Hur gör tonsättare när de trollar fram den ljuvaste musik ur ord och bild? Vi möter Victoria och Daniel, inte kungligheterna utan de två tonsättarna Daniel Börtz och Victoria Borisova-Ollas.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I fjärde programmet Ord och bild blir musik möter vi Victoria och Daniel – tonsättarna Daniel Börtz och Victoria Borisova-Ollas.
Hur tonsätter han en målning av Goya? Hur komponerar hon en ny version av en gammal psalmtext som redan en manlig, död, vit mästare gjort klassisk?
Han är sprungen ur den skånska myllan, hon är född i Vladivostok i Ryssland och utbildad i Moskva och London. Båda har en stark relation till språket och har gjort musik till både nutida och klassiska textförlagor.
– Skillnaden mellan att tonsätta klassisk och ny text är inte så stor. Det väsentliga är att den går att förankra i min egen tid. Men jag kan inte tonsätta en flummig text späckad av beskrivningar, utan föredrar det stramare, berättar Daniel Börtz, en av våra främsta opera- och oratorietonsättare. Operan Backanterna från 1991, regisserad av Ingmar Bergman, är baserad på Euripides talpjäs.
Börtz skrev även musiken till oratoriet Hans namn var Orestes från 2004, baserad på Aischylos pjästrilogi Orestien.
Operan Goya, om bildkonstnären, med musik av Daniel Börtz och libretto av Magnus Florin, hade sin urpremiär vid Göteborgsoperan 2009.
– Tonsättare funderar över detsamma som alla konstnärer: höjdpunkter, lågpunkter, lyriska passager och annat. Ett operaverk som bara går på och går på kommer ingenstans. Det är spelet mellan dagrar och mörker som skapar ett spännande, levande konstverk, berättar Daniel Börtz.
– I mitt fall blir det sällan musik utan texter, vilka ofta ger mig inspiration till mina stycken, men jag skriver nästan aldrig för sång. Det sjungna ordet kan göra allt övertydligt, säger Victoria Borisova-Ollas.
– När jag läser en dikt hör jag genast olika tempi och orkesterklangens färg. Sedan kommer den inlärda tekniken in och jag är som en byggandsarbetare bakom partituret.
Victoria Borisova-Ollas komponerade musik till en scenföreställning utifrån författaren Salman Rushdies 600-sidiga roman Marken under hennes fötter. Det blev 90 minuters musik där myten om Orfeus och Eurydike har en central plats. Men här är det Eurydike som räddar Orfeus tillbaka till livet.
2009 uppfördes Borisova-Ollas’ tonsättning av Psalm 42 i bl a Berlin. Stycket var beställt av den internationella Bachakademin i Stuttgart med anledningen av firandet av Felix Mendelsohn 200 år. Uppdraget var att skriva ny musik till en text som också Mendelsohn använt.
– Vi borde prata mindre om bra och dåligt, nyskapande och traditionellt. Man skall istället vårda det egna uttrycket. Alla människor kommer från olika källor, säger Victoria Borisova-Ollas.
SPELLISTA:
Fanfare for the Uncommon Woman nr 1Joan Tower
Marin Alsop, Colorado Symphony Orchestra
Tower_ Fanfares For The Uncommon Woman, Etc _ Alsop, Et Al
Wings of the Wind
Victoria Borisova Ollas
Mats Rondin, m fl.
The Triumph of Heaven
Phono Suecia PSCD 171
Dionysos: Kvinnor Från Det Fjärran Asien
Daniel Börtz
Sylvia Lindenstrand, Hovkapellet, Kjell Ingebretsen, m fl.
Daniel Börtz - Ingmar Bergman Backanterna
CAPRICE CAP 22028 1-2
Hans Namn Var Orestes - Part 2 Sc. 4: Dom Mig Nu Skyldig Eller Frikänn Mig
Daniel Börtz
Alan Gilbert, Adrian Dolata, Etc.; Alan Gilbert: Royal Stockholm Philharmonic Orchestra
Börtz: Hans Namn Var Orestes (His Name Was Orestes) [Disc 2]
BIS-CD-1653/54
Goya premiär
Daniel Börtz
Anders Larsson, Katarina Giotas, dir Joakim Unander, gbgoperans kör och orkester
SR Liveinspelning, premiär 26/9 2009
Wings of the Wind
Victoria Borisova Ollas
Mats Rondin, m fl.
The Triumph of Heaven
Phono Suecia PSCD 171
The Ground Beneath Her Feet
Victoria Borisova-Ollas, musik. Kemp, Edward /efter Salman Rushdie/
Sveriges Radios Symfoniorkester (ork) - Willén, Niklas (dir) - Lixenberg, Loré (mezz) - Persson, Olle (bar) - Sallmander, Reuben (rec)
P2 Live klassiskt: 2008-05-22, Berwaldhallen
The Ground Beneath Her Feet
U 2
U 2
The Ground Beneath Her Feet
The Ground Beneath Her Feet
Victoria Borisova-Ollas, musik. Kemp, Edward /efter Salman Rushdie/
Sveriges Radios Symfoniorkester (ork) - Willén, Niklas (dir) - Lixenberg, Loré (mezz) - Persson, Olle (bar) - Sallmander, Reuben (rec)
P2 Live klassiskt: 2008-05-22, Berwaldhallen
Psalm 42
Felix Mendelssohn
Michel Corboz, dir. Gulbenkian Choir and Orchestra
Mendelssohn – Psalms
Apex 2564616922
Wie der Hirsch schreit nach frischen Wasser - Psalm 42
Victoria Borisova-Ollas
RIAS Choir & Radio Symphony Orchestra Berlin. Hans-Christoph Rademann, dir. Caroline Stein, sopran. Christoph Fischesser, bas. Jonathan dela Paz Zaens, berättare.
Konzethaus Berlin 15/9 2009
Kulturradio Berlin RBB