton Webern

Solveig Lumholt, sopran. Erik Norby & Thomas Clausen

 

 

The Dead Princess

Maurice Ravel

Cæcilie Norby m fl

Arabesque

Sony

 

 

Pavane pour une Infante defunte

Maurice Ravel

Maurice Ravel, pianorulle

 

 

Bei Mir Bist du schjein

Sholom Secunda, musik. Jacob Jacobs, text.

Cæcilie Norby m fl.

Arabesque

Sony

Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00