-En dramatisk karaktär är ofta en som bär på motsättningar, har en inre konflikt som blir betydelsefull i handlingen, påverkar handlingen och påverkas av handlingen så att nya sidor kan träda fram.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I tredje programmet i serien Musiken har ordet möter vi librettisten, dramatikern och författaren Kerstin Perski, tonsättaren och professorn Karin Rehnqvist och kompositören Gunnar Edander.
Kerstin Perski har samarbetat med Orionteatern, Bouffonteatern och Judiska Teatern. Hon har skrivit nya texter till klassiska musikdramatiska verk som Glada Änkan och Enleveringen ur Seraljen. Kerstin Perski har jobbat med tonsättarna Hans Gefors, Karin Rehnqvist, Paula af Malmborg Ward, Jonas Forssell, Carin Bartosch-Edström och Niels Martinesen. Perskis och Martinesens gemensamma opera Skriftestolen vann 2007 det danska Reumert-priset som bästa danska opera.
Vad skiljer musikdrama från taldrama? Varför skall det sjungas?
-Opera är för mig framför allt drama, dramatik. Dramat måste vara så känslomässigt laddat att personerna måste brista ut i sång, förklarar Kerstin Perski, som ofta inspireras av myter när hon gestaltar operakaraktärer.
Dagisfröken Lollo fick drag av Jeanne d’Arc och gisslantagaren Lyckos fick drag av ensamvarg i operan Vargen kommer, med musik av Hans Gefors. Operan hade premiär på Malmö Musikteater 1997.
Kerstin Perskis senaste libretto till en opera har arbetsnamnet The emperor of Qin. Hon skriver det på engelska och musiken komponerar den japansk-amerikanska tonsättaren Moto Osada. The emperor of Qin har beställts av Vadstenaakademien och uruppfördes sommaren 2015.
-En dramatisk karaktär är ofta en som bär på motsättningar, har en inre konflikt som blir betydelsefull i handlingen, påverkar handlingen och påverkas av handlingen så att nya sidor kan träda fram, säger Kerstin Perski, som vid tiden för intervjun skrev libretto till Göteborgsoperan. Alfreds Hitchcocks film Notorious blev opera med Hans Gefors som tonsättare.
-Mans- och kvinnorollerna i filmen är gammaldags och jag måste hitta ett språk för att göra Gary Grants roll, som den tyste och mystiske mannen, till en som vi idag kan förstå. Även Ingrid Bergmans karaktär behöver byggas ut. Varför blir hon kär i den här mannen på en sekund? skrattar Kerstin Perski.
Kerstin Perski blev förälskad i tonsättaren Karin Rehnqvists speciella klangvärldar, vilka är inspirerade av folkmusik. Tillsammans skapade de barnoperan Sötskolan, en rysare för barn, och orkestersagan När jorden sjunger för skådespelerska och orkester.
Vi besöker tonsättaren Karin Rehnqvist hemma i arbetsrummet i Stockholm där hon just nu komponerar partitur till en helaftonsopera på Kungliga Operan i Stockholm. Operan blir i två akter med fem sångsolister, kör och orkester. Arbetsnamnet är Strandad och librettot skriver Kerstin Perski. De har ett nära samarbete och läser och lyssnar på varandras alster efter hand.
-Det är alltid en större frihet att jobba med en textförfattare eller librettist som lever. Då kan vi ju prata med varandra. Kerstin Perski skriver otroligt bra! Hon har en stark känsla för vad som krävs för musiken, säger Karin Rehnqvist.
Vad är det för skillnad på att skriva konsertmusik och operamusik?
-Att skriva operamusik är ett oändligt arbete, men väldigt roligt! Jag är pedant och skriver ut alla detaljer, till exempel exakt hur artikulationen skall vara eller exakt hur långt och HUR ett crenscendo skall utföras. Formmässigt är konsten att skriva konsertmusik något helt annat. Då får musiken sträcka ut sig och klinga till slut, men i opera kan det bli drastiskt med härliga och snabba kast mellan olika känslor. Det måste dock bli rätt känsla för den person som sjunger just då. Annars blir det platt.
Är det librettot som styr?
-Nja, dramat styr musiken. Musiken måste lämna plats till rummet, ljussättningen och karaktärernas agerande. Men det är intrikat. Känslorna måste höras i musiken och ibland kan personen uttrycka en känsla medan musiken visar något annat. Då vinner musiken över ordet.
Den 8 juni 2013 kl 11.00 uruppfördes En Mycket Stor Konsert tonsatt av Karin Rehnqvist. Musik för världens största musikinstrument nämligen Gotlands alla kyrkklockor. Sveriges Radio direktsände över Sverige, över Europa, och dessutom via Internet till hela världen.
Kompositören Gunnar Edander skrev musik till dikter av den 1977 avlidna poeten Sonja Åkesson.
-Jag skrev musik till alla sånger på skivan Sånger om kvinnor som gavs ut 1971, då jag var huskompositör hos Susanne Osten och Margareta Garpe på olika Stockholmsteatrar. Många har sagt att det var konstigt att en man skrev all musik till flera kvinnoskivor. Då fanns det inte många kvinnor som skrev musik. Killar både skrev och spelade. Men det har hänt mycket sedan dess. Idag finns det en massa tjejer som skriver och spelar. Det har skett en revolution, berättar Gunnar Edander på Skype från Kalifornien där han är på turné med föreställningen Djävla karl!!! om August Strindberg med text av Agneta Elers-Jarleman och 9 sånger ur Gunnar Edanders sångbok 63 Strindbergsånger.
Kerstin Perskis hemsida:
http://www.kerstin-perski.se
Kerstin Perski, DramaDirekt:
http://www.dramadirekt.com/presentationer.php?authorlist=40466
Karin Rehnqvists hemsida:
http://www.karin-rehnqvist.se
Karin Rehnqvist hos Gehrmans Musikförlag:
http://www.gehrmans.se/search?q=Karin%20Rehnqvist
Gunnar Edander, Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Edander
Låtlista:
Crepuscolo
Oscar Bianchi
Anna Petrini, kontrabas-blockflöjt
Crepuscolo Works for the Paetzold Contrabass Recorder
dB Productions dBCD143
Vargen kommer Lollos rage
Hans Gefors, musik. Kerstin Perski, libretto.
Anne-Lise Berntsen. Stefan Dahlberg.
Shuya okatsu
Malmö operaorkester
dB Productions dBCD60/61
Vargen kommer, Jag känner igen din röst
Hans Gefors, musik. Kerstin Perski, libretto.
Anne-Lise Berntsen. Stefan Dahlberg.
Shuya okatsu
Malmö operaorkester
dB Productions dBCD60/61
Vargen kommer, Krossa Madonnan
Hans Gefors, musik. Kerstin Perski, libretto.
Anne-Lise Berntsen. Stefan Dahlberg.
Shuya okatsu
Malmö operaorkester
dB Productions dBCD60/61
Vargen kommer, Crossfire
Hans Gefors, musik. Kerstin Perski, libretto.
Anne-Lise Berntsen. Stefan Dahlberg.
Shuya okatsu
Malmö operaorkester
dB Productions dBCD60/61
Sötskolan, Vampyrarian
Karin Rehnqvist, musik. Kerstin Perski, libretto.
Monica Danielsson. Ensemble i Länsmusiken i Kronoberg
Privat inspelning
Ärret, Hunden blir människa
Paula af Malmborg Ward, musik. Kerstin Perski, libretto.
Mikael Axelsson, Nikola Matisic, Catarina Lundgren, Henrik Holmberg, Balcarras Crafoord, Karina Blixt mfl. Dirigent: David Björkman
SR P2 augusti 2004
Ärret, Människan blir hund igen
Paula af Malmborg Ward, musik. Kerstin Perski, libretto.
Mikael Axelsson, Nikola Matisic, Catarina Lundgren, Henrik Holmberg, Balcarras Crafoord, Karina Blixt mfl. Dirigent: David Björkman
SR P2 augusti 2004
Notorious
Roy Webb
Utah Symphony Orchestra, conducted by Charles Ketcham.
Passionsspel (som fyra sporter) Boxning
Radiofoniskt verk för 7 sångare, kör, slgv., stråkorkester och tape.
Karin Rehnqvist, musik. Staffan Olzon, text.
Cecilia Rydinger Alin, dir. Sveriges Radios SO.
080200, Sveriges Radio.
Passionsspel (som fyra sporter) Rugby
Radiofoniskt verk för 7 sångare, kör, slgv., stråkorkester och tape.
Karin Rehnqvist, musik. Staffan Olzon, text.
Cecilia Rydinger Alin, dir. Sveriges Radios SO.
080200, Sveriges Radio.
Till ängeln med de brinnande händerna
Karin Rehnqvist, musik. Div texter.
Svenska kammarkören. Dirigent: La Cappella, Helena Ek, Backa Katarina Eriksson m fl.
Sötskolan
Karin Rehnqvist, musik. Kerstin Perski, libretto.
Monica Danielsson. Ensemble i Länsmusiken i Kronoberg
Privat inspelning
När jorden sjunger
Karin Rehnqvist, musik. Kerstin Perski, libretto.
Svenska Kammarorkestern, Örebro. Petter Sundkvist, dir. Isabelle Moreau.
SR P2, Uruppförande 9/10 2004 i Örebro Konserthus.
Ska bli sjuksyster jag tralala
Gunnar Edander, musik. Sonja Åkesson, text.
Lottie ejebrant m fl.