Sonja Åkessons rytmiska, humoristiska och slagkraftiga ordvändningar har ofta fått tondräkt. Musikern och sångaren som tidigare hette Nina, numera Nino Ramsby, tonsatte Åkessons "Skärvor av en svit".
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I fjärde programmet i serien Musiken har ordet står poeten Sonja Åkesson i fokus. Hon medverkar med inspelade sånger och uppläsningar.
Tonsättningar av Sonja Åkessons dikter blev aktuella igen då skivan Sonja Åkesson tolkad av gavs ut i november 2010. Vi möter några av dem som skrivit musik till hennes rytmiska, humoristiska och slagkraftiga ordvändningar:
Kompositören Gunnar Edander, poeten Eva Ström, musikern och författaren Kajsa Grytt, tonsättaren och musikern Catharina Backman, musikern och grafiska designern Nino Ramsby, bildkonstnären och musikern Gittan Jönsson och författaren Katarina Mazetti.
Poeten, författaren och bildkonstnären Sonja Åkesson avlider 1977. Hon föds 1926 i Buttle på Gotland. Hon får inte studera vidare utan arbetar som telefonist, servitris och affärsbiträde. 1957 debuterar Sonja Åkesson med diktsamlingen Situationer och 1977 utkommer den posthuma diktsamlingen Hästens öga. Hon hinner med att skriva ett 20-tal dikt-, och novellsamlingar. Tillsammans med kompositören Gunnar Edander ger hon ut Slagdängor, en samling visor med musik.
På en Skype-linje från Kalifornien sjunger Gunnar Edander ur Sonja Åkessons visa Det var en humla från Kumla, som handlar om fångarnas villkor i fängelserna.
-Sonja Åkesson bidrog också med fyra texter till skivan Sånger om Kvinnor som gavs ut 1971. Texterna handlade om kvinnors rättigheter och om jämlikhet, säger Gunnar Edander.
-Sonja Åkesson var en stor konstnär, otroligt musikalisk och enormt raffinerad i språket, säger poeten Eva Ström. Sonjas Självbiografi är uppbyggd som en mässa, ett körverk.
Rockmusikern och sångerskan Kajsa Grytt tog sig an just Åkessons Självbiografi.
- Jag tror inte hon var så privat som man ville göra gällande. När jag var liten såg man Sonja Åkesson som en pillerknaprande hemmafru som skrev. Men hon är oerhört skicklig. Hon använder en ord- och en bildlek där hon skiftar mellan olika känslolägen nästan på varenda rad, förklarar Kajsa Grytt.
-Sonja hade galghumor. I dikten O ur diktsamlingen Hästens Öga skriver hon om sitt neurotiska hav, som rimmar på grav, skrattar Catharina Backman. Det är sorgligt och roligt samtidigt. Jag valde dikten O för där fanns plats för musiken. Formen vände jag på genom att låta rösten bli den ledande medan pianot hoppar omkring och broderar med färger.
Musikern, sångaren och bildkonstnären Nino Ramsby tonsatte Åkessons Skärvor av en svit.
-Jag är en ljudmänniska först och främst och var otrogen mot Sonja Åkessonss ord. Ljudet av en av Sonja Åksessons fraser tyckte jag funkade som start: Ett liv att avverka. Soundet och hur orden klingar var viktigare än ordens innehåll. Jag tog inte hänsyn till hur Sonja hade satt samman sin text utan blandade hur som helst. Använde alla ord som fanns med men avslutade en sångfras mitt i hennes fras så att betydelsen blev annorlunda. Men Sonja Åkesson var hänsynslös själv och plockade fraser ur t ex veckotidningar, säger Nino Ramsby.
Bildkonstnären och musikern Gittan Jönsson ritade omslaget till den legendariska LP’n Sånger om Kvinnor från 1971. Hon körade också på skivan. Gittan Jönsson tonsatte Åkessons dikt Vara vit mans slav, som även blev titeln på en av porslinsfigurinerna i Gittan Jönssons svit Dammsugerskornas 42 uppdrag.
-Sonja Åkesson var vår favoritpoet. Hennes språk är mångtydigt med starka uttryck och hon använde populärkulturen på ett tidigt stadium. Vara vit mans slav är sanslöst stark och grym och går käpprakt in i såret mellan man och kvinna, säger Gittan Jönsson.
Författaren Katarina Mazettis text Allas lilla piga med musik av Nike Markelius, utgiven på skivan Det står skrivet, befinner sig i Sonja Åkesson-land. Ursprungligen var Allas lilla piga en rapp-låt i en musikal byggd på en doktorsavhandling i sociologi, som handlar om kvinnor på mansdominerade arbetsplatser.
- Sonja Åkesson tar fram det allmängiltiga i det vardagliga. Hon blir aldrig högstämd eller svårtillgänglig, säger Mazetti
Idag saknar Mazetti kampsånger om kvinnor.
-Musiken har haft ordet vid nästan alla viktiga samhällsförändringar. Det vet diktatorer och patriarket. Marseljäsen drog igång känslorna på riktigt i Franska revolutionen. Det är ingen slump att man skar händerna av Victor Jara eller att Pussy Riot satt bakom lås och bom. Musik är farliga grejer, rena dynamiten, anser Katarina Mazetti.
Sonja Åkesson Sällskapet:
http://www.sonjaakesson.se
Eva Ström, blogg:
http://evastrom.blogg.se
Eva Ström, Albert Bonniers förlag:
http://www.albertbonniersforlag.se/Forfattare/Forfattarpresentation/?personId=6086
Kajsa Grytts officiella facebooksida:
https://www.facebook.com/kajsagryttofficiell/
Catharina Backman, STIM:
http://www.mic.stim.se/avd/mic/prod/micv6.nsf/docsbycodename/soekresultat?opendocument&fraga=Catharina%20BACKMAN
Catharina Backman, Wikipedia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Catharina_Backman
Nino Ramsbys hemsida:
http://www.ninoramsby.se
Gittan Jönssons hemsida:
http://www.gittanjonsson.se
Gittan Jönsson, Svenska konstnärer:
http://www.svenskakonstnarer.se/start/plus_artist.php?chr=10&aid=1668
Katarina Mazettis hemsida:
http://www.katarinamazetti.com
Katarina Mazetti, Alfabeta Bokförlag:
http://www.alfabeta.se/forfattare/katarina-mazetti
Låtlista:
ALLAS LILLA PIGA
Nike Markelius,
Katarina Mazetti
Nike & Röda Orkestern
MNW
01371, MNWCD 346
Neijjj!
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson
ÅKEJ
Annika Norlin,
Sonja Åkesson
Annika Norlin/ Jonas Kullhammar/ Reine Fiske/ Martin Hederos/ Johan Berthling/ Fredrik Sandsten/ Nina Ramsby/ Lena Swanberg
PLAYGROUND 11708, PGMCD 63
Humlan från Kumla
Gunnar Edander,
Sonja Åkesson
Gunnar Edander
Sommarräkning
Anonym,
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson
Sommarräkning
Anonym,
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson
SJÄLVBIOGRAFI
Jan Allan,
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson/ Jan Allan
BAKHÅLL 09191, BAKCD 9506
UTDRAG UR SJÄLVBIOGRAFI (REPLIK TILL FERLINGHETTI)
Kajsa Grytt,
Sonja Åkesson
Kajsa Grytt/ Martin Hederos/ Jonas Kullhammar/ Johan Berthling/ Fredrik Sandsten
PLAYGROUND 11708, PGMCD 63
Neijjj!
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson
VAGGSÅNG
Gunnar Edander,
Sonja Åkesson
Lise-Lotte Nilsson
MNW
01371, MNWCD 250
O
Catharina Backman,
Sonja Åkesson
Malena Ernman Francisca Skoogh
NYTORP MUSIK, NYTORP
O
Catharina Backman,
Sonja Åkesson
Malena Ernman Francisca Skoogh
NYTORP MUSIK, NYTORP
SKÄRVOR AV EN SVIT
Nina Ramsby,
Sonja Åkesson
Nina Ramsby/ Jonas Kullhammar/ Martin Hederos/ Johan Berthling/ Fredrik Sandsten
PLAYGROUND 11708, PGMCD 63
SKÄRVOR AV EN SVIT
Nina Ramsby,
Sonja Åkesson
Nina Ramsby/ Jonas Kullhammar/ Martin Hederos/ Johan Berthling/ Fredrik Sandsten
PLAYGROUND 11708, PGMCD 63
SKÄRVOR AV EN SVIT
Nina Ramsby,
Sonja Åkesson
Nina Ramsby/ Jonas Kullhammar/ Martin Hederos/ Johan Berthling/ Fredrik Sandsten
PLAYGROUND 11708, PGMCD 63
Varför Gör Du Det Igen?
Gunnar Edander,
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson Mfl
Varför Gör Du Det Igen?
Gunnar Edander,
Sonja Åkesson
Sonja Åkesson Mfl
DÄR FRUARNA BO
Gunnar Edander,
Sonja Åkesson
Lottie Ejebrant/ Jane Friedmann
MNW
01371, MNW 23 P
ALLAS LILLA PIGA
Nike Markelius,
Katarina Mazetti
Nike & Röda Orkestern
MNW
01371, MNWCD