87 avsnitt • Längd: 45 min • Månadsvis
Det här är Lovecraft på Svenska! En podd där jag, Fredrik Johansson, läser in mina egna översättningar av skräckförfattaren HP Lovecrafts berättelser.
Ofta med syftningsfel och anglicismer, ibland förstärkta med effekter.
Följ med från början i de berättelser som kom att bli Cthulhu myten, från de Kingsport till Arkham och Miscatonic. Gå direkt till källan och stifta bekantskap med de obeskrivbara vidundren Dagon, Cthulhu, Nyarlathotep och bortom.
Välkommen till Howard Philips Lovecrafts värld.
The podcast Lovecraft på svenska is created by Fredrik Johansson. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
I Australien finner Arkham expeditionen mängder av urtida formade stenblock spridda i den stora öknen. Men trots assistansen av flygplan, hittar man inte mer än så. Någonting drar dock i Professor Peaslee och i kombination med sin sömnlöshet, börjar han ge sig ut på nattliga vandringar i ödemarken.
Under en av dessa finner han den största samling av block på en plats som de hittills funnit i ödemarken. Driven av en lurande instinkt välter Professorn undan stenarna och finner en gapande öppning, ned i underjorden. Klättrande och krypande med månljuset i ryggen, tar han sig ned i mörkret, i de urtida korridorerna, som blir mer och mer bekanta desto djupare han kommer…
Originaltitel, The Shadow Out of Time
Efter sina efterforskningar har Professorn sammanställt sina upptäckter kring den drömvärld han så ofta färdas till i sömnen. Många texter och historier talar om den Främsta rasen, varelser som färdas genom tiden och som levde under jordens okända historia för miljontals år sedan. Deras samlande av kunskap sträcker sig över alla tider och platser och fanns samlade i deras stora centrala arkiv, som nu är övergivet efter att något utomjordiskt vilande hot har utkrävt sin hämnd.
Allt detta är givetvis intressant om än skrämmande, men rationaliseras i hans ögon som en självuppfyllande, kollektiv mytbildning genom historien.
Men en dag anländer ett brev från en guldgrävare från Australien, med uppgifter om vissa fynd i Västaustraliens Stora öken…
Originaltitel, The Shadow Out of Time
Efter att ha drabbats av en femårig minnesförlust, börjar Professor Peaslee sakta att bygga upp sitt liv igen. I ett försök att inte tappa fattningen och istället konkretisera amnesin, börjar han undersöka vad han gjort den tid som han inte minns. De resor och undersökningar som han, eller hans Sekundära jag, har gjort till avlägsna otillgängliga, förefaller egendomliga och skrämmande och den läsning som gjorts av ockulta skrifter är påtagligt oroande. Med bilden som sakta byggs upp av undersökningarna, tillsammans med ansättande drömmar om en plats han inte förstår och den mytbildning som skapats under historien av personer drabbade av samma symptom som , börjar nu en märklig värld och situation att växa fram…en värld vars avlägsenhet kanske inte kan mätas i avstånd…
Originaltitel, The Shadow Out of Time
Nathaniel Wingate Peaslee skriver ett dokument över de senaste årens händelser i hans liv, som fört honom som ledare av en arkeologisk expedition till Australien. Efter en skrämmande natt i ödemarken flyr han platsen och befinner sig nu på ett fartyg på väg tillbaka till sin hemstad, Arkham.
Den före detta ekonomiprofessorn börjar med att berätta om sitt liv strax innan han drabbades av en minnesförlust som höll i sig under fem år, händelserna därefter och de drömmar som ledde honom västra Australiens stora öken, sökande efter förmänskliga ruiner…
Originaltitel, The Shadow Out of Time
Efter en sensationell nyhetsartikel börjar mumien dra till sig mängder av besökare till det lugna museet. Även den skriftrulle som återfanns på samma plats uppmärksammas i artikeln och personalen mottar nu stora mängder korrespondens från mystiker som önskar fler foton på den. Tydligen stämmer symbolerna överens med dem återgivna i den ockulta “Svarta boken” av von Junzt och med sin nyfikenhet väckt, skaffar sig intendenten ett exemplar. Han läser där förbluffande och skrämmande saker. Om sjunkna Mu, den fruktansvärda gudomen Ghatanothoa och om Shub-Nigguraths överstepräst T'yog, som sökte befria mänskligheten från odjuret, skyddad av en mytisk skriftrulle. Men bedragen av Ghatanothoas präster, återvände T'yog aldrig från sin pilgrimsfärd och ryktet säger att Ghatanothoa, med sin förstenande blick, fortfarande vilar i sänka Mu och dyrkas av överlevande kulter runt världen. När intendenten börjar höra talas om väckelser bland ockulta grupper i stilla havsområdena, blir det svårt att bortse från tillfälligheterna, särskilt när fler och fler besökare tycks vara måna om att närma sig montern med mumien och skriftrullen.
Originaltitel, Out of the Aeons
I Boston hittas ett manuskript från den nyligen avlidne intendenten för Cabot Arkelogiska museum. Någonting har tystats ned på museet, någonting som är kopplat till en mumie som ställts ut. Skriften har gjorts för att bevara uppgifterna till eftervärlden, då upptäckten, trots sina hemska innerbörd, har ett så stort värde att en vetenskapsman inte kan förmå sig att låta den gå i graven helt. Allt började 30 år tidigare när ett handelsfartyg stöter på en okänd ö i stilla havet. Väl i land, bestiger de ön topp och däruppe i en grotta som verkar vara resterna av en byggnad finner de, ihopkrupen i ett hörn, en skrämmande mumie.
Originaltitel, Out of the Aeons
Långt in i jordens framtid, är haven snart ett minne blott. Under eoner har mänsklighetens plats på jordens långsamt tryckts bort, av inget mindre än ren, skär tid.
I denna postapokalyptiska berättelse med RH Barlow, får vi ta del av historien av det fåtalet sista människor som gräver ut en tillvaro för sina sista generationer under den brännande solen i det torra ökenlandskapet som en gång var täckt av is.
Originaltitel, Till A' the Seas
Journalen som visar sig tillhöra en Dr Thomas Slauenwhite innehåller ett störande berättelse. Då han anser sig sig vanhedrad av ryktesspridning från en tidigare vän och kollega, Dr Henry Moore, beslutar sig Slauenwhite att mörda Moore som hämnd. Detta blir början på utvecklandet av en komplicerad mordplan, utförd med förklädda hybrid flugor, framavlade från en tsetse variant som hittats bland cyklopiska ruiner i ett träsk djupt inne i Uganda. Flugorna är bärare av en dödlig sjukdom och bland urinvånarna finns vidskepelsen att en man som dör av ett sådant flugbett, för över sina minnen till flugan i dödsögonblicket.
Efter stora mödor med att gömma dess ursprung, lyckas Slauenwhite sända flugorna till Moore och får via omvägar reda på att han fiende avlider månader efter bettet. Men det visar sig att han inte varit så diskret som han trott och under oron att bli avslöjad, lämnar han Mombasa och antar en identitet i sydafrika.
Men journalen är inte avslutad, då något händer, som får Slauenwhite att börja skriva igen…
Originaltitel, Winged Death
På ett hotell i Sydafrika utspelar sig en märklig scen. En grupp män har kallats till ett av rummen då en död man har påträffats. Tillsammans med den läkarutrustning och kemikalier som finns på platsen, finner de också en läderinbunden anteckningsbok som tycks utgöra en typ av dagbok. Enligt signaturen är den tillhörande en man som inte delar namn med den incheckade gästen men som ändå klingar bekant hos vissa av besökarna. Fundersamma över det märkliga mönstret av bläck klottrat i taket, börjar männen läsa boken och dras in i ett förbluffande händelseförlopp…
Originaltitel, Winged Death
Edward Derbys giftemål med Asenath Wait från Innsmouth, tycks inledningsvis vara av godo men Asenaths dominerande personlighet tar snart över mer och mer. Upprepade gånger uppvisar Derby en personlighet vida skild från hans normala och hans siktas flera gånger utförande ärenden och resor som ter sig underliga för någon så återhållsam och osäker som honom
När Daniel Upton får ett telefonsamtal från en panikslagen Derby, strandad djupt i Maines skogar, tar han bilen dit för att hämta honom. Under deras hemfärd, efter att Edward yrat om märkliga platser under jorden och är på väg att avslöja något om sin fru, skiftar han plötsligt karaktär. Den auktoritära, allvarsamma personligheten ursäktar sig beteende, skyller det på utbrändhet och meddelar att han kommer ta en längre viloperiod, under vilken de inte kommer ses i någon större utsträckning. En kväll, knackar det dock på Daniels dörr, den bekanta tre och två knackningen som är Derbys signum.
Originaltitel, The Thing on the Doorstep
Ett speciellt avsnitt, då detta är den första berättelsen som lästes in för podden, det här är dock en ny inspelning. Jag valde ut denna eftersom det är en av få som etablerar och utgår ifrån en närmare relation mellan de två huvudkaraktärerna, på ett sätt som inte återkommer i många av Lovecrafts andra berättelser. Den binder också samman flera koncept, platser och namn som vi stött på tidigare och även om en stor del av handlingen kan påminna om en tidigare berättelse, står den till stor del för sig själv. Jag har en känsla av att denna inte är så etablerad som den borde vara, kanske för att den inte har en lika stor omfattning som andra verk, utan är mer personlig på ett mindre plan. Men oftast är det som är närmare mer obehagligt än svåruppfattade, kosmiska entiteter.
Originaltitel, The Thing on the Doorstep
Skulptören Arthur Wheeler är försvunnen. Berömd för sina verklighetstrogna stenstatyer, spenderade han en tid i bergskedjan Adirondackerna i nordöstra New York, innan sitt försvinnande. Hans exakta plats var inte känd, men när vännerna Jack och Ben från en tredje kamrat får höra talas om naturtrogna stenstatyer, placerade utanför en grotta nära den lilla byn Mountain Top, beslutar de sig för att ta sig dit och söka efter Arthur. Där får de snart rådet av lokalbefolkningen att hålla sig borta från platsen, och framför allt från någon som kallas “Mad Dan”, i vars stuga Arthur tydligen ska ha varit inackorderad.
Originaltitel, The Man of Stone
Efter att ha erhållit visst förtroende från vaxskulptören Rogers, får nu Jones reda på var hans inspiration kommer ifrån. Tillsammans med sin närmaste assisten Oroabona, har Rogers utifrån ockulta skrifter rest till avlägsna platser på jorden och besökt de förmänskliga ruiner som döljer sig för de oinvigda. Deras senaste resa förde dem till alaska, där de under vildmarken fann miljoner år gamla ruiner, i vars centrum stod en enorm elfenbenstron, med en urtida, ursprunglig sak sittande i den.
En sak som de tog tillbaka till London, som Rogers nu försöker väcka till liv, med diverse metoder han läst i sina böcker.
Jones anser att karln uppenbarligen från vettet, och i ett försök att dra tillbaka honom till verkligheten, får Jones med på att spendera en natt i museet, för att bevisa att det inte finns något att frukta ensam i mörkret
Originaltitel, The Horror in the Museum
I London får Stephen Jones höra talas om George Rogers vaxmuseum. Rogers, som har öppnat sin egen källarlokal efter oegentligheter hos sin föregående arbetsgivare, Madame Tussauds, ryktas vara något rubbad, men trots sin något förutfattade inställning att bli besviken, kan inte Jones hjälpa att imponeras av de monstruösa vaxfigurerna av personer och monster, både mytologiska och originella. Speciellt då visa uppvisar en alldeles särskild livfullhet…
Originaltitel, The Horror in the Museum
Informerad om att bussen till Arkham är trasig och ingen annan transport ut från Innsmouth finns att få, hänvisas vår berättare till stadens enda hotell, det nedgångna Gilman House. Den gnagande känslan att något är fel med hela platsen gör det svårt att slappna av men efter att ha säkrat att dörrarna är låsta, nickar han till slut till i sitt mörka rum. Ända tills han väcks av att någon försöker ta sig in i rummet, till en början trevande och försiktigt men sedan alltmer påfallande. Gripande några få tillhörigheter och ett snabbt beslut om en flyktplan, bryter han sig in i ett anslutande rum. Efter en katt och råtta lek som löper genom hotellet, lyckas han undkomma sina angripare och tar sig riskfyllt ut från hotellet genom ett fönster ned till ett anslutande tak. Nere på gatuplan ser han hur det ut från Gilman House väller en stor grupp märkliga former, bärande underliga kläder och lyktor, uppenbarligen sökande efter honom. Efter att ha undersökt sin karta i hopp om att finna en oövervakad väg, beslutar han att ta sig till den övergivna järnvägsstationen och därifrån följa tågspåret ut ur Innsmouth.
Originaltitel, The Shadow over Innsmouth
En drucken Zadok Allen har berättat alltför mycket om Insmouths gömda historia. Om Kapten Marsh resor till söderhavet och de märkliga öbor han funnit där. Om de löften om rikedom och lättare liv han lovade Innsmouthborna. Till ett pris. Om den natt som avfolkade staden och skylldes på pest. Och om de bestar som kallats till Devil Reef och som under de senaste generationerna har blandat sig med dem som är delaktiga i Dagon Ordern. I takt med att Whiskyn töms, blir berättelserna vildare och vildare, medan Zadok piskar upp sig själv alltmer. Tills han i berusning tycker sig se något ute i havets vågor, flyr han skrikande och lämnar vår berättare ensam. Skakad av den livfulla berättelsen men pressad av klockan, beger han sig tillbaka till stadstorget för att fortsätta med kvällsbussen till Arkham.
Originaltitel, The Shadow over Innsmouth
Efter en resa med Sargents skrangliga buss, befinner sig vår berättare i Innsmouth. Under färden dit får han ett smakprov på platsen ödeläggelse och förfall och ser även något märkligt i en källargång under ett kort ögonblick när bussen snabbt passerar Dagon Order salen. I en matvarubutik träffar han en inflyttad pojke som är där för sitt arbete som delar med sig av detaljer kring staden och de boendes vanor. Han ritar också upp en liten karta och visar honom vidare till de delar av staden som kan vara av intresse för honom.
Trots fascinationen av platsen anrika byggnader har vår besökare svårt att komma till ro och känner sig iakttagen, både på de platser där lokalbefolkningen skymtas på avstånd men också på de gator med förbommade hus som till synes är övergivna.
I brist på folk att samtala med och den tryckta stämningen, beger han sig tillbaka till torget för att försöka hitta transport ut ur Innsmouth innan kvällsbussen. Då, när han passerar brandstationen, får han syn på den lokala fyllbulten Zadok Allen, som tydligen skall vara oförsiktigt talför, om han kan lockas med sprit…
Originaltitel, The Shadow over Innsmouth
Från en pratglad biljettförsäljare i Newburyport får vår berättare reda på mycket om Innsmouth. Det är en allmänt illa ansedd stad, med märkliga invånare, både till sett och utseende, och alltsedan platsen avfolkades av sjukdomar och utvandring, finns inte många skäl till att besöka platsen.
Lockad av tanken av att en sådan eftersläpande stad kan ha mycket att erbjuda för en historiskt och arkitektoniskt intresserad man, väcks intresset hos vår berättare och han beslutar att ta en dagstur till Innsmouth och därifrån ta kvällsbussen till Arkham.
Lite egna efterforskningar på det lokala biblioteket leder honom till Newbury Ports historiska sällskap, som innehar en tiara av den typ av smycke som då och då tycks spridas från Innsmouth. Trots att den “Esoteriska ordern av Dagon”, en lokal sekt som tagit över kyrkorna på platsen, upprepade gånger erbjuder sig att dyrt köpa smycket, vägrar sällskapet, då designen är något helt unikt, både i utformande och i material. Stärkt i sin besöks lust av denna märkliga tiara och dess historia, beger han sig nästa morgon till torget för att ta Joe Sargents buss…
Originaltitel, The Shadow over Innsmouth
I den bortglömda staden Innsmouth har någonting hänt. Räder leda av regeringstjänstemän har nästan avfolkat hela platsen och flera byggnader har efter undersökningar förstörts. Rykten går också om koncentrationsläger och undervattenssprängningar utförda av ubåtar vid ett rev utanför stadens hamn. Trots detta lyckas man hålla händelserna relativt nedtystade.
Allt började för flera år sedan när vår namnlösa protagonist befinner sig på en resa genom New England och när han i Newburyport har åsikter om det dyra biljettpriset till Arkham, får han höra talas om den gamla undvikna hamnstaden…
Originaltitel, The Shadow over Innsmouth
En kortare text av Lovecraft som inte är fiktionel och som avhandlar förslag för skrivandet av "Weird fiction"!
Originaltitel, Notes on Wrtiting Weird Fiction
Efter flera drömmar där Gilman färdas till mystiska platser, träffar den svarte mannen och vaknar med ett råttbett på handleden, anförtror han sig till medstudenten Elwood. Elwood föreslår att de bör tala med specialister men framför allt att Gilman från och med nu ska spendera nätterna nere i hans rum istället, längre bort från det lutande taket. Till en början underlättar det, men en natt rycker häxan honom återigen från sängen in i drömvärlden, där han finner sig på en betydligt mer jordnära plats, i en lerig mörk gränd. Tillsammans med Keziah, Brown Jenkin och den svarta mannen som väntar på dem, leds han in i ett hus och ser på när trollpackan kommer ut från ett rum med ett litet bylte i handen. När den bekanta formen trycks mot honom, slits han tillbaka till sitt sovrum och vaknar upp till fnissandet från den monstruösa råttan…
Originaltitel, The Dreams in the Witch House
Walter Gilman tampas med svåra drömmar i sitt rum i Häxhuset. Innan han kastas in i kalejdoskopiska illusions drömmar, träffar han i början alltid på gamle Keziah Mason och Brown Jenkin, som natt för natt blir tydligare för honom.
Han verkar dessutom börja besitta kunskaper om matematik och rumtid som han inte säkert vet vart det kommer ifrån och han tycks nu även börjat gå i sömnen.
Med sina nya kunskaper imponerar han på sina studiekamrater och lärare efter ett samtal om fysisk förflyttning via andra dimensioner än våra tre, men kort efter detta vaknar Gilman upp en morgon och känner en skarp dragning till någon okänd plats.
Efter att omtöcknad ha drivit runt större delen av en dag, inser han att slutligen att denna punkt befinner sig på himlavalvet, på en avlägsen plats mellan två stjärnor…
Originaltitel, The Dreams in the Witch House
En student vid Miskatonic University har via sina studier övertygats om att skillnaden mellan gammal magi och matematik är hårfin och endast applikationen skiljer dem åt. För att närmare studera detta och finna bevisa söker han inackordering i ett mytomspunnet hus i de äldre delarna i Arkham.
Ett hus som sägs ha bebotts av en gammal häxa och hennes åtföljande råtta…
Originaltitel, The Dreams in the Witch House
I jakten efter öppningen till den avgrund De gamla ska ha dragit sig tillbaka till, kommer de över något skrämmande: Resterna av slädarna som saknades från Lakes läger, tillsammans med viss utrustning och försiktigt packade med kropparna från både en hund och stackars unge Gedney. De ansvariga för transporten syns inte till någonstans och våra skakade utforskare fortsätter djupare in. Efter att ha siktat fler ristningar, mer dekadenta och främmande än något de sett tidigare, känner de en avskyvärd stank och ser bland dimman framför sig ett hinder i vägen och riktar nu försiktigt ficklampan för att undersöka de stilla föremålen framöver.
Originaltitel, At the Mountains of Madness
Vandringen genom de övergivna byggnaderna i Gamlas stad avslöjar mycket med sina skulpturer och ristningar. De berättar om de Gamlas ankomst till jorden, deras byggande av sina städer, förstörelsen av dessa både genom krig med andra varelser och jordens förändringar, deras leverne under miljontals år och slutligen deras tillbakadragande till denna, deras ursprungliga ankomstplats. Och även om deras roll i skapandet av liv på jorden, skamligt nog en bieffekt från deras Shoggoths, deras fruktansvärda formbara slavar.
Dyer och Danforth fortsätter vidare in, nu sökande efter en nedgång till den avgrund de gamla sist drog sig tillbaka till, när kylan drog in över Antarktis för 500 000 år sedan…
Originaltitel, At the Mountains of Madness
När Dyer och Gedney kämpar sig över den höga bergskedjan med sitt flygplan, möts de av en chockerande syn. En stad, som sträcker ut sig så långt de kan se över superplatån och bortom. Efter en snabb undersökning från planet, landar de och finner efter ett kort sökande en igång genom istäcket. Efter en vandring genom övergivna gator och gränder, hittar de slutligen en byggnad som är relativt hel och däri upptäcker de snart konstverk, avbildningar, kartor och andra inristade uppgifter som trots miljoner års gång har klarat sig väl.
Detta är de Gamlas historia, som tolkats av de två vetenskapsmännen efter deras undersökning av ruinerna i den forntida staden, i den innersta delen av Antarktis ödemark.
Originaltitel, At the Mountains of Madness
Efter upptäckten av den totala förstörelsen av Lakes läger och dödsfallen av dess medlemmar, informeras omvärlden om katastrofen. Men versionen som skyller händelsen på en extremt kraftig storm, är endast delvis sann. Upptäckten av märkliga gravhögar med de avlidna exemplaren, saknaden av vissa föremål och den groteska upptäckten av grovt dissekerade män är delar som undanhållits allmänheten. Men ytterligare delar, som endast upplevdes av professor Dyer och studenten Danforth, har hemlighållits även för resterande expeditionsmedlemmar. Efter den makabra upptäckten beger sig de två männen iväg för att undersöka den närliggande bergskedjan och återvänder 16 timmar senare, med uppgifter om en enorm super platå på oanad höjd. De fann dock så mycket mer där uppe, som nu för första gången avslöjas för omvärlden. .
Originaltitel, At the Mountains of Madness
Den utlovade kommunikationen från Lakes läger uteblir. Efter timmar av fruktlösa kontaktförsök, inleds en räddningsaktion och de resterande reservflygplanen sätts in. Dessvärre visar det sig att inte mycket finns kvar att rädda, då lägret är total demolerat och expeditionsmeddlemarna och slädhundarna döda eller saknade. Vinden har gått hårt åt platsen och de kroppar som återfinns är så svårt sargade att de begravs på plats. Efter en spaningsflygning där Professor Dyer och Danforth siktar den enorma bergskedja som Lake rapporterat om och tvingats nödlanda på superplatån, avbryts expeditionen och den långa färden hemåt påbörjas. Men Dyer känner sig nu tvungen att avslöja, i ett försök att avskräcka vidare utforskning, att rapporterna om lägret och vad de fann där var kraftigt censurerade..
Originaltitel, At the Mountains of Madness
Den av Lake ledda underexpeditionen västerut har betalat sig väl. Upptäckten av en helt okänd bergskedja, högre än Himalayas Mt Everest, överträffas kort därpå när borrmaskinen av en slump öppnar upp en grotta under isen. Den välbevarade miljön, som inledningsvis förser gruppen med oanade mängder fossiler, visar sig också innehålla något fullkomligt oväntat. Högt utvecklad organismer hittas flera i snabb följd och dessa tunnformade sjöstjärnahövdade varelser påminner Lake mycket om de mytologiska“Äldre Ting” som omnämns i Necronomicon. Oavsett vad de är, är fyndet av enormt vetenskapligt värde och de 13 exemplaren transporteras omgående till lägret för närmare undersökning. Efter en natt av hastigt skrivna rapporter, drar sig vetenskapsmännen tillbaka för vila, och Dyer väntar nu på morgonens transport till Lakes läger, som ska genomföras så snart den kraftiga vinden avtar.
Originaltitel, At the Mountains of Madness
Efter att talat om expeditionens bakgrund, båtfärden söderut och deras första möte med Sydpolen fortsätter Professor Dyer sin berättelse. Expeditions gruppen från Miscatonic University har framgångsrikt landstigit på Antarktis, etablerar ett basläger och påbörjat sina undersökningar. Tack vare ett tunt islager och Pabodies experimentella borr lyckas de samla gott med geologiska exemplar och finner mycket fossila lämningar i stenarna. I några av de skifferplattor som tas fram, finns en märklig markering, vilket förbryllar biologiprofessorn Lake, då det tycks vara ett avtryck från en högre utvecklad organism, trots att lämningarna är från 100 tals miljoner år innan något sådant liv fanns på jorden. Förberedelser görs nu för att flytta basen österut enligt plan, men Lake insisterar nu på att de istället bör ta sig västerut, i ett fortsatt sökande efter fler fossila lämningar.
Originaltitel, At the Mountains of Madness
I Arkham, på Miscatonic University, sitter Geologen Professor William Dyer, vid sitt skrivbord, författande ett tillkännagivande. Han har nu valt, åren efter sin hemkomst, att berätta sanningen om den sydpolsexpedition universitet sände ut som han ledde. Saker, som tidigare inte avslöjats, ser han nu som nödvändigt tala om, då en annan mer omfattande expedition avser fortsätta undersöka de platser på Antarktis som de besökte. Detta, menar Dyer, måste hejdas, även om det innebär att han sviker den överenskommelse om att tysta ned visa saker, som deras expedition kom överens om, när de återkom från sin resa. Vad detta var, kommer med tiden att avslöjas, men börjar med en lång båtfärd från Boston, söderut mot den ogästvänliga, outforskade antarktiska kontinenten.
Originaltitel, At the Mountains of Madness
En lycksökande kapten med sin trogna besättning siktar plötsligt en dag en omkringdrivande romflaska till havs. Den till synes tomma flaskan visar sig innehålla ett meddelande och blir startskottet för en berättelse om människans maktlöshet, illusionen av betydelse och fri vilja men också det kosmiska lynne som kan skänka dig en kort respit från ditt öde. Kanske det i slutändan kan finnas ett ljus i botten på det mörka havet.
Originaltitel, The Little Glass Bottle
Arthur Jermyn, den sista ättlingen i den nobla familjen, har tagit livet av sig, på ett sådant fruktansvärt sätt som att sätta eld på sig själv. Detta, efter att ha erhållit en låda från Afrika, som öppnats i ensamhet. Vad denna låda innehöll, och innebörden av detta, försöker man nu tysta ned och till och med förinta minnet av släkten Jermyn och deras säregna drag…
Originaltitel, Facts Concerning the Late Arthur Jermyn and His Family
I det mörklagda rummet har Wilmart slutligen träffat Akeley, som visar sig vara i ett dåligt skick, där han sitter hopkrupen i en fåtölj , klädd i en morgonrock och med det bleka, livlösa ansiktet insvept i en gul halsduk. Rösten är svag, och han är endast förmögen att kommunicera med viskningar. Men de viskningarna, berättar om allt och mer därtill, som han endast vågat antyda för Wilmart i sina brev. Mycket om jordens gömda historia avhandlas, och de yttres ursprung och avsikter förtäljs. Akeley är dock inte ensam i rummet och efter ett samtal med en mänsklig hjärna i en cylinder som interagerar med världen via mekaniska instrument, erbjuds Wilmart att utforska universum tillsammans med sin vän, med allt vad det innebär. Överväldigad av alla avslöjanden som getts, drar sig Wilmart tillbaka för natten. Men känslan av att något undanhålls och att allt inte står rätt till, växer sig starkare. Han beslutar sig för att följande dag lämna Vermont så snart det är möjligt,och lägger sig nu i sängen, gripande sin revolver och ficklampa, för att vänta ut natten i den isolerade bondgården…
Originaltitel, The Whisperer in Darkness
Efter noggrant övervägande beslutar sig Wilmart för att företa den föreslagna resan till Vermont för att träffa Akely, som nu är övertygad om varelsernas välvilja.
På Brattleboros tågstation blir han mött av en Mr Noyes, som meddelar att Akely dessvärre är sjuk, men väntar på honom i sitt hem uppe bland kullarna. Noyes kör honom dit genom det vackra och skrämmande landskapet men behöver snabbt avvika och lämnar så Wilmart ensam utanför Akelys Gård, där spår på vägen snabbt väcker upp honom till situationens verklighet.
Där samlar han nu mod, för att öppna dörren och gå över tröskeln för att till slut träffa sin vän ansikte mot ansikte.
Med alla de breven, fotografierna och fonografinspelningen som han ombads ta med…utan att berätta för någon vart han skulle...
Originaltitel, The Whisperer in Darkness
Akeley blir mer och mer trakasserad av de märkliga varelserna och deras hantlangare. Utöver att flera brev mellan honom och Wilmart försvinner, belägrar de också hans gård under mörka nätter och gör sporadiska försök att ta sig in. Tack vare den stora mängden vakthundar och sitt gevär lyckas han hålla dem stången, men blir mer och mer desperat. Trots uppmuntran från Wilmart att lämna platsen eller kontakta myndigheterna, vägrar Akeley att lämna sitt barndomshem och känner sig på något sätt bunden till platsen.
Han berättar i sitt senaste brev att han nu blivit kontaktad av varelserna, som meddelar vilka planer de har för honom, vilka han inte vill upprepa. Han är nu uppgiven inför framtiden, och råder Wilmart att inte blanda sig in mer. Wilmart, som nu blir mer och mer orolig för sin vän, avser ändå att ta saken i egna händer, oavsett Akeleys önskan.
Då, anländer ett ytterligare ett brev, som ställer sakerna i ett helt annat ljus….
Originaltitel, The Whisperer in Darkness
Wilmart, efter att ha tagit emot fotografier som styrker påståendet om att det faktiskt är märkliga varelser som rör sig bland Vermonts kullar, fortsätter sin korrespondens med den lärda eremiten Akeley. Vad som intresserar de båda männen, är att mycket av det Akeley upptäckt tycks vara kopplat till flera spridda mytologier runt om i världen, men också till den hemska boken Necronomicon, som antyder ett hemskt ursprung av varelserna och mänskligheten. Utåt sett tar både männen avstånd från debatten för att tysta ned den, men fortsätter privat sina undersökningar. Och Wilmart tar nu emot den fonografinspelning, som Akeley gjort under natten till den 1:a maj, 1915, på slutningen till Dark Mountain…
Originaltitel, The Whisperer in Darkness
I Vermont för katastrofala översvämningar med sig gömda hemligheter när vattnet flödar ned från de höga, ensliga kull områdena. Märkliga omänskliga kroppar siktas, vilket snabbt för fram prat om gamla folksägner i området, och vilken sanning som kan ligga bakom dem.
I Vår protagonist, Litteraturläraren Albert Wilmart, som studerat folksägnerna, har ett idogt arbete i att svara på frågor kring ämnet och motverka den enerverande vidskeplighet det drar med sig. Men en dag tar han emot ett brev från en Henry Akeley som är bosatt i området, och innehållet i det brevet, startar en kedja av händelser som lovar avslöjanden av världsomstörtande grad…
Originaltitel, The Whisperer in Darkness
Vår antropolog är nu klar med översättningen av Zamaconas manuskript. Den berättar om de 4 åren han spenderade i Tsath, om hans antydda lärdomar av världen och dess ökande, störande dekadens. Han oroar sig över att en dag bli överflödig eller oönskad, och kastad till folkets nöje på de amfiteatrar han vägrar besöka.
Efter Ett misslyckat flyktförsök, där hans medkonspirerande konkubin T'la-yub hårt straffas med avrättning, förvandling till en animerad likslav, och Zamacona själv skarpt varnas, sätter man utgångarna under hårdare bevakning.
Men viljan att fly växer sig starkare och Zamacona kläcker en nya flyktplan, att bemästra konsten av dematerialisering, försätta sig själv i det spöklika tillståndet och på så vis passera igenom de delvis blockerade och bevakade utgångarna till yttervärlden.
Zamaconas sista anteckning säger att att han avser lämna sitt manuskript i en cylinder av den heliga tulumetallen, densamma cylinder som vår berättare fann på toppen av kullen, begravd under lager av jord.
Innebar detta att Zamacona lyckades fly? Eller är hela berättelsen ett skämtsamt falsarium?
Svaren kanske finns kvar på toppen av kullen, dit vi nu beger oss för avslutningen.
Originaltitel, The Mound
Färden till Tsath går igenom K'n- yans landskap. Zamacona får berättat för sig och ser delar av ett samhälle som förefaller sjunkit ned till ens viss dekadens. Diverse slavklasser av människor blandade med djur och reanimerande teknik, sköter inte bara det dagliga arbetet, utan fungerar också som ett slags köttkreatur. De olika gudomarna beskrivs och templen för Yig, Tulu, Nug, Yeb, Den-som-Ej-Ska-Namnges och Shub-Niggurath besöks. Shub-Niggurath, som har tagits platsen för Tsathoggua, en nu förbjuden guddom som en gång härskade i den röda världen Yoth, som under K'n- yan. Zamacona lär sig, att folket i K'n- yan en gång ska ha förts till jorden från stjärnorna, kanske av den store Tulu, att man utforskade den redan då övergivna världen Yoth, och lärde sig där om den ännu djupare svarta världen N’kai. I Tsath skådar han fantastiska ting, ser och lär sig om de hemskheter K'n- yan gör för att befria sig från sin leda i Amfiteatrarna med dess arenor och orgastiska skådespel. Som lovat blir han väl mottagen, tilldelad ett hushåll med lyx och flärd värdigt en framstående man men påminns återigen om att han aldrig kan tillåtas att lämna K'n- yan.
Följande är vår Hidalgos sammanställning över den tid han spenderade som gäst i den blått upplysta underjordiska världen K'n- yan.
Originaltitel, The Mound
Efter att ha väckts av ett sällskap av indianliknande folk, ställs Zamacona inför den första av många chockar. Han upptäcker snabbt att kommunikationen i K'n- yan inte förefaller vara ljudlig, utan är någon slags tankeöverföring. Sällskapet är honom inte fientligt och genom att snabbt instruera honom i tankeöverföringens konst, börjar ett informationsutbyte.Under en tid utsätts Zamacona för fantastiska uppgifter och bilder av den undre världen K'n- yan, dess ofattbara ålder och ursprung, dess tekniska och biologiska framsteg , dess samhälle och dess religiösa vanor.
Hans ankomst tas emot med nyfikenhet, då det var länge sedan K'n- yans invånare hade en gäst från utsidan. Hans kunskap om den yttre världen är efterlängtad, och han ska tas väl omhand, men aldrig tillåtas återvända från var han kommit, av rädsla att han kommer leda fler av sitt slag till underjorden.
Med detta förnimmer Zamacona, att från och med nu, kommer vakter återigen placeras ut i de oblockerade öppningarna till den undre världen, och färden påbörjas nu, mot K'n- yans huvudstad Tsath.
Originaltitel, The Mound
Översättningen av Zamaconas manuskript fortsätter. Efter att ha övergett Coronados expedition, beger han sig tillsammans med Indianvägvisaren Charging Buffalo, för att hitta ingången till en underjordisk värld, som enligt legenden är fylld med rikedomar.
Då indianen vägrar följa honom in, fortsätter Zamacona själv, och efter att ha färdats genom grottsystem, naturliga och uthuggna, kommer han ut på en brant, där det under honom öppnar upp sig stor vidsträckt värld, upplyst av ett blått sken, med en slätt som sträcker ut sig längre än ögat når. Efter flera dagars färd nedför branten, finner han en byggnad som visar sig vara ett tempel till den bläckfiskhövdade guden Tulu..
När en flock av något slags djur närmar sig, stänger Zamacona tempeldörren och det mörker som nu omsluter honom, får honom att falla i djup sömn, ovetande om att något i den undre världen har uppmärksammat hans närvaro och börjat röra sig mot honom…
Originaltitel, The Mound
Samtalet med Grey Eagle avskräcker inte vår berättare, utan sporrar honom endast i sin vilja att undersöka kullen. Den gamla indianhövdingen skänker honom då en märklig amulett, ett arvegods från hans förfäder, som kanske kan skydda mot kullens vålnader.
Huruvida detta stämmer eller ej, återstår att se, men väl på kullen, utrustad med utgrävningsredskap, förfaller amuletten utöva en dragningskraft mot något, nedgrävt på kullens topp. En cylinder som verkar vara av samma underliga metal som amuletten, och som visar sig vara en behållare för ett manuskript, skrivet på ålderdomlig spanska, daterat till 1545. Då mörkrets inbrott börjar närma sig, skyndar vår berättare antropolog tillbaka till Binger, där byborna alla är lättade att se honom. Väl tillbaka i sitt rum, börjar han översätta de gamla papprena och får nu ta del av Pánfilo de Zamaconas berättelse
Originaltitel, The Mound
Vår indianantroplolog har nu fått berättat för sig om de hemskheter som tycks drabba de stackars själar som vågar utforska kullen för nära. Han har också sett med sina egna ögon, skenet från den vålnad som hemsöker platsen på natten. Trots detta, eller kanske tack vare, ökar hans intresse för saken och han söker nu upp det närliggande indianreservatet, för att lära sig vad de lokala Wichita indianernas legender har att säga om platsen och dess spöken…
Originaltitel, The Mound
Under sitt arbete som Indianantropolog får vår berättare nyss om en alldeles särskild spökhistoria. Ute vid en ensam kulle i Oklahoma, cirkulerar många märkliga legender som går långt bakåt i tiden. Kullen hemsöks dag som natt av två underliga spöken som tycks vaka över platsen. De som försökt utforska kullen har antingen försvunnit eller återvänt förändrade, som skuggor av sig själva. Men framför allt, ska de spöken som uppehåller sig vid kullen, vara fullt synliga från den närliggande staden, och eftersom vår antropolog känner till platsen från tidigare undersökningar, beslutar han sig för att ta sig till Binger, och se legenden med egna ögon…
Originaltitel, The Mound
En Indian antropolog söker bevis för sin teori om hur ormdyrkandet hos amerikas indianstammar härstammar från nordamerika hellre än sydamerika. Detta leder honom till namnet Yig, en obskyr ormgud som sägs ha sitt ursprung i Oklahoma. Ingen är dock vidare talför om Yig, men några mindre välmenande gamla nybyggare, uppmanar honom att besöka asylinrättningen för sinnessjuka i staden Guthrie. Där får han lära sig om mer än vad han önskat om Ormarnas fader Yig, och dennes barn…
Originaltitel, The Curse of Yig
Wilbur Whateleys misslyckade försök att stjäla Miscatonic universitets utgåva av Necronomicon och avslöjandet av hans sanna natur, visar sig endast vara förledet till den riktiga skräcken.
Kort därefter bryter något sig ut från Whateley gården och härjar nu runt på Dunwich landsbygd, krossande hus, ladugårdar, träd och vad levande som kommer i dess vägg. Innan finalen, backar vi först tillbaka en tid till Arkham, där Armitage påbörjar dechiffreringen av Wilbur Whateleys dagbok…
Originaltitel, The Dunwich Horror
Wilbur är nu ensam.
Han korresponderar ivrigt med bibliotek runt om i världen, i ett försök att finna en komplett utgåva av Necronomicon, då hans nedärvda engelska exemplar saknar viktiga delar.
Det närmaste platsen visar sig vara Miscatonic universitet i Arkham, och Wilbur lämnar därför för första gången Dunwich, för besöka universitetblioteket,
Där träffar han Professor Armitage, som överser hans undersökning av den skrämmande boken. Professorn ordnar så att Wilbur får läsa boken på plats, under övervakning. Men under Wilburs undersökning, kickar professorn över hans axel och får en aning om vilka delar av Necronomicon som Wilbur är intresserad av.
Originaltitel, The Dunwich Horror
Den isolerade bygden Dunwich är ingen plats folk besöker avsiktligen. För sunda människor finns inget av intresse här, i den ort som omges av uråldriga, höga kullar, från vars toppar eldar kan ses och mässanden höras under vissa nätter. Lokalbefolkningen föredrar att inga utbölingar kommer och snokar, framför allt inte efter de händelser 1928, som under en kort tid förvandlade den kuvade bygden till en skådeplats för ofattbar skräck. Allt börjar 1913, när den förvridna albinokvinnan Lavinia Whateley, föder sin son Wilbur.
Originaltitel, The Dunwich Horror
Vi träder in i drömmarnas värld.
I Ex Oblivione följer vi en man som i sina drömmar finner stor mur, vilken han desperat vill ta sig igenom. Även om det är okänt vad som gömmer sig bakom murens bronsport.
I Vad månen för med sig, befinner sig vår drömmare i en skog och följer, med hjälp av månens sken, en bäck som snart leder ut till en strand. Den rinner ut i havet, där han kan se ett rev , långt ute till havs, som kröner vågorna
Originaltitlar, Ex Oblivione, What the Moon brings
Efter en meteor har slagit ned på familjen Gardners ägor, tycks olyckor drabba dem. Frukt och grönsaker blir oätliga, märkliga djur rör sig runt gården och familjen blir allmänt håglösa. Fru Gardner tappar slutligen förståndet, och stackars Nahum tvingas låsa in henne på vinden för barnens och hennes egen skull. Ammi berättar att man misstänker brunnsvattnet som en källa till det onda, men Gardners förefaller oförmögna att göra något. Så en dag kommer Nahum till Ammi, med hemska nyheter om sin son, Thaddeus.
Originaltitel, The Colour Out of Space
Vår berättare är en ingenjör för en damm som ska byggas i området kring Arkham, och undersöker platsen inför bygget. Då han stöter på en öppen hed mitt i ett tätt skogsområde, väcks hans nyfikenhet då platsen är färglös, tillsynes täckt av grå aska, med en brunn där solljuset strålar bryts i märkliga färger. Lokalbefolkningen är ovilliga att tala om det, men snart finner han en villig talare och får höra berättelsen om Nahum Gardner och hans familj.
Originaltitel, The Colour out of Space
Ett extra avsnitt för julstök och hemvändande!
På en Prostgård i Skåne påbörjar en kvinna sitt arbete som guvernant. Snart får hon veta, att gården är hemsökt av en varelse, som de kallar Karln. En lång, kraftig mans gestalt som då och då visar sig för de boende. Vem eller vad han är vet ingen, ej heller vad han vill.
Men den unge sonen som kommer hem från sina studier under julen verkar dra till sig karlns uppmärksamhet och snart hittar pojken på en berättelse…
En före detta begravningsentreprenör, anförtror sig till sin läkare om de händelser som fick honom att lämna sitt yrke. Efter mannens död, känner läkaren ett behov av att dela med sig av den berättelse han hört. Berättelsen, om vad som hände den natten när George Birch var instängd med 8 likkistor i gravkammaren.
Originaltitel, In the vault
Dagens avsnitt är den 9:e och avslutande delen av Fallet Charles Dexter Ward från 1927.
Doktor Willet och Fadern Ward finner i Bungalowens källare en dold lucka. I sin iver att öppna den förmodade ingången, utsätts Fadern för en vämjelig luftström vilket sätter honom ut spel då han tar emot den fulla stöten framför Doktorn. Efter att ha sänt hem honom, beslutar sig Willet för att fortsätta på.
I katakomberna, finner han mardrömsvarelser, hemska altare och märkliga anordningar i dussintals rum som ger honom en insikt om vidden av Joseph Curwens företagsamhet. I ett töcken undersöker han lämningarna, samlar på sig papper och försöker få en klarhet i vad han egentligen har funnit.
Ett rum, med cirklar på golvet, vari en ensam bägare med ett pulver är placerad, fångar hans uppmärksamhet. På väggarna finns flera inristade symboler och när Willet känner igen en formel som han stött på tidigare, börjar han tyst mumla stavelserna för sig själv. Vind börjar blåsa genom katakomberna och från den centralt placerade bägaren utsöndras en rök. När dimmorna skingras ser Willet en gestalt av någon…eller något kliva fram…
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
När Dr Willet hittar Charles i Pawtuxet bungalowen, sjuk och väsande, tar Charles under deras samtal tillbaka allt han meddelat Willet i sitt brev och återgår till uppmaningen att låta honom fortsätta med sina undersökningar i fred.
Men som med så många stora genier, lägger sig administrationen i vägen. När månadens betalningar ska genomföras, uppmärksammar banktjänstemännen att Charles underskrift är helt fel. Detta startar en rad händelser som avslöjar stora luckor i Charles minne och sådana förändringar i hans beteende, att han slutligen tas in på ett mentalsjukhus för vård.
Mr Ward, som avskedat Portugisen Gomez, tar under tiden hand om Bungalowen och mottar snart flera brev, adresserade till Charles, från en Simon O i Prag och en Edward H från transylvanien. Innehållet i dessa brev skrämmer både Mr Ward och Dr Willet, och fadern och doktorn beslutar sig för att grundligt genomsöka Bungalowen. Som borde ligga på den plats, där Joseph Curwens gård låg, vilken ryktades ha vidsträckta katakomber under sig…
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
Charles har försvunnit. Efter långfredagens händelser har han börjat bete sig än märkligare än tidigare. Han samlar in böcker av mer samtida ämnen än tidigare och beger sig iväg på långa utforskningar av området kring Pawtuxet floden.
Han köper en Bungalow i närheten av floden, där han bosätter sig tillsammans med en tystlåten Portugis och den mystiska skäggige Dr Allen, vilka ska hjälpa honom med hans efterforskningar.
En dag tar Dr Willet emot ett brev från Charles, där han avslöjar att situationen har eskalerat ur hans kontroll och han behöver nu omedelbart hjälp för att avleda något hemskt som är pågående. Men när Willet svarar på kallelsen och anländer till Wards familjehem, är Charles inte längre där. Faktum är, att han enligt vakterna och butlern, både hunnit komma och gå, trots sitt skrivna löfte till Willet att invänta honom.
Och nu, en vecka efter Charles försvinnande, beslutar sig Dr Willet för att besöka Pawtuxet Bungalowen. Den plats Charles skrev, att han aldrig skulle återvända till…
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
Efter flera års studier i den gamla världen, återvänder Charles Ward till Providence.
Han resor har för honom till London, Paris, Prag, Wien och ett ensligt slott i Transsylvaniens berg. Hans föräldrar, vars besök han avstyrt under sin Europa vistelse, gläds åt att se honom, men börjar snart oroa sig än tidigare när Charles i det närmaste isolerar sig på vinden, experimenterande med kemikalier och mässanden under de sena timmarna.
Allt dras till sin spets då han under ett hastigt uppkommet åskovädret på långfredagen mässar och sprider en odör omkring huset i timtal innan allt avslutas med panikslagna skrik och skratt. Händelsen påverkar Charles mor till den grad att fadern nu sätter ned foten och förbjuder sådana händelser i fortsättningen. För att tillmötesgå sina föräldrar går Charles med på dessa mycket rimliga krav. Men trots detta tycks det höras märkligt dämpade ljud från vinden...som om Charles grälade med sig själv…
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
Charles har funnit det hus som var Joseph Curwens hem. Övertapetserat i ett av rummen upptäcks det enda kända porträttet av Curwen, vilken visar en slående likhet med Charles. Hans far köper det till honom och vid nedmonteringen av den panel porträttet är målat på, finner hantverkarna en bunt böcker och papper, vilka förefaller vara skrivna av Joseph Curwen och lämnade där av honom för någon att finna.
Med dessa lämnar nu Charles släktforskningen bakom sig och försjunker istället in i djupare studier av dokumenten och alkemiska läror i det laboratorium han upprättar på vinden. Då Hans föräldrar börjar oroa sig över denna nya excentriska besatthet, och Charles tal om att överge sina college planer för vidare studier av detta, både hemmavid och i europa,, kallar de in Dr Willet för att tala med honom och utvärdera hans sinneshälsa…
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
Trots det 100 tal män som stormade Curwens gård en natt i april 1771 talas det lite om vad som faktiskt utspelade sig. Som om alla medlemmarna i räden tyst kommit överens om att låta det förflutna dö ut.
Granngården tillhörande familjen Fenner som observerar händelserna på håll lämnar dock beskrivningar av det se ser och hör via brev till släktingar och ett av dessa kommer Charles över.
Skrik, dån, blixtar, flammande svävande skepnader och muskötskott i mörkret ger oss en fragmentarisk bild av händelserna vid Curwen-gården och slutet för den beryktade trollkarlen. Curwens änka erhåller en blykista med hans kropp och hon stryker hans namn från släktledet. Men av dessa mörka händelser, sporras Charles inneboende antikvarie och han intensifierar sitt forskande kring Curwens förflutna innan han anlände till Providence. Ett sökande som för honom till Curwens ursprung, i Salem-Village.
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
I ett försök att bättra på bilden av honom själv i Providence, gifter sig Joseph Curwen med Eliza Tillinghast, Charles Dexter Wards anmoder. Detta påtvingade äktenskap tvingar Elizaatt bryta den redan etablerade förlovningen med Ezra Weeden, och Ezra, som den fått sin tilltänkta framtid ryckt ifrån sig, ägnar all sin lediga tid åt att övervaka Curwen och hans egendomar, med önskan att förgöra den gamle mannen på vilket sätt han än kan. Det han finner, blir början av händelser som som ekar in i Charles Dexter Wards tid.
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
Charles Dexter Ward börjar nu söka igenom det förflutna efter ledtrådar till vem Joseph Curwen var. Han antikvariskt lagda sinne kommer nu väl till pass och långsamt börjar bilden av hans förfader att ta form. Att en större grupp försökt sopa bort Curwens spår, blir dock alltmer tydligt…
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
Vår berättelse börjar 1928, med avslöjandet att Charles Dexter Ward, har försvunnit från sinnessjukhuset, strax innan hans stundande utskrivning. Vad som föranlett Charles inspärrning är hans plötsliga amnesi av de mest vardagliga saker men också hans erhållande av förlegad kunskap. Exakt när detta började är debatterat men Dr Willet, Wards familjeläkare menar på att Charles olyckliga öde påbörjades nästan 10 år tidigare, 1919, när Charles i sina släktforskningar finner en okänd anfader från 1700-talet. Någon som verkar ha blivit utraderad från de flesta dokument från den tiden. En anfader vid namn Joseph Curwen.
Originaltitel, The Case of Charles Dexter Ward
Vid semesterorten Martins Beach fångas ett märkligt sjöodjur. Infångat och uppstoppat ställs det ut för beskådning för de betalande sommargästerna. Men monstrets form och biologi antyder att det inte är ett så simpelt djur som det verkar. Det behövs inte alltid hullingar på krokarna för att hala in sin fångst..
Originaltitel, The horror at Martins Beach, av Sonia H. Greene
Vi får höra mer om den förbjudna boken Necronomicon och om dess författare och hemska innehåll.
I Azatoth ges vi en kort inblick i den stretande arbetaren som mest av allt vill bort från sin trängda tillvaro och verkar ges chansen av stjärnorna i sina drömmar.
Originaltitel, History of the Necronomicon och Azatoth
Kingsport har många hemligheter, både under marken och uppe i himmlen. Högt, högt över hamnstaden, på en oåtkomlig klippa står ett ensligt hus. En gammal bekant,
en viss förskräcklig gammal man, berättar att huset fanns där när hans farfar var ung men det har aldrig siktats någon boende. Så en dag kommer den drömmande filosofi läraren Thomas Olney och beslutar sig för att besöka platsen.
Originaltitel, The Strange High House in the Mist
Thurston har nu gått igenom allt material som hans farbror samlat om Cthulhu kulten och har nått en återvändsgränd. Efter besök hos både Legrasse och Wilcox, förefaller vidare undersökningar omöjliga.
Men slumpen, om någon sådant nu finns, vill annorlunda.
Detta är den sista sammanställning från Francis Wayland Thurston av sin gammelfarbrors George Gammell Angells anteckningar och ihoppusslandet av det han själv upptäcker.
Originaltitel, The Call of Cthulhu
Thurstons intresse har fångats och han gräver djupare i sin gammelfarbrors anteckningar om Cthulhu kulten. Han tar nu del av det underlag som verkar påvisa en sammankoppling av händelser på platser spridda över hela jordklotet. Ett pussel som började läggas 17 år tidigare, då en Kommisarie Legrasse anländer till ett möte av det amerikanska arkeolog sällskapet, sökandes ett ursprung för den statyett han funnit i sitt polisarbete i Louisianas träsk. Ingen kan placera den märkliga gestalten, förrän antropologen Professor Webb drar sig till minnes händelserna under en Grönlandsresa nästan ett halvt sekel tidigare...
Originaltitel, The Call of Cthulhu
När professor Angell avlider, lämnar han alla sina ägodelar till
sin brorson. I hans stora arkiv finns en låst låda, vars innehåll består att professorns samlade anteckningar och utklipp av tillsynes orelaterade händelser. Vid en närmare granskning verkar dock ett skrämmande sammanhang dyka upp, allt centrerat kring en märklig avbild och ordet ”Cthulhu”.
Originaltitel, The Call of Cthulhu
Den begåvade konstnären Pickman har tagit Boston med storm. Nu är han försvunnen. Vår berättare förklarar för sin lyssnande vän, vad som gjorde honom så stor men också varför de som kom nära Pickman, började känna av att något var fel med den Salemföda målaren. När han en kväll blir inbjudan att ta se hans mer privata verk, får han själv en nära inblick i den inspiration som Pickman livnär sig på.
Originaltitel, Pickman's Model
I London lever en till synes sinnessvag man, som bosatt sig på ett värdshus där han med sin katt och böcker. Han är kunnig och beläst men fördriver tiden med att läsa ur simpla böcker, i ett försök att dränka ut något.
När hans unga granne Williams i ett antikvitetshandel finner, nästan som av en händelse, den ökända Necronomicon, behöver han hjälp med att tyda skriften. I ett försök att få den demonologiska förstörd, berättar mannen för Williams vem han är och vad som fört honom dit.
Detta är ett fragment till en berättelse och är likt den svenska sommaren otillfredsställande kort, men lyser starkt med det lilla vi får!
Originaltitel, The Descendant
Vi återvänder till Kingsport, tillsammans med en annan hemvändare under vintertid för att ta del av Festivalen. Vad den är, och vad som förväntas av oss, är okänt men säkert är att vintervädret river under vandringen och vi är lovade ett varmt välkomnande. Säkert är det också därför som gatorna är så tomma och tysta, trots högtiden...
Originaltitel, The festival
På en gammal kyrkogård framför ett förfallet hus sitter två vänner en kväll, diskuterande huruvida något eller någonting verkligen kan anses vara onämnbart eller obeskrivligt. Vad som lett till denna detta samtal är den berättelse som en av dem författat, en berättelse var inspiration och källa är närmare än de anar.
Originaltitel, The Unnamable
En amerikansk fabrikör återvänder till sin släkts ursprung i England. Ättens historia är oklar, men då hans son kommer i kontakt med lokala sägner, sporras han till att undersöka sitt förflutna och återställa fädernessätet. Men trots att nya fasader byggs, är de gamla väggarna kvar, och visar sig innehålla mer, än uråldrig granit.
Originaltitel, The Rats in the Walls
På en ödslig hed, i en enslig herrgård, finner vi två herrar ensamma med sin samling. I en dold källare gömmer de sina skatter som plundrat från de äldsta gravplatserna i världen. När de får upp ögonen för ytterligare en grav i Holland, påbörjas de händelser som leder till insikten av somliga bör få ligga ostörda.
Originaltitel, The Hound
Del 2 av 2
När det stora kriget drar in, ser Herbert West sin chans att påskynda sin forskning med hjälp av en stadig ström av provexemplar. Med nya metoder kommer framgång, men en framgång som kräver ett pris. Som för eller senare måste betalas.
Originaltitel, Herbert West, Reanimator
Del 1 av 2
Läkarstudenten Herbert West har ett mål; att skaffa sig kunskapen att återuppliva, reanimera, nyligen avlidna människor. Trots en vis framgång med mindre djur, misstros han han universitet och tvingas fortsätta sina experiment på egen hand.
Detta är hans assistents återberättelse över Wests gärningar, hans allt ivrigare försök att skaffa passande exemplar och konsekvenserna av något som kunde kallas framgång.
Originaltitel, Herbert West, Reanimator
I ett isolerat slott djupt inne i en mörk skog, finner vi vår protagonist. Han har inga tydliga minnen om hur han hamnat där, vem han är, eller varför han är ensam i det stora slottet. Den täta skogen runtom är ogenomtränglig men med hopp om att i alla fall skåda himlen, försöker han sig på en bestigning av det högsta tornet, trots dess förfall. Det han finner däruppe, skakar i tillvaron i grunden.
Originaltitel, The Outsider
Vi följer med en resenär långt ute i öknen, bortom civilisationen. Här ligger den namnlösa staden, äldre än sanden och glömd av mänskligheten. Grävande efter svar i sanddränkta ruiner, överraskas sökaren av en storm och tvingas djupare ned i gångarna under staden. Men vad som finns där, ger mer frågor än svar.
Originaltitel, The Nameless City
En resande man tar sig per cykel genom en avlägsen del Miscatonic dalen men när är en storm hastigt drar in söker han skydd i ett till synes övergivet hus.
Bland den slitna, gamla inredningen, finns han en åldrad, vältummad bok som fångar hans uppmärksamhet, tills han hör ett knarrande, som att något rör sig på övervåningen.
Originaltitel, The Picture in the House
Tillsammans med tre rånare avlägger vi visit hos en till synes svag och ryktbart rik gammal man.
Men allt är inte alltid som det verkar, i synnerhet inte hos en åldrad man som betalar i butikerna med två sekler gammalt spansk guld och som har en samling flaskor fyllda med underlig vätska och blytyngder med vilka han samtalar.
Välkommen till Kingsport.
Originaltitel, The Terrible Old Man
En ensam, skräckslagen morfinmissbrukare berättar om de händelser som plågar honom. När hans lastfartyg angrips av en tysk sjöräd, tvingas han på flykt i en livbåt och driver till havs under flera dagar. Plötsligt vaknar han upp strandad på ett vidsträckt lerfält, omgiven av märkliga ting.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.