42 avsnitt • Längd: 50 min • Månadsvis
Den här är podcasten för dig som brinner för affärer och ledarskap, företagskultur, framgång och sluga strategier och som vill gå bortom självklarheter och klyschor.
Vi pratar om verkligheten så som den ter sig i styrelserummet, i ledningsgruppen och ute på arbetsplatsen med alla dess möjligheter, utmaningar och dråpligheter.
Managementkonsulten Annsofi Thunholm bjuder in gäster som frikostigt bjuder på erfarenheter, framgångstips, ny forskning och en och annan ögonbrynshöjare som guidar dig rätt i organisationens snårigheter i medgång såväl som motgång.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
The podcast Direktionen is created by Annsofi Thunholm. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Idag tar vi återigen en titt på det aktuella patentmålet när Neonode, via Aequitas, befinner sig i ett spännande skede i tvisten med Samsung.
Frågan som alla ställer sig är: Kommer Samsung att vilja nå en uppgörelse eller väljer de att gå vidare till rättegång? Direktionen gästas av ingen mindre än Felix Lindberg som har en gedigen kunskap om caset och som har följt målet sedan starten för ca fyra år sedan och som även gästade Direktionen i avsnitt 27.
Avsnittet spelades in 19/9 2024.
Disclaimer: Innehållet i detta avsnitt ska inte ses som rekommendationer eller finansiell rådgivning. Vi diskuterar våra egna åsikter och synpunkter och det är alltid viktigt att göra en gedigen research innan man fattar några egna investeringsbeslut.
Både Annsofi Thunholm och Felix Lindberg äger aktier i Neonode.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I det här avsnittet får vi höra en skrämmande historia om hur en konflikt i en arbetsgrupp blir så infekterad att den eskalerar till att omfatta hela kommunledningen och leder till ett mediauppbåd utan dess like och där även Uppdrag Granskning bevakar händelsen.
Christina Lindqvist berättar modigt och öppet om denna svåra period i hennes liv och hur hennes upplevelser och erfarenheter har påverkat henne och vilka insikter det har gett henne.
Efter att ha blivit omplacerad tre gånger på bara några månader startade Christina Facebook-upproret ”Håll käften och lyd” där hon kom i kontakt med hundratals personer som precis som hon varit med om fruktansvärda situationer på sin arbetsplats.
Missa inte det här avsnittet!
Se gärna Uppdrag Gransknings avsnitt "Håll käft och lyd!" på SVT Play.
Podden ges ut av SNAFU Rescue Advisors
www.snafura.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Jag har den stora glädjen att återigen ha Susanne Hydén som gäst och denna gång hanterar vi allt ifrån skav och mikrotrauman till riktiga konflikter bortom klyschiga ledarskapsartiklar.
Hur luckrar man upp situationer där medarbetare fastnat i mönster och har svårt för att komma överens?
Annsofi och Susanne diskuterar hur man taktiskt hanterar en manipulativ person och delar med sig av sina egna berättelser kring hur det är att arbeta med grupper och individer som fastnat i dödlägen. Kan man vända på motsträviga och toxiska medarbetare och hur kan man bli retoriskt framgångsrik i svåra samtal genom att använda sig av tystnad?
Annsofi delar med sig av sina mörka sidor och Susanne ger tips på hur chefer kan bli bättre på att leda på distans genom att ha en annan agenda vid kontorsdagar.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
När Kenth och Susanne började skriva en bok om tystnadskultur på arbetsplatsen så möttes de av blandade reaktioner. Många hejarop men också funderingar som "Hur vågar ni? Är ni inte rädda för att ni inte ska få nya jobb eller uppdrag efter det här?"
Men kommentarer som detta i kombination med insikter från personer som generöst delade med sig av sina personliga erfarenheter så blev Susanne och Kenth bara ännu mer övertygade om hur viktigt det är att vi vågar prata om det här.
Ska man verkligen acceptera dåliga beteenden med förklaringen "Ja men han/hon är sån där"? Vilken effekt har tystnadskulturer på utveckling, organisation och enskilda individer? Och hur motverkar man att en tystnadskultur uppstår och går det att vända en tystnadskultur?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I detta avsnitt gästas podden av Johan Björk, Store Customer & Sales Expert på Kicks. Han pratar om hur viktigt det är att engagera personalen och ge dem mandat för att verksamheten ska kunna anpassa sig till nya kundbeteenden och ge kundservice med guldkant.
Idag finns många utmaningar inom försäljning och det gäller att våga tänka nytt och utmana för att även se möjligheterna.
Vi pratar också om hur viktigt det är att även få med sommarextra och vikarier med på tåget för man vet aldrig - det kan visa sig att de i framtiden blir försäljningsexperter och chefer för Kundservice :)
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Tar vi mobbing på jobbet på allvar och vad är anledningen till att mobbing förekommer på arbetsplatser överhuvudtaget? Forskaren och psykologen Stefan Blomberg berättar för oss hur social utsatthet uppstår och att det finns ett direkt samband med hur organisationen är uppbyggd och hur väl den fungerar i övrigt. Vi får veta mer om hur organisationen som helhet påverkar förekomsten av destruktiva beteenden och mobbing och hur allvarliga konsekvenserna kan bli för den som stannar för länge i en hopplös situation.
Den forskning som Stefan och hans kollegor bedriver ledde även till ett mycket oväntat resultat: sambandet mellan ohälsa och risken för att bli utsatt för mobbing.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Robert Karjel är högaktuell med boken "Ut ur Kabul" som har väckt debatt kring Sveriges krisberedskap.
Han är en flitigt anlitad föreläsare, författare och fd överstelöjtnant vid Försvarsmakten där han är den enda svenska stridspilot som någonsin flugit amerikanska marinens attackhelikopter.
I veckans avsnitt av Direktionen delar han med sig av sina erfarenheter kring ledarskap och beslutsfattande och hur man håller huvudet kallt när det verkligen gäller och liv och död står på spel.
Missa inte detta spännande avsnitt där Robert berättar om vikten av mellanmänskliga relationer i kriser och hans erfarenheter av räddningsarbetet vid bl a Estoniakatastrofen och bekämpningen av pirater i Somalia.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I detta avsnitt är Marlene Jegeborn tillbaka som gäst för att prata om vardagsproblem som kan uppstå både i styrelserummet och ute i organisationen och vad det får för konsekvenser när de blir en del av vår vardag.
Annsofi releasar sitt nya spännande projekt SNAFU Rescue Advisors och lyfter vikten av Post Traumatic Growth för att hantera problem på jobbet och Marlene bjuder på ett riktigt skräckexempel på när styrelsen inte förstår sitt eget uppdrag.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
För företagets vd, Caroline Lind, har det alltid varit viktigt med balans och hållbarhet i såväl yrkeslivet som privatlivet och hon brinner för att skapa hållbarhet som inte bara handlar om produkter utan hur man driver ett hållbart och ansvarsfullt företag i sig.
Efter pandemin kände hon att tajmingen var rätt för en nystart och att verksamheten var mogen att ta hållbarhetsarbetet ännu ett steg och bli först ut med 4-dagars arbetsvecka i retailbranschen i Sverige.
När hon vid årsskiftet informerade personalen om förändringen möttes hon av hurrarop, glädje och tacksamhet och en och annan glädjetår.
Tillsammans har de nu planerat och startat resan med förhoppningen om att bli ännu mer effektiva samtidigt som det ska leda till ökat välmående bland medarbetarna och ännu starkare resultat.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Denna vecka gästas podden av Hans Skruvfors, CEO foodora. Vi pratar om vad som krävs för att vara ett last mile delivery-företag i framkant med relevanta erbjudanden som möter upp kundernas behov av snabba leveranser samt vad det innebär organisationsmässigt i form av förändrade arbetssätt och en kultur präglad av kreativitet och nytänkande. Vilka utmaningar uppstår när man bryter ny mark och hur bibehåller man sin startup-känsla när man på kort tid vuxit till att bli ett stort bolag?
Hans berättar om vikten av att våga testa nya idéer och att misslyckas snabbt om det visar sig att idén inte skapar värde för kund. foodora når över 90% av den svenska befolkningen, en befolkning vars efterfrågan på snabba hemleveranser ökar markant vilket ställer höga krav på flexibilitet och utveckling av nya tekniska lösningar. Vi får höra mer om foodoras spännande samarbeten kring innovativa lösningar för att ständigt överträffa kundens förväntningar.
Vi får även veta hur många pizzor som såldes per SEKUND på foodoras plattform på nyårsdagen. Kan du gissa hur många?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Twitterprofilen Felix Lindberg gästar Direktionen denna vecka och det som diskuteras är det största patentcaset i modern tid och med en teknik som vi alla använder oss av dagligen. Det vi pratar om är självklart Neonodes stämningsprocess mot Apple och Samsung via Aequitas. Hör Felix berätta hur det kommer sig att det lilla svenska bolaget utmanar världens största techjättar i en David mot Goliat-match som heter duga men som förvånansvärt få svenskar känner till. Patenten som avses är den svenska uppfinnaren Magnus Goertz "svajpfunktion" som vi alla använder dagligen på våra mobiler, ipads och klockor. Patentcaset har kommit att bli en riktig rysare som lätt kvalar in till att bli en framtida Netflixproduktion och där de skickliga advokaternas strategispel väcker både ens beundran och fascination.
Felix Lindberg har följt processen noga och han ger sin syn på caset och vad som händer härnäst.
Avsnittet spelades in den 16 februari.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Alexandra Nash berättar om hennes upplevelser av att driva företag, vara anställd och leva och bo i olika kulturer.
Vad kan vi lära oss av att bo och arbeta i olika kulturer och kan man ha worklife balance där man egentligen arbetar mer men samtidigt har ett mer socialt vardagsliv?
Vi pratar om hierarkiska företagskulturer och jobbiga omorganisationer som, enligt svenska arbetsrättsliga processer och normer, känns väldigt främmande. Vi får lära oss vikten av att anpassa sig utefter den rådande kulturen och hålla sig lugn även i situationer där man blir fråntagen sitt pass mitt ute på landsbygden i Centralafrikanska Republiken.
Vi pratar också om drömmar och vilka drivkrafter som ligger bakom ens karriär- och livsstilsval. Hur mycket påverkas vi av våra egna normer och fördomar? Och vad kan vi svenskar lära oss av andra kulturer och hur påverkar det ledarskapet?
Som bonus får vi även veta vad fasen en myrkotte är för något.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
År av pendlande till jobbet fick till slut far och son att säga upp sig från sina jobb.
Allt förändrades när en annons för en kopparpanna plötsligt dök upp.
Inte kunde de ana att de i o m den första misslyckade batchen av totalt odrickbar gin hade tagit första steget till att vinna pris som världens bästa London Dry Gin!
I veckans avsnitt får du höra mer om familjeföretaget som startades hemma vid köksbordet och hur deras första batch sålde slut på 16 timmar på Systembolaget.
Annsofi provsmakar givetvis de båda prisbelönta ginsorterna Lydén Dry Gin och Lydén Cask Gin.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
”If you think a bead doesn´t make a difference it actually makes such a big difference. It´s a chain of events that makes everything so beautiful at the end.”
Lyssna på veckans avsnitt där systrarna Victoria af Burén och Diza af Burén berättar hur de värnar om det colombianska konsthantverket och gör unika jackor med fantastiska pärlbroderier samtidigt som de bidrar med en inkomst för de otroligt duktiga lokala konsthantverkarna som drivs bort från sina hem av droghandlare på den colombianska landsbygden. Med pärlbroderiet får de ett försörjningsalternativ till den våldsamma kokainhandeln och får en inkomst och ett tryggt liv där de kan ge sina familjer ett hem och utbildning.
En dröm gick i uppfyllelse när de fick möjlighet att delta på ”Colombia Fashion Week” och där konsthantverkarna själva deltog på scen och fick ta emot hyllningarna från publiken. Nu siktar de in sig på den svenska marknaden och drömmer om att få göra samma sak på Stockholm Fashion Week.
This interview is in English.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Vi rivstartar året med en rejäl kundservice rant där vi lyfter exempel på riktigt dålig kundservice och diskuterar hur smådetaljer och bemötande kan vara skillnaden mellan himmel och helvete. Hanna bjuder på en hel uppsjö av dåliga erfarenheter och vi får också lära oss hur lätt det verkar vara att dödförklara någon och du får dessutom veta vad som får Annsofi att börja gråta (förutom VM-krönikan från -94).
Vi ger även i all välmening tips till företag om hur de kan försöka rädda det som räddas kan när man har misslyckats fatalt med kundservicen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Linnea Lindmark arbetar som fotbollsagent och hon startade sitt företag Five9 Sports Management av en slump efter en dramatisk händelse på hennes tidigare arbetsplats.
Efter ett minst sagt stormigt fotbolls-VM pratar vi om hur ledarskapet har utvecklats inom fotbollen och Linneas personliga drivkrafter för att värna om sporten och utveckla sporten ännu mer både på fotbollsnivå men också när det gäller ledarskap, socialt ansvarstagande och välmående överlag för spelare som varje dag måste prestera sitt yttersta.
Idag finns det än så länge endast en handfull kvinnliga fotbollsagenter i Sverige och vi pratar om vad som krävs för att man ska bli framgångsrik som agent och företagare i ett yrke som få har insikt i. Vi diskuterar också hur synen på damlag inom fotbollen har förändrats och hur det påverkar vår syn på lönsamheten inom klubbarna.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Johannes Åverling, Director of Retail Operations på Clas Ohlson, gästar veckans poddavsnitt där vi diskuterar kundservicens betydelse i oroliga tider och hur spännande det samtidigt är att vara på tårna när det verkligen gäller och utveckla den fygitala handeln i tider av ständig förändring.
Utmaningarna inom handeln hopar sig denna vinter men hos Clas Ohlson har man kundfokus i sitt DNA och med mer än 100 år av insikter av vad som skapar värde för kunden är det inte konstigt att de vinner priser för sin kundservice och har en stark höstförsäljning bakom sig när man går in i årets viktigaste försäljningsperiod.
Har kundernas behov förändrats under hösten där inflation och dyrare levnadskostnader fått kunden att hålla hårdare i plånboken? Och hur ställer man om en stor organisation för att möta det behovet och skapa nya värden? Och vad bör man tänka på för att medarbetarna ska känna engagemang och ha förutsättningar för att ge kunderna den bästa upplevelsen?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Rani Malk, VD för Hälsokraftkoncernen, gästar podden och berättar om sitt lite annorlunda strategitänk kring hur man sätter ihop den bästa ledningsgruppen och hur han ständigt utmanar sig själv som ledare.
Han berättar också om sin minst sagt hektiska första tid som vd och den transformation som verksamheten har gått igenom med ägarbyte, digitalisering och processutveckling som stärkt företaget och dess medlemsbutiker och skapat förutsättningar för nya investeringar.
Vi pratar också om hur viktigt det är att prioritera hälsan när man som mest behöver den.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Maria Fors Brandebo är lektor och docent i ledarskap under påfrestande förhållanden och forskar om destruktivt ledarskap på Försvarshögskolan. Hon berättar om hur passivt destruktivt ledarskap kan få värre konsekvenser än aktivt destruktivt ledarskap och att man kan vara en destruktiv ledare även om intentionen är att göra gott.
Med mig i studion har jag även Angeliqa Schoeneck, Area Manager på Fitness24seven, en erfaren ledare med många år inom retail i Sverige och utomlands. Tillsammans diskuterar vi Maria Fors Brandebos intressanta forskning och trots Angeliqas hot om avslöjanden om Annsofis ledarskap så slutar det med att hon själv bjuder på ett mindre smickrande omdöme om hennes egna ledarförmågor.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Entreprenören driver resan med entusiasm redan från start och det är helt nödvändigt eftersom det ofta tar lång tid att etablera sig med ett koncept som bär. Många lärdomar på vägen blir det för entreprenören eftersom endast 1 av 10 startup överlever.
Men varför försvinner så många företag på vägen och vilka faktorer skapar störst chans för entreprenören att ta sin startup vidare från uppskalningen till tillväxtfasen? Och är det egentligen så farligt att misslyckas?
Vi tar upp bra och dåliga exempel, handfasta tips och vad man som entreprenör speciellt behöver tänka på för att resan ska bli framgångsrik.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Kommunikation sägs ju vara det allra svåraste för människan att behärska, ändå är det något vi har tränat på sedan tidernas begynnelse. Det sagda är inte alltid hört, det hörda är inte alltid förstått och bara för det är förstått så är det inte likställt med att det är accepterat o.s.v. Det är minst två parter som ska ha samma bild av det som kommuniceras, den som sänder budskapet och den som tar emot budskapet. Våra egna behov skapar filter och på en arbetsplats finns ett filter för varje individ.
Vi tar upp bra och dåliga exempel, handfasta tips och vad man speciellt behöver tänka på för att kommunikationen ska nå fram i förändringsledning.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Den globala marknaden för HR-tech är ”Big business” och växer med över 12 procent årligen. Hur sann blir egentligen den upplevda bilden av verkligheten med standardiserade modeller? Många verksamheter blandar även ihop det passiva tillståndet ”nöjd” med det aktiva tillståndet ”engagerad” vilket ger utrymme för fria tolkningar. Därtill hyser medarbetarna farhågor för om verksamheternas egna undersökningar verkligen är anonyma men också för repressalier från chefen om resultatet ”blir dåligt”.
Så hur mycket vet vi egentligen efter en medarbetarundersökning om den verkliga medarbetarupplevelsen? Ja egentligen inte så mycket, det är en indikation med tolkningar. Det verkliga jobbet med att förstå börjar med att analysera VARFÖR resultatet blev som det blev, både på gott och ont.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Efter att vi jobbat åtskilda en längre tid med efterföljande hybrida arbetsmetoder, så är en kickoff där alla samlas verkligen efterlängtat. Men fällorna att hamna i en snedspark istället för en avspark är många. Hur undviker man de vanligaste konferensfällorna och hur tokigt kan det egentligen bli?
Vi tar upp bra och dåliga exempel, handfasta tips och vad man som arbetsgivare speciellt ska tänka på så att kickoffen verkligen blir det där lyftet som är det egentliga syftet.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Det råder en generell åldersdiskriminering på arbetsmarknaden och forskning visar att den "perfekta" kandidaten är mellan 30-40 år men inom vissa branscher anses du medelålders redan vid 30 år och gammal vid 35 år.
Vi diskuterar och ger exempel på vilka negativa effekter ett systematiskt föryngringssyndrom ger på arbetsplatsen, varför olika åldrar berikar och att vi i själva verket borde omvärdera negativa attityder om hög ålder och istället se det som åldersrikedom.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I USA har fram till juni 2022 så många som 57 miljoner människor bara på ett par år lämnat sina arbeten utan att ha något nytt arbete att gå till. Med pandemin kom nya prioriteringar, människor började ställa sig frågan vad som verkligen är viktigt och ”meningen med livet” fick plötsligt en helt ny innebörd för många.
Fortune menar att hela 40% av arbetstagarna i USA överväger att lämna sina jobb och McKinsey har i sina undersökningar kommit fram till att siffran är ännu högre för Europa med upp till 58% som funderar på att lämna sina jobb.
Frågan är, har trenden ”The Big Quit” även fått fäste i Sverige? Till vår hjälp för att bena ut hur det ser ut i Sverige och varför, har vi med oss Jenny Berge, VD på rekryteringsbolaget SalesOnly, som ingår i Wisegruppen.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Visste du att flera länder redan har provat fyra dagars arbetsvecka?
Men det råder olika mening om vad det egentligen är. För några innebär det att fem arbetsdagar komprimeras till fyra arbetsdagar med längre arbetstider de fyra dagarna personalen jobbar och istället får personalen tre lediga dagar i rad. För andra innebär fyra dagar arbetsvecka att man faktiskt förkortar arbetstiden från fem till fyra arbetsdagar dvs arbetsgivaren bjuder på 20% av arbetstiden.
Vi lyfter exempel på båda versionerna och resonerar om för- och nackdelar och vad som behövs för att båda versionerna ska vara möjliga att genomföra praktiskt.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Varje dag utsätts 100 000 människor för mobbing på sin arbetsplats.
Vi har tagit del av lyssnares fullkomligt hårresande berättelser och fått vatten på vår kvarn till detta avsnitt. Vi pratar om varför mobbing uppstår, vilka skyldigheter arbetsgivaren har att eliminera mobbing på arbetsplatsen och hur man faktiskt kan komma tillrätta med det - om bara viljan finns hos arbetsgivaren.
Konsekvenserna av mobbingen innebär stort lidande för den enskilde och vi kan räkna med lika många självmord pga mobbing på arbetsplatsen som antalet arbetsrelaterade dödsolyckor. Skillnaden är att de ytterst tragiska konsekvenserna av mobbing oftast sker i tysthet och utan tidningsrubriker.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Många arbetsgivare tar nu till specifika metoder för att få tillbaka medarbetarna in till kontoren.
En policy på obligatorisk fysisk närvaro på kontoret 3-4 dagar är inte ovanligt och några går hela vägen tillbaka och kräver full närvaro på kontoret.
Framtiden får utvisa vilket framgångskoncept som attraherar och engagerar medarbetare och driver produktiviteten.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Alla vill vi nå framgång och få försprång från våra konkurrenter. Men vad krävs egentligen för att få till ett helt unikt erbjudande?
Och inte minst, hur får man alla med sig?
Vissa företag lyckas med det "omöjliga" och skapar framgångar som ingen kunnat ana - just för att ingen tänkt på det tidigare.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Varför behövs visselblåsare och hur ser vi på visselblåsarfunktionen?
Om kulturen på arbetsplatsen är så pass skadad att det inte finns en naturlig dialog runt problemställningar och svåra saker som behöver förbättras, ja då är en utväg att larma utanför organisationen.
Visselblåsare är inget mindre än modiga hjältar men det kan tyvärr ofta innebära en kostnad för att våga ta steget. Tragiskt nog drabbas många visselblåsare av ytterst kännbara konsekvenser. Om larmet är riktat mot den egna arbetsgivaren kan effekten till och med bli att det leder till avsked eller omplacering om det vill sig illa.
Följ med oss i ett samtal om orsaker och verkan men framför allt vad som behövs för att ingen ska behöva blåsa i visslan överhuvudtaget.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Har du en riktigt dålig chef?
Eller vill du känna hopp och känna dig bättre till mods i din ledarroll med vissheten om att det finns värre chefer än du?
Det finns en häpnadsväckande tydlig och direkt koppling mellan ledarskapet och finansiell vinning i ett företag. Men ledarskapet glappar betänkligt inom många verksamheter. Bara fyra av tio chefer kvalar in som ”utmärkta chefer” och det är stora skillnader mellan olika branscher.
Inom sämst i klassen-branschen är det ren tur om du råkar ha en bra chef. Här utmärker sig endast 1 av 10 chefer som utmärkta chefer. ”Det måste vara omöjligt att klassas som en utmärkt chef” kanske du tänker?
Nej det visar sig att det är väldigt basala förutsättningar och chefsförmågor som krävs för att kvalificera sig som en utmärkt chef.
Vi diskuterar goda exempel och rena skräckexempel på ledare från näringslivet samt belyser från olika perspektiv vad som ska till för att skapa drömchefer, medarbetarengagemang och finansiell avkastning.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Tomma floskler, buzzwords och bullshit bingo - låter det bekant? De allra flesta av oss har nog någon gång stött på arbetsplatser där dessa florerar.
Att förklara sin ståndpunkt på ett tydligt och ärligt sätt kräver mer än att bara dra till med en klyscha eller uttryck som övergripande beskriver det man vill uppnå.
Trots det anser 38% av de anställda att de känner sig pressade till att använda business bullshit-ord för att passa in eller för att verka kompetenta.
I det här avsnittet listar vi de värsta uttrycken, kodar om och slår dessutom hål på klyschorna samt kryddar med tips för att undvika business bullshitfällorna.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Alla har vi känt av konflikter på arbetet, den näst intill förlamande och maktlösa känslan när konflikten växer och det skaver allt mer. Varken konflikten eller känslan av den försvinner av sig själv. Någonsin. Alltså behöver vi hantera den.
Konflikter är ofrånkomligt mellan människor - ja t o m en förutsättning för utveckling. Rätt hanterad är konflikten en katalysator.
Vi reder ut olika typer av konflikter, hur de bör hanteras och vilka val du själv har i en konfliktfylld miljö.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Visst har du också suttit i ett möte och känt hur varje cell i kroppen skriker att du kunde ha gjort något vettigare med din tid?
En svensk kontorsarbetare spenderar i genomsnitt 30% av sin arbetstid i möten, chefen det dubbla. En tredjedel förstår inte ens syftet med att de är med på mötena, vilket skapar stress och frustration. Möteshelvetet kostar svenska bolag stora pengar i produktionsbortfall.
Men det behöver inte vara så.
Dråpliga historier, tips på hur man får effektivare möten samt hur man identifierar typiska möteskaraktärer, är några av de saker som utlovas i veckans avsnitt.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Vi tar upp typiska dilemman för mellanchefer, skillnader kring ledarskapet efter pandemin och utmaningarna med att ha en övre chef med en egen agenda. Varför kommer mellanchefer i kläm och hur måra våra chefer egentligen?
Vi tar pulsen på chefsmåendet och diskuterar mellanchefens utmaningar i vardagen i sin ledarroll.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
De flesta av oss har varit med om sk förändringsresor eller "transformationer" på arbetsplatsen. Men varför går vi så sällan i mål med förändringarna? Vad behövs för att uppnå bestående beteendeförändringar, som ju är målet med nya verktyg och processer?
I detta avsnitt intervjuar vi Mathias Krümmel, VD PostNord Sverige, som nu leder en gigantisk förändringsresa som involverar 20 000 personer.
Vad är hans framgångsrecept för en lyckad förändringsresa?
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.