Hör musikalisk kreativitet ihop med förmåga till unika associationer, att vara excentrisk, too much, heldeppig, gränsöverskridande eller hyperaktiv? Kort sagt - allt annat än mainstream. Del 1 av 4.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vad har Britney Spears, Robert Schumann och Amy Winehouse gemensamt? Eller Gioacchino Rossini, som skrev 40 operor på 20 år, och singersongwritern Jeff Buckley? Beethoven och Nina Simone? Tom Waits och Mozart? Hör galenskap och genialitet ihop?
2012 tilldelades Benjamin Staern Sveriges största tonsättarpris, Christ Johnsonpriset, på 180 000 kronor, för sin klarinettkonsert Worried Souls, Oroade själar, med solisten Karin Dornbusch och Norrköpings Symfoniorkester under ledning av Stefan Solyom.
Svenska musikaliska Akademin gav motiveringen: "Med häpnadsväckande förmåga hanterar Benjamin Staern stora musikaliska former på ett originellt och personligt sätt, i ett verk präglat av rikt varierad orkestrering och bländande virtuositet i solostämman."
Benjamin Staern har flera utvidgade sinnen; dels absolut gehör och dessutom synestesi. Benjamin hör färger i toner och ser toner i färger. Detta förstod han först själv när han vid Universitet i Lund började läsa om tonsättaren Arnold Schönbergs samarbete med bildkonstnären Vassily Kandinsky. Även tonsättarna Olivier Messiaen och Nikolaj Rimskij-Korsakov var synestetiker.
När Benjamin Staern ser en speciell färg hör han en bestämd ton. Och när han hör en ton ser han en färg. Samma ton högre upp i oktaven har en ljusare nyans än den lägre tonen. Färgen svart är tystnad. Tonen C är vit. G-klaven ser han i gult, altklaven i rött, tenorklaven i brunt, basklaven i blå färg, blåsinstrumenten i grön färg och slagverken har ett brus av grå nyanser eller tonkluster, eftersom de ofta inte har någon fixerad tonhöjd.
Experimentstycket för brassensemble Colour Wandering är en färgvandring där Benjamin Staern lät färgerna styra det musikaliska uttrycket. Här bygger han upp samma melodi i olika hastigheter samtidigt. Då uppstår det bland annat kvartstoner, vilket han sjunger för oss i programmet. Han har ju absolut gehör.
Men ibland blir det kaos i Benjamin Staerns hjärna när han till exempel under en konsert bombarderas av musikens alla färger eller när han ständigt översköljs av toner när han ser färger. Även det absoluta gehöret kan ge upphov till frustrationer. Men när han komponerar så överröstar hans egna musikaliska infall alla de andra tonerna och färgerna i huvudet!
– När jag var sju år hörde jag en repetition av Verdis opera La Traviata och huvudrollen sjöng en kvartston fel. Då mådde jag illa, på samma sätt som när jag hör mikrotoner. Då kan jag se fler färger än vanligt. Det är som att se bensin på trottoaren eller att se flera strimmor framför mig som blir missfärgade, liksom fraktalmålningar, Mandelbrot.
– Toner och färger krockar med varandra och en märklig ”mosaik” uppstår. Det är helt surrealistiskt, skrattar Benjamin Staern, som föddes med Kraniosynostos, vilket betyder att fontanellerna hos honom som litet barn slöt sig alltför tidigt. Det här är något som sker för ett barn på 2 000 födda. Han opererades som bebis och var helt stum mellan 2 år och 6 år. Benjamin Staern diagnostiserades då med en speciell form av autism.
– Det är samma diagnos som Gustav III hade, berättar Benjamin. Även Stanley Kubrick och Glenn Gould var förmodligen autister. Jag grät när jag såg filmen Rain Man med Dustin Hoffman, eftersom jag kände igen mig.
– Musiken har hjälpt mig i livet. Jag har med åren vant mig vid mina utvidgade sinnen och upplever dem nu som fantastiska. Jag är stolt över den jag är, säger Benjamin Staern och skrattar sitt härliga skratt.
Benjamin är son till den legendariske dirigenten Gunnar Staern, som ledde orkestern som senare blev Kungliga filharmonikerna. Han dirigerade även Gävle Symfoniorkester, Stora Teaterns Orkester i Göteborg och Malmö Operaorkester.
– Min far hade 5 000 partitur från ett helt yrkesliv. Jag blev mycket intresserad av den grafiska bilden i komplexa partitur, t ex hos Krzysztof Penderecki och Witold Lutosławski. Redan som sexåring började jag kopiera noter från de partitur som min pappa använde i sitt arbete, berättar Benjamin.
Gunnar Staern avled 2011. Mamma Harriet Staern har varit körsångerska och kostymansvarig på Malmöoperan och är nu påklädare på samma opera där även Benjamin arbetar som notbibliotikarie. Han sorterar noter och stämmor. Det är en vilopunkt i skapandet, säger han själv.
Benjamins mamma har varit och är fortfarande ett stort stöd för Benjamin. Hon tog hand om honom medan fadern ”var ute och jobbade på fältet”, som Benjamin Staern säger.
– Tidigare i mitt liv hade jag problem med grovmotoriken. Jag var ofta ute och spelade cello och piano med flera ungdomsorkestrar och då var mamma ett ovärderligt stöd för mig. Nuförtiden går mamma och jag tillsammans på uruppföranden av både konserter och operor.
Benjamin Staern slog igenom år 2000 med det symfoniska verket The Threat of War, Krigshot, som fick stort internationellt gensvar. Hans stycken har framförts på flera scener i Sverige, i Tyskland, i Tokyo, på Island och i Skottland.
Numera får Benjamin Staern beställningar från orkestrar, ensembler och musiker runt om i Europa. Under tre år var han Composer-in-residence hos New European Ensemble i Holland. Han komponerade ett helaftonsstycke som uruppfördes av denna ensemble 2014, då Umeå var europeisk kulturhuvudstad.
Musiklista:
Fire And Improvisation
Emil Jonason,
Emil Jonason
REHAB
Amy Winehouse,
Mbuyamba, Na
Amy Winehouse
Amy Winehouse
ISLAND RECORDS00407, 171 782 3
Cp Skräck
Mbuyamba
Mad Odds
Fire And Improvisation
Emil Jonason,
Emil Jonason
Worried Souls
Benjamin Staern,
Karin Dornbusc
Norrköpings Symfoniorkester
StefanSolyom, Dir
IL BARBIERE DISIVIGLIA: NR 7 (5), AKT1, "UNA VOCE POCOFA"
Gioacchino Rossini,
Cesare Sterbini
Malena Ernman/ AlbertoHold-Garrido/ Stockholm Sinfonietta
ROXY RECORDINGS29117, 1019892
YELLOW SKIES
Benjamin Staern,
Anna Svensdotter/Benjamin Staern
SFZ RECORDS 23788, SFZ 1016
Yellow Skies
Benjamin Staern,
Anna Svensdotter/Benjamin Staern
SFZ RECORDS 23788, SFZ 1016
Colour Wandering
Benjamin Staern,
Musikhögskolans I Malmö Brassensemble
Håkan Hardenberger, Dir
Colour Wandering
Benjamin Staern,
Musikhögskolans I Malmö Brassensemble
Håkan Hardenberger, Dir
Il Barbiere Di Siviglia: Nr7 (5), Akt 1, "Una Voce Poco Fa"
Gioacchino Rossini,
Cesare Sterbini
Malena Ernman/ Alberto Hold Garrido/ Stockholm Sinfonietta
Roxy Recordings 29117, 1019892
Colour Wandering
Benjamin Staern,
Musikhögskolans I Malmö Brassensemble
Håkan Hardenberger, Dir
Jubilate
Benjamin Stearn,
BBC Scottish Symphony Orchestra
Fire And Improvisation
Emil Jonason
Emil Jonason
Threat Of War
Benjamin Stearn,
Gävle Synfoniorkester
Mats Rondin, Dir
Tranströmersånger
Benjamin Stearn,
New European Ensemble
Carina Vinke
Christian Karlsen, Dir
NATTENS DJUPA VIOLONCELL
Benjamin Staern,
Karin Boye
Anna Larsson/ JanRisberg/ Sonanza
PHONO SUECIA 00408, PSCD 180