290 avsnitt • Längd: 20 min • Månadsvis
I podden Ledarskap med Magnus och Kim delar ledarskapstränarna Magnus Gnisterhed och Kim Karhu med sig av strategier för hur du kan utvecklas och växa som ledare. Tillsammans med Magnus och Kim utmanas du på ett lättillgängligt sätt att nå dina uppsatta mål och skapa en hållbar väg till framgång genom en utveckling som börjar inuti. Du möter dina personliga ledarskapstränare som guidar dig på din resa mot ett framgångsrikt ledarskap!
I poden får du också praktiska tips för hur du kan utvecklas inom kommunikation, feedback, konflikthantering, mål och målsättningar, ledarskapets psykologi, coachning (coaching), ledarskapsteorier, teamutveckling, stresshantering, time-management, chefskap, medarbetarutveckling, ansvarstagande, delegering, planering, konflikthantering och personlig utveckling.
The podcast Ledarskap med Magnus och Kim is created by Magnus Gnisterhed och Kim Karhu. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Med det här avsnittet vill önska er alla en riktigt God Jul och ett gått nytt år! Vi passar också på att titta tillbaka på året som gått och säger tack till alla våra gäster som medverkat, till er som lyssnat och till alla som har hört av sig med med förslag på samarbeten, frågor och tips. Vi följer också upp hur det gick med utmaningen ”bättre ledare om ett år” och delar med oss av några intryck vi fått med oss från våra uppdrag under året. Och så tittar vi framåt, mot 2025, och inbjuder er alla att vara med och fira när Ledarskap med Magnus och Kim fyller 10 år! "
===========================
Du kan boka en träff för en presentation av LedarskapsArenan, ett personligt anpassat ledarskapsutvecklingsprogram som hjälper dig att träna på de färdigheter som vi samtalar om i podden. Berätta gärna om dina egna erfarenheter av ledarskap eller att boka en träff för att jobba med din utveckling. Maila oss på adressen [email protected] om du vill komma i kontakt med oss.
=============================
Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap.
Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu
För att nå våra mål behöver vi vara övertygade och för att nå mål tillsammans med andra behöver alla vara övertygade. Det blir ofta ledarens uppgift att skapa eller främja den gemensamma övertygelsen i gruppen. Men vägen dit är inte helt självklar. För att låta någon bli övertygad är inte samma sak som att bara övertala någon, och då behöver ledaren komma ihåg några viktiga saker:
- Ledaren har ofta ett försprång i kännedom och information som de andra behöver ges tid att ta ifatt.
- Medarbetarnas kritiska frågor är ett uttryck för att söka efter egen övertygelse.
I avsnittet tar vi upp ytterligare områden så som glädje, motivation och själv-medkänsla som också påverkar om dina medarbetare blir övertalade eller övertygade om att nå era gemensamma mål.
===========================
Du kan boka en träff för en presentation av LedarskapsArenan, ett personligt anpassat ledarskapsutvecklingsprogram som hjälper dig att träna på de färdigheter som vi samtalar om i podden. Berätta gärna om dina egna erfarenheter av ledarskap eller att boka en träff för att jobba med din utveckling. Maila oss på adressen [email protected] om du vill komma i kontakt med oss.
=============================
Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap.
Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu
288 Fokus
Hur bra är du på att hålla fokus? I början av avsnittet utmanar vi dig till en 2 veckors utvecklingsperiod för att stärka ditt fokus. Kanske är det på något av dessa fem områden som du kan hitta din utvecklingspotential för ett starkare fokus:
1. Målsättningar
2. Distraktioner
3. Koncentration
4. Life-story
5. Dina styrkor
Vad kommer det betyda för dig att ha utvecklat ett starkare fokus?
===========================
Du kan boka en träff för en presentation av LedarskapsArenan, ett personligt anpassat ledarskapsutvecklingsprogram som hjälper dig att träna på de färdigheter som vi samtalar om i podden. Berätta gärna om dina egna erfarenheter av ledarskap eller att boka en träff för att jobba med din utveckling. Maila oss på adressen [email protected] om du vill komma i kontakt med oss.
=============================
Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap.
Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu
I alla våra 287 avsnitt har vi bjudit in dig att möta oss som ledarskapstränare ”på din väg mot ett framgångsrikt ledarskap”! Men vad är framgång i ditt ledarskap egentligen? I avsnittet reflekterar vi över ordet framgång och hur det väcker olika tankar och känslor. Vi funderar också över hur framgång mäts och hur din egen upplevelse av framgång kan stärka ditt ledarskap framåt!
Varje morgon går tusentals svenska chefer till sitt arbete med en ambition att vara bra chefer och ledare! Men vad är det som kännetecknar ett gott ledarskap, och vilka tankar är det som ligger bakom den ambitionen. Med dessa frågor i bakhuvudet bestämde vi möte med en av våra lyssnare, Mari von Sivers Furhoff på Mio’s huvudkontor i Tibro för ett personligt samtal om ledarskap!
Även om ämnet för avsnittet handlar om klagan så hade vi verkligen inget att klaga på när vi blev inbjudna av Räddningsmissionen att medverka på företagsfrukost i Wallenstams fantastiska lokaler mitt i Göteborg! Tillsammans med en underbar publik tog vi oss an frågan om var och när vi egentligen klagar, och vad det får för effekter. Och som utmaning på slutet får du några tankar om hur du kan jobba för att uppmärksamma och förändra ditt eget beteende från klagande till klagofri!
Att klaga kan jämföras med att ha dålig andedräkt! Andra lägger märke till det mer än du märker det själv, och det är sällan andra vågar eller vill ta upp det med dig. Som ledare är det viktigt att hålla koll på sin klagan (och andedräkten också för den delen!) En definition av att klaga är att ge uttryck för kritiska tankar och åsikter utan tydlig mottagare och utan ambition eller möjlighet att själv medverka till en förändring. Men varför klagar vi? I avsnittet tar vi upp fem olika orsaker:
1. Uppmärksamhet
2. Undvika ansvar
3. Överträffa varandra
4, Makt
5. Ursäkt för dåliga resultat
Hur du än väljer att organisera din TO DO lista så kan det vara nyttigt att med jämna mellanrum byta fokus från TO DO till TA DA! Att med stolthet och tacksamhet räkna upp för dig själv allt som du har åstadkommit under en dag eller en vecka, och låta ditt fokus flyttas från det du inte hann med till det du har hunnit med! Ett TA DA mind-set skapar energi och hjälper oss att inte missa att se betydelsen av allt arbete vi lägger ner!
I arbetslivet har du som chef och ledare möjlighet att tillsammans med dina medarbetare öppna upp flera hälsofrämjande perspektiv genom en fördjupad dialog om verksamheten och hur den organiseras etc. Forskningen om vad vi behöver för att må bra och vad vi kan göra för att stärka vårt välmående går hela tiden vidare. I avsnittet möter vi Ann-Sofie Forsmark, författare och grundare av podden ”Health for wealth” i ett samtal om hur KASAM kan ge insikter och vägledning för att stärka välmåendet på jobbet, och hur du kan rusta dig med bra verktyg för ett konstruktivt samtal mellan chef och medarbetare!
För drygt 10 år sedan bestämde sig Dennis Lundmark för att skapa ett projektlednings-företag inom byggbranschen som inte skulle behöva säga nej till någon kunds förfrågan. Drömmen var att samla alla discipliner under samma tak för att möta kundernas behov. Nu är den drömmen så gott som en verklighet genom EPG – projektledning. Vi möter Dennis i ett samtal om vägen mot målet. Om den allvarliga olyckan som höll på att ställa allt på ända, men som också gett så mycket nya insikter, och om vikten av att stötta unga medarbetare på deras väg in i arbetslivet och vidare i karriären!
För att vara ledare så måste jag vara bäst. Som ledare måste jag kunna svara på alla frågor som mina medarbetare har. Som ledare måste jag gilla att ”peka med hela handen”. Som ledare måste jag… Vi har många föreställningar om vad ledarskap handlar om. Omedvetet utgår vi ofta från att ledarskap skulle kärva något annat av oss än det som vi redan har. Det är lätt att vårt fokus hamnar på våra svagheter snarare än våra styrkor. Men hur sanna är dina tankar om ledarskap egentligen? I avsnittet tar vi upp ett antal olika uppfattningar om ledarskap som vi ser som missuppfattningar.
För att vara ledare så måste jag älska att stå i centrum. För att vara ledare behöver jag vara tuff och hård. Vissa har fötts till att vara ledare, men det gäller nog inte mig... Vi har många föreställningar om vad ledarskap handlar om. Omedvetet utgår vi ofta från den bild vi har av oss själva. Sedan frågar vi oss ”är ledarskap något för mig?” Om vi sedan jämför vår inre bild med andras yttre agerande, så uppstår lätt ett antal missuppfattningar. I avsnittet tar vi upp några av de vanligaste missuppfattningarna om ledarskap, utifrån perspektivet självbild och personlig lämplighet.
Marika Ronty är leg.psykolog, handledare, föreläsare och författare. Med 40 års erfarenhet inom ledarskapsutveckling fortsätter Marika Ronty att med samma iver och inspiration utveckla teorier och verktyg till nytta för företag och organisationer som önskar se sina ledare utvecklas. Vi möter Marika i ett samtal om ledarintelligens i olika dimensioner. Vi får också ta del av några av Marikas bästa tips till dig som önskar fortsätta att växa hela livet, och tillsammans reflekterar vi över vilken betydelse nyfikenhet och självkännedom har för ett gott ledarskap!
Hur tar du reda på vad just dina medarbetare önskar mer eller mindre av i ditt ledarskap? Det är frågan som vi skickar med till dig i slutet av avsnittet, tillsammans med några tips och idéer på hur du kan börja den resan. Vi konstaterar tillsammans att vi mer och mer kommer till insikt om att ledarskap utvecklas bäst i samspel med de som ledaren leder, och att det finns mycket att vinna på att öppna upp för det samspelet på ledarens initiativ. I avsnittet delar vi också med oss av några av våra mest uppskattade tips från våra gemensamma föreläsningar tillsammans med några belysande erfarenheter från våra uppdrag som ledarskapstränare.
Hur passar ditt ledarskap för de som du leder och hur hittar du balansen mellan dina egna mål för utveckling och medarbetarnas behov? Ledarskap handlar om samspel, eller som John Maxwell säger: ”Om man tror sig vara ledare, men ingen följer en – då är man ute på en ensam promenad.” Det som är utmanande för ledarskap är människors olikheter, unika behov, drivkrafter och personligheter, mm. Det krävs ofta mer än ”one size fits all” av oss som ledare för att möta våra medarbetare just där de är för en gemensam resa framåt! I avsnittet utmanar vi dig att fundera på hur ditt ledarskap passar och vilka mål du har att sätta upp för din fortsatta utveckling...
Toppresultat i kundnöjdhet. Toppresultat i nöjdhet bland medarbetarna och All Time High två år i rad i verksamheten. Efter de tuffa utmaningarna under pandemiåren är det mycket som går bra just nu för Scandic! Vi möter Sverige VD Peter Jangbratt för ett samtal om hans syn på ledarskap och vad som har varit viktigt för honom under hans tid som VD för Scandic. Vilka har varit hans förebilder i ledarskap och vad har han för råd att ge till den som är ny in i sitt ledaruppdrag, det är några av de frågor som vi tar upp i avsnittet.
För fyra år sedan tog Robert Bloom över som VD för Nybergs Bil i ett läge då företaget under flera år arbetat mycket aktivt med värdegrunden, kundbemötandet, samspelet mellan medarbetargrupper och företagskulturen i stort. Under Roberts tid har det arbetet fortsatt och i vår intervju med Robert blir det tydligt vilken betydelse det har fått för bolagets framgång. ”Det är ingen slump att vi är där vi är…” är ett uttalande som Robert återkommer till för att förtydliga hur viktigt det har varit för dem att arbeta med dessa områden. Vi passar också på att fråga hur det var att ta över och ärva en tydlig värdegrund och hur Robert valt att förhålla sig till balansen mellan att bevara och förnya i sitt ledarskap.
Nyligen genomfördes en stor undersökning i USA som visade att mer än hälften av de som arbetar på distans kände sig mindre kopplade till sitt arbete nu, och att 1 av 4 upplevde ensamhet som sin största utmaning. Många ledare ställs idag inför helt nya utmaningar: att bygga team och skapa tillhörighet mellan medarbetare som är utspridda och som växlar mellan att arbeta hemma och på kontoret. Hur gör du för att hålla kontakten, och skapa kontakt mellan medarbetarna? I avsnittet samtalar vi om vad som kan vara viktigt att tänka på, och vad de senaste undersökningarna visar på för utmaningar och behov.
Som VD för Svitzer ansvarar Mathias Jonasson för företagets verksamhet i Sverige, Danmark och Tyskland. Trots många likheter länderna emellan betonar Mathias hur viktigt det är att också vara förberedd på de kulturella skillnader i fråga om ledarskap, förväntningar, tillit mm. som kommer fram när man arbetar tillsammans. Att skapa trygga miljöer, där fokus och möjlighet till god avkastning finns, är viktiga faktorer i Mathias ledarskap. I vårt samtal delar Mathias med sig av flera egna erfarenheter från sin tid som ledare, och han tar oss också med på en tillbakablick på hur allt började för honom, och vad det var som gjorde att han redan tidigt kom in på ledarskapsspåret.
Som verksam inom den snabbt växande tech-branschen har Johan Eklöf identifierat flera områden som framstår som extra utmanande för ledare och chefer i techbolag. Några områden som Johan tar upp är att techbolag ofta tidigare än många andra jämförbara bolag anlitar medarbetare på en global arbetsmarknad. Att en stor andel av medarbetarna i branschen är unga som vuxit upp med delvis andra värderingar och kulturella uttryck jämfört med den generation som dagens ledare ofta tillhör, är ytterligare ett intressant perspektiv som Johan lyfter fram. Tillsammans med Johan samtalar vi om de utmanar som är mer eller mindre specifika för tech-branschen, men som med stor säkerhet också ger värdefulla tips och insikter oavsett vilken bransch du som ledare verkar inom. Och med tanke på hur snabbt utvecklingen går just nu så är ligger det kanske viss sanning i uttrycket att ”snart är alla ledare techledare”!
De flesta tar för givet att de blir bättre ledare, bara genom att fortsätta leda… Men det krävs mer än bara pågående praktik för att verkligen utvecklas! Några viktiga komponenter för utveckling är träning, reflektion och feedback. I avsnittet tar vi upp frågor om varför vi behöver utvecklas och vad utvecklingen kan få för betydelse för dig och de som du leder. Mycket tyder på att det är framgångsrikt att också att involvera dina medarbetare i din egen utveckling, även om det kan upplevas som lite olustigt till en början. Vi kommer även med exempel på hur vi arbetar med programmet Ledarskapsarenan för att stötta ledare och chefer i er utveckling, genom träning och reflektion i kombination med individuellt coachande samtal. Som bonus får du även något att skratta åt i början och en liten tillbakablick på Kims OS-lekar som liten pojke!
Är du en bättre bilförare om fem år? Författaren Robert Biswas-Diener berättar att de flesta brukar svara ett självklart ja på den frågan, eftersom det innebär fem år till av erfarenheter bakom ratten. I verkligheten blir de flesta av oss något sämre bilförare med tiden. Ålder och slentrianmessigt körande påverkar utvecklingen negativt. För att verkligen utvecklas krävs medveten träning, reflektion över erfarenheter och feedback på prestation, beteende osv. Jämförelse mellan bilkörning och ledarskap är slående. De flesta tar för givet att de blir bättre som ledare, bara genom att fortsätta leda… Men det som behövs för verklig utveckling är träning, reflektion och feedback! I avsnittet berättar vi om hur vi arbetar för att träna och utveckla ledarskap med hjälp av programmet Ledarskapsarenan, ett personligt utvecklingsprogram för dig som vill fortsätta att utvecklas!
För lite mer än fem år sedan var vi med och grundade den ideella föreningen Wake Me Up, för ungdomars välmående. Genom att erbjuda gratis coachande samtal med professionella coacher stöttar vi unga mellan 16-25 att hitta mening och energi inför framtida utmaningar. Wake Me Up arbetar främjande, vilket innebär att vi förstärker det vi vill se mer utav. Välmående, hopp, utveckling och möjligheter – för Sveriges unga! I avsnittet gästas vi av Julia Karhu som är verksamhetsledare i föreningen. Tillsammans med Julia vill vi uppdatera er på föreningens utveckling och samtidigt inbjuda er att vara med och göra det ni kan för att tillsammans med oss väcka ungas drömmar och hopp för framtiden och deras kraft att ta sig dit!
Besök gärna Wake Me Up hemsida: https://www.wakemeup.se/
Sedan snart 5 är är Magnus Wall ägare och VD för Graniten i Uddevalla. Under den tiden har företaget, som utvecklar maskiner för förpackning av läkemedel och hantering av blodprover mm, vuxit och etablerat sig på den globala marknaden. När Magnus tänker tillbaka på det förändringsarbete som pågått väljer han att lyfta fram dessa fyra punkter som avgörande:
1. Att förstå affären, vad blir till nytta för kunden och hur tjänar vi våra pengar ?
2. Att få ordning på processer och verktyg
3. Att utveckla människor och team
4. Kulturen och ledarskapet, tydliga förändringsmål som vi väljer att följa upp!
”Det lönar sig alltid att fråga” är ett uttryck som du kanske har hört någon gång. Som chef och ledare har frågor en central betydelse. Särskilt frågor som forskar efter medarbetarnas önskningar och drivkrafter. Vad är det som får dina medarbetare att gå till jobbet varje dag? Vet du det kan du också bidra till att stärka dina medarbetares drivkrafter och engagemang. Ibland behöver vi ställa våra frågor flera gånger på flera olika sätt för att leta oss fram till de svar som leder oss framåt. I avsnittet tar vi upp olika erfarenheter och exempel på frågor och Magnus passar också på att berätta om frågornas betydelse under en resa hem med flyg från Amsterdam!
Flera olika studier från bla The Harvard Business Review visar tydligt på sambandet mellan uppskattning och medarbetarnas motivation, välmående och engagemang på arbetsplatsen. Så varför är det så många ledare som väljer att vara sparsamma med sitt beröm och uppskattning? Kanske beror det på att vi inte är riktigt vana, att vi vill att det ska vara spontant, eller att vi helt enkelt inte har med det i vår plan. I avsnittet tar vi upp flera olika perspektiv på hur du som ledare kan arbeta aktivt med att visa uppskattning. Låt inte uppskattning och beröm vara en bristvara hos er!
Tillsammans med Mia Roos, chefsrekryterare på Maquire Group, tar vi upp frågan om vad man ska tänka på när frågan om att byta jobb dyker upp. Även om man är väldigt duktig och erfaren som chef så är Mias erfarenhet att många ändå blir lite osäkra och tvekar på hur de ska presentera sina styrkor och erfarenheter på bästa sätt. Nyckeln ligger i att ha tänkt igenom sin berättelse och övat på att beskriva sig själv och det ledarskap som du utövar. Mia tar också upp sociala mediers betydelse i rekrytering och hur du kan tänka när det gäller tex Linked In.
Vi möter hela tiden chefer och ledare i vårt arbete som ledartränare. Vanligast är att vi möts för enskilda samtal varje månad under ett år. Samtalen blir ofta engagerade, utvecklande och personliga. Så vad får vi med oss för intryck av er som vi möter? Vad är det ni fokuserar på, och strävar efter att förverkliga i ert ledarskap? I detta avsnittet försöker vi samla våra intryck till dessa fyra aktuella inriktningar som alla samverkar till ett framgångsrikt ledarskap!
Vi möter Mikael Widlund, Business Unit Director Nordic på NordicInfu Care AB, med frågan om vad som är det viktigaste för en chef/ledare att tänka på. Mikaels svar handlar om att som ledare hela tiden söka sig fram till sitt viktigaste bidrag, att verka för organisationens bästa, att lyfta blicken och ta beslut som gör att verksamheten kan utvecklas vidare. I vårt samtal nämner Mikael också att när tempot hela tiden går upp och alla intryck ökar så blir det mer och mer viktigt att chefer och ledare stöttar medarbetarna i att fokusera, genom att välja och välja bort. Vi får också ta del av några av Mikaels tuffaste utmaningar som chef, men också några av hans magic moments!
Ordet skattjakt relaterar till barnens ohämmade engagemang på ett kalas när skatten ska hittas och alla vill vara först framme! En skattjakt som kännetecknas av iver, engagemang och kaos ordning – alla på en gång! Hur skapar du intresse, mod och engagemang för er väg framåt? I avsnittet tar vi upp flera olika perspektiv på förändringsinriktat arbete och olika modeller som går att använda för att se framåt. Ett exempel är Appreciative Inquiry som på svenska kan översättas till styrke- eller tillgångsbaserat förändringsarbete. Vi tar också upp S.O.A.R som ett alternativ till den mer kända S.W.O.T – analysen och som avslutning av avsnittet får du sex frågor och två påståenden att ta med dig in i ditt sökande efter framtidens skatter!
Att fira tillsammans är viktigt för Jessica Norgren, General Manager, Haymarket by Scandic. Under flera år har hon och hennes medarbetare fokuserat på att fira även små sker som sker i verksamheten. Firandet kan vara en high five i korridoren på morgonen, eller en gåva ur presentskåpet i samband med kvartalets firarmöte! I samtalet med Jessica får vi veta mer om hur arbetet med att skapa en firande kultur har gått till och vilka utmaningar de har mött på vägen. Hon tar oss också med på ett firarmöte och beskriver rummet, miljön, och hur ett återkommande firarmöte i deras verksamhet går till!
Att fira tillsammans är viktigt! De positiva effekterna av ett gemensamt firande är är ofta fler än vad vi först tänker på. I avsnittet tar vi upp flera olika perspektiv på varför vi bör ta chansen att fira både stort och smått. Firandet lockar fram våra bästa sidor, och ger oss anledning att göra det lilla extra för varandra. Det kan vara extra värdefullt i grupper som arbetat tillsammans under många år. Vi utmanar er också att göra en plan framåt för vad som ska firas!
En enkel undersökning på sociala medier visar att över 40% av de som svarar tycker att ”en bra chef” är det viktigaste för dem på arbetsplatsen. Hur förhåller du som ledare/chef till det? Hur är man ”det viktigaste” för sina medarbetare utan att ta sig själv på för stort allvar? Många chefer berättar hur lätt det är att glömma bort hur mycket ett uppmuntrande ord eller ett tack från dem betyder för en enskild medarbetare eller hur viktig deras roll är för att släppa fram andra i ansvar och engagemang. I avsnittet tar vi upp olika perspektiv på hur du som ledare och chef kan växa vidare i din roll, och vara ”viktigast på jobbet” på ett balanserat sätt!
”Man blir inte ledare bara för att man har personal…” är ett av flera insiktsfulla one-liner från vår gäst Dan Persson, ägare och VD för Knistad Herrgård. Vidare konstaterar Per också att ”man blir inte smart bara för att man har råd att köpa en herrgård…”. Men hur kom det sig att just Dan blev ägare av en herrgård med hotell, konferens, golfbana mm, och hur ser Per på sitt ledarskap? I avsnittet får vi ta del av Dans erfarenheter och tankar om ledarskap utifrån hans grundläggande förhållningssätt ”vi har inte råd att inte ta ledarskap på allvar...”
Under några veckor den här sommaren vill vi ta med er tillbaka till vår första avsnittsserie om ledarskap från våren 2015. Maxwell beskriver fem nivåer av ledarskap som var och en bygger på varandra. I detta femte och sista avsnittet i serien om ledarskap enligt John C. Maxwell reflekterar vi fritt runt den femte nivån: Respekt. Vi passar också på att göra en kort sammanfattning av de tidigare nivåerna och en praktisk tillämpning.
Nivå fem kännetecknas av ett ledarskap där människor följer dig baserat på vem du är och vad du företräder eller står för. Denna nivå är reserverad för människor som har använt många år att få verksamheter och människor att växa. Det är förhållandevis få ledare som når denna nivån och de som gör det blir ofta kända och omtalade långt utanför de verksamheter som de verkat inom.
Under några veckor den här sommaren vill vi ta med er tillbaka till vår första avsnittsserie om ledarskap från våren 2015. Maxwell beskriver fem nivåer av ledarskap som var och en bygger på varandra. I detta avsnittet reflekterar vi fritt runt den fjärde nivån: Att utveckla andra. Många ledare kan relatera tillbaka till egna upplevelser av att någon annan ledare fått betyda mycket för deras egen utveckling. På den fjärde nivån handlar ledarskapet om ett vara en sådan ledare för andra. En ledare som öppnar upp nya dörrar, stöttar utveckling på ett personligt plan och ger nya utmaningar!
Under några veckor den här sommaren vill vi ta med er tillbaka till vår första avsnittsserie om ledarskap från våren 2015. Maxwell beskriver fem nivåer av ledarskap som var och en bygger på varandra. I detta avsnittet reflekterar vi fritt runt den tredje nivån: Resultat. Inget kan vara mer motiverande för dig och de som du leder än att nå de mål och resultat som ni önskar. Ledarskap handlar om inflytande, att påverka något så att ett önskat resultat uppstår. Ditt ansvar som ledare är att styra ditt inflytande så att det blir inriktat på de resultat som är viktigast för er att nå.
Under några veckor den här sommaren vill vi ta med er tillbaka till vår första avsnittsserie om ledarskap från våren 2015. Maxwell beskriver fem nivåer av ledarskap som var och en bygger på varandra. I detta avsnittet reflekterar vi fritt runt den andra nivån: Relation. Lite förenklat kan man säga att på den här nivån väljer de som du leder att följa dig för att de själva vill, inte för att de måste. I avsnittet tar Magnus upp ämnet kärlek som en allt mer uppmärksammad grund i dagens ledarskapsundervisning. Du får också tillfälle att pröva dig själv i frågorna:
Vad kommer dina medarbetare ta upp i sina tacktal till dig på din 90 års dag?
Är dina medarbetare där för att du ska lyckas, eller är du där för att de ska lyckas?
Har vi roligt tillsammans?
Under några veckor den här sommaren vill vi ta med er tillbaka till vår första avsnittsserie om ledarskap från våren 2015. Maxwell beskriver fem nivåer av ledarskap som var och en bygger på varandra. I detta avsnittet reflekterar vi fritt runt den första nivån: Position. Positionen ger dig auktoritet, befogenhet och legitimitet för ditt uppdrag som ledare. Kim tar upp ett sätt för dig att undersöka hur säker du är på din position genom att ställa dig frågorna:
1. Vilket är mitt ansvarsområde? (Auktoritet)
2. Vad kan jag fatta beslut om utan att fråga någon annan? (Befogenhet)
3. Vem/vilka står bakom mitt ledarskap? (Legitimitet)
Vägen till ledarskap kan se olika ut. För Anders, Senior Manager Technology – Valmet, väcktes intresset för att leda och lära ut redan som ung genom engagemang i föreningslivet. Idag praktiserar Anders principen att utvecklas själv för att utveckla andra. I avsnittet berättar Anders vad det har betytt för honom att arbeta med en egen coach och vad vilka tips och råd han vill skicka med till alla som vill utvecklas vidare som ledare.
Vad du kan göra för att utveckla ditt mod som ledare? Mod är inte frånvaro av rädsla. Mod är att agera på det sätt som man uppfattar är rätt, trots rädslan! Ledarskap handlar om att visa mod, och att lära dig hantera den rädsla som naturligt uppstår när du leder. I avsnittet tar vi upp flera olika perspektiv på vad det innebär att vara modig som ledare.
Mod är inte frånvaro av rädsla. Mod är att agera på det sätt som man uppfattar är rätt, trots rädslan! Ledarskap handlar om att visa mod, och att lära dig hantera den rädsla som naturligt uppstår när du leder. I avsnittet tar vi upp flera olika perspektiv på vad det innebär att vara modig som ledare och vad du kan göra för att utveckla ditt mod!
Vad är du bra på? Vilka är dina styrkor? Som ledare är det viktigt att du känner till dina egna styrkor och hur du kan använda dem på bästa sätt för det uppdrag som du står i. I avsnittet gissar Magnus och Kim varandras främsta styrkor! Du får gärna ta den utmaningen till dig och samla dina närmsta medarbetare till en rolig övning att gissa varandras styrkor och sedan jämföra med resultatet från tex Viacharacter gratisanalys på nätet. Vi tar också upp vikten av att inte låta ditt språkbruk fokusera på svagheter utan istället använda ditt språk till att sätta fokus på styrkor! Typiskt MIG!
Att tillhöra en generation innebär att man delar gemensamma referenspunkter, historiska händelser och samhällsvärderingar från sin uppväxt. Generationstillhörigheten visar sig också i vilken syn vi har på ledarskap och vad vi önskar av våra ledare och chefer. I avsnittet tar vi upp konkreta exempel på vad du som ledare kan göra för att anpassa ditt ledarskap till olika generationers önskemål och behov.
I dagens avsnitt tar vi upp en en intressant fråga som en av er lyssnare har skickat till oss, om att samspela med äldre kollegor! Lyssnaren som ställt frågan önskar att bli bättre på att hantera sina äldre kollegor, utan att bli upprörd när de inte håller med. Vi känner igen lyssnarens situationen från många möten med ledare runt om i Sverige. Att som ledare borttas med samspelet mellan olika generationer och med sin egen känsla av att bli upprörd när äldre kollegor inte håller med, eller ifrågasätter. I avsnittet ger vi våra olika perspektiv på som möjliga svar på frågan.
Sedan drygt 20 år tillbaka har Stefan Söderfjäll arbetat för att göra forskningsbaserad kunskap tillgänglig för människor. I avsnitt två med Stefan samtalar vi om medarbetarskap i relation till ledarskap. Har vi skapat en romantiserad blid av ledarskapets betydelse, eller är det fortfarande så viktigt som vi tidigare har trott? Stefan tar också upp olika perspektiv på förmågor som sticker ut som generellt viktiga i rekrytering av ny personal. Vi tar också upp tankar om vad som är essensen i ett gott och väl fungerande ledarskap!
Sedan drygt 20 år tillbaka har Stefan Söderfjäll arbetat för att göra forskningsbaserad kunskap tillgänglig för människor, i ett format som gör det användbart lättillgängligt. I avsnittet samtalar vi om vad som är viktigt nu inom ledarskapsforskning och vilka förändringar Stefan har lagt märke till under åren. Vi ställer också frågor om verktyget ”Lead Forward” och vikten av att utveckla ledarskap i samspel med sina medarbetare.
Vill du bli en ledare en ledare som tar din plats, ser helheten och får medarbetarna att växa och bidra? Är du en ledare som vill praktisera ett ledarskap som står fast, är tydligt, men samtidigt inlyssnande och med medarbetarens helhet i fokus? Då har du säkert hört tanken om att en ledare bör ha ”hård panna och mjukt hjärta”. Men vad står det för? I avsnittet utgår vi från:
IQ – Ditt fokus
EQ – Din övertygelse
PQ – Din handling
SQ – Din återkoppling
Många har hört tanken om att en ledare bör ha ”hård panna och mjukt hjärta”. Men vad står det för? Hur kan du som ledare praktisera ett ledarskap som står fast, är tydligt, men samtidigt inlyssnande och med medarbetarens helhet i fokus? I avsnittet utgår vi från:
IQ – Ditt fokus
EQ – Din övertygelse
PQ – Din handling
SQ – Din återkoppling
Maron Zeidan är född i Sverige men har ändå fått brottas med känslan av utanförskap och exkludering under sin uppväxt. I vårt samtal ställer vi frågor om hur det har påverkat honom och om hur han upplever det idag, som chef inom Prevas. Vi passar också på att lära oss av Maron hur man bäst svarar när någon tydligt ifrågasätter dig som ledare. Mot slutet av samtalet lyssnar vi till Marons bästa råd och tankar för dig som är på väg in i ett ledande uppdrag, innan Magnus och Kim delar med sig av sina reflektioner efter mötet med Maron Zeidan.
Som ung 25 åring gick fick Hans-Erik utmaningen att bli chef för första gången. Vi möter Hans-Erik i ett samtal om hur det går till när man växer och utvecklas som ledare och vad som har varit viktigt för honom i hans ledarskap fram till idag, som Prevas regionchef i Stockholm.Vi får också höra Hans-Eriks tankar om vad som är viktigt för ledare nu och framåt!
Vi har ofta många goda tankar inom oss om vad vi önskar göra i olika situationer. Kanske ligger du och tänker på kvällen och bestämmer dig för att ”i morgon ska jag…”. Men så blir det ändå inte av. I det här avsnittet tar vi upp hur man går från tanke till handling. Att våra beslut ibland lurar oss med en känsla av att redan ha nått vårt mål. På vilka områden behöver du stärka din handling och konstatera att det inte är bara tanken som räknas?
Som ledare har du alltid anledning att arbeta med och reflektera över ditt eget förhållningssätt. Ett ord som vi ofta hör och som är värt att reflektera över är ordet måste. Hur använder du det ordet, för dig själv och till andra? I avsnittet tar vi upp våra reflektioner om olika sätt att se på våra ”måsten” utifrån att vilja och att välja. Följer vi tråden bakåt från det som vi idag kan uppfatta som måsten, så hittar vi ofta en koppling till ett eget val, en vilja eller en önskan. Hur kan vi påminna oss själva om det? Vi reflekterar också över hur det påverkar de som du leder när du använder orden måste, vill och väljer i olika sammanhang?
På inbjudan av JUNET AB mötte vi Sand Business Club för en inspirerande frukost på golfklubben Sand. Frågan vi ställde till oss och publiken var: Vad är det som främjar motivationen i ert företag och hur kan du som ledare påverka och främja motivation hos andra? Inför med en underbar grupp ledare, chefer, ägare, VD:ar i i Sands Business Club utforskade vi i tre olika områden som är avgörande för motivationen:
Kompetens
Självbestämmande
Samhörighet
Vi fortsätter samtalet med Magnus Penker, författare, föreläsare och grundare av Innovation360 Group. Några av de frågor som vi tar upp handlar om vad det är i ditt ledarskap som leder till innovation? Kan du aktivt välja ett sätt att leda som driver innovation framåt, och kan du vara tydlig i ditt val av ledarskapsstil? Vi tar också upp perspektiv på vad som skiljer stora och små företag åt när det kommer till förutsättningar för innovation. I avsnittet berättar Magnus om några av de besvärliga frågor som han ofta ställer till bolag som önskar att öka sin innovativa drivkraft, och tar oss med till en egen utmanande erfarenhet i Dubai, Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten, mitt i hjärtat av den arabiska världen.
Precis som för levande organismer följer företag samma förutsägbara livscykel. De föds, lever och dör. Genom åren har vi sett att även de mest livskraftiga företagen snabbt kan raderas ut,. För den som vill överleva i längden handlar det om att fortsätt vara innovativ! Magnus Penker, författare, föreläsare och grundare av Innovation360 Group har ägnat en stor del av sitt liv åt att forska i och utveckla strategier för ett innovativt ledarskap. Vi möter honom med frågor om vad som kännetecknar ett innovativt ledarskap och vilka hinder och möjligheter som är förknippade med innovation.
Vad skulle hända om du sänkte nivån av ledarskap ca en halv meter längre ner, från huvudet till hjärtat? Att vara helhjärtat engagerad som ledare är något som smittar av sig till alla andra i organisationen. Din attityd har en avgörande betydelse i det längre perspektivet. I avsnittet bjuder Kim på ett antal referenser till olika forskare och författare i ämnet och Magnus avslöjar ett personligt område med stor utvecklingspotential i sin hemmiljö!
Vad skulle hända om du sänkte nivån av ledarskap ca en halv meter längre ner, från huvudet till hjärtat?! Under några avsnitt framåt kommer vi att vrida och vända på "ledarskap från hjärtat" och koppla det till tankar om känslor, att bry sig om, connection, emotionell intelligens och våra egna reflektioner från samtal med chefer och ledare runt om i Sverige.
”Jag tycker att ämnet "att leda som ung" hade varit väldigt intressant. Hur man till exempel hanterar äldre personer som inte vill bli tillrättavisade av en yngre person, hur man hanterar någon som har mycket mer erfarenhet i branschen, hur hanterar man en gammaldags kultur i ett företag osv. Det är något som jag funderar på när jag ska in i arbetslivet! Allt gott! /Robin” Det är frågan som vi tar upp i detta avsnittet. Tack Robin för en superintressant fråga!
För att vara ledare så måste jag vara bäst. Som ledare måste jag kunna svara på alla frågor som mina medarbetare har. Som ledare måste jag gilla att ”peka med hela handen”. Som ledare måste jag… Vi har många föreställningar om vad ledarskap handlar om. Omedvetet utgår vi ofta från att ledarskap skulle kärva något annat av oss än det som vi redan har. Det är lätt att vårt fokus hamnar på våra svagheter snarare än våra styrkor. Men hur sanna är dina tankar om ledarskap egentligen? I avsnittet tar vi upp ett antal olika uppfattningar om ledarskap som vi ser som missuppfattningar.
För att vara ledare så måste jag älska att stå i centrum. För att vara ledare behöver jag vara tuff och hård. Vissa har fötts till att vara ledare, men det gäller nog inte mig... Vi har många föreställningar om vad ledarskap handlar om. Omedvetet utgår vi ofta från den bild vi har av oss själva. Sedan frågar vi oss ”är ledarskap något för mig?” Om vi sedan jämför vår inre bild med andras yttre agerande, så uppstår lätt ett antal missuppfattningar. I avsnittet tar vi upp några av de vanligaste missuppfattningarna om ledarskap, utifrån perspektivet självbild och personlig lämplighet.
Under hela 29 år har Claes Johansson verkat som näringslivsutvecklare i Nässjö Kommun. I år utsågs Claes till ”Årets näringslivsutvecklare i Sverige!” Med motiveringen:
"Claes Johansson är en hängiven och drivande näringslivschef som tillför kommun och näringsliv expansion, utveckling och service. Claes har en fantastiskt positiv inställning till sitt jobb och en energi i arbetet som imponerar alla och överträffar de flesta. Claes leder sin organisation och ger sina medarbetare stor frihet att arbeta med komplexa utvecklingsuppdrag. Resultaten talar också för sig självt de senaste åren.”
Vi möter Claes för ett personligt samtal om ledarskap som tar sikte på utveckling av företag och medarbetare!
Som kommersiell chef för IKEA i Hong Kong, Macao och Taiwan har Hugo Asplund under de senaste åren med nedstängningar och karantänbestämmelser fått många nya insikter om ledarskap. Lite överraskande konstaterar Hugo att vissa av pandemins följdeffekter har varit till nytta för sammanhållning och VI-känslan inom IKEA i stort, medan andra effekter lett till ett ökat behov av samla intryck från organisationen på nya sätt. Vi möter Hugo i ett öppet samtal om lärdomar av att leda på distans, vad som funkat bra och vad han i efterhand önskat att han gjort mer av. Avslutningsvis får du också några bra tips på frågor att ställa till medarbetare för att snabbt komma på samma planhalva igen efter en tid på distans.
Medarbetarnas behov av dig som ledare skiftar över tid och det kan därför vara viktigt att med jämna mellanrum reflektera över frågan: vem vill jag vara för just den här medarbetaren i den här tiden? Grunden för ditt ledarskap ligger i den du är. Utifrån den grunden kan du sedan välja att bidra med värde in i olika roller som du blir tilldelad som chef och ledare. I avsnittet tar vi upp flera olika perspektiv på hur medarbetarnas bild av dig formas och hur du medvetet kan påverka hur din roll uppfattas. Kim berättar också om en middagsbjudning med en psykolog och Magnus tar med oss på Nobelfest!
Ditt ledarskap utövas till en stor del genom de frågor som du ställer. Dina frågor blir vägledande för vad som är viktigt i organisationen. Dina frågor formar förväntningar och öppnar eller stänger utrymmet för nya tankar, lösningar, drömmar etc. I avsnittet tar vi upp många olika perspektiv på hur du kan arbeta med att på ett medvetet sätt leda genom dina frågor och hur ni tillsammans i organisationen kan komma överens om vilka frågor ni ska ställa till varandra i höst!
För de flesta är avbrottet för semester under sommaren den längsta återkommande frånvaron från arbetsplatsen. Därför är det viktigt för dig som chef/ledare att sätta av tid för att återkoppla med dina medarbetare efter sommaren. I avsnittet tar vi upp vikten av att inte ta för givet att dina medarbetare mins det ni gjorde senast före semestern, eller att de har kvar samma motivation etc. Det kan också ha hunnit hända viktiga saker utanför arbetet som påverkar din medarbetares fokus. I ett samtal kan du också fånga upp nya ambitioner, önskemål och tankar om arbetet, som hunnit mogna fram i bakgrunden under sommaren. Uppstarten av hösten är ett bra tillfälle att ta ett steg närmare dina medarbetare!
Under Almedalsveckan mötte vi Ledarnas förbundsordförande Andreas Miller. Som ansvarig för Sveriges fackliga chefsorganisation står Andreas i regelbunden kontakt med tusentals ledare och chefer genom olika undersökningar och besök på arbetsplatser etc. I denna andra del av intervjun samtalar vi med Andreas om vad som krävs för att skapa välmående och hållbarhet för chefer och ledare i vårt snabbt föränderliga samhälle. Andreas sätter också fokus på chefens roll i omställningen till ett hållbart samhälle. Hur möter chefen den oro som förändringen skapar för den enskilde medarbetaren, samtidigt som chefen behöver vara den som tydligt pekar på visionen och vart vi ska? ”Vad händer med mig, mitt jobb och vårt företag?” Som chef måste du hantera detta spänningsfält för att omställningen ska bli möjlig.
Under Almedalsveckan mötte vi Ledarnas förbundsordförande Andreas Miller. Som ansvarig för Sveriges fackliga chefsorganisation står Andreas i regelbunden kontakt med tusentals ledare och chefer genom olika undersökningar och besök på arbetsplatser etc. I denna fösta del av intervjun frågar vi Andreas vad det var som väckte hans eget intresse för ledarskap och vilka hans drivkrafter är som ledare. Med sin långa erfarenhet från olika ledande roller inom Sveriges Radio under ca 25 år är vi också nyfikna på om han själv känner att han kunnat motsvara sin nuvarande organisations djärva vision: ”Alla har en bra chef”.
Tillsammans med Julia Karhu från Välmåendepodden föreläste vi på Almedalen under rubriken Välmående och Lönsamhet - en självklar eller omöjlig kombination? I avsnittet som vi spelade in i slutet av vår föreläsning lyfter vi frågor som: Hur medvetna är vi om vad som skapar välmående i arbetet? Och hur kan du som ledare främja välmående hos dina medarbetare utan att göra avkall på lönsamhetsmålen? Du får som vanligt praktiska tips blandat med tankar och teorier från Magnus och Kim, tillsammans med vår gäst Julia!
Ylva M Andersson har 30 års erfarenhet av affärsmässigt ledarskap i olika branscher. Inte minst från den på många sätt tuffa mediebranschen. I sin bok Leda i ständig förändring delar hon med sig av en stor mängd verktyg för ett praktiskt ledarskap, som klarar vår tids högt ställda krav. I avsnittet möter vi Ylva i ett samtal om hur du som ledare kan bli bättre rustad och om vad Ylva ser som mest avgörande för ledare i en tid som präglas av förändring och nyorientering.
Läs mer om Ylva M Andersson på sidan https://maystrategies.se/leda-i-standig-forandring/.
I boken Leda i ständig förändring tar Ylva M Andersson avstamp i samtidens höga förändringstakt och konstaterar att den utmanar oss och vårt ledarskap. Tvära kast, förändrade maktstrukturer, tekniksprång och nya beteenden innebär att vi kontinuerligt måste utveckla unika idéer och pröva originella metoder som skapar värde.
I boken lyfter Ylva fram tre framgångsnycklar för att vara rustad för samtidens utmaningar:
- kreativitet
- kollektiv intelligens
- kommunikation
I avsnittet reflekterar vi fritt utifrån några avsnitt i boken som vi fastnat för. Läs mer om boken på sidan https://maystrategies.se/leda-i-standig-forandring/.
Vilka verktyg har du som ledare att ta till för att leda dina möten åt rätt håll? Möten upptar allt mer av många ledares vardag och det blir allt mer avgörande att vi lär oss att leda dem så att de ger bästa tänkbara resultat. För att lyckas med det finns det en hel del att träna på för dig som ledare. I avsnittet tar vi upp tre olika områden för dig att fokusera på:
Respons
Samspel
Perspektiv
Vilka ledarfärdigheter behöver du träna upp och bli en mästare på?
Möten upptar allt mer av många ledares vardag. Alla som varit deltagare på ett möte vet att vi lätt intar olika roller under mötet. Någon försöker underlätta frågor genom att medla mellan åsikter. En annan tar på sig att lätta upp stämningen med ett roligt skämt eller uppmuntran. Ytterligare någon annan är mer hindrande i sin roll och blockerar samtalet eller tar det ut på stora omvägar… Hur ska du då som ledare bäst bemöta alla dessa olika roller, och vad pågår bakom rollerna egentligen?
Möten upptar allt mer av många ledares vardag. Som ledare har du såklart en unik roll under mötet, men också inför mötet. Din egen förberedelse och din förberedelse genom kommunikation med övriga deltagare blir direkt avgörande för mötets utfall. Att alla vet syftet med mötet och har en klar bild av vad som förväntas av dem är viktigt. Kanske ska du väcka ditt team vid nästa möte med frågan.. ”Varför är vi här, hur har du uppfattat mötets syfte ?” I det här avsnittet fokuserar vi på praktiska tips på förberedelse och genomförande av möten!
Möten upptar allt mer av många ledares vardag. Men hur får vi ut det bästa av ett möte och på vilket sätt kan du som ledare påverka mötets innehåll och kvalitet? Många ledare känner nog igen sig i att få en rad frågor från enskilda medarbetare efter ett möte, frågor som du tycker att du redan svarat på under mötet! Varför blir det så? Under detta och några avsnitt framåt kommer vi att att samtala om frågor som rör mötesledning och möteskultur.
Vi möter Caxton Njuki i ett samtal om glöd och passion, ledarskap och mentorskap. Nyligen vann Caxton den globala utmärkelsen Mentor of the Year. Vi ställer frågor om vad det var som låg bakom den utmärkelsen och vad som är viktiga faktorer för Caxton i sitt mentorskap. Vi reflekterar också tillsammans om vilka fördelar det finns för ledare och chefer att engagera sig som mentorer, såväl inom som utanför sitt eget sammanhang.
Att hitta gemensamma ord och uttryck är viktigt för att skapa vägar för kommunikation. Tillsammans med en ledningsgrupp fick vi för en tid sedan vara med när de formulerade ett ord att använda för att öppna upp samtal om det som inte riktigt fungerar. Ordet de valde var ordet SKAV. Att prata med varandra och tillsammans sätta ord på det som skaver uppfattades som icke konfrontativt eftersom skav oftast uppstår utan uppsåt. Skav är ett resultat av att två eller fler människor eller verksamheter arbetar nära varandra. Samtidigt blir ett samtal om skav ändå tillräckligt tydligt för att identifiera det som på något sätt stör i arbetet eller i relationen. I avsnittet tar vi upp några olika exempel på vad ett sådant samtal kan innehålla och några reflektioner från vårt arbete med ledningsgruppen som valde skav som ett av sina viktiga gemensamma ord.
Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. Dagens avsnitt handlar om det spontana samtalet. Vi ställer oss frågan vad det har för värde i en organisation och för ditt ledarskap? Vi konstaterar att många stora inovationer har startat genom spontana samtal utanför den ordinarie ramen. Vi tar också upp exempel på hur du som ledare kan vara strategisk i ditt sätt att organisera arbetsplatsen så att det främjar det spontana samtalet mellan olika medarbetare.
Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. Dagens avsnitt handlar om att leda samtal i grupp. Vilket utrymme ger du för att samtala? Vad har samtalet för värde för gruppens mål och hur kan du som ledare initiera och vägleda goda och fördjupande samtal? En nyckel som vi tar upp i avsnittet handlar om att se och lyssna individuellt på varje person i gruppen och som ledare hjälpa till att länka det du hör till det som andra bidragit med i samtalet. Vi ger också tre tips på kommentarer från deltagarna som du kan lyssna extra noga efter för att leda samtalet vidare. Det handlar om kommentarer som leder samtalet:
Framåt
Till fördjupande
Till förtydligande
Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. Dagens avsnitt handlar om svåra samtal och samtal med tydliga besked. Det kan vara samtal som vi ofta försöker undvika eller skjuta upp men när vi väljer att genomföra dem blir det ofta viktiga samtal för båda parter. Därför är det bra om du som ledare hittar tillfällen att träna dig på att vara i den situationen. Vi tar upp några exempel på vad du kan behöva förbereda och ett enkelt mönster för samtalets form, beroende på vilket övergripande syfte som samtalet har.
Samtalet är en viktig del av allt ledarskap. Oavsett om det är formella, informella, bokade. spontana, lätta eller svåra samtal så finns det nya nivåer att ta sikte på för dig som ledare. I dagens avsnitt tar vi upp några grunder för ett bra samtal som närvaro, lyssnande och samtalston. Vidare reflekterar vi över olika typer av samtal och när ett samtal går över till att bli något annat, tex en diskussion eller debatt.
I en serie intervjuer ställer vi frågan till ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi mediaföretagaren Anja Kontor. För många känd som programledare för tv-programmet När livet vänder. Vi möter henne i ett samtal om livet och om att vara egen företagare. Vi passar också på att fråga om Anjas bästa råd för den som vill skapa riktigt bra samtal, något som vi tror att alla ledare har ett behov av.
I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi koncernchefen för PostNord – AnneMarie Gardshol. Hon berättar på ett personligt sätt om erfarenheter som format henne och hennes ledarskap. Vi får också en kort inblick i PostNords ledarskapsprogram som bygger på orden Accountable, Brave and Committed.
I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet gör vi ett återbesök hos Dormy och Anders Wall som vi mött tidigare för 5 år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Företaget har vuxit vidare ut i Europa och Anders ledarskap har utvecklats genom nya utmaningar. Vi noterar också att Anders åter igen nominerats till utmärkelsen Årets VD av motivation.se.
Vad ligger bakom en persons utveckling och ledarskap? Ofta möter vi människor mitt i livet när position och roll känns självklar, men vägen dit vet vi inget om. Kanske tänker vi omedvetet att andras väg i livet varit lättare än vår egen, medan sanningen oftast är att alla fått övervinna hinder, rädslor och motgångar och fått visa mod för att komma dit de är idag. I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi Martin Wikmar – VD för Clinton Marine Survey. Ett bolag som snabbt hittat ut på den europeiska marknaden och som just nu är aktuella för utnämningen "Top 10 Ocean Tech Companies in Europe 2022". För ca 7 år sedan släppte Martin taget om en uppsatt position i ett etablerat företag för att istället starta sin och Clinton Marine Survey’s resa.
Vad ligger bakom en persons utveckling och ledarskap? Ofta möter vi människor mitt i livet när position och roll känns självklar, men vägen dit vet vi inget om. Kanske tänker vi omedvetet att andras väg i livet varit lättare än vår egen, medan sanningen oftast är att alla fått övervinna hinder, rädslor och motgångar och fått visa mod för att komma dit de är idag. I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. I detta avsnittet möter vi Caroline Johansson – Smyckesdesigner och grundare av ZOE HOOP som på 1,5 år nått stor internationell framgång. 2021 var Caroline den enda smyckesdesignern med egen show på New York Fashion Week!
Vad ligger bakom en persons utveckling och ledarskap? Ofta möter vi människor mitt i livet när position och roll känns självklar, men vägen dit vet vi inget om. Kanske tänker vi omedvetet att andras väg i livet varit lättare än vår egen, medan sanningen oftast är att alla fått övervinna hinder, rädslor och motgångar och visa mod för att komma dit de är idag. I en serie intervjuer ställer vi frågan till några ledare från olika sammanhang om deras väg framåt tills idag. Först ut i detta avsnitt är Wael Mrad, Vice President - Crane Currency.
Forskaren, socionomen och författaren Brené Brown har under många år forskat i vad som skapar tillit mellan människor. Hennes forskning visar att ordet tillit omfattar många olika beståndsdelar och att vi behöver förtydliga dessa för att ge varandra möjligt att skapa eller återskapa tillit till varandra när det behövs. Dessa områden beskrivs med akronymen B.R.A.V.I.N.G som står för:
Boundaries
Reliability
Accountability
Integrity
Non-judgement
Generosity
Som ledare är förmågan att skapa tillit en viktig faktor. Tillit förekommer på olika nivåer:
- till sig själv
- till varandra
- till och i organisationen
- till marknaden
- till samhället
I avsnitt 1 om tillit fokuserar vi på tilliten i organisationen och till varandra i en grupp eller team. Vi tar bland annat upp Patrick Lencionis modell som visar hur tillit fungerar som bas för alla fortsatta funktioner i ett framgångsrikt team, som når resultat tillsammans.
Välmående medarbetare är inte bra bara för hälsan utan också för det ekonomiska resultatet! Det visar en undersökning av Brilliant Future som sammanställt data från 155 000 medarbetarenkäter tillsammans med lönsamhetsdata från ett stort antal svenska företag. Vad betyder detta för dig som Ledare? Finns det anledning att låta arbete som främjar medarbetarnas välmående ta mer utrymme både tidsmässigt och ekonomiskt, i vetskap om att det är en lönsam investering?
Var med oss och fira 200 avsnitt! Vi äter tårta och pratar om vad det betyder att fira framgångar, både privat och i arbetet. Vad har ni att fira? Vad har du som ledare för ansvar när det gäller att fira och hur påverkar det er organisation när ni firar era framgångar? Detta passar vi på att samtala om medan vi gläds över 200 avsnitt!
Har du siktet inställt mot rätt mål? Finns det en skillnad mellan att sträva efter ett mål jämfört med att fokusera på ett resultat? I avsnittet tar vi upp flera aspekter på hur våra vanor relaterar till våra målsättningar och hur de formar vårt driv och inriktning. Vi tar också upp en modell för mål utarbetad av forskaren Gabriele Oettingen, WOOP som står för:
Wish
Outcome
Obstacle
Plan
Att se en person växa och nå sina mål är vår passion. Det är själva drivkraften bakom vårt engagemang som coacher och ledarskapsutvecklare. I detta avsnittet ger vi dig tips och råd om hur du kan tänka när du väljer en coach för din egen utveckling. Vi berättar också om hur vi arbetar i våra coachade uppdrag från uppstart till en pågående serie med träffar. Vin berättar också om några olika inriktningar som coachingen kan ha, tex programmet Ledarskapsarenan eller High Performance Habits.
Ingen ledare vaknar på morgonen och tänker ”idag vill jag vara en dålig chef”. Tvärt om, alla ledare och chefer som vi möter har höga ambitioner och vill bli den bästa ledaren de kan bli. Inom idrotten är coaching en självklarhet för den som har höga mål. Få elitidrottare står ensamma i sin prestation men allt för många chefer och ledare saknar stöd och bollplank för sin utveckling. I avsnittet tar vi upp många olika perspektiv på vad en coach kan få för betydelse för dig för att utveckla dig själv och ditt ledarskap!
Ord har en inneboende kraft att påverka och förändra. Med orden som redskap kan du rasera och förstöra men också bygga upp, uppmuntra och skapa. Dina ord gör skillnad! I avsnittet berättar Kim om forskningen som visar på hur din livslängd påverkas av om du väljer positiva eller negativa ord och Magnus minns instruktionerna för brand på en restaurang i London. Som ledare kan du ta tillvara på det lilla försprång som du ofta har i olika situationer till att välja, förbereda och träna dig på att hitta ett positivt perspektiv. I slutet får du en enkel utmaning för veckan som ligger framför. Hör gärna av dig med berättelser om resultatet av din övning!
Som ledare är dina ord viktiga! De ord du väljer att använda för att beskriva dina egna tankar och perspektiv är av stor betydelse för hur andra ska se och uppfatta ett sammanhang. Orden du väljer formas först i dina egna tankar och blir ofta ett slags eko av den inre monologen som ständigt pågår inom oss. I avsnittet fokuserar vi på just dessa inre tankar och ord. Hur påverkas du av orden och formuleringarna som finns inne i ditt huvud? Hur kan du observera, värdera och ev förändra det sätt som du talar till dig själv i olika sammanhang? Det viktigaste orden är inte de som andra säger till dig, de viktigaste orden är de som du säger till dig själv!
Delegera mera! Vi är många som har hört det sägas, och kanske säger du det till dig själv som ett av dina egna mål. I så fall är du inte ensam. Vi upplever det som ett av de vanligaste målsättningarna bland ledare och chefer som vi möter i våra uppdrag. Konsten att delegera handlar om att dela med sig av ansvar på ett så tydligt sätt att den som tar emot ansvaret verkligen förstår sitt uppdrag. Det handlar också om att informera alla runt om kring i verksamheten om vem som har fått ansvaret för ett visst område. I avsnittet tar vi upp frågan om vad som bör delegeras och till vem. Och hur du genom att delegera rätt områden får tid till det som är viktigast i just din roll och ansvar.
Att delegera är en konst som kräver mod och tillit. Mod att som ledare släppa ansvar vidare och tillit till dina medarbetares kompetens. För att lyckas behöver du som ledare veta skillnaden mellan att delegera och att be om hjälp. Du behöver också vara redo att investera tid för att komma över på andra sidan av delegerings-puckeln, den korta tid när vi upplever att själva delegeringsarbetet tar tid från ditt eget arbete med resultatet.
För många av oss är IKEA näst intill synonymt med ordet företagskultur. Arvet efter Ingvar Kamprad finns starkt kvar inom hela den globala verksamheten och ledarskapskulturen har gått i arv till nya generationer IKEA medarbetare. I samtalet med Camilla, IKEA-Digital People And Cultural Manager, får vi många intressanta inblickar i det som har format och fortsätter att forma dagens ledare i organisationen. Vi berör också frågor om hur man som medarbetare ryms och får ta plats i en starkt formande organisation och om hur värdegrunden samspelar med ett starkt mått av entreprenörskap. Avslutningsvis ber vi om Camilas råd till de företag som vill lära av IKEA, är det möjligt?
Vi känner igen lyssnarens fråga från många av våra coachande samtal med ledare runt om i Sverige - avvägningen mellan att lösa problem, skapa resultat och samtidigt ge medarbetare eget ansvar och möjlighet att lära av sina egna misstag. Hur gör jag bäst när jag ser att min medarbetare kört fast? Hur hjälper jag till utan att köra över eller ta tillbaka ett ansvar som jag redan delegerat? Vågar jag riskera eller fördröja resultatet för att ge medarbetaren möjlighet att arbeta självständigt?
Bolaget Centiro blev nyligen utsett till Sveriges bästa arbetsplats av Great place to work. Åsa Beronius är HR-ansvarig inom Centiro och vi möter henne för att gratulera och samtidigt undersöka vad som ligger bakom utmärkelsen. I samtalet får vi blicka in i ett bolag med ett mycket spännande sätt att fördela ledarskap brett i organisationen och ett tydligt fokus på samverkan mellan alla olika roller.
Förutom de mänskliga och medmänskliga fördelarna är de företagsmässiga och ekonomiska vinsterna av ett empatiskt ledarskap enorma, det erfar Kavlis VD Gerhard Bley. En av de stora fördelarna är att medarbetarnas energi och fantasier i större utsträckning riktas mot inovationer och utveckling genom hög grad av tillit i kommunikationen. Gerhard har under de senaste 10 åren utvecklat tankar och praktik för det empatiska ledarskapet och sammanfattar i detta avsnitt dess grunder i ett antal enkla punkter. Dessutom får du med dig konkreta tips om hur du kan utveckla ett mer empatiskt ledarskap i din organisation.
Frågan om vilka egenskaper som kännetecknar en bra chef har ställts många gånger genom tiderna. Svaren har varit olika och forskningen har hela tiden gått vidare. I vår tid är det inte ovanligt att stora bolag gör sina egna insatser för att ta reda på vilket ledarskap som fungerar bäst inom just deras organisation. I avsnittet tar vi avstamp i just en sådan undersökning som genomförts under drygt 10 år av Google. Deras resultat sätter fokus på det coachande ledarskapet som den viktigaste och mest önskvärda egenskapen hos chefer. Vi diskuterar och utvecklar detta och ytterligare 5 av deras viktigaste resultat och tar utmaningen vidare till er som lyssnar att fortsätta utveckla gott ledarskap!
Per Winblad är grundare och VD för Motivation.se och utmärkelsen Årets VD. Vi möter honom i ett samtal som blickar både bakåt och in i framtiden. Det finns så mycket positivt och många goda exempel att lyfta fram för att inspirera, motivera och utveckla det goda ledarskapet! Det vill vi göra genom vårt arbete, säger Per. För 10 år sedan grundande Per motivation.se och sedan dess har han och hans medarbetare arbetat för att stärka det goda ledarskapet, bland annat genom att dela ut priset Årets VD i tre olika kategorier varje år. Ett annat viktigt perspektiv på ledarskap är ledarens karaktär. I vårt samtal med Per får vi flera olika råd och tips om hur du som ledare kan bli uppmärksam på din egen karaktär och samtidigt hitta verktyg för din egen utveckling av karaktären.
Är en chef någonsin "privat" på sin personliga FB sida? Är det okej o lägga upp vad som helst? Var drar man gränsen mellan personlig yttrandefrihet och en ledares uttryck på sociala medier. I det här avsnittet tar vi upp frågan om chefens förhållande till sociala medier som vi fått från en av er lyssnare! Vi delar med oss av våra tankar och bjuder också in er lyssnare att bidra med era! Kontakta oss gärna via vår hemsida www.magnusochkim.se
Hur hanterar du som ledare dina egna tankar och känslor? Många ledare brottas med sina egna tankar om sin egen prestation vilket i sin tur påverkar känslan och genomförandet av ledares uppdrag negativt. Hur mycket ska man egentligen dela med sig av sina egna tankar och känslor till sina medarbetare och gör man fel om man håller sin egen osäkerhet hemlig? I det här avsnittet jobbar vi med att gå från minus till plus när tankar och känslor spökar för oss!
”Nu orkar jag inte med mina anställda längre”... det är ett uttalande som vi som coacher och ledarskapsutvecklare får höra med jämna mellanrum. Kanske är du en av alla ledare och chefer som någon gång känt så eller känner så just nu. Då är detta avsnittet extra intressant för dig. Var kommer den känslan från och hur kan du jobba med dig själv under en sådan period för att gå från minus till plus? Vi tar upp flera olika perspektiv och erfarenheter som vi fått med oss genom åren och en rad möjliga steg för dig att pröva.
Vad har vi lärt oss under 2020? Hur har Corona-pandemin påverkat ledare och ledarskap och vad ser vi för trender i ledarskap framåt? 2020 går till historien som ett annorlunda år. Mycket har präglats av pandemin och många har fått lära sig att leda sin verksamhet och sina medarbetare på ett nytt sätt. Hur kommer det att påverka oss på längre sikt och vad kan vi behöva hålla koll på när det gäller psykisk ohälsa och ensamhet? I detta avsnittet summerar vi våra intryck och berättar om det vi ser framåt, samtidigt som vi tackar alla er lyssnare för er respons och tar emot era tack till oss! Till er alla ETT GOTT NYTT ÅR!
Att gå från minus till plus är en resa från det negativa till det positiva! Den resan kan vi behöva göra på ett eller flera olika områden av vårt ledarskap. I detta avsnitt tar vi upp det som många, även de mest erfarna ledarna, lätt hamnar i – att jämföra sig med andra. En aspekt som gör jämförelsen så förrädisk som måttstock är att du bara kan jämföra dig själv med det du ser och vet om andra. Medan du har full tillgång till ditt eget inre, så ser du bara det yttre hos andra, det skapar obalans och fel slutsatser i din jämförelse.
Att någon tar över som ledare efter någon annan är en vanligt förekommande process i alla företag. Men vad kan du behöva tänka på för att få en så bra start som möjligt när du tar över? I detta avsnitt tar vi upp några saker som tex:
Vi har alla hört att det är viktigt att göra ett gott första intryck, men vi vill påstå att det är minst lika viktigt att göra ett gott sista intryck! Det har du chans till när det blir din tur att lämna över ditt ledarskap till den som ska ta vid efter dig. Vi hamnar i den situationen av en rad olika anledningar. Det kan handla om att du ska gå i pension eller fått en ny roll i företaget. Du kan ha blivit rekryterad av en annan organisation eller uppsagd av någon anledning från din tjänst. Oavsett orsak så blir det ditt ansvar att lämna över på bästa sätt. I avsnittet tar vi upp en rad tips på vad som kan vara bra att tänka på i den processen.
För många ledare och chefer är det en svår balansgång mellan privatlivet och arbetslivets krav och förväntningar. Efter sin egen skilsmässa insåg Charlotte behovet av att erbjuda par som skiljer sig en tjänst som stöttar dem genom processen. Det blev startskottet för Endbright, en skilsmässotjänst som erbjuder hjälp inom juridik, ekonomi och välmående.
Hur kan du dra nytta av lärdomarna från den positiva psykologin i ditt arbete som ledare? Det är ett av Ilona Boniwells huvudspår i sin forskning och i sitt arbete med att ta fram bra verktyg för att jobba med utveckling av personal och kultur. Vi har mött Ilona för en innehållsrik intervju med fokus på hur vägen till ett ökat engagemang och en god prestation ser ut.
Vi möter Elin i ett samtal om att forma en positiv organisation, om att vara VD i två verksamheter som till stor del anställer män och vad hon tror att fler kvinnor på ledande positioner kommer att bidra till i näringslivet framöver. Elin berättar också om att skapa egna rutiner för att träna sin inställning och vara redo för dagens olika utmaningar.
Hjärta, enkelhet, närvaro och kundfokus, det är några av de ord som Robert lyfter fram i vår intervju. Det är också några av de verktyg som Robert använder tillsammans med sina medarbetare för att skapa en äldrevård med hög kvalitet och stor kundnöjdhet. Tillsammans med Robert dyker vi också djupt ner i det som ligger bakom framgångar och utmärkelser och talar om det tvivel som vi så ofta gömmer undan, men som alla ledare kan relatera till på olika sätt.
Monte Reid är rösten som många känner igen från filmtrailers, dokumentärer, företagspresentationer och reklamfilmer. Vi möter honom i ett samtal utifrån hans senaste bok - Speak from your heart. Grundstenarna som Monte lyfter fram är
Och kanske det viktigaste av allt, att du själv tror på det du talar om så att de som lyssnar känner din övertygelse och trovärdighet. Utöver detta får du tips om hur du kan analysera din nervositet och vilka metoder du kan använda för att överkomma rädslor för att tala inför en grupp.
Vad behöver du för ha koll på för att lyckas med ditt tal eller anförande? Det här avsnittet handlar om allt det praktiska som finns runt omkring och som måste fungera för att ditt budskap ska komma fram! Lokalens möblering, ljudets inställningar och tiden för ditt tal är några av punkterna. Dessutom tar vi upp den återkommande frågan om PowerPoint.
Vem är det som lyssnar? Hur kan du lära känna din publik och dra nytta av den energi och närvaro som de skapar i rummet? I det här avsnittet fokuserar vi på de som tar del av ditt budskap, hur deras mottagande kan underlättas och hur kunskap blir till. Vi tar också upp tips på hur du kan hitta energikällor hos dina åhörare och samtidigt undvika att bli begränsad av dina tankar om de som lyssnar. Kim berättar hur han hanterade ett möte med en mycket upprörd man som lyssnat till hans tal vid ett tillfälle, och Magnus delar med sig av ett inte helt lyckat experiment med ”live kommentarer” på skärmen efter ett anförande. Ditt budskap och din kompetens som talare är av stor betydelse, men det viktigaste är de som lyssnar.
Vad vill du säga? Vad ska du göra för att vara så säker som möjligt på att just det du vill få fram också kommer fram när du talar. I detta avsnittet fokuserar vi på innehållet i ditt tal och hur du kan förbereda dig på bästa sätt. Vi kryddar med egna erfarenheter av mer eller mindre lyckade situationer och vi tar också avstamp i en av historiens mest omtalade talare för att låta oss inspireras.
Den du är ger det första och största intrycket! Det sätt som du uppträder, ditt kroppsspråk och din ögonkontakt är avgörande för hur dina åhörare kommer att ta till sig det du har att säga. I denna delen av vår talarskola fokuserar vi inte på vad du har att säga utan på hur du ska få åhörarna att välja att lyssna.
Att tala inför en grupp är ett uppdrag som många ledare ställs inför regelbundet. Det är också en av de situationer som skapar mest osäkerhet och rädsla hos många. Så vad kan du göra för att utvecklas som talare och föredragshållare? Under några avsnitt kommer vi att dela med oss av våra bästa tips och egna erfarenheter av att tala, undervisa och ibland underhålla en grupp åhörare. I detta inledande avsnitt går vi igenom tre områden för ett lyckat framförande:
Vi möter Roger Hjälm – företagare, entreprenör och ägare av Katrinelund Gästgiveri och Sjökrog. Under vårens corona-kris försvann hela underlaget för Rogers ordinarie verksamhet med konferenser och gäster i de två restaurangerna. På tre intensiva dygn ställdes verksamheten om och en ny lönsamhet skapades genom nya samarbeten. Vi frågar Roger vad som driver honom och hur han arbetar för att få medarbetare med sig och modiga nog att också våga göra fel. Vi får också veta varför Roger hatar ordet NEJ och vad det gör med honom!
Emma Green, höjdhopperskan som vi såg senast som vinnare i tävlingen Superstars berättar om sin syn på prestationer och att leda sig själv.
Några punkter som Emma lyfter fram är:
Avslutningsvis ger Emma rådet till nya så väl som erfarna ledare att tillåta sina egna och andras känslor och se alla i gruppen!
Press kan vara av många olika slag. I det här avsnittet samtalar vi om den typen av press som uppstår när man står inför en utmanande eller krävande situation. Hur reagerar du på press och hur hanterar du dig själv för att kunna prestera ditt bästa trots den ökade pressen? I avsnittet tar Magnus sin uppkörning med tung släpvagn som exempel på en pressad situation och tipsar om 4 st I:n som hjälpte honom att förbereda sig själv inför den situationen. I arbetslivet kan det handla om svåra samtal, presentationer, kunskapstester av olika slag eller andra moment som på olika sätt naturligt ingår i ditt uppdrag som ledare.
Att tidigt få kunskap om vad som formar en bra kultur i en arbetsgrupp eller på en hel arbetsplats kan vara viktigt. Det är något som elever och lärare på Grillska gymnasiet tagit fasta på och bjöd därför in oss att medverka när klassen möttes över nätet för någon vecka sedan. Det bliv en intensiv och engagerad frågestund med utgångspunkt från de reflektioner och frågor som eleverna förberett. I avsnittet tar vi utgångspunkt i några av dessa frågor och utvecklar vårta svar något ytterligare. Bla fyller Magnus på Kims 3G:n med ett fjärde g, och med sina egna 3T:n... missa inte detta avsnitt som har en hel del att erbjuda!
Coronakrisen sätter allas ledarskap på prov. Att leda på ett klokt sätt igenom krisen är temat för vårt samtal med Ylva M Andersson från MAY STRATEGIES. Men hur fattar vi beslut i ett läge när ingen vet vad som är klokt just nu? Ylva ger oss en rad goda råd om hur du som ledare kan rusta dig själv och fortsätta vara den ledare som din organisation behöver för att gå vidare igenom krisen. Kommunikation på distans, att vara synlig, information och att hantera sorg och är några av de områden som Ylva lyfter fram.
Med bakgrund som journalist och chef med många olika ledande positioner inom bla SVT och TV4 och Sveriges Radio har Ylva en bred erfarenhet av att leda organisationer genom olika typer av kriser.
Det började för några veckor sedan med lite frossa och magont och en färd in till sjukhuset. Två dagar senare kom läkarna in på Kims rum med sänkta huvuden för att meddela att de hittat en tumör på tjocktarmen. Flera av er som lyssnar har säkert följt Kims berättelse om sitt cancerbesked i sociala medier. Nu vill vi ge tillfälle för er att ta del av Kims tankar och reflektioner om hur livet påverkas av ett negativt besked, och hur han jobbar med sin egen respons till det som händer. I avsnittet ställer Magnus frågor till Kim som finns med via länk från sitt kontor på Saltholmen.
I det här avsnittet pratar vi om oro, rädslor och lärande kopplat till pandemin. Vikten av att filtrera information och debatter om världsläget. Vad är viktigt för mig för att bibehålla balans i mitt inre och hur ska jag agera i min ledarroll i en krävande situation? Håll kontakten med dina medarbetare som jobbar på distans och behåll goda rutiner. Ta dig extra tid för planering och skapa nya nyttiga rutiner för framtiden. Tänk på dina tidigare segrar och framgångar samtidigt som du rustar dig för framtiden.
Tvivel kan ju också vara en inre varningsklocka som ringer när vi är fel ute. Inte bara något som hindrar oss att nå våra mål. Hur hanterar du dina tvivel på ett sunt sätt?
Våga fråga andra och fråga dig själv när du är osäker.
Vad händer med dig när dina tvivel poppar upp? Får dina tvivel dig att agera eller blir du paralyserad? Tvivlet kan bli en drivkraft för öppenhet. Men kan jag dela mina tvivel med?
I det här avsnittet belyser vi den positiva sidan av våra tvivel. Hör gärna av dig med dina frågor och funderingar via www.magnusochkim.se
Alla ledare drabbas av tvivel periodvis i sitt liv.
Vad brukar vi tvivla på?
Vad händer med oss när vi tvivlar och vad händer med våra resultat? Vad kommer våra tvivel ifrån?
Är det något som hindrar dig att ta steg mot dina mål?
Lyssna på avsnittet och hör gärna av dig till oss och berätta vad du tvivlar på!
magnusochkim.se , facebook: ledarskap med magnus och kim
Kim Cameron om organisationskultur.
I vårt 160:e avsnitt intervjuar vi professor Kim Cameron. Han är en av världens främsta forskare inom organisationskultur.
Vi fick äran att träffa honom för andra gången och prata om det tidlösa i ledarskapet. Det som han kallar för virtuositet. Han beskriver även den heliotropiska effekten i organisationer. Vi dras till det livgivande i alla lägen på samma sätt som växterna dras till ljuset. Det goda ledarskapet om att älska människor, förlåta, lyfta och vägleda.
Besök gärna vår nya hemsida www.magnusochkim.se med många smarta sökfunktioner och färdiga ämneskategorier för alla våra avsnitt.
Hur vet man vilken typ av kultur en organisation har? Hur mäter man?
Om man behöver förändra, förädla eller bevara kulturen är det viktigt att hitta gemensamt
språk och förståelse för beskrivning av densamma.
Vi pratar om Organizational Culture Assessment Instrument som utvecklades
av Kim Cameron och Robert Quinn.
Klan-, Adhokratisk-, Hierarkisk- och Marknadskultur är de olika riktningarna.
Vilken blandning av dessa finns i din organisation?
Besök gärna vår nya hemsida www.magnusochkim.se med många smarta sökfunktioner och färdiga ämneskategorier för alla våra avsnitt.
Vi intervjuar Christoffer Öberg på MPYA Digital om organisationskultur i en rätt nystartat företag.
Work is Joy är inte bara en slogan i MPYA Digital, man vill göra det till en verklighet är ett väl använt begrepp på MPYA Digital.
med ett gäng super-nördar inom programmering.
I rekryteringsfasen söker man inte bara specialister, utan människor som älskar människor.
Orden är också viktiga för att skapa gemensamma referenser och förståelse för kulturen. MPYAnerna, som dom kallar sig själva har hittat på lekfulla namn för att beskriva vardagliga ting och påminna sig själva för glädjen i arbetet.
Svaren till VARFÖR vi det vi gör är grunden till att bygga en sund kultur, enligt Christoffer.
Självledarskap och delaktighet är viktiga faktorer men det måste fungera i praktiken. Därför krävs det mycket arbete i form av träning, utbildning och uppmuntran för att kulturen ska ge ringar på vattnet.
Ägandeskap i besluten gör att behovet av ledningsgruppen försvinner i ett mindre företag.
Besök gärna vår nya hemsida www.magnusochkim.se med många smarta sökfunktioner och färdiga ämneskategorier för alla våra avsnitt.
Återblick till 2019. Reflektioner och minnen.
Vi ställde frågan på sociala media: ”Vad är organisationskultur?”
I det här avsnittet läser vi upp kommentarer som kom upp.
Även en hälsning ifrån en av våra lyssnare i Norge.
Boka oss via www.magnusochkim.se!
Kan vi påverka och utveckla kulturen i en organisation?
Vi pratar om yttre och inre påverkansfaktorer.
Hur kan man ta tag i det som behöver ändras?
Vad behöver man fokusera på?
Hur skapar man commitment?
Vilka åtgärder behöver man ta?
Hur följer man upp förändringen?
Curt Levin förespråkade unfreezing, changing, refreezing som modell. Fungerar det i dagens moderna organisationer?
Besök gärna vår nya hemsida www.magnusochkim.se med många smarta sökfunktioner och färdiga ämneskategorier för alla våra avsnitt.
Vem äger kulturen?
I det här avsnittet samtalar vi om ägarskapet av organisationskulturen och vilka ingredienser som finns i den. Kan det finnas subkulturer som är bra för organisationen?
”Om man frågar en fisk vad vatten är så har den ingen aning” Organisationskultur kan identifieras rätt snart som utifrån kommande men det är svårt att se den när man är mitt i den.
Du får även en uppgift för din egen del. Besök gärna vår nya hemsida www.magnusochkim.se med många smarta sökfunktioner och färdiga ämneskategorier för alla våra avsnitt.
Alla företag och organisationer har en intern kultur och oavsett om du är medveten om det eller inte så påverkas ditt beteende av den. Enklaste beskrivningen av vad organisationskultur är för något är ”så som vi gör saker här”. Det invanda, naturliga och i sammanhanget mest accepterade sättet att agera. Fördelarna med att ha en stark, gemensam och positiv kultur är många och berör såväl ekonomiska resultat som välbefinnande och hälsa. Under några avsnitt framåt kommer vi att ta upp olika perspektiv på organisationskultur och även samtal om hur den kan påverkas och utvecklas.
Besök gärna vår nya hemsida www.magnusochkim.se med många smarta sökfunktioner och färdiga ämneskategorier för alla våra avsnitt.
Vi möter Michael Campese, klubbdirektören för Brynäs som berättar om sin syn på ledarskap.
Och vi får reda på vad som förenar FC Barcelona, Manchester United och Brynäs.
Visste du att Brynäs är en föredöme i världen när det gäller hållbarhet, och att deras arbete med ”Bra start” för skolungdomar med Alex och Christian prioriteras högt?
- Öppna din dörr och lyssna på dina medarbetare med nyfikenhet är Mickes råd för andra ledare.
Vi möter General Dr Rhonda Cornum som satt i en Black Hawk helikopter på räddningsuppdrag under Kuwaitkriget 1991. Helikoptern blev nedskjuten och hon blev tillfångatagen av fienden och efter en fängelsevistelse med skenavrättningar och brutna armar och obrukbart ben fick hon vara med om en fångväxling och kunde räddas. Sedan dess har hon utvecklat ett program för resiliens som används av amerikanska armén och även i många skolor runt om i USA. Vi fick träffa henne på en Världskongress för Positiv Psykologi i Melbourne, Australien.
Att bygga mentala muskler - Del 3
Live från Hotell Duxiana i Malmö.
Gäst Charlotte Ljung, som ger tre viktiga råd inför tuffa dagar;
1 Välj att inte bli bitter
2 Ta hjälp
3 Våga vara sårbar
Att bygga mentala muskler handlar inte om att visa sin styrka genom att bygga en fasad. Tvärtom, handlar styrkan ofta om att våga vara svag och be om hjälp.
===========================
Du kan boka en träff för en presentation av Ledarskapsarenan, ett personligt anpassat ledarskapsutvecklingsprogram som hjälper dig att träna på de färdigheter som vi samtalar om i podden. Berätta gärna om dina egna erfarenheter av ledarskap eller att boka en träff för att jobba med din utveckling. Maila oss på adressen [email protected] om du vill komma i kontakt med oss. =============================
Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap.
Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu
I detta vårt 150:ionde avsnitt passar vi på att göra en omvänd trendspaning bakåt i tidn. Vad har vi lagt märke till när det gäller synen på ledarskap och aktuella ämnen under de fyra år som vi varit igång med Ledarskap med Magnus och Kim? Vi delar med oss av våra perspektiv och vi firar även att vi i dagarna lanserar en ny hemsida: www.magnusochkim.se med många smarta sökfunktioner och färdiga ämnes kategorier för alla våra 150 avsnitt.
===========================
Du kan boka en träff för en presentation av Ledarskapsarenan, ett personligt anpassat ledarskapsutvecklingsprogram som hjälper dig att träna på de färdigheter som vi samtalar om i podden. Berätta gärna om dina egna erfarenheter av ledarskap eller att boka en träff för att jobba med din utveckling. Maila oss på adressen [email protected] om du vill komma i kontakt med oss.
=============================
Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap.
Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu
Du som är ledare idag möter utmaningar som är annorlunda jämfört med för 50-70 år sedan, inte minst på det mentala planet. Självklart är det fortfarande viktigt med den fysiska konditionen, men utöver det finns det god anledning att också ladda upp dina mentala muskler på fler sätt! Ordet ”Resilience”, som betyder motståndskraft och förmågan att resa sig upp igen, har blivit populärt på många områden. I vårt avsnitt tar vi upp begreppet resilience utifrån ytterligare 5 olika områden som har med din mentala motståndskraft att göra: 6. Optiminsm 7. Mindfulness 8. Tacksamhet 9. Re-framing 10. Perspektiv =========================== Du kan boka en träff för en presentation av Ledarskapsarenan, ett personligt anpassat ledarskapsutvecklingsprogram som hjälper dig att träna på de färdigheter som vi samtalar om i podden. Berätta gärna om dina egna erfarenheter av ledarskap eller att boka en träff för att jobba med din utveckling. Maila oss på adressen [email protected] om du vill komma i kontakt med oss. ============================= Besök oss gärna på Facebook: Ledarskap med Magnus och Kim för att se material från avsnittet, dela det med dina vänner och bidra med kommentarer om ledarskap. Medverkande: Magnus Gnisterhed, Kim Karhu
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.