41 avsnitt • Längd: 35 min • Månadsvis
Vi bjuder in företag och entreprenörer i behov av kapital att pitcha sina affärsidéer för Janne Dahlqvist, en riskkapitalist med över 30 år i branschen.
Det är en spridd skara företag som är okända för de flesta. Allt från nybildade startups till fleråriga mångmiljonslukare. Som lyssnare kommer du att få insyn i en mängd olika branscher genom säsongen och höra framtidens framgångssagor samtidigt som de skrivs. Kanske ett par floppar också.
Lejonkulan produceras av Rapidus och sponsras av Ålandsbanken.
The podcast Lejonkulan is created by Rapidus. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
I takt med att processorer i nya mobiler och datorer blir allt kraftfullare ökar behovet av inbyggda minnen i kretsarna, cache. Dessa minnen står vanligen för lejonparten av chipens strömförbrukning, men inte Xenergics energisnåla minnen. Lundabolaget har Bosch på kundlistan och söker nu nytt kapital för att nå fler storkunder. Men hur slår man sig in i en bransch styrd av ett fåtal jättar? Hur hanterar Xenergic de långa ledtiderna och vad krävs för ett större genombrott? Janne gästas idag av Xenergics medgrundare och vd Anders Berglund.
Startupen Allight utvecklar ljussystem för tvåhjuliga fordon som ska ge bättre sikt framför allt i kurvor. Bolaget står inför sin första lansering, en produkt som ska säljas direkt till slutkonsumenter. Men hur ska bolaget slå sig in på den betydligt större marknaden för nya fordon? Hur ska man charma tillverkarna av komponenter, OEM:s, som sitter på de feta kontrakten med fordonsindustrin? Vd och medgrundare Aatu Keränen svarar på Jannes frågor i Lejonkulan.
Safeture är ett noterat Lundaföretag som monitorerar säkerhetsrisker globalt. Bolagets riskhanteringsverktyg används av företag och myndigheter världen över, ofta med anställda som rör sig riskzoner. Tjänsten ger kunderna en säker kontaktväg till sina anställda och aktiverar all nödvändig assistans direkt när något inträffar.
Marknaden är enorm och växer med den geopolitiska oron och tilltagande naturkatastrofer. Men varför växer inte Safeture snabbare? Och hur funkade tjänsten när Ryssland invaderade Ukraina? Safetures vd Magnus Hultman svarar på Janne Dahlqvists frågor i nya avsnittet av Lejonkulan.
Thomas Ahrens har 30 års erfarenhet som managementkonsult och har skrivit totalt elva böcker om scale up-företag. I ett specialavsnitt av Lejonkulan avslöjar han sina bästa tips till startups som vill skala upp och till scale-ups som vill fortsätta att växa snabbt.
Vilka är de vanligaste fallgroparna för snabbväxande företag? Vilka går bäst – grundarägda eller investerarägda företag? Och hur lockar man medarbetare till ett företag som ännu inte bevisat sig?
Grundarna bakom Cognibotics i Lund såg luckor i befintliga industrirobotars kompetens. De kan bli snabbare, enklare och mer precisa. Men hur ska en startup från Lund konkurrera med de globala jättarna inom automation? Och vilken roll kan bolaget spela i skapandet av humanoider, dvs människoliknande robotar?
VD Fredrik Malmgren har svaren när han besöker Janne Dahlqvist i Lejonkulan. För nu vill Cognibotics växa snabbare än vad kassaflödet tillåter och inleder en kapitalresningsrunda på cirka 50 Mkr.
Köttbonden Jens Thulin startade Mylla för att råda bot på bristen på närproducerade, miljövänliga alternativ till svenska dagligvaruhandelns oligopol. Det som började som en typ av digital gårdsbutik med hög transparens har i dag utvecklats till en SaaS-tjänst för matproducenter. Mylla har lyckats landa tunga delägare, men bolaget behöver troligtvis fler för att verkligen kunna utmana oligopolet. Är Janne en av dem?
Erik Rask har som praktiserande läkare sett att oregelbunden hjärtrytm är en förrädisk åkomma som kan få stora konsekvenser. Dagens långtids-EKG fångar långt ifrån alla fall. Därför har han satt skapat till synes enkla plåster som långtidsmäter hjärtrytmen medan patienten lever sitt liv som vanligt. Efter en framgångsrik pitch i SVT:s Draknästet har en första finansiering kommit in till hans bolag Medbeat. Globalt hägrar en marknad värd 300 miljarder kronor per år. Hur ska Erik Rask göra för att ta en del av den enorma kakan?
I detta avsnitt gästas Lejonkulan av Jesper Wirén som tillsammans med Nils Lekeberg grundat företaget Enjay. Tillsammans har de utvecklat en värmeväxlare som tar tillvara spillvärme från industrier, där frånluften är så smutsig att andra värmeväxlare går bet på uppgiften. En no-brainer, kan tyckas. Men utmaningarna är många och försäljningen har inte ökat så fort som grundarna tänkt sig. Programledare Jan Dahlqivst frågar ut Jesper Wirén om Enjays fortsatta framfart.
I studion har vi Ola Secher som tillsammans med sin kollega Jared Christensen är grundare av matföretaget Nothing F!shy! De har utvecklat en ersättning till panerad fisk, som smakar som panerad fisk, men inte är fisk. Syftet är att ge fiskälskare det de vill ha, samtidigt som torsken får simma kvar i havet. Men ska de lyckas övertyga konsumenterna? Programledare Jan Dahlqvist provsmakar och granskar Nothing F!shy's affär.
Zaplox vd Tess Mattisson gästar Rapidus podd Lejonkulan. Hur ska hon göra för att få alla hotell att köpa hennes digitala hotellrums-lås? Programledare Jan Dahlqvist ställer de svåra frågorna som gäller uppskalning, konkurrens och lönsamhet i en startup.
När konkurrenterna slåss om att få in storbolagen som hyresgäster, med stora volymer och fleråriga kontrakt, satsar fastighetsutmanaren Easy Depot på småföretag och korta kontrakt. Grundarna har hittat en lucka på marknaden och bygger nu bolagets andra fastighet för småföretag med lagerbehov. Tredje bygget sätter snart igång. Målet är att etablera 100-150 ”business parker” inom tio år.
Vägen dit är lång och kostsam, men bolaget har hittills lyckats locka tunga investerare till sitt moderna, digitala koncept. Lejonkulan och Janne Dahlqvist får idag besök av Sofia Wäborg, Easy Depots medgrundare och vd, som förklarar hur bolaget lyckas med det som branschen hittills inte klarat av.
Varje år orsakas matsvinn för mer än 100 miljarder dollar av temperaturavvikelser i transportkedjan av kylda och frysta livsmedel. Det skånska foodtech-bolaget Foodtel har utvecklat en app som kan minska svinnet radikalt. Medgrundaren Jacob Petersson besöker Janne i Lejonkulan och berättar hur bolaget arbetar med hela livsmedelskedjan och hittills bidragit till att rädda mer än 200 ton mat värd över 20 miljoner kronor.
Pleasuretech-företaget Gläntas grundare har hittills varit försiktiga med att berätta om produkten de utvecklar. Det är en ”sexual device” som ska utmana dagens sexleksaker, men varken tekniken eller formen är i dag skyddad på den massiva globala marknaden. Företaget specialiserar sig på kvinnlig njutning, välmående och baserar sin utveckling på forskning om kvinnans anatomi. Målet är att öka kvinnors njutning genom att bland annat stimulera fler nervänder än vad sexleksaker gör idag. Tekniken har i tidiga tester dessutom visat sig användbar mot vissa klimakteriebesvär.
Nu behöver testerna bli fler, produkten behöver färdigställas och bolaget behöver kapital. Men hur går testerna till? Vilka är de vanligaste missuppfattningarna om kvinnans njutning, lust och orgasm och hur ska bolaget ändra på bilden? Och hur ska man marknadsföra en produkt som riskerar att blockas av censur? Gläntas medgrundare Gabriella Killeen svarar på frågorna när hon gästar Janne i Lejonkulan.
Beammwave utvecklar en teknik för framtidens 5G- och 6G-mobiler. Det kallas digital beamforming och är nödvändigt för att mobilnät i höga frekvensområden ska fungera. Ett radiochip med tillhörande antenn och algoritmer ska automatiskt rikta mobilens antenn mot nätets sändare och möjliggöra mer data i näten. Det är komplicerad high-tech med rejäla utvecklingskostnader och en enorm potential. Men hur är det att arbeta med framtidsteknik och vara börsnoterad? Hur ska man slå sig in i en monstermarknad som mobilindustrin när det är svårt att resa kapital? Beammwaves vd och medgrundare Stefan Svedberg svarar när han besöker Janne i Lejonkulan.
Deeptech-bolaget Beamonics använder laser för att mäta gasnivåer i realtid med hög precision, en viktig och underskattad del av miljöarbetet inom industrier som vill minska utsläppen.
Beamonics vd Can Xu har bakgrund från LTH:s institution för atomfysik, vars professor tilldelades Nobelpriset i fysik 2023. Fokus har hittills legat på utveckling och att testa den nya tekniken, men på senare tid – efter att externt kapital hittat till bolaget – har skiftet mot affärsfokus börjat. Vilken potential har framtidens laserteknik? Hur blir en forskare mer affärsmässig och vilka tillämpningar är hetast just nu för bolaget? Lyssna när Can Xu gästar Janne i Lejonkulan.
FN bedömer att det finns 100 miljoner minor utplacerade i världen. Bara i Ukraina beräknas cirka 30 procent av landets yta vara kontaminerad med landminor och odetonerad ammunition. Utöver humanitära risker och begränsningar i rörelsefriheten innebär detta även stora problem för odlingsmarker och miljö.
Med dagens tempo skulle det ta hundratals år att röja alla minor. Därför har Daniel Kindstrand tillsammans med en amerikansk minröjningsexpert bildat bolaget EO Dynamics, som utvecklar teknik som ska möjliggöra en uppskalning av den internationella minröjningen, bland annat genom att utbilda nya röjare med augmented reality. Nu söker bolaget sitt första externa kapital och Daniel Kindstrand besöker Janne i Lejonkulan.
Della8 erbjuder en plattform för samägande av båtar, husbilar och fritidshus. Användarna får hjälp med bl.a. kontrakt och bokningssystem. Det finns också en marknadsplats med annonser för samägda objekt. Men hur stor är egentligen delningsekonomin? Hur tjänar man pengar på det och hur övertygar man fler till att samäga?
Emelie Nilsson Sträng grundade Della8 med stor tro på delningsekonomins framtid. Fyra år senare är den tron starkare än någonsin, när hon gästar Janne i Lejonkulan.
När batteriet byts i elbilar har de kvar upp till 80 procent av sin ursprungliga kapacitet. Det tar bolaget Rebaba fasta på och utvecklar system för energilagring i industriell skala med hjälp av uttjänta elbilsbatterier. Bolaget bildades förra året och har redan sålt sitt första system. Paula Runsten, Rebabas medgrundare och vd, är ute på sin första investeringsrunda. I hopp om att resa 15 miljoner kronor till bolaget besöker hon nu Janne Dahlqvist och Lejonkulan.
Veckans gäst är Mattias Djurstedt från Cresponix, som bygger en hållbar scampi-fabrik i Västervik.
Han växte upp på en mjölkbondgård och har drivit bolag sedan han blev myndig. Cresponix driver han tillsammans med en forskarduo som tagit fram den cirkulära odlingstekniken som ligger till grund för Cresponix IP-portfölj. 2022 fick Mattias nobben av SVT:s drakar men samma år nappade Per Svärdson, Adlibris och Apoteas grundare. Nu har Mattias Djurstedt en större fisk på kroken, en internationell VC-firma som kan hjälpa den svenska scampin hela vägen till världsmarknaden. Men större fiskar ställer högre krav.
Tendo har haft en tuff resa på Spotlight-börsen sedan den fulltecknade IPO:n 2022. Aktievärdet har decimerats och bolaget har haft svårt att fylla kassan. Men grundaren Sofie Woge drivs av passion och har lyckats sälja de första exemplaren av Tendos exoskelett, en robothandske som hjälper personer med ryggmärgsskada att få tillbaka greppfunktionen – en idé sprungen ur ett Nasa-projekt.
Bolaget står nu inför en uppskalning och har öppnat en nyemission på 20 miljoner kronor. Hälften är säkrad och Sofie Woge besöker Janne Dahlqvist i Lejonkulan för att presentera sitt case och berätta om livet som börs-vd.
Två av grundarna bakom succén Quizkampen släpper ett nytt mobilspel: Jordglobe. Idén är, precis som med Quizkampen, att skapa ett spel för en bred målgrupp som vill mäta sin allmänbildning och få mer av den genom spelet.
Quizkampen drog in mer än 100 miljoner kronor i vinst innan grundarna sålde verksamheten för en ansenlig summa. Nu hoppas de att Jordglobe ska bli en lika stor succé. Men hur gör man för att sticka ut i appdjungeln och hur behåller man sedan spelarna? På vilket sätt skiljer sig mobilspelsbranschen från vanliga dataspel? Och hur kan vi brygga gapet och generationsklyftan som råder mellan spelbranschen och investerare?
I dagens avsnitt av Lejonkulan gästas programledaren och riskkapitalisten Jan Dahlqvist av Olle Landin från Jordglobe.
Olle Landin driver dessutom podden Spelskaparna.
Varje år föds mer än 10 miljoner barn för tidigt i världen och allt fler vårdas på neonatalavdelningarna. Neola Medical har utvecklat en produkt som kan hjälpa vården och vinna ovärderlig tid åt läkarna.
Neola, vars aktie handlas på Nasdaq First North, har genom åren attraherat tunga investerare och partnerskap. Bland annat har tekniken prisats av Stanford University som nu hjälper lundensarna att etablera sig i USA. Men som för all medicinteknik är vägen till marknaden lång och kostsam. Hör Neolas vd Hanna Sjöström när hon gästar Janne i veckans Lejonkulan, som för första gången tar emot ett noterat företag.
I dag gästas Janne av SaaS-bolaget Eletive, som utvecklat en plattform som både mäter och ökar engagemanget hos medarbetarna i stora organisationer. Bolagets medgrundare och vd Marcus Wennmo säger att verktyget är mycket mer än bara medarbetarundersökningar och att ett högre engagemang från de anställda ökar lönsamheten, oavsett bransch och marknad.
Ett av Janne Dahlqvists många motton lyder: "Glada medarbetare ger glada kunder, som i sin tur ger glada ägare." Men hur mäter man detta och hur gör Eletive för att öka medarbetarnas engagemang hos kunder som Rusta, Sats, Mekonomen och Hertz?
Charlotte Ljung har uppmärksammats för sitt företag Endbright, som erbjuder en digital plattform för skilsmässo- och separationsplanering. Hon, som kommer från en känd företagarfamilj, har både anklagats för att normalisera skilsmässor och hyllats för att hjälpa kvinnor ur svåra situationer. Hur ser hon själv på sin roll? Hur stor är egentligen marknaden för separationer? Vilka kapitalflöden sätter en skilsmässa igång?
Bolaget står nu inför en expansion och behöver nytt kapital. En del av expansionen ska vara att bredda kundbasen. Inte bara separerande par, även lyckliga par ska ha användning av tjänsterna. Endbright ska bli Startbright – men hur gör man för att branda om en skilsmässotjänst till en relationstjänst? Lyssna dagens avsnitt av Lejonkulan med Janne Dahlqvist, gästat av Charlotte Ljung.
TheCar är redo att skala upp sin abonnemangstjänst för exklusiva taxiresor med privatchaufförer. Först ska bolaget etablera sig i Stockholm och fler svenska städer, sedan utomlands – och för det behövs det kapital. Hur ska TheCar lyckas med det som så många misslyckats med, att etablera ett starkt premium-varumärke inom taxibranschen? Hur stor är egentligen efterfrågan på privata chaufförer? Och vad kommer det att kosta att öka den?
Det svarar TheCars grundare Tord Rosenlund på. Lyssna när han berättar om affärsidén, fördelarna med att känna sin chaufför och kriserna som nästan knäckte bolaget.
Re:meat är först i Sverige med att utveckla odlat kött. Bolagets vd och medgrundare Jacob Schaldemose Peterson jämför tekniken med den bakom hantverksöl. I dagens avsnitt berättar han för Jan Dahlqvist om hur djurceller matas med näring i en sluten odlingsmiljö för att skapa en köttfärs som är helt fri från antibiotika och annan kontaminering. Målet är att färsen dessutom ska vara billigare än konventionellt kött.
Men vägen dit är lång och bolaget, som har flera patent för sin produktionsmetod, behöver nu kapital för att bygga sin första anläggning i Malmö. För att trions idé ska fungera krävs det stora volymer. Men hur ska det gå till? Vad kostar allt? Och när kan vi få smaka på detta bryggda kött?
Starfish har redan lyckats landa tunga ankarinvesterare till sin första externa investeringsrunda, bara veckor efter att bolaget beviljats patent för sin uppfinning – en produkt som ska förebygga trycksår. Bolaget ska nu ta in 5 miljoner kronor och hälften säkras av två fastighetsmagnater, som inte brukar figurera med små investeringar i uppstartsbolag.
Hur lyckades ett litet okänt bolag locka så tunga investerare, så tidigt? Vad är så speciellt med bolagets patent? Hur stor är marknaden för trycksårsförebyggande produkter och vilka andra branscher kan uppfinningen tillämpas på? Jim Roslund, medgrundare och styrelseordförande i Starfish, gästar kulan och svarar på Jannes frågor.
I år träder EU:s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) i kraft, med nya och skärpta krav på hållbarhetsrapporteringen i företags årsredovisningar. Det väntas påverka cirka 50.000 noterade och onoterade företag inom EU. Många vittnar om att kraven på detaljerad rapportering äter upp bolagens hållbarhetsbudgetar och lämnar mindre resurser till att faktiskt minska klimatavtrycket. Det vill Tove Nilstun råda bot på med en mjukvara – en digital tvilling – som både underlättar datainsamlingen och möjliggör mer proaktivt klimatarbete. Janne träffar Tove i dagens Lejonkulan.
Saveggy har utvecklat ett växtbaserat, ätbart hölje som sprayas på grönsaker för att förlänga deras hållbarhet. Första marknaden är svenska gurkor, där produkten ska ersätta plastskydden som används i dag. Potentialen är enorm, men hur gör man för att ta sig in i den svenska dagligvaruhandeln och ändra på dess billiga ovanor? Vad särskiljer Sverige? Kan produkten användas på all frukt och grönt – och hur ska bolaget ta sig an världsmarknaden? Janne Dahlqvist träffar Saveggys medgrundare Arash Fayyazi i Lejonkulan.
Idén bakom bolaget Inimini är att göra det lika tilltalande och enkelt att köpa begagnade barnkläder online som att köpa nya. Bolaget har byggt upp en logistikkedja där man köper kläder av privatpersoner till ett kilopris, hämtar upp kläderna vid säljarens ytterdörr och sorterar dem i stilenliga kit. I höstas var grundarduon med i Svt:s Draknästet och lyckades få bud av samtliga drakar. I dagens avsnitt får vi följa med bakom kulisserna och Janne Dahlqvist tar reda på om Inimini verkligen ett guldägg – eller om drakarnas interna tävling gick för långt. Hur skalbar är affärsmodellen? Hur bygger man upp en logistikkedja och försäkrar sig om att kunna bibehålla ett tillräckligt utbud? Det svarar Josefin Runquist på i dagens Lejonkulan.
Sponsrat avsnitt med Jonny Björklund från Ålandsbanken och Janne Dahlqvist.
Saas-bolaget Airpark har utvecklat en app för andrahandsuthyrning av parkeringsplatser, ett p-platsernas Airbnb. Ägare av parkeringsytor kan hyra ut sin plats under outnyttjade tider och bilister kan boka platsen via samma app. Men hur ska bolaget slå igenom med sin disruptiva affärsidé? Hur ska bolaget få in ett tillräckligt stort utbud av p-platser? Och hur mycket kan du tjäna på att hyra ut din parkeringsplats? Airparks Anton Sjöberg gästar Janne Dahlqvist i dagens Lejonkulan.
Sportscom utmanar Radiosporten med sin nya ljudtjänst för livestreamade sportreferat. Bolaget har värvat flera kända kommentator-veteraner, namnkunniga investerare och sänder i år radioreferat från alla SHL- och Premier League-matcher. Nästa år adderas Allsvenskan i fotboll. Men hur ska de klara av att bemanna alla matcher med kommentatorer? Hur ska de locka över lyssnarna från P4? Och hur kan de modernisera radioformatet? Ola Heffler, medgrundare och vd, ger svaren i dagens avsnitt av Lejonkulan med Janne Dahlqvist.
Pharmista vill bli först i världen med att utveckla ett återanvändningsbart graviditetstest, en potentiell miljardprodukt globalt. Bolaget har en patenterad teknikplattform och behöver nu kapital för att ta fram sin prototyp som ska testas på användare. Hur stor beteendeförändring innebär produkten? Vem är kärnkunden? Vilken marknad bör bolaget satsa på först? 28-åriga grundaren och vd:n Alice Mattsson svarar på allt när hon gästar Janne i Lejonkulan.
Imvi Labs har utvecklat en virtual reality-lösning för personer med samsynsproblem, en nedsättning i ögonkoordinationen som bland annat gör läsning mer utmanande. Problemet är vanligt förekommande bland personer med ADHD, dyslexi och dyskalkyli – men enligt flera källor är det betydligt mer utbrett än så. Hur säljer man en lösning på ett problem som väldigt få känner till? Hur skalar man upp en sådan produkt? Och kan vem som helst träna upp sin läshastighet med bolagets teknik? Det är några av frågorna när Janne tar emot Peter Carlsson, Imvi Labs vd och medgrundare, i Lejonkulan.
Carl Borrebaeck är professor i immunologi och som medgrundare till fyra börsnoterade företag något av en profil inom området. Hans senaste giv Paindrainer är ett sidospår som gått framåt i rasande fart. I dag står bolaget redo att accelerera i USA med sin hyllade AI-produkt som hjälper patienter med kronisk smärta. Janne tar emot professor Borrebaeck i studion.
Elonroad är en av få aktörer i världen som arbetar med teknik för att ladda elbilar under färd. Bolaget vill etablera sin standard i den accelererande elektrifieringen av vägtransport, vilket kan bli en dyr men också extremt lönsam historia.
Janne gästas av vd Karin Ebbinghaus, som varit med att utveckla bolaget från en excentrisk filmregissörs hobbyprojekt i lego till internationella upphandlingar i 100-miljonersklassen.
Annette Säfholm är vd för Gedea Biotech som tar fram en antibiotikafri behandling mot bakterie- och svampinfektioner i underlivet, vilket drabbar var tredje kvinna i världen. Historiskt sett har marknaden för kvinnohälsa försummats och förhållandevis lite kapital har investerats. Men på senare år har intresset för branschen börjat öka. Nu behöver Gedea kapital för att ta de sista stegen till marknaden. Janne Dahlqvist synar caset.
Spiideo var tidigt ute med sin teknik för videoanalys och har idag kunder inom alla nivåer av elitidrott, allt från SvFF till Premier League, NHL och t.o.m. argentinska Boca Juniors. Men för att bli världsledande i branschen behövs riktigt stora, internationella VC-muskler. Grundaren Örjan Johansson gästar dagens Lejonkulan och berättar bl.a. om lärdomarna från att ha lett teamet på Ericsson som tog fram och etablerade bluetooth-tekniken som en internationell standard. Går Spiideo samma öde till mötes?
Infra Motion Labs utvecklar en AI som ska upptäcka snattare på bar gärning i butikers övervakningskameror. Samma teknik ska också användas för att läsa dina känslor med hjälp av infraröda kameror. Den unge Abdulla Salman, vd och medgrundare, intervjuas och får goda råd av Janne.
Janne träffar Cathrin Johansson, vd för Medvasc, som utvecklar ett komplement till dagens standardbehandlingar mot åderbrock. Hur stor kan marknaden vara för en så nischad produkt? Hur slår man sig in i internationella partner- och försäljningsnätverk?
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.