Joséphine Baker - sångerska, dansare, regnbågsmamma och motståndskvinna som lyckades förverkliga sig och sina musikaliska drömmar 'mot alla odds'. Andra delen av "När vinden vänder".
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Medverkar gör fagottisten Monica Ellis i ensemblen Imani Winds från New York, pianisten Althea Waites från Los Angeles och dirigenten och tonsättaren Renée Baker från Chicago.
Joséphine Bakers klassresa är gigantisk. Vinden vänder flera gånger. Från fattigdom och misär reser hon sig och blir den första afroamerikanska scenartist som når stjärnstatus. Joséphine Baker blir en av Europas mest populära och högst betalda artister - en riktig fashionista, som har en gepard som sällskapsdjur, blir filmstjärna, bor i ett slott med sina tolv adopterade barn och är bästis med furstinnan Grace av Monaco.
Joséphine Baker föds 1906 och växer upp under knappa villkor i St Louis, Missouri. Hon arbetar som barnvakt och städerska hos rika, vita familjer redan som 8-åring.
1917, när Joséphine Baker är 11 år, upplever hon ett av de värsta rasistiska dåden i USA’s historia. Den s k Östra St Louis-massakern. Tusentals vita människor demolerar och bränner ner svarta människors hem och skjuter rakt in i folkmassor med afroamerikaner. Flera svarta lynchas efter utrop som ”Söderns negrer förtjänar en geniun lynchning”. Mellan 100 och 200 människor dör i de våldsamma upploppen, de allra flesta afroamerikaner. Sex tusen afroamerikaner blir hemlösa efter massakern.
Händelserna i Östra St Louis satte outplånliga spår hos Joséphine Baker och under hela sitt vuxna liv arbetar hon aktivt mot rasism. Redan under sina föreställningar på 20-och 30-talen kräver hon i kontrakten att även svarta skall ha tillåtelse att komma till hennes föreställningar.
Joséphine Baker vinner sin första danstävling vid 14 års ålder. I samband med det här turnerar hon I USA med Jones Family Band och Dixie Steppers. Hon flyttar till New York och uppträder i The Chocolate Dandies ett namn som används av en mängd olika jazzensembler USA på 1920- och 1940-talen.
Som liten upplever pianisten Althea Waites de 1876 instiftade Jim Crow-lagarna i USA, vilka möjliggör segregationen.
- Vi svarta förbjuds att använda samma toaletter, restauranter, dricksvattenfontäner, bussar ja, t o m kyrkor som vita. Det finns skiljeväggar mellan säten för vita och svarta i bussarna. Svarta kan inte prova kläder i varuhusen och det finns biografer för vita dit svarta aldrig får tillträde, berättar Althea Waites.
Joséphine Baker står inte ut med segregationen i USA utan köper 1925 en enkel biljett till en atlantångare och går i exil i Paris. Hon är endast 19 år gammal.
Blåskvintetten Imani Winds gav nyligen ut cd’n Joséphine Baker - A Life Of Le Jazz Hot!, med två sviter om artisten.
- Nuförtiden känner många inte ens till Joséphine Baker. Därför vill vi ställa henne i rampjuset genom de scenshower vi sätter upp med musiken från vår cd, berättar Monica Ellis, fagottist i ensemblen.
- Artistkretsarna i USA under 30- och 40-talen begränsar henne. De är så inskränkta att en kvinna, en så stor personlighet som Joséphine Baker, är tvungen att finna en plats där de uppskattar hennes talang.
-Vinden vänder helt på fransk mark och Joséphine Baker upplever för första gången att publiken struntar i hennes hudfärg och ser henne som den artist hon är. Detta är Joséphins viktigaste vändpunkt och hon använder den till att skapa sin magnifika karriär, säger fagottisten Monica Ellis i programmet.
Joséphine Baker inleder sin Parisvistelse med att framträda I föreställningen La Revue Nègre, Neger-revyn, på Théâtre des Champs-Elysées.
Den ökända finalen, Vildens dans, väcker starka reaktioner hos vissa delar av publiken. Joséphine Baker dansar nämligen topless, endast iklädd fjäderboa vid stussen och huvudet. Hon har stora örhängen och skelar med ögonen. Jospéhine Baker har med sin dans skapat en skandalsuccé!
- Vissa anser att Joséphine Baker tjänar pengar på att uttrycka parisarnas fördomsfulla syn på afroamerikaner som abnorma freaks som sysslar med pajaserier. Många svarta tar illa vid sig över den där driften med svarta kvinnors kroppar och deras bakdelar, säger dirigenten och tonsättaren Renée Baker, som bildade 50-personersgruppen Chicago Modern Orchestra Project.
- Joséphine Baker blir extremt sexualiserad, speciellt av vita män. Själv ser hon inte enbart sig själv som sexobjekt, utan använder sig av det dramatiska, det provokativa och det som mest chockar publiken, säger Monica Ellis.
- Jag förstår att hon gör så här för att visa att hon är en stor artist, helt enkelt! Hon använder de instrument hon har; sin kropp och sin skönhet. När vi nu kan vi se hela bilden är dessa uppträdanden bara ett utsnitt ur det bildspel som är hela hennes konstnärliga historia, förklarar fagottisten Monica Ellis.
I Paris spelar Joséphine Baker in filmroller som Siren of the Tropics, Zou-Zou och Princessan Tam-Tam. 1935 tar hon sånglektioner inför sin roll som Dora, dottern till guvernören i Guadeloupe, i Offenbach’s komiska opera La Créole.
1936 gör hon än en gång succé. Denna gång med föreställningen La Folie du Jour – dagens galenskap - där hon dansar endast iklädd bh, strass och 16 konstgjorda bananer runt midjan. Här utför hon de kända Charleston-rörelserna där armarna korsas över knäna. En del ser de här gula frukterna som symboler för manliga könsorgan. Joséphine Baker får smeknamn som Svarta Pärlan, Brons Venus och Kreolgudinnna. Över hundra män friar till henne.
Joséphine Baker är nu en av Europas mest populära och högst betalda artister och promenerar nedför Champs-Élysées med sin gepard Chiquita, gullar med sin get Toutoute eller dränker sin gris Albert i dyra parfymer.
Hon återvänder till New York i mitten av 30-talet för att medverka i föreställningen Ziegfield Follies på Broadway. Det svarta samhället i Harlem hyllar henne, men varken den vita publiken eller vita recensenter i USA accepterar att en afroamerikansk kvinna kan vara sofistikerad och glamorös. I New York Times kallas Joséphine Baker för 'negerslinka'.
Hon återvänder till Frankrike. Hon blir fransk medborgare 1937 och uppsäger samtidigt sitt amerikanska medborgarskap.
- I Joséphine Bakers liv vänder vinden många gånger, anser fagottisten Monica Ellis. Bland annat när hon arbetar för den franska motståndsrörelsen under andra världskriget. Hon inser att hon är duglig även utanför scenen och filmduken och får visa vilken humanist hon är.
Under nazisternas ockupation av Frankrike arbetar Joséphine Baker för den franska motståndsrörelsen genom att smuggla meddelanden bland sina notblad eller i underkläderna.
- Att Joséphine Baker skulle utföra den här typen av hemliga uppdrag är för många helt osannolikt, och det gör henne än mer undercover, skrattar Monica Ellis. Sångerskan använder smarta, listiga och varierande sätt att göra en insats för det hon tror på. Hon är en extraordinär kvinna.
Joséphine Baker är en föregångare till Marilyn Monroe och Madonna. Eller en legering av dessa båda artistiska ättlingar. Men hur kunde då Joséphine Baker, som var så ensam i sitt slag, vara så extremt stark och målmedveten?
- Elasticiteten hos ett förtryckt folk är speciell, förklarar Monica Ellis. Det sista du tänker på är att du är förtryckt. Du funderar ständigt på hur du skall komma ur din misär, hur du skall kunna förverkliga det du har inom dig; dina drömmar, ditt kall. Du tänker inte på svårigheterna utan på vad som ligger framför dig. Hur tiderna skall förändras, avslutar fagottisten Monica Ellis i blåskvintetten Imani Winds.
Den 8 april 1975 firar Joséphine Baker sina 50 år som entertainer genom en revy på varitéteatern Bobino på Montparnasse, på Seines vänstra strand i Paris. Den är finansierad av bl a Grace av Monaco och Jacqueline Kennedy Onassis. Fyra dagar senare avlider Joséphine Baker i en hjärnblödning. Hon är knappt 69 år gammal. Paris hylllar henne med en begravning värd en statschef och skjuter en salut med 21 skott.
Låtlista:
12:03 Billie Holiday, Harry Edison, Ben Webster, Jimmy Rowles, Barney Kessel, Red Mitchell, Alvin Stoller - Body And Soul Album: Holiday For Lovers Kompositör: Johnny Green Bolag: VERVE
12:05
Josephine Baker, Jo Bouillon - Don'T Touch My Tomatoes
Album: My Greatest Songs
Kompositör: Trad
Bolag: RCA
12:08
Josephine Baker - Lonesome Lovesick Blues
Album: Bravo A Josephine Baker
Kompositör: Spencer Williams
Bolag: COLUMBIA
12:13
Joséphine Baker, Adrien Lamy, Melodic-Jazz Du Casino De Paris, Edmond Mahieux - J'Ai Deux Amours
Album: Exotique
Kompositör: Vincent Scotto
Bolag: FLAPPER
12:18
Josephine Baker - I Want To Yodel
Album: Bravo A Josephine Baker
Kompositör: W Spencer
Bolag: COLUMBIA
12:20
Joséphine Baker - Sans Amour
Album: Exotique
Kompositör: Charles Borel-Clerc
Bolag: FLAPPER
12:25 Imani Winds - La Belle Sirène Comme Le Comedienne/ I Journey Across The Ocean Kompositör: Jeff Scott Bolag: KOCH INTERNATIONAL CLASSICS
12:27 Josephine Baker, Comedian Harmonists, Erwin Bootz - Espabilate Album: Joséphine Baker 1933-1937 Kompositör: Eliseo Grenet Bolag: CHANSOPHONE
12:29
Joséphine Baker, Melodic-Jazz Du Casino De Paris, Edmond Mahieux - La Petite Tonkinoise
Album: Exotique
Kompositör: Vincent Scotto, G Villard
Bolag: FLAPPER
12:34
Josephine Baker - Madiana
Album: Joséphine Baker 1933-1937
Kompositör: Maiotte-Almaby
Bolag: CHANSOPHONE
12:37
Imani Winds - La Belle Sirène Comme Le Comedienne/ Ii One Ticket Please
Kompositör: Jeff Scott
Bolag: KOCH INTERNATIONAL CLASSICS
12:43
Joséphine Baker, Le Jazz Du Poste-Parisien, Al Romaine - Haiti
Album: Exotique
Kompositör: Vincent Scotto
Bolag: FLAPPER
12:46
Josephine Baker, Wal-Berg - I'M Feelin' Like A Million
Album: Joséphine Baker 1933-1937
Kompositör: Nacio Herb Brown
Bolag: CHANSOPHONE
12:50
Imani Winds - Portraits Of Josephine Baker Vi Les Milandes Imani Winds
Kompositör: Valerie Coleman
Bolag: KOCH INTERNATIONAL CLASSICS
12:53
Josephine Baker, John Ellsworth - Doudou
Album: Joséphine Baker 1933-1937
Kompositör: Pothier, Maurice Hermite, Pipon
Bolag: CHANSOPHONE
12:56
Josephine Baker, Jo Bouillon - Je Voudrais
Album: My Greatest Songs
Kompositör: Bruno Coquatrix
Bolag: RCA
12:59
Joséphine Baker - The Times They Are A-Changing Album: Live At Carnegie Hall Kompositör: Bob Dylan Bolag: TELE GENERAL STUDIOS