Kraftspelen är en podcast som hyllar spelen som BETYTT något. Vare sig det handlar om banbrytande gameplay-innovationer, nya narrativa nivåer eller estetiska genombrott så har alla kulturella verk som avhandlas i podden öppnat upp nya filer på den ettor och nollor-drivna autobahn vi kallar spelmediet.
The podcast Kraftspelen is created by Jonas Högberg. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Animal Crossing är en digital oas från vuxenvärlden, där vi får leva om barndomen som om den vore en saga av Astrid Lindgren. Man kan hitta och gräva upp dinosaurieskelett, man kan skicka brev till sina djurvänner, man kan gå på disco, man kan klä ut sig till detektiv, man kan inreda sitt hus som om det vore månen.
Det är livet. Som det borde vara.
Gäst: Tomas Engström
Rymden är stor och ogästvänlig, och som cyborg med lånat medvetande är livet ännu svårare. Citizen Sleeper kombinerar stora teman om vad det innebär att vara människa med vardagssysslor och jordnära karaktärer. Ett underbart litet spel, helt enkelt.
Gäst: Amanda & Jimmy Seppälä Steén
Innan Hideo Kojima blev hela världens älskling gjorde han äventyrsspel till japanska hemdatorer, som "lånade" teman, karaktärer och upplägg från amerikanska filmer – men som hela tiden hade sin egen säregna stil.
Snatcher är stundtals coolheten självt, men stundtals också raka motsatsen.
Ett minst sagt fascinerande spel.
Gäst: Johan Hallstan
Världens bästa spel blev ännu bättre med Tears of the Kingdom. Häng med när vi grottar ner oss i spelets revolutionerande spelmekanik och det häpnadsväckande slutresultat som fått spelutvecklare världen över att häpna över den trolldom som utövas i Kyoto. Hur är det ens möjligt att det här spelet existerar?
Gäst: Carl-Johan Johansson
Är Super Mario Bros 2 ett kraftspel? Och vilket Super Mario Bros 2 pratar vi om ens?
I veckans avsnitt av Kraftspelen blir det full fokus på Ludde Nordenskjölds nysläppta uppväxtskildring Aldrig Game Over och hans många underbara minnen kring just Super Mario Bros 2.
Gäst: Ludde Nordenskjöld
Brian Moriartys Loom var före sin tid. Till skillnad från andra äventyrsspel hade man inte mycket till övers för invecklade pussel – speldesignen var tvärtom enkel, intuitiv och smart. Det väver dessutom en ganska fascinerande historia.
Gäst: Jonas Tarestad
Två fullständigt tossiga typer. Ett äventyr som saknar alla gränser.
Häng med tillbaka till Lucasarts gyllene era och hoppa bungyjump genom Mt Rushmore-presidenternas näsborrar. Vilken pärs, snorgärs!
Gäst: Niklas Sintorn
What Remains of Edith Finch är en mustig släktkrönika som skildrar en udda familjs generationsöverskridande kamp mot psykisk ohälsa med svärta, hjärta och humor – och är en av de främsta berättelser som någonsin satts på pränt i ett spel.
Gäst: Anna Nilsson
Fotojournalisten Jade och hennes vresige sidekick Pey'j är en duo som heter duga. Häng med när vi tar oss tillbaka till det tidiga 00-talets kanske mysigaste samhällskritiska äventyrsspel och plåtar allt i vår åsyn.
Gäst: Daniel Gustafsson
Simogo gör spel som ingen annan spelstudio. Deras alster är alltid smarta, stilfulla och suveräna.
Och Lorelei and the Laser Eyes är deras magnum opus.
Gäst: Jakob Svärd
Jag ska rulla upp hela världen, lilla mamma.
Gäst: Anders Eklöf
Uteliggare som leker Mario Kart i jakt på pantburkar, vuxna män som lajvar bebisar, och husdjurskräftor som är på rymmen är bara några av de många, många utflippade ingredienser som utgör Yakuza: Like a Dragon.
Häng med på en tur till arbetsförmedlingen så ska vi göra vårt bästa att reda ut den här galenskapen – och prata om ett i många avseenden helt unikt spel.
Gäst: Alexander Rehnman
Animal Well är ett Metroidvaniaspel olikt alla andra Metroidvaniaspel. Här finns inga änterhakar eller springskor – utan slinkys, såpbubblor och frisbees. Som används i briljanta Rube Goldberg-minnande pussel där minutiös timing krävs.
Och hemligheter. Massvis med hemligheter.
Häng med när vi går på djupet med ett av årets allra bästa spel.
Gäst: Gabrielle de Bourg
Få spel har varit lika sant revolutionerande som Super Mario 64. Dagens 3D-spel har Nintendos plattformare att tacka för mycket, och även om tidens tand har naggat upplevelsen en del finns det mycket att älska än idag – Marios underbara rörelseschema, de många hemligheterna och den rena, oförfalskade spelglädjen.
Gäster: Tobias Bjarneby och Michael Cruseman
Owe Bergsten är en av svenska distributören Bergsalas grundare och mannen som tog Nintendo till Sverige. Häng med när vi intervjuar Owe om hans osannolika framgångar och hör hur det gick till när han lyckades charma Nintendos exportchef med lite jävlar anamma på tidigt 80-tal.
Rayman Origins och Rayman Legends är mer än bara plattformsspel – det är transcendentala upplevelser. Ren spelglädje.
Gäst: Johan Martinsson
Super Mario Kart skapade kartracinggenren – men det har egentligen inte så mycket gemensamt med de Mario Kart-spel som kom därefter. Här är kurvorna fler, driftmekaniken smått förrädisk och banorna kortare. Dessutom spelar hoppfunktionen en väldigt stor roll.
Gäst: Michael Cruseman
Aldrig har det varit så roligt att smyga i ett spel som i Dishonored 2. Frihetskänslan när man skuttar mellan taktoppar, balkonger och kabelvagnar är otrolig.
Och sen skadar det ju inte att de övernaturliga krafter som står en till buds passar som hand i handske med den briljanta bandesignen. Fråga bara Hotline Miami-skaparen Dennis Wedin som spelat om spelet sju gånger...
Gäst: Dennis Wedin
Vilket är det bästa Bioshock-spelet? Frågar du Carl-Johan Johansson är svaret enkelt: Bioshock 2.
Här realiseras visionen om Rapture till fullo och valen du gör i spelet betyder faktiskt något – till skillnad från originalet. Dessutom har det ett helt fenomenalt DLC i Minerva's Den.
Gäst: Carl-Johan Johansson
Minnesförlust är ett av manusförfattarens vanligaste knep och speciellt användbart i spel, där vi som spelare tillåts lära oss spelmekanik och allt om världen vi befinner oss i tillsammans med huvudkaraktären.
Men frågan är om tilltaget någonsin haft lika fasansfulla omständigheter som i Amnesia: The Dark Descent.
Gäst: Tove Bengtsson
Indiespelsrevolutionen började på allvar med Braid. De tidsbaserade plattformspusslen saknade motstycke 2008 och gör det än idag. Och mysteriet med spelets handling kanske aldrig kommer lösas.
Gäst: Jimmy Håkansson
Dags för mys med Mario!
Paper Mario: The Thousand Year Door må vara papperstunt, men det är samtidigt proppfullt med minnesvärda karaktärer, färgglada och härliga världar och en förvånansvärt vuxen attityd. Är det här Marios svar på GTA?
Gäst: Patrik Johansson
Larian Studios tycks inte kunna göra nåt fel. Baldur's Gate 3 är tidernas största, mäktigaste och kanske även bästa rollspel. Ett sånt rekordspel kräver givetvis ett rekordlångt avsnitt.
Gäst: Jakob Svärd
Assassin's Creed: Odyssey har en av historiens vackraste spelvärldar. Ubisofts grafiker och historiska researchers har återskapat antikens Grekland in i minsta detalj och resultatet är inget annat än hänförande.
Synd att resten av spelet är sådär.
Gäst: Alfred Holmgren
Fotboll är på blodigt allvar. Och frågan är om något spel någonsin anammat sportens kärna lika fulländat som Championship Manager (som sedermera blev Football Manager). Fram med dubbskorna och häng med ut på leråkern.
Gäst: Charlie Thulin
Rytmspelen var kanske som bäst på Nintendo DS, där pekpennan kunde agera dirigentpinne för allsköns galna påhitt. Och dessa påhitt var som allra galnast i Inis fullständigt urballade värld, där peppatrullen Ouendan ryckte ut för att hjälpa krukmakare, studenter och kapplöpningshästar med allehanda bekymmer.
Fräckt var bara förnamnet.
Gäst: Michael Gill
En skyskrapa i New York har invaderats av... ett ljud från en annan dimension. Samtidigt anländer en kvinna till samma byggnad för att försöka rädda sin bror, men hon hinner knappt igenom säkerhetskontrollen innan hon blivit utnämnd till byråchef för organisationen som håller brodern fången. Och sen ballar det ur.
Control är ett magiskt actionspel där det onormala är normalt. Givetvis är det ett kraftspel.
Gäst: Boel Bermann
Alan Wake 2 är ett surrealistiskt mästerverk – ett spelens svar på Twin Peaks säsong 3. Ladda din pistol med kulor av ljus och häng med till den mörkaste platsen på jorden: Alan Wakes psyke.
Gäst: Jonas Strandberg
Du har hört ordet pixelperfektion många gånger förut, men det enda spelet som faktiskt förtjänar att krönas med epitetet är Metal Slug 3. Låt det gudomliga öset börja!
Gäst: Johan Hallstan
Självtvivel kan sänka vem som helst. Att ta sig ut ur mörkret och lämna de jobbiga tankarna bakom sig kan kännas som att bestiga ett berg. I det här fallet heter det Celeste.
Gäst: Amanda Seppälä Steen
Skrik för allt vad tygen håller, tugga grus och starta motorsågen! I veckans avsnitt av Kraftspelen hyllar vi ett av tidernas häftigaste actionspel. Nu blir det åka av.
Gäst: Samson Wiklund
Little Big Adventure är ett av 90-talets största äventyrsspel och charmade PC-spelarna med sin snygga grafik, häftiga animationer och vackra musik. Tidens tand har onekligen lämnat stora sår – tankkontrollen är ett mycket märkligt inslag – men kanske är det något som den kommande remaken kan fixa.
Gäst: Tomas Engström
Nathan Drake är klar med äventyren. Han har varvat ner och skaffat sig ett behagligt liv tillsammans med sin älskade Elena. Men frågan är om han klarar av att leva ett vanligt liv?
Uncharted 4 är ett fantastiskt avslut på en underhållande äventyrsserie – och ytterligare ett bevis på att Neil Druckmann kan tälja guld av i princip vad han vill.
Gäst: Markus Sköld
Fräcka tricks i all ära, men SSX 3 är mer än bara en snowboardsimulator – det är ett spel för frihetstörstande filosofer som vill njuta av lugnet bland pisterna.
Gäst: Jonathan Eng
Little Nemo är ett av Nes-erans skummaste alster. Det är baserat på en serie som gick i amerikanska dagstidningar under tidigt 1900-tal – och handlar om en liten pojke som rider på/förvandlar sig till djur genom att mata dem med godis.
Gäst: Joakim Kilman
Är det en remake – eller är det en reimagining? Eller – är det en uppföljare? Frågorna hopar sig snabbt när man spelar Final Fantasy VII Remake, tidernas kanske mest fascinerade spelremake. Och frågan är vilken roll vi fans har i det hela?
Gäst: Aldo Sartori
Döda män skvallrar inte, sägs det – men de har förmågan att utreda mordet på sig själva! Så är fallet i Shu Takumis mästerliga detektivspel Ghost Trick: Phantom Detective. En urspårad uppfinningsrikedom, ständiga vändningar och sköna karaktärer väntar dig som vågar plocka fram ouijabrädet.
Gäst: Robin Cocks
Baba is you är ett av tidernas mest geniala pusselspel. Det behandlar ord som en del av koden till spelet och genom att manipulera meningar kan man helt förändra förutsättningarna för banans upplägg. Mind blown – the game, skulle man också kunna kalla det här spelet.
Gäst: Kasper Nowakowski
Är Dota 2 spelens motsvarighet till schack? Prispengarna i e-sportturneringarna talar sitt tydliga språk: det här är på blodigt allvar.
Gäst: Theo Gillberg
I veckans avsnitt av Kraftspelen väcker vi mästersvärdet till liv igen. Känslorna svallar när Link stiger ut i regnet för att rädda dagen, sabba skyltar, hjälpa flöjtpojken, näpsa tjuvar, springa ikapp, bomba bossar och söka upp siare. Less is more, sägs det – och The Legend of Zelda: A Link to the Past infriar den tesen om och om igen.
Gäst: Sebastian Mattsson
Skurk, bov, bandit, fähund, lymmel, rackare, svin... Kärt barn har många namn och spelvärlden är fullproppad med minnesvärda luspudlar som gjort allt för att sätta guldkant på vår tillvaro.
I det här avsnittet av Kraftspelen gästar inte mindre än fem svinkännare – och alla har de med sig en egen topplista på de fem främsta fulingarna från spelens värld.
Luguber lyssning!
Gäster: Theo Gillberg, Victor Sjöström, Jakob Svärd, Eric Bergérus och Gabrielle De Bourg.
Hämnden är ljuv, sägs det. I The Last of Us Part II förgör den allt i sin omgivning och förvandlar Ellie till ett vrak när hon stiger ner i mörkret och omfamnar sitt värsta jag.
Här tas inga fångar. Ond, bråd död är allt som väntar.
Gäst: Emmelie Pettersén Uggla
Superhjältespel var ofta lika usla som filmlicensspel förr i tiden, men så - som en blixt från klar himmel - kom Batman: Arkham Asylum. Ett actionspel med Metroidvania-influenser som gjorde nästan allt rätt.
Batman hade framför allt aldrig varit coolare.
Gäst: Michael Gill
Lucas Popes 1-bitsmästerverk Return of the Obra Dinn är ett helt unikt spel, där du i rollen som försäkringsagent ska ta reda på vad som hänt den försvunna besättningen på fartyget Obra Dinn anno 1807.
Till din hjälp har du ett magiskt ur som kan visa dig människors dödsögonblick...
Och slutresultatet är ett hårresande vackert spel om människans nyckfulla natur, om de fruktansvärda svek - och hjältedåd - vi är kapabla till.
Gäst: Jakob Svärd
Vad finns det att säga om tidernas främsta onlinerollspel? Tja, en hel del, så klart. Men det blir även en del snack om speltidningar i veckans avsnitt - så spänn fast dig. Nu blir det åka av.
Gäst: Jimmy Poopuu
Spelunky är ett litet underverk. Trots att det är en roguelike med slumpgenererad bandesign känns varje genomspelning spännande och nydanande. Många är de som kallat det ett "perfekt" spel, och kanske har de rätt.
Gäst: Martin Jonasson
Många är de spel som vill få oss att leka krig. Men de spel som faktiskt vill upplysa oss om den bottenlösa ondskan i krig och hur lågt vi som människor kan sjunka när allt sätts på spel går att räkna på ena handens fingrar.
Briljanta This War of Mine är ett av dem.
Gäst: Carl-Johan Johansson
"We all make choices, but in the end our choices makes us."
Bioshock var inte bara ett ursnyggt spel som utspelades i en undervattensstad på botten av Atlanten där objektivismens filosofi spårat ur fullständigt - det hade nåt att säga oss gamers också.
Gäst: Johanna Nylander
Fem ungdomar beger sig ut till en pittoresk ö precis utanför kusten för att dricka, festa och hänga på stranden. Men så börjar märkliga saker att hända: det dyker upp triangelformade glitchar i världen, spöken tycks prata med dem och gänget tycks fastna i märkliga loopar.
Men det är inte mystiken som omgärdar Oxenfree som gör spelet så bra - det är de okonstlade dialogerna och det sköra samspelet mellan huvudpersonerna som gör det till ett sant kraftspel.
Gäst: Johan Hallstan
Remedys mästerliga berättelse om en författare som fångats i en mardröm han själv skrivit är till mångt och mycket inspirerad av Stephen Kings många verk. Och passande nog gästar just en Stephen King-expert podden den här veckan.
Greppa ficklampan och gör oss sällskap i mörkret...
Gäst: Jonas Strandberg
Perfekt kontroll. Perfekt bandesign. Perfekt spelmekanik.
Men är Super Mario World ett helt perfekt spel - trots att det kanske är världshistoriens bästa spel? Blir det gruff i poddstudion trots att både programledare och gäst är rörande överens om det mesta?
Häng med när Kraftspelen fyller 100 och firar en favorit.
Gäst: Victor Sjöström
Häng med när Kraftspelen besöker Embracer-arkivet i Karlstad. Här trängs över 80 000 objekt, däribland spel, konsoler, datorer och allsköns skumma tillbehör. Målet är att samla ett fysiskt exemplar av alla spel som någonsin getts ut - och kommer ges ut.
Ett initiativ som onekligen osar KRAFT.
Gäster: David Boström och Natalia Kovalainen
Obs! Det finns ett megafint videoklipp på Kraftspelens YouTube-kanal också. Passa på att prenumerera när du ändå är inne och kikar!
Ormen har lämnat paradiset... och äntrat djungeln. Häng med på en resa till södra Ryssland anno 1964.
Gör dig redo för gam-ätna gamla gamänger, b-filmsfrossa, storpolitiska intriger, bossar som riskerar att dåsa och dö, pyromaner från yttre rymden, hetlevrade revolverrumlare med hävdelsebehov, bikerbesatta brudar, eklektiskt elektriska excentriker, moloket paketinspekterande och chefen med stort C.
Föga förvånande... har det här spelet ALLT.
Gäst: Gabrielle de Bourg
Immersive Sim-genren har mycket att tacka Deus Ex för. Här kunde spelaren tackla banor på många olika sätt: genom att prata med karaktärer, smyga sig runt, skjuta sig fram, hacka datorer och robotar och ta till sig information från nyhetssändningar och tidningar.
"Gud ur" indeed.
Gäst: Niklas Sintorn
Fallen London är inte bara ett textbaserat rollspel du spelar i din webbläsare - det är ett helt universum. Utvecklaren Failbetter har även släppt roguelikespelen Sunless Sea och Sunless Skies, samt visual novel-spelet Mask of the Rose, som alla utspelar sig i samma fantastiska värld.
Häng med när vi diskuterar världsbygget, hur man bäst skriver "konstigt" och vad Twitter en gång i tiden betydde för den här säregna spelupplevelsen.
Gäst: Eira A Ekre
Det må vara fult som stryk och ha spelsystem som hör hemma på soptippen, men ingen kan ta ifrån Fallout 2 det faktum att det är oerhört välskrivet och vågar ta ut svängarna som få andra spel.
Häng med när vi sätter tänderna i ett av tidernas mest klassiska rollspel.
Gäst: Simon Campanello
"He was trying to buy more sand for his hour glass. I wasn't selling any."
Spelvärldens hårdaste snut backar inte för nåt. Max Payne är en film noir-snut i ett John Woo-inspirerat actionspel och stundtals är den premissen precis lika cool som den låter - än idag.
Gäst: Eric Bergérus
Hur kan man inte älska Phoenix Wright: Ace Attorney? I det här lilla spelet återfinns några av spelvärldens mest älskvärda karaktärer som utkämpar rättegångsdueller mot varandra där de bokstavligen drar pekfinger för att ytterligare understryka sina argument. Det är rena rama vilda västern och fullständigt underbart.
Gäst: Alexander Rehnman
En platt värld kan dölja många hemligheter. Det är nu lite mer än ett decennium sen Phil Fishs kavata kubkaos släpptes och fortfarande försöker fansen hitta dolda pärlor och framför allt förstå sig på Fez.
Häng med när vi gör ett tappert försök att förklara ett av tidernas främsta indiespel.
Gäst: Samson Wiklund
Assassin's Creed-serien har alltid varit en utmärkt plats för historisk turism, men förutom miljöerna har det varit lite si och så med själva innehållet i spelen. Men Assassin's Creed Brotherhood lyckades förena 1500-talets Rom med roligt plattformande, intressanta karaktärer och en spelvärld som kändes levande och inbjudande. Och så hade det ju - inte minst - en Ezio Auditore da Firenze i storform.
Gäst: Fredrik Eriksson
Sunsoft maxade NES-hårdvaran med kultspelet Mr Gimmick. Inget annat spel till konsolen är lika tekniskt imponerande. Musiken var otrolig, mycket tack vare ett speciellt utvecklat chip - som bara användes till Mr Gimmick. Att man kunde skapa sin egen plattform i form av en vilt studsande stjärna liknade inget annat. Och varför släpptes det bara i Japan och i Skandinavien?
(Förutom Mr Gimmick avhandlar vi även spelföretaget Sunsoft i stort.)
Gäst: Stefan Gancer
Final Fantasy IX är kanske inte lika legendariskt som sjuan, lika skumt som tian eller lika sorgligt som sexan, men det har många fina strängar på sin lyra. Framförallt hyllar det spelseriens historia på ett särdeles unikt sätt. Inget annat Final Fantasy-spel är lika mycket Final Fantasy som Final Fantasy IX.
Gäst: Anders Eklöf
Resan är målet. Och frågan är om någon resa kan sägas vara lika känslosam och lika storslagen som den i Journey. Och har något annat spel med konstnärliga ambitioner varit lika roligt?
Gäst: Johan Martinsson
Metroid i förstapersonsperspektiv? Metroid i 3D???!!! Belackarna var många när Nintendo avslöjade att amerikanska Retro Studios fått det ärorika uppdraget att ledsaga en av den japanska speljättens mest älskade spelserier in i en helt ny dimension.
Hur det gick?
Så pass bra att Super Play utnämnde Metroid Prime till tidernas artonde bästa spel lagom till spelets släpp i Sverige.
Gäst: Victor Sjöström
Speltekniska revolutioner har aldrig varit roligare än i Maniac Mansion. Här introducerades SCUMM, gränssnittet som gjorde det möjligt att välja textkommandon och sen peka och klicka på saker i omgivningen. Plötsligt kunde vi välja hamstern, placera den i mikrovågsugnen och inkassera outsägliga skuldkänslor när vi sen plockade upp det blodiga byltet som var kvar. Maniac Mansion pulveriserade den lilla oskuld vi hade kvar.
Gäst: Alfred Holmgren
Det är svårt att förklara Rez, men kanske är det här det kulturella verk som bäst kan förklara människans komplexa natur och sinnen. Om vi någonsin gjuter nya guldskivor likt de som just nu färdas bortom vårt solsystem ombord på Voyager-sonderna och som för med sig bilder, videor, musik och hälsningar till andra civilisationer så är det kanske Rez vi bör placera på dem.
Gäst: David Ventura
Red Dead Redemption 2 är inte bara det bästa vilda västern-spelet - det är mycket möjligt att det är det bäst berättade spelet av dem alla. Dutch van der Lindes märkliga skara desperados är en grälande, sarkastisk och hårdhudad familj vars skentillvaro som Robin Hood-figurer havererar fullständigt i och med civilisationens framfart över prärien. Vi vet från första början hur allt kommer sluta och ändå är det en fantastisk resa ner i fördärvet som det är omöjligt att slita sig från.
Gäst: Markus Sköld
Är det här ett kraftspel... eller är det ett crapspel? Varken programledaren eller gästen är riktigt säkra på saken - vilket i sig borde vara ett tecken på att det är ett kraftspel.
Roberta Williams FMV-skräckis är onekligen en kultklassiker som skapade ramaskri med sin våldtäktsscen och sina många groteska fatalitys, men mest är det en soppa av skräckfilmsinfluenser som nästan kokat sönder och skapat ett bisarrt missfoster till spel.
Vem har sagt att skräpspel måste vara dåliga?
Gäst: Sebastian Lindvall
Sega ville ha en Final Fantasy VII-dödare. Så företaget bad ett gäng stollar som bara gjort rälsbaserade skjutspel att fixa ett rollspel - helst igår - för att utmana Squares magnum opus. Allt talade för ett misslyckande.
Och mycket riktigt släpptes Panzer Dragoon Saga ett år för sent. Saturn hade redan hade ena benet i graven.
Spelet sålde i några få exemplar och glömdes snabbt bort.
Trots att de där "stollarna" hade överträffat alla förväntningar och levererat en av tidernas mest unika spelupplevelser.
Gäst: Johan Martinsson
Det är inte Prince of Persia som är Jordan Mechners största bedrift, det är äventyrsspelet The Last Express. Researcharbetet bakom det här Indiana Jones-liknande äventyret på Orientexpressen saknar motstycke, den vackra art nouveau-grafiken är helt bländande. Och så utspelas allt i "realtid" - en otrolig bedrift som borgar för en otroligt häftig upplevelse.
Om det någonsin görs en spelkanon (och kanske lyssnar du på den just nu) har The Last Express en självklar plats i den.
Gäst: Carl-Johan Johansson
151 fickmonster väntar på dig i gräset, i grottorna och i havet. Har du det som krävs för att fånga dem alla och bli Pokémon-mästaren?
Det världsomspännande fenomenet blev kanske aldrig bättre än här, i de första Game Boy-spelen, som har en säregen känsla uppföljarna aldrig lyckats återuppväcka.
Häng med när vi pratar elektriska möss, snarkande jättar och rosa puffar.
Gäst: Elisabeth Bergqvist
Little Mac må vara liten, men han har slagit hela världen med häpnad - och inte minst Mike Tyson - sen 80-talet. Punch-Out är inte så mycket ett boxningsspel som det är ett pusselspel. Man duckar uppercuts och försöker förstå sin motståndares märkliga rörelsemönster och attacker för att sen sätta in kontringen i rätt läge. Ett klassiskt Nintendo-spel med andra ord.
Och lika bra än idag som det var 1987.
Gäst: Joakim Kilman
Vagrant Story är ett av Squares mer okända rollspel och frågar du regissören Yasumi Matsuno skulle han nog inte vilja att det karaktäriserades som ett sådant heller. Det är också lite av ett unikum i det japanska spelföretagets katalog: brutalt svårt, knepigt och säreget.
Men handlingen är rafflande och presenteras i de kanske coolast regisserade mellansekvenserna under hela PlayStation-eran - trots att det mest handlar om dialogscener. Mästerligt är bara förnamnet.
Gäst: Michael Gill
Vi kan väl alla enas om att Portal 1&2 svämmar över med smart humor och ännu smartare pussel och frontas av en av spelhistoriens bästa skurkar.
Men är det bättre än 7/10?
Gäst: David Nylander
Flashback är ett barn i Another Worlds anda, med samma filmiska tänk och annorlunda kontrollsystem. Det är ett spel som fascinerar än idag med sin säregna estetik och de otaliga science fiction-influenser som präglar historien.
Det är, för att låna ett klassiskt engelskt uttryck, lightning in a bottle.
Gäst: Tomas Engström
Är Outcast det bästa spelet som ingen spelat? Många av dagens äventyrsspel har den här interdimensionella resan till en annan värld att tacka för mycket. Häng med när vi tar ett av tidernas mest betydelsefulla PC-spel på pulsen - och även tidningen som hyllade spelet till skyarna: Svenska PC Gamer.
Gäst: Thomas Petersson
Ingen är bättre på tempo än Capcom. Det bevisade den japanska speljätten när de förvandlade skräckserien Resident Evil till ett bombastiskt actionspektakel med Resident Evil 4.
Det sjuka är att de höjt ribban än en gång med remaken. Kanske är det här tidernas främsta actionspel.
Gäst: Oskar Möller
Minecraft. Finns det nåt spel som betytt mer för spelmediet - och hela vår tillvaro? I veckans avsnitt av Kraftspelen går vi på djupet med de blockbaserade världarna - med inte mindre än två gäster! Det blir tjo och tjim - och pedagogik. En allt annat än fyrkantig inblick i kanske världens mest populära spel.
Gäster: Ufosxm och Felix Gyllenstig Serrao
När zombieapokalypsen knackar på serveras det ond, bråd död. Men också frågor om vad vi är villiga att offra för vår trygghet och gemenskap. Ofta är det vår egen mänsklighet vi kvittar mot sådana varor.
The Last of Us ställer frågorna. Sitter du på svaren?
Obs! Vi går igenom både spelet och tv-serien i det här avsnittet.
Gäst: Susanne Möller
Kritor, blommor och mys? Självklart innehåller Yoshi's Island oräkneliga mängder av sagda varor, men det har också ett oväntat mörker som kittlar. Och som plattformsspel är det nästan oslagbart i sin variationsrikedom.
Vissa kraftspel naggas av tidens tand - Yoshi's Island blir bara bättre och bättre.
Gäst: Alexander Cederholm
I det här avsnittet av Kraftspelen lägger vi örat mot marken och gör det kidsen gör: lyssnar in oss på Commodore 64-erans säregna musik - och hyllar legenden Rob Hubbards främsta verk. Leve SID-chippet!
Gäst: Daniel Lindholm
Elden Ring är kanske det fetaste spelet nånsin. Behöver man säga så mycket mer än så? Tja, med tanke på att dagens avsnitt är 2 timmar och 48 minuter långt: kanske.
Gäst: Jakob Svärd
Gradius var ett av 80-talets främsta shoot 'em up med ett säreget uppgraderingssystem. Men kanske var det Nes-konverteringens fuskkod som främst gått till historien.
Dagens avsnitt kretsar dock väldigt mycket kring gästen Jonas Svensson och hans roll i den svenska spelindustrin på 90-talet. Vi pratar Super Power och Super Play, SM i våldsspel, speljournalistikens framfart och ditten och datten.
Gäst: Jonas Svensson
När Sid Meier's Pirates släpptes 1987 var det många gamers som knappt trodde sina ögon: aldrig hade en piratsimulator/äventyrsspel haft en sån frihet. Karibien låg sannerligen för våra fötter.
Dagens öppna spelvärldar har onekligen Pirates att tacka för mycket.
Gäst: Anders Westin
Taktiskt rävspel har sällan varit bättre än i de turbaserade striderna i Advance Wars 2. Intelligent Systems träffade mitt i prick med sin pastellfärgade leksaksskildring av krigskonsten - trots att AI:n inte alltid hänger med i svängarna.
Häng med när vi skuttar på byggnader som de vore luftslott och hivar meteoriter på varandra.
Gäst: Theo Gillberg
Metroidvania-genren har bokstavligen två spel att tacka för allt: Super Metroid och Castlevania: Symphony of the Night.
Det senare för att det introducerade rollspelssystem, la ett större fokus på stämning och var otroligt stilmedvetet. Symphony of the Night är ett coolt spel - trots röstskådespelarnas envetna försök att föra spelet i rakt motsatt riktning.
Häng med när vi går husesyn i Castlevania. Det finns trots allt många vampyrer, demoner och annat oknytt att vädra ut.
Gäst: Johan Henriksson
Kraftspelen blir Crapspelen för ett avsnitt och berättar om två av historiens märkligaste spel, Zelda: The Wand of Gamelon och Link: Faces of Evil. Två Zelda-spel som inte utvecklats av Nintendo och som släpptes till den mycket obskyra "spelkonsolen" Philips CD-i under det tidiga 90-talet.
Fram med spaden - här ska skyfflas skit!
Gäst: Erik Bergérus
Natten är ännu ung när Bloodborne slår sina tjugocentimetersklor i spelaren och därefter släpper spelet aldrig taget. From Softwares gotiska mästerverk är perfekt på så gott som samtliga punkter - förutom bildhastigheten då - och kan få de mest fromma själar att förvridas till blodtörstiga och blodtörstande bestar på nolltid.
En sak är säker: aldrig har ordet "fantastiskt" använts så ofta i ett Kraftspelen-avsnitt.
Gäst: Johan Hallstan
The Witcher III är ett av tidernas främsta actionrollspel - kanske det allra bästa. Likaledes är expansionen Blood & Wine, som utspelar sig i hertigdömet Toussant, en av tidernas främsta expansioner - kanske den allra bästa.
Häng med när vi pratar witchers, vampyrer och vingårdar.
Gäst: Sara Bergmark Elfgren
80-talets Miami kommer för alltid att vara sammankopplat med kokaingalningar, gangsters, neon och disco. Hotline Miami, Jonatan Söderströms och Dennis Wedins häftiga och psykedeliska våldsodyssé, bockar av alla ingredienser samtidigt som det vinklar över strålkastarljuset på spelaren själv. Vilket ansvar har vi som tar del av dylika våldsskildringar?
Gäst: Jimmy Håkansson
Starcraft har kanske gjort mer för tävlingsscenen än nåt annat spel (även om Counter-Strike vill ha nåt att säga om saken) - i Sydkorea blev det ett fenomen som nådde hela vägen in i folksjälen.
Succéreceptet med tre olika falanger som alla hade en egen approach till basbyggandet framstår än idag som genialiskt. Den melodramatiska - och roliga - historien om kriget mellan de tre raserna är inte heller kattskit, speciellt den mäktiga Kerrigans tragiska öde.
Gäst: Elisabeth Bergqvist
Att spela Stardew Valley är som att mötas av en stor, varm kram. Det legendomspunna och hett eftertraktade myset genomsyrar varenda por i den här monstruöst populära bondesimulatorn. Kanske var det det här Voltaire såg framför sig när han pratade om att odla sin trädgård.
Ja, vem skulle inte vilja flytta in i Eric Barones egenutvecklade mästerverk och leva sitt liv där?
Gäst: Peter Ottsjö
Vilket fightingspel ÄR egentligen bäst - Street Fighter II eller Mortal Kombat 2? I veckans avsnitt av Kraftspelen försöker vi svara på vilket spel som går segrandes ur den klassiska 90-talsstriden.
Men det blir även en del tissel och tassel om veckans gäst, tokigheterna på speltidningen Super Power och hur och varför det vässades brevknivar när nya recensionsspel hägrade.
Gäst: Killer-John Carling
Slay the Spire är ett fantastiskt konglomerat av genrer. Å ena sidan är det ett kortbyggarspel, å andra sidan är det en roguelike. Som man kan spela med fyra olika karaktärer och därmed fyra olika kortlekar.
Det är briljant designat, omöjligt att sluta spela och har räddat både gästens och programledarens spelintresse. Kraftspel är bara förnamnet.
Gäst: Alfred Holmgren
Spelvärldens främste orm har äntligen nått Kraftspelen. Häng med på en resa till Shadow Moses, kärnvapenbasen som terroristorganisationen FOXHOUND usurperat.
Gör dig redo för bombastiska bosstrider, melodramatiska dödsscener, dubbel- och trippelspioner, blodtörstiga cybernetiska ninjor, krypskyttar som aldrig tar paus, revolvermän med tveksamma frisyrer, alfahanar med tveksamma brittiska dialekter och hjältar som närmast tvångsmässigt kopplar på charmen (?) så fort en kvinna ger sig till känna.
Kort sagt: det här spelet har ALLT.
Gäst: Jonathan Hedtjärn
Night in the Woods är ett enastående indiespel. Inget annat spel - kanske inget annat verk över huvud taget - har bättre illustrerat den sköra vänskapsdynamiken hos unga vuxna. Lika strålande fångar spelet aspekter om glesbygdsförfall och mental ohälsa - samtidigt som det doppar tårna i Lovecrafts världsbygge.
Den självklara och roliga dialogen står i en klass för sig och borde studeras länge och väl av alla presumtiva manusförfattare.
Gäst: Sebastian Mattson
Krisen är här. Elen är dyr, företagen går på knäna och människorna drömmer om forna tider. Folk kan inte längre bo kvar i sina hus - om de inte går med på att bli del av en konstutställning.
Nej, det handlar inte om världen vi lever i, utan om världen i Kentucky Route Zero. Allt är ytterst välbekant och sorgligt, men också mycket mystiskt. Här dväljs jätteörnar, robotmusiker och självlysande skelett som pantsatt allt för att få ett jobb.
Kentucky Route Zero är ett otroligt välskrivet, vackert och vidunderligt spel. Eller som gästen uttrycker det: "ett sjumilakliv för spelmediet".
Gäst: Carl-Johan Johansson
Mass Effect slog ned som en bomb 2007. Spelvärlden hade inte sett nåt liknande. Världsbygget - som täckte en hel galax och dess historia - var otroligt välskrivet och genomarbetat. Karaktärerna var, i alla fall i vissa fall, roliga och mångfacetterade. Och romanserna var så heta att de debatterades i mainstream-media.
Men håller spelet än idag? Häng med när vi tar reda på det.
Gäst: Tove Bengtsson
Soma är ett skräckäventyr som inte räds de tunga filosofiska frågorna. Vad är en människa? Hur mycket kan en människa vara? Är en fysisk kropp ett måste?
I veckans avsnitt av Kraftspelen djupdyker vi inte bara i Atlanten, vi beger oss djupt ner i medvetandets vindlande vrår i jakt på vår egen mänsklighet.
Gäst: Eira A Ekre
Dimman ligger tung över Silent Hill. Det snöar - mitt i sommaren - och stora slukhål har lagt beslag på en stor del av stadsbilden. Radion sprakar hotfullt i en gäll varning om det som väntar i det tjocka diset. Men Harry Mason har inget val; han måste hitta sin dotter och hon befinner sig nånstans i det forna semesterparadiset.
I veckans avsnitt av Kraftspelen pratar vi stämningsbyggande och hur interaktiv skräck kan paralysera de modigaste ibland oss.
Gäst: Thomas Grip
Krig förändras aldrig, men Fallout-serien har genomlevt en del ansiktslyft genom åren. I Fallout: New Vegas samsas förstapersonsaction med rollspelande, vilda västern med postapokalypsen, ett nytt romarrike med konspiratoriska företagsmagnater och viktiga val med rent trams.
Häng med när vi försöker reda ut allt - och inte minst varför spelet är så omtyckt av transpersoner.
Gäst: Gabrielle de Bourg
Mario Kart är folkets spel. Alla kan vara med och spela och alla kan vinna (nåja). Och Mario Kart Wii är det yttersta beviset på det.
Häng med när vi pratar blåa skal, gummibandsfusk och boostbonanza - och en hel del om kaoset som pågick i Levels spelrum!
Gäst: Pär Villner
Det är svårt att tänka sig ett mäktigare spel än Shadow of the Colossus - man klättrar trots allt upp på skyskrapehöga stenmonster för att på bästa David & Goliat-manér släcka deras liv. Och samtidigt känns det aldrig som en prestation, tvärtom översköljs vi av sorg och skam när kolosserna faller handlöst till marken.
Kanske är det i kolossernas skuggor som hjälten förvandlas till skurken.
Gäst: Michael Gill
Hårdföra plattformare med bett i 8-bitsmusiken finns det gott om. Men frågan är om nån har samma grace i steget som Mega Man 2. Eller influerat lika mycket med sin valfrihet, tajta kontroll och pixelperfekta påhitt.
Den blå bombaren har få likar, helt enkelt.
Gäst: Doru Apreotesei
I början av 2022 spelade en italiensk cirkus Undertale-låten Megalovania för påven under ett framträdande. Och sällan har väl något känts lika rätt - det här spelet har trots allt minst sagt religiösa fans.
Toby Fox auteurpärla saknar motstycke. Inte bara är det en kommentar på spelmediet i sig, det är dessutom en oerhört vacker historia om vänskap, gemenskap - och toxisk fankultur.
Känn beslutsamheten växa och ladda lurarna.
Gäst: Anders Eklöf
Another World fick folk att bokstavligen tappa hakan när det släpptes till Amiga 1991. Sällan hade nån sett ett snyggare eller mer stilmedvetet spel. Det fanns välregisserade mellansekvenser och historien berättades på bästa stumfilmsmanér enligt devisen "show, don't tell".
Och allt utom musiken hade skapats av en enda person, fransmannen Éric Chahi.
Gäst: Jens Andersson
Chrono Trigger är en resa genom tiden som inte slutar förrän det har tagit ett järngrepp om ens hjärta. Fantastiska karaktärer, en finstämd story och ett makalöst soundtrack väntar på den som löser biljett till spektaklet.
Kanske var det här 2D-rollspelseran peakade.
Gäst: Victor Sjöström
En miljard människor kan inte ha fel.
Häng med när vi tar ett av tidernas mest inflytelserika spel på pulsen. Vad händer på tävlingsscenen? Vilken version är bäst? Och vad var det egentligen som hände i februari 1989 när tre olika parter styrde kosan mot Moskva för att rekvirera rättigheterna till Tetris?
Gäst: Jakob Svärd
Uppdrag: Att spela de läskigaste spelen någonsin.
Plats: Borgvattnets spökprästgård - Sveriges mest hemsökta plats.
Syfte: Att dö av skräck.
Välkommen till Skräcknatten... i poddform! Super Plays läskigaste artikel har återuppväckts - och det har även Tomas Gunnarsson som ju dog en fasansfull död på Borgvattnets spökprästgård 2006. Men nu är det dags för revansch!
Det finns även ett Youtube-klipp att kika på som täcker rysligheterna: https://youtu.be/194014L2td0
Få spel har haft lika stor effekt på spelindustrin som Doom. Dödsmatcher, brutalt övervåld, 3D-effekter och dålig attityd - vad vore dagens spel utan allt det?
Och lika fascinerande som spelet är historien om gänget som utvecklade det - och dragkampen om företaget som följde i utvecklingens fotspår.
Gäst: Carl Johansson-Sundelius
Persona 4 är en japansk high school-simulator, ett klassiskt rollspel och en ganska rättfram tolkning av Jungs idéer om skuggarketypen. Det sjuka är att spelet går i mål med samtliga delar på ett oerhört lyckat sätt.
Men kanske är det framför allt de mångfacetterade karaktärerna som gör att Persona 4 förtjänar en plats i rollspelsgenrens absoluta toppskick - oavsett om de är japanska eller västerländska.
Gäst: Fredrik Schaufelberger
Få spel känns så designmässigt perfekta som Hades. Och inte nog med att de tuffa och täta roguelitestriderna i helvetets många svavelosande enklaver håller absolut högsta nivå - det gör även berättandet.
Hades är helt enkelt en ny ribba för spel som underhållning.
Gäst: Angelica Norgren
Är spel konst? Måste det vara det?
I veckans avsnitt av Kraftspelen gräver vi ner oss i en uråldrig debatt om hur vi ser på spel, vad spel kan betyda för oss och vad konst egentligen är.
Och är Jason Rohrers fem minuter långa pixelspel Passage konst?
Gäst: Jimmy Håkansson
"When Stanley came to a set of two open doors, he entered the door on his left."
Vad har vi för faktiska val i spel? Är det verkligen ett interaktivt medium? Hur mycket skiljer sig spel faktiskt från litteratur, film och konst?
Det här är frågor som snabbt uppenbarar sig när man spelar The Stanley Parable, den roligaste satiren över spelmediet som någonsin gjorts.
Gäst: Eira A Ekre
Att förklara Outer Wilds är direkt förrädiskt. Ju mindre man vet om spelet, desto bättre blir spelupplevelsen. Och vilken upplevelse det är. Till skillnad från de flesta moderna spel finns här inga pekpinnar - bara en främmande värld att utforska och lära känna. Och så kanske hela spelhistoriens mest kittlande mysterium.
OBS! Första halvtimmen av det här avsnittet är hyfsat spoilerfri, sen öppnas dammluckorna.
Gäst: Alexander Cederholm
Få spel har varit så sant revolutionära som Ico. Fumito Uedas äventyr visade att det fanns saker att hämta i en spelupplevelse som var lugn, stämningsfylld och eftertänksam. Plötsligt började folk prata om spel på ett annat sätt. Det som tidigare benämnts som "interaktiva datorprogram" fick nu epitetet konst.
Gäst: Johan Martinsson
"My name is Manny Calavera. I'm your new travel agent."
Sällan har väl mer bevingade ord yttrats. Manny är inte bara reseagent, han är Liemannen - och bjuder oss alla på en säregen resa genom de dödas land i ett spel som sprudlar av liv, magi och äventyr.
Grim Fandango var slutpunkten för de klassiska Lucasartsspelen, men ett utropstecken för genren.
Gäst: Carl-Johan Johansson
Obs: Ljudet är inte på topp i det här avsnittet. Hoppas du har överseende.
De flesta minns kanske Sierras äventyrsspel för den plötsliga speldöden och de många humoristiska höjdpunkterna, men Gabriel Knight: Sins of the Fathers förtjänar att lyftas i samma andetag som alla Quest-spelen. Jane Jensen skrev och regisserade en mörk och modern thriller med både realistiska och övernaturliga förtecken, vars dialoger länge saknade motstycke.
Länge tronade Mario ensam på täppan, men 1991 täppte den blå igelkotten till den mustaschprydda truten ordentligt. Fart och fläkt blåste in i plattformsspelet tillsammans med en attityd som andades punk och - miljömedvetenhet.
Sonic the Hedgehog hade en nästan lika stor effekt på spelindustrin som Super Mario Bros. Och kanske var det Sonic som lärde oss att spel inte alltid behövde ha spelmekaniken i fokus.
Gäst: El Huervo
Vad är en roguelike och vad är en roguelite? Det är en fråga du får svar på i veckans avsnitt av Kraftspelen - och framför allt får du veta varför The Binding of Isaac är ett av 10-talets bästa spel. Ingen skulle påstå att det är ett särskilt bra balanserat spel, men vem är det som säger att balans är åtråvärt i ett spel?
Gäst: Johan Henriksson
Disco Elysium är ett litet underverk. Äventyrsspelet kom från ingenstans (mer exakt: Estland) 2019 och fick en kollektiv spelvärld att häpna. Mordmysteriet som utgör spelets ramhistoria ger utrymme åt en hänsynslös samhällskritik, intressanta utläggningar om politiska system, klimathot och klassklyftor och målar samtidigt upp ett av spelhistoriens häftigaste världsbyggen.
Och då har vi inte nämnt de förtjusande karaktärerna. Eller den fantastiska humorn. Eller nivån på manuset - som helt saknar motstycke.
Gäst: Jakob Svärd
Star Wars: Knights of the Old Republic var inte bara spelet som lade grunden för kommande Bioware-rollspel som Mass Effect och Dragon Age - det berättade även den kanske bästa Star Wars-historien, alla filmer inkluderade.
OBS: Varning för spoilers!
Gäst: Tove Bengtsson
Super Metroid är ett av tidernas mest atmosfäriska actionspel och själva grundplåten åt den så kallade metroidvania-genren. Speldesignens genialitet ligger kanske först och främst i sättet Nintendo guidar spelaren genom de labyrintiska tunnlarna på planeten Zebes.
Häng med när vi tar tempen på ett av tidernas största mästerverk.
Gäst: Hugo Bille
Skate revolutionerade skateboardspelen på mer än ett sätt. Flickitkontrollen sökte anamma samma typ av rörelser man gör för att utföra trick med brädan i verkligheten med den analoga spaken och resultatet var inget annat än hänförande. Dessutom lyckades man med konststycket att faktiskt representera skatekulturen bättre än något annat spel dessförinnan.
Gäst: Michael Gill
Robert Kirkmans grafiska roman resulterade inte bara i en populär tv-serie, utan även ett utmärkt spel. Allt Telltale rör vid blir inte automatiskt guld, men i fallet The Walking Dead är det onekligen så.
Häng med när vi återberättar handlingen från den första säsongen och följ med Lee, Clementine, Kenny och de andra på deras resa genom ett zombieapokalypsdrabbat USA. Det kommer fällas tårar.
Gäst: Jonathan Hedtjärn
Warioware, Inc: Mega Microgames är spelmediet i sin renaste (och galnaste) form: hektiska mikrospel som varar i några sekunder, snabbt staplade på varandra i ett ändlöst vansinne.
Men det är också ett audiovisuellt litet mästerverk med sina fula teckningar och kasst samplade ljud.
Warioware är punk, helt enkelt. Och på så sätt viktigare än många andra spel.
Gäst: Simon Flesser
På samma sätt som Nintendo fick en hel värld att kippa efter andan med Super Mario 64 visade The Legend of Zelda: Ocarina of Time att Link och Zelda minsann hörde hemma i 3D-världen.
Vi bjöds på en samling färgstarka karaktärer, ett par fint designade tempel och fantastisk musik som vi fick orkestrera själva, men kanske är det den utmärkta äventyrskänslan som sammanfattar spelet bäst.
Gäst: Victor Sjöström
Det var inte bara Square som levererade klassiska rollspel till Super Nintendo på löpande band. Utvecklaren Quintet gjorde sig i mitten av 90-talet ett namn med spel som Actraiser, Soul Blazer och Illusion of Time - och med Terranigma armbågade man sig fram till den absoluta toppen.
Terranigma är inte bara ett episkt rollspel om jordens återfödelse och kampen mellan gott och ont, det bjuder dessutom på några av spelhistoriens skummaste, sorgligaste och roligaste ögonblick.
Gäst: Martin Lindell
Fahrenheit kom som en blixt från klar himmel med sina evighetslånga QTE-sekvenser, filmiska berättande och intressanta kontrast mellan vardagligheter och Matrix-strider när det släpptes i mitten på 00-talet.
Frågan är om David Cages thriller om ett rituellt mord i ett iskallt New York har stått pall för tidens tand? En sak är säker: det blir en hel del ris - och ros - i veckans avsnitt av Kraftspelen.
Gäst: E.P. Uggla
Goldeneye är ett självklart kraftspel då det banade väg för förstapersonsskjutaren på konsoler. Men hur kommer det sig att det fortfarande är kul att spela 24 år senare trots halvkass kontroll och suddig grafik?
Svaret kanske ligger i det faktum att det är ett utmärkt spel att både spela och leka i.
Gäst: Erik Bergérus
Sid Meier nöjde sig inte med hjulet, han ville ha med ALLT när han tog sig an den minst sagt överdådiga uppgiften att designa ett spel som följde människans framfart i så kallade civiliserade tider.
Civilization är ett av tidernas viktigaste spel och kanske framför allt det viktigaste strategispelet. Häng med när vi tar tempen på originalet och fyrar av Robin Williams-anekdoter och avtäcker osanningar om Gandhis temperament.
Gäst: Joakim Kilman
Super PLAY är Sveriges genom tiderna viktigaste spelmagasin. Tidningen levde i 13 år och förändrades med tiderna - eller så var det tiderna som förändrades av tidningen.
Det här hyllningsavsnittet innehåller intervjuer med chefredaktörerna Tobias Bjarneby och Tommy Rydling, samt ett djuplodande samtal med skribenten och Super PLAY-dyrkaren Johan Martinsson.
Hur gick det till när tidningen reste sig ur föregångaren Super Powers aska? Vad var det som drev den ursprungliga redaktionen? Hur förvandlades tidningen under årens lopp? Det blir topplistor! Frågesport! Betygskonfrontationer! Flams och trams!
Nostalgikranen är öppen. Varmt välkommen.
Pong, Space Invaders och Pac-Man i all ära, men det finns inget annat spel som betytt så mycket för utvecklingen av spelmediet som Super Mario Bros.
I veckans avsnitt av Kraftspelen berättar vi historien om Mario, Shigeru Miyamoto och Nintendo.
Gäst: Tobias Bjarneby
Det här avsnittet av Kraftspelen är lite annorlunda. Minst sagt.
Första delen är en intervju med Alfred Holmgren om Super Play. Du får veta massvis om det som skedde bakom kulisserna på Sveriges största speltidning, men det tillkommer även rent handgripliga råd om hur man skriver en bra text.
Andra delen är en sorts stream från spelrummet när jag och Alfred än en gång spelar Street Fighter IV, spelet som präglade mycket av vår tid på Super Play. Varning utfärdas härmed för svordomar, peakande ljudnivåer och en hel del trams.
Gäst: Alfred Holmgren
Att ta jobb som gaffeltrucksförare är ingen lek. Förutom klockan nio på morgonen då man tvingas delta i ett race runt hamnen mot andra gaffeltrucksförare.
Shenmue är ett motsatsernas spel. Å ena sidan socialrealism, å andra sidan mystiska organisationer, Gollum-figurer och festliga anakronismer.
Och oavsett vad man än tycker om det så är det än idag ett unikt spel med många fantastiska strängar på sin lyra.
Gäst: Daniel Gustafsson
Spelkulturen förändrades i ett nafs när de tre första Grand Theft Auto-spelen i 3D gjorde entré. Rockstar visade att man kunde skriva ett kaxigt och "vuxet" dialogmanus och skapa roliga karaktärer som kändes - om inte verkliga - så i alla fall filmiskt verkliga.
Våldet och osedligheten bidrog till en ny debatt om spelvåldet, men vi som faktiskt spelade spelet brydde oss inte så mycket om det där - vi var alldeles för upptagna med att glida runt i solglittrande Vice City och lyssna på bilradion.
Gäst: Sam Sundberg
Baldur's Gate överraskade alla när det släpptes. Med ett stridssystem som baserats på D&D-regler visade Bioware upp ett bråddjup som ögonblickligen fascinerade en hel värld.
Än bättre var de många karaktärerna och deras oförglömliga karisma som ständigt gjorde sig påmind via korta replikskiften när man minst anade det. Gamers och rollspelare förenades under det självklara stridsropet "Go for the eyes, Boo", och precis lika självklart skrev Baldur's Gate in sig i historieböckerna.
Gäst: Magnus Eriksson
The Dig för tre astronauter till en främmande värld där de måste lära sig att dechiffrera en förlorad civilisations skriftspråk samtidigt som en revolutionerande upptäckt skapar slitningar i gruppen.
Idén tillhör Steven Spielberg, Lucasarts står för resten. Än idag är spelet ett fascinerande stycke science-fiction - med ett minst sagt märkligt slut.
Gäst: Gisela Bäcklander
Vissa spel har en säregen atmosfär man bara vill befinna sig i och aldrig lämna. Heroes of Might & Magic III är ett sådant spel: nästan omöjligt att ogilla. Charmigt. Säreget. Mysigt.
Visst, det är ett smart och taktiskt strategispel med massvis av spelmekaniska detaljer (som kan vara svåra att hålla koll på utan en manual). Men det är framför allt ett otroligt mysigt spel.
Gäst: Magnus Alm
Ridge Racer Type 4 var kanske hela Playstation 1-erans mest stilmedvetna spel. Allt ifrån menyerna till den funkiga musiken bidrog till att skapa en cool helhetskänsla som racingspel inte var vana vid att draperas i.
Det är dessutom ett väldigt roligt racingspel, vars Grand Prix-läge avslutas på bästa sätt - med spelets lättaste bana.
Gäst: Doru Apreotesei
Genren humoristiska spel peakade redan 1991. Monkey Island 2: LeChuck's Revenge visade att Ron Gilbert, Tim Schafer & Dave Grossman inte bara hade funny bones - utan även balls.
Spelseriens hjälte Guybrush Threepwood hade blivit ett första klassens rövhål, förolämpningsstriderna var puts väck och slutet var en sån galen twist att till och med M. Night Shyamalan hade applåderat.
Gäst: Tommy Preger
Final Fantasy VII är ett av tidernas mest älskade spel. Det banade väg för japanska rollspel i väst, traumatiserade en hel generation gamers och både förbryllade och förtjusade folk med sin minst sagt snirkliga story.
Veckans avsnitt av Kraftspelen är därför lite annorlunda. Fokus ligger nästan enbart på att försöka återberätta handlingen – och att reagera på de många fantastiska och märkliga detaljerna.
Har du 2 timmar och 24 minuter över ska du belöna dina öron med det här.
Gäst: Tove Bengtsson
Få spel är lika omhuldade som Xcom: Enemy Unknown. När Firaxis släppte sin reimagining av klassiska Xcom: Ufo Defense tappade skrivbordsgeneralerna sina hakor till höger och vänster.
Så bra var det. Så förträffligt balanserad var spelmekaniken (förutom träffprocenten då). Så stämningsfull var kampen mot utomjordingarna. Och sen kom en expansion som gjorde allt ÄNNU bättre.
Följ med när Kraftspelen gräver efter superlativ.
Gäst: Mats Nylund
Sensible Soccer revolutionerade fotbollsspelen med sin nära nog perfekta spelmekanik och Cannon Fodder ironiserade över och kritiserade krig på ett sätt som väckte starka känslor.
Båda spelen utvecklades av Sensible Software i 90-talets linda och har mycket gemensamt.
I veckans avsnitt av Kraftspelen diskuteras inte bara dessa beröringspunkter, utan även Storbritanniens rockstjärneutvecklare, tidningen Amiga Power och speljournalistik i stort. Bland annat.
Gäst: Oskar Skog
Det råder delade meningar om Dragon Age: Inquistion. Vissa anser att det inte var mycket bättre än den hårt sågade föregångaren, vissa förälskade sig i den stora spelvärlden och de fantastiska karaktärerna.
Men en sak är säker: det var först med Inquistion som Bioware vågade löpa linan fullt ut med karaktärernas sexualitet. Och porträttera några av de problem som ibland uppenbarar sig för HBTQ-personer utan att de för den sakens skull tvingas iklä sig offerrollen.
Gäst: Oskar Möller
Dark Souls hade inga planer på att hålla spelaren i handen när det släpptes ganska exakt för tio år sedan. Actionrollspelet sa hej genom att skicka en spikklubba i ansiktet på oss.
Förutom den höga svårighetsgraden levererade From Softwares mästerverk en oslagbar stämning, en mystisk story och ett världsbygge olikt alla andra spel.
Och några av spelhistoriens fetaste bossar.
Gäst: Tommy Rydling
Halo: Combat Evolved förändrade allt. I alla fall vad det gäller FPS-spel till konsoler. Plötsligt klickade allt när Master Chief steg in på scen med sin återuppfyllande sköld, klisterbomber och gravitationstrotsande hopp.
Fienderna, vapnen, fordonen, banorna... Det finns mycket att häpnas över fortfarande. Och hur kunde det bli så bra när Bungie bara nåt år innan spelet skulle släppas knappt hade ett färdigt koncept?
Om det och mycket mer pratar vi om i veckans avsnitt av Kraftspelen.
Gäst: Jakob Svärd
Kanske är det årtusendets bästa spel. Med The Legend of Zelda: Breath of the Wild hittade Nintendo tillbaka till spelseriens identitet och till det allra första Zelda-spelets ickelinjära frihetskänsla.
Och samtidigt visar den gamle speljätten att man vågar omfamna glitchar som wind bombing och pilbåge-slow motion, att man inte längre är bunden av speldesigndokument och konventioner.
I det sjunde avsnittet av Kraftspelen pratas det bland annat om den söndervittrande musiken och de förstörbara vapnen. Är det det bästa som hänt open world-genren?
Gäst: Carl-Johan Johansson
Gordon Freemans actionspäckade resa genom Black Mesa är en av spelhistoriens främsta FPS-upplevelser och helt klart en av de allra mest inflytelserika.
I veckans avsnitt av Kraftspelen diskuteras crouchjumping, ansiktsanimationer och "realistiska" vapen. Och är det möjligt att Gordon Freeman faktiskt avslöjar saker om sig själv i sättet han nyttjar kofoten?
Mer än något annat ska vi hylla Half-life för dess världsbygge och modet att lämna så mycket av handlingen till spelarens fantasi. Det är vi inte bortskämda med i dagens AAA-spel.
Gäst: Jimmy Håkansson
Inside är en evigt sidscrollande teater-scen om en liten pojkes resa in i... det okända. Det är en historia om kontroll - på många plan. Och mysterier som det antagligen inte finns ett svar på.
I veckans avsnitt av Kraftspelen pratar vi om perspektiv, 2D-äventyrsspelens utveckling och kycklingar som används som kulspruteammunition. Det blir, i vanlig ordning, både sinnrikt och skojigt.
Gäst: Michael Gill
Plocka fram en Jill-smörgås, läs en trevlig dagbok (Itchy...) och lös ett trevligt pussel eller två. Och lyssna sen på Kraftspelen om Resident Evil!
Alla minns vi det (charmigt) usla manuset, men Resident Evil är förvånansvärt spelbart än idag. Det pratas bland annat om förstapersonsfasor, läskiga kameravinklar och zombies som intar zombieläge i det här mustiga och mastiga poddavsnittet.
Gäst: Victor Sjöström
Snood vadå? Kom igen, visst minns du det där shareware-spelet som dök upp i mitten av 90-talet - som var en ganska skamlös kopia på Puzzle Bobble?
I veckans avsnitt av Kraftspelen är det Snood som står på menyn. Det var trots allt ett av de första solo-utvecklade spelen som fick ett enormt genomslag.
Det pratas frimärken, fraktsedlar och klister i detta tredje avsnitt av Kraftspelen och, tja, ni kan ju inte hävda att det här är en förutsägbar podd i alla fall.
Gäst: Naseer Alkhouri.
Vilket är det bästa metroidvania-spelet genom tiderna? En gång i tiden slog vissa en lans för Super Metroid, medan andra föredrog Castlevania: Symphony of the Night. Numera är valet enkelt och stavas Hollow Knight.
I det andra avsnittet av Kraftspelen tar vi tempen på den här extremt snäva och inte alltid helt konsekventa genren. Och framför allt dissekeras Hollow Knight ned på molekylnivå.
Gäst: Johan Henriksson
1996 var ett stort år för spel. Super Mario 64 skrev om regelboken för plattformsspel genom att placera spelaren i en tredimensionell värld. Några månader senare följde Lara Croft i Marios numera rymliga fotspår. De akrobatiska hoppen var nästan lika världsfrånvända som rörmokarens, men äventyret hon figurerade i var stämningsfullt och "vuxet". Tomb Raider var och är en grundplåt som många spel hämtat kraft och inspiration från. Om detta och mycket mer berättas det om i detta premiäravsnitt av Kraftspelen.
Du får till exempel veta hur man uttalar "Tomb Raider" på skånska.
Gäst: Johan Martinsson
I det allra första avsnittet av Kraftspelen gästar den forne speljournalisten Johan Martinsson podden för att hylla Tomb Raider. Johan menar att det är vida överlägset alla uppföljare bland annat för att det inte är "en sån himla kommers i de gamla gravgångarna".
Lyssna på smakprovet och PEPPA för lanseringen på måndag den 2 augusti, kl 07:00.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.