Tonsättarna Xinyan Li och Zhou Long föddes båda i Kina. Förutom västerländsk konstmusik studerade de kinesisk folkmusik, poesi, kalligrafi och filosofi. De har nu musikalisk bas både i USA och i Kina.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Xinyan Li har prisats som ”formidabel tonsättare med en sällsynt och speciell talang”. Hennes musik har redan spelats i Kina, USA, Frankrike, Norge och Tyskland.
Hon föddes i en liten stad i nordöstra Kina. Varje söndag i åtta år åkte Xinyan Li och hennes föräldrar tur och retur 7 timmar till en större stad där hon fick pianoundervisning. Under årens lopp åkte de tåg en sträcka lika lång som 3,5 gånger runt ekvatorn. Xinyan Li tog sin examen vid China Conservatory of Music i Beijing. I New York arbetar hon nu på sin doktorsavhandling i komposition.
Xinyan Li skriver musik om kinesiska folkminoriteter, bl a folket Mosuo. Hennes stråkkvartett Dynamik Calligraphy är inspirerad av gesterna i kinesiska tecken och tonhöjder och glissandon i det kinesiska språket. Inför Havslegender för fagott blev Xinyan Li inspirerad av tonfärgerna i Pekingoperan Li Kui besöker sin mor. Hennes stycke King Chu är tonsatt för kammarorkester och den starkt utlevande mansrollen ”Det målade ansiktet” ur klassisk pekingopera.
-Min kinesiska identitet är allt; mitt hjärta, min själ och min ande, förklarar Xinyan Li.
Som den förste asiat-amerikan någonsin vann tonsättaren Zhou Long Pulitzerpriset 2011 genom sin första och nydanande opera Madame White Snake, som är baserad på en välkänd legend från hemlandet Kina. Ur motiveringen: ”En djupt utrycksfull opera sprungen ur en kinesisk folksaga, där musikaliska traditioner från öst och väst blandas.” Madame White Snake sjungs av sopranen Ying Huang. Hennes tjänare, den gröna ormen, sjungs av den manlige sopranen Michael Maniaci.
Zhou Long började tidigt spela piano. Kulturrevolutionen satte hans pianostudier på standby och hans familj förflyttades till en statlig bondgård där han körde traktor. Året efter Mao Zedongs död 1976 öppnades portarna åter till Centrala Musikkonservatoriet i Beijing. 18 000 studenter sökte och Zhou Long var en av hundra elever som blev antagna. Han studerade komposition, musikteori och dirigering. Zhou Long reste på den kinesiska landsbygden, samlade folksånger och blev förälskad i kinesisk traditionsmusik och i instrument som den tvåsträngade fiddlan Erhu och lerflöjten Shun.
I operan Madame White Snake möts västerländska orkesterinstrument och dessa kinesiska instrument. Zhou Long översatte fyra poem från Tangdynastin till engelska, bl a dikter av poeterna Li Bai och Liu Zongyuan. En barnkör sjunger a capella i operan.
-Detta är helt nytt inom operatraditionen, förklarar Zhou Long. Ingen tonsättare har tidigare låtit en barnkör sjunga i en fullängdsopera.
Idag pendlar Zhou Long mellan Kansas City, där han är professor i komposition vid University of Missouri och Brooklyn, New York, där han har en våning tillsammans med hustrun, den framstående tonsättaren Chen Yi, även hon professor i Kansas City. Zhou Longs musik har spelats in av en mängd skivbolag.
Birgitta Tollan möter Zhou Long på Russian Vodka Bar vid 52:a gatan, där alla Pulitzervinnarna samlas efter prisutdelningen på Columbiauniversitetet på övre Manhattan.
Spellista:
I Love New York
Madonna
Madame White Snake
Zhou Long
Liveinspening, Boston, USA
Mountain Sacrifice No. 2
Xinyan Li
American Composers Orchestra
Liveinspelning, USA
Mo Suo's Burial Ceremony For Woodwind Quintet
Xinyan Li
Yating Yu m fl
Liveinspelning, USA
King Chu
Xinyan Li
UMKC Orchestra. Qing Xian Liu, Painted Face. Robert Olson, conductor
Liveinspelning, USA
Legend of the Sea for
Xinyan Li
Prof. Jeffrey Lyman, University of Michigan
Liveinspelning, USA
Dynamic Calligraphy för stråkkvartett
Xinyan Li
Stephen Miahky, Annaliese Kowert, Fei Chen, Elinor Frey
Liveinspelning, USA
Insight
Xinyan Li
Sofia Tegart m fl
Liveinspelning, USA
konghou fantasy
Zhou Long
lan rao
song of the ch'in
Zhou Long
ying-kvartetten
Madame White Snake
Zhou Long
Liveinspening, Boston, USA