Sveriges mest populära poddar

Tollans musikaliska

Musiken har ordet 2: Filmaren och musikern Hans Appelqvist dras till röstens skörhet hos amatörsångare och röstklangen hos äldre kvinnor.

38 min • 28 mars 2017

Hans använder recitationer av Naima Wifstrand och Karin Boye. - I all lyrik finns musik och rytm i hur man formar en fras, förklarade poeten Eva Ströms pianolärare.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

I andra programmet i serien Musiken har ordet möter vi musikern och filmskaparen Hans Appelqvist, poeten, författaren och tidigare läkaren Eva Ström, operaskolade rockmusikern Nike Markelius och dramaturgen och författaren Carsten Palmaer.

Hans Appelqvist är utbildad till Tonemeister under tre år vid det danska Musikkonservatoriet i Köpenhamn. I en tonmästare samlas både den tekniska och den musikteoretiska kunskapen. En Tonemeister är alltså en slags länk mellan tekniker och musiker. Hans Appelqvist fascineras av röstens skörhet hos amatörsångare.

- Jag dras även till röstklangen hos äldre kvinnor och använder raspiga recitationer av Naima Wifstrand och Karin Boye i mina musikstycken, berättar Hans Appelqvist.

Till videofilmen Sjunga slutet nu skapade han fantasifiguren Klot som är vän med pojken Vissen. Klot är en svävande boll med mun och hen talar amerikanska med en syntetisk/digitaliserad stämma. Hans Appelqvist säger att det också är det tekniska i detta som verkligen intresserar honom.

Poeten, författaren och tidigare läkaren Eva Ström belönades 2003 med Nordiska Rådets Litteraturpris. Vid pianot komponerade Eva Ström små stycken som tonåring. Hon skrev text till ett oratorium, dikter till musik av Bach och libretto till kortoperan Du får inte gå tonsatt av Ylva X Arkvik.

- Jag menar att det i all lyrik finns musik och rytm i hur man formar en fras. Det lärde jag mig av min pianolärare. Han diskuterade hela tiden hur fraser hänger ihop och hur musiken byggs upp. Så är det! En rytm kommer inom en för att sedan ordsättas, säger Eva Ström som läser flera av sina dikter i programmet.

-Jag är övertygad om att det finns något musikaliskt i att vara läkare. Utan att lyssna på olika ljud i människokroppen skulle det inte fungera.

Den operaskolade rockmusikern Nike Markelius är barnbarn till arkitekten Sven Markelius som ritade Helsingborgs Konserthus. Nike valde friheten i rockmusiken. Hon spelar trummor i Tant Strul och hon spelar elgitarr, sjunger och komponerar musik till Nike och Röda Orkestern. Senaste projekt är aktuella CD’n Det står skrivet med politiska texter av författare och poeter. Gästmusiker är bl a klarinettisten Emil Jonasson och stråkkvartetten Fläskkvartetten.

- Sverige och världen står inför oerhörda förändringar och försämringar i klimat, i världsekonomi och genom ökade klassklyftor. Jag ville inte skriva 15 texter själv, utan var nyfiken på andra människors reaktion på detta och ville ge min musikaliska röst åt deras ord. Trots att jag var väldigt sjuk själv och på väg att bli utförsäkrad, berättar Nike Markelius.

Dramaturgen Carsten Palmaer är en av de författare Nike Markelius kontaktade. Han översatte diktaren Heinrich Heines Vandringsråttorna, skriven på 1840-talet.

- Jag gillar råttor! De är fula, skalliga och omoraliska. Text och musik får aldrig bli alltför goda kompisar. Därför är jag barnsligt förtjust i fula texter till vackra melodier och vice versa, förklarar Carsten Palmaer.

Hans Appelqvist’s hemsida:
http://www.sifantin.net


Hans Appelqvist, filmen “Sjunga slutet nu”:
http://www.hapna.com/H47.html


Eva Ström, blogg:
http://evastrom.blogg.se


Eva Ström, Albert Bonniers förlag:
http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/Forfattarpresentation/?personId=6086


Nike Markelius, SKAP:
http://www.skap.se/medlemmar/nike-markelius


Nike & Röda Orkestern:
https://www.facebook.com/nikeochrodaorkestern


Carsten Palmaer, adlibris:
http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&author=Carsten+Palmaer&fromproduct=true


Carsten Palmaer, Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carsten_Palmaer

 

Spellista:

Crepuscolo

Oscar Bianchi

Anna Petrini, kontrabas-blockflöjt

Crepuscolo Works for the Paetzold Contrabass Recorder

dB Productions dBCD143

 

Den blå handen tar

Nike Markelius

Nike Markelius, sång och Röda Orkestern

Det står skrivet

MNW             MNWCD 346

 

För mig är det inte verkligt

Hans Appelqvist

Naima

 

Vissen och Sot

Hans Appelqvist

Sjunga slutet nu

 

Sjunga slutet

Hans Appelqvist

Sjunga slutet nu

 

How come

Hans Appelqvist

Sjunga slutet nu

 

Små människor utan hår

Hans Appelqvist. Naima Wifstrand

Naima

 

Jag tecknar i mitt skrev

Hans Appelqvist. Karin Boye

Naima

 

Naimamelodin

Hans Appelqvist. Naima Wifstrand.

Naima

 

När solen dör

Hans Appelqvist

Sjunga slutet nu

 

Du får inte gå - kortopera

Ylva Q Arkvik, musik. Eva Ström, libretto

Elin Rombo, Andreas Landin.

Vadstena operaorkester. Dirigent Boman.

Inspelning SR.

 

De förföljda funktionerna

Ákos Rózmann, musik. Eva Ström, text.

Brandenburg

 

Konsert for violin & stråkorkester med bc nr 1 a-moll bwv 1041

J S Bach

Julia Fischer

 

En saga om en sten

Karin Ström

Karin Ström, sång och piano.

En saga om en sten

Datadamen Records DDR002

 

Den blå handen tar

Nike Markelius

Nike Markelius, sång och Röda Orkestern

Det står skrivet

MNW             MNWCD 346

 

Vandringsråttorna

Nike Markelius, musik. Heinrich Heine, text.

Carsten Palmaer, översättning

Nike Markelius, sång och Röda Orkestern

Det står skrivet

MNW             MNWCD 346

 

Vandringsråttorna

Nike Markelius, musik. Heinrich Heine, text.

Carsten Palmaer, översättning

Nike Markelius, sång och Röda Orkestern

Det står skrivet

MNW             MNWCD 346

Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00