46 avsnitt • Längd: 55 min • Månadsvis
Noll till 100 är podcasten som tar dig bakom kulisserna och visar hur man tar ett e-handelsbolag från ide till över 100 miljoner kronor i LÖNSAM omsättning.
Fedja är grundare av tillväxtbyrån Porobic Group och har investerat i flera framgångsrika e-handelsföretag så som Under Your Skin, Mockberg, Västerbottensåpa och ZacZess. Jacob har tillbringat ett årtionde som managementkonsult varav de sista tre åren i New York. Han har också medgrundat Juniper samt sitter i Layereds Advisory Board utöver att vara senior partner på Porobic Group.
Tillsammans kommer vi ta oss igenom allt som krävs för att bygga ett bolag: Finansiering, produktutveckling, hållbarhetssatsningar, varumärkesbyggande, marknadsföring, organisationsbygge och allt däremellan.
Samt diskutera dagsfärska utvecklingar i e-handelsbranschen och ge vårt perspektiv på varför vissa brands växer i raketfart och andra går i konkurs eller helt står stilla.Vi kommer också bjuda in några av de smartaste personerna i branschen som vi tror kan ge dig de mest konkreta taktikerna och strategierna för att växa ditt bolag.
Följ podcasten, glöm inte att ge oss 5 stjärnor och tveka inte att höra av dig om du har någon konstruktiv feedback.
Du når oss enklast på Linkedin:
Fedja: https://www.linkedin.com/in/porobic/
Jacob: https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Och vill du höra mer från oss så skriver vi nyhetsbrev som du hittar här:
Fedja: https://www.fedjaporobic.com/ – I huvudet på en Growth Hacker
Jacob: bit.ly/thegrowthnewsletterbyjacob – The Growth Newsletter
Podden presenteras av Porobic Group – The Growth Company for D2C Hypergrowth
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
The podcast Noll till 100 is created by Fedja Porobic & Jacob Wibom Westerberg. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
I veckans avsnitt av Noll till 100 går Fedja och Jacob igenom några av de 150 uppdateringar som Shopify har kommit med.
4.25 min - Shopify Analytics vs Google Analytics.
11.50 min - Sidekick, Shopifys AI-assistent.
15.00 min - Sidenote: ChatGPT PRO - är det värt?
24.36 min - Bättre sök på Shopify.
26.10 min - AI-drivna produktrekommendationer.
29.20 min - Lojalitetsprogram blir lättare via Shopify.
33.00 min - Tips för att skapa bra lojalitetsprogram.
39.22 min - Vad är Shopifys B2B butik?
45.55 min - Ta hjälp av Predictive inventory management.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar Fedja och Jacob Djerf Avenue och deras utmaningar och går in på deras tankar om vad en bra företagskultur faktiskt är.
1.00 min - Tankar om Djerf Avenue skandalen som uppkommit i media.
6.45 min - Företagskultur på snabbt växande bolag.
11.26 min - Hur bygger man en bra företagskultur?
16.25 min - Tydliga karriärstrappor och titelinflation.
20.40 min - Instant feedback-kultur, hur ska man göra det rätt?
24.55 min - Aldrig bra att ha ett micromanagement-styre.
29.50 min - Om att ta hjälp av ChatGPT på bästa sätt.
33.35 min - Vart är vi på väg med AI 2025?
39.40 min - Sammanfattning kring arbetskultur.
Netflix Culture Deck:
https://www.eosworldwide.com/blog/103242-eos-netflix-culture-deck
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar Fedja och Jacob analyserna från Black Week och djupdyker i nästa års budgetering och forecasting.
2.40 min - Den viktigaste datan från Shopify över Black Week.
5.24 min - Vad beror de bra siffrorna på?
7.25 min - Checkout lösningar.
10.40 min - Takeaways från Fedjas bolag under BFCM helgen.
12.56 min - Så gick det för Juniper under Black week.
15.27 min - En positiv nyhet inom e-handel.
18.35 min - Takeaways från workshop hos Amazon.
21.10 min - Så ska du som företag inte ta fram julklappstips.
23.26 min - Vad Fedja och Jacob tycker om årets julklapp.
28.00 min - Hur ska man sätta budget för 2025?
32.40 min - Ett fel Fedja ser många företag göra.
35.50 min - Hur forecastar man inför 2025?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 delar Fedja och Jacob med sig av konkreta konverteringstips som med säkerhet ger resultat. De går in på annonsformat som gått bäst under detta året och teorier kring hur man ska bygga en e-handelsorganisation.
1.14 min - Produktbilder på produktsidorna: använda olika modeller för att vara relaterbara.
6.00 min - Konkreta tips som med säkerhet ökar konverteringen.
26.35 min - Annonsformaten som går bäst.
32.30 min - AI-genererade annonsformat - hur går det?
36.40 min - Fedjas effektiva spaning: Story i karusellformat.
39.50 min - Hur ska man tänka när man bygger en D2C organisation?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Nu är det Black Week men snart julhandel - vad ska man tänka på? I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar Fedja och Jacob entreprenörskap,analyserar den stundande black week och pratar även om hur man ska tänka under julsäsongen som inleds nästa vecka.
1.30 min - Volvo On Demand lägger ner - Jacob är inte glad.
7.25 min - Om att lyckas med fler än ett varumärke och e-handel.
11.44 min - Imorgon är det black friday, så har det gått för Juniper under Black week.
16.25 min - Det bästa sättet att avläsa hur en kanal går.
19.15 min - Spontana känslan av Black week 2024 hittills.
30.30 min - Vad bör man göra efter black week?
49.00 min - Tankar kring julperioden som börjar efter black week.
55.10 min - Vad kommer Juniper göra under julen som är annorlunda från tidigare år?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar Fedja och Jacob konkreta verktyg man bör använda 2025 för att lyckas med sin e-handel.
2.00 min - Verktyget Jacob använder som nästan ingen känner till.
6.10 min - Jämförelse med liknande verktyg, fungerar det bättre eller sämre?
11.00 min - TikToks nya verktyg i creative center.
13.15 min - Hur viktigt är det att ha en bra hook?
17.30 min - Verktyget för att spåra creative analytics.
23.30 min - Ett verktyg Fedja använder för att jämföra en hemsida med andra i samma kategori.
27.20 min - Snabba upp first contentful paint med hjälp av AI.
33.16 min - Få en övergripande bild över dina konkurrenters hemsidor.
34.20 min - Sammanfatta en Youtube video med detta verktyg.
40.50 min - Namedrop på de sista verktygen.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar Fedja och Jacob konkreta tips för de små detaljerna man fortfarande kan justera för att maximera lönsamheten under black week.
2.35 min - Det första Fedja och Jacob skulle göra med ett nytt konto inför black week.
6.00 min - Om sitewide discount och långa kampanjperioder för multibrand stores.
10.45 min - Vad är det för data man ska titta på från föregående år?
12.30 min - Vilka dagar går bäst under black week?
17.00 min - Black month, black week, black friday och cyber monday - hur ska man tänka kring erbjudanden?
29.50 min - Så blev Jacob scammad på en Dyson kopia.
32.45 min - Fler erbjudanden man kan ha under black week.
38.50 min - Vad ska man tänka på vid mediaköp under black week?
41.45 min - Så ska du tänka för den bästa kampanjstrukturen.
50.15 min - Fedja och Jacobs (många) tankar kring CRM.
53.20 min - Sms-marknadsföring och hur många sms ska man skicka?
58.50 min - A/B-testa mycket under veckan eller använda sig av best practises från föregående år?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 blir det en recap av hur det har gått för de varumärken Fedja och Jacob jobbar med och framförallt varför det går som det går. De pratar också om olika typer av leadannonsering, och varför de gör denna typ av annonsering under denna tid på året.
1.00 min - Allt om Fedjas nya projekt Mylla mat.
10.35 min - Hur går det för Mockberg?
16.40 min - Fenomenala månader för västerbottenssåpa efter restock.
23.20 min - Så har Cozie drabbats av Fedjas sjukdom.
34.00 min - Tävlingar som leadannonser inför black week.
42.20 min - Hur har det gått för Juniper 2024?
49.40 min - Varför var InkRebel svårare att jobba med än Jacob trodde?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 är Fedja äntligen tillbaka i studion. Han berättar för första gången om hans hälsotillstånd som fick honom att ta en paus från podden och hur han tränade ChatGPT att hjälpa honom. Jacob går även in på sin nya byrå och bryter ner ett case med både lärdomar och misstag.
1.00 min - Vad har hänt sen sist? Fedjas hälsotillstånd.
27.30 min - Status just nu - hur mår Fedja idag?
37.00 min - Jacob har startat en byrå.
41.30 min - Crashcourse: Vad är GM1?
45.52 min - Så kommer Jacob jobba framåt.
47.36 min - Inverterad Black Week.
50.40 min - Ett klassiskt problem e-handlare stöter på.
53.00 min - Vad händer när bolag växer för fort?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 gästas Fedja av Joel Löwenberg, VD på Gymkompaniet, som delar med sig av sina tips och utmaningar, hur han kom in i branschen och hur han skalat upp bolaget för att vara nära tröskeln 100 miljoner.
0.00 min - Veckans gäst Joel Löwenberg presenteras.
1.00 min - Varför skickar inte Gymkompaniet nyhetsbrev och mail?
6.45 min - Joel berättar om lönsamhet och vinst för produkter.
8.40 min - Hur har Joel tacklat konkurrensen från bolag som rear ut stort lager?
10.30 min - Hur löser man cashflow problem när man inte har investerare och har bolaget själv?
12.45 min - Om att välja vilka kategorier man ska produktutveckla.
15.00 min - Om att ha bolaget som säkerhet och Joels tankar om credit.
17.45 min - Utmaningarna med tillväxt i den stundande lågkonjunkturen.
19.45 min - Så gick det till när Joel tog över och köpte upp Gymkompaniet.
27.30 min - Hur Gymkompaniet jobbar med marknadsföring.
33.00 min - Blicka framåt 5-10 år, så tror Joel att marknadsföringen på Gymkompaniet kommer utvecklas.
40.40 min - Om säljare och byråer som hör av sig.
45.30 min - Hur viktigt är B2B för Gymkompaniet och hur jobbar de med leadgenerering?
50.25 min - Är det fortfarande lönsamt att starta ett gym 2024?
52.30 min - Det galnaste gymmet Gymkompaniet har byggt.
53.45 min - Joels tips till andra bolag som gör resan Noll till 100.
56.30 min - Om Joel skulle starta ett nytt D2C bolag - vad hade han startat då?
Här hittar du veckans gäst Joel Löwenberg:
https://www.linkedin.com/in/joel-l%C3%B6wenberg-833b9456/
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Välkommen tillbaka till Noll till 100. I veckans avsnitt gästas Jacob av Jakob Dworsky, en av grundarna till klädbolaget Asket. Fokus ligger på resan med Asket, deras hållbarhetsinitiativ och de största lärdomarna att driva ett bolag noll till 100.
1.00 min - Veckans gäst Jakob Dworsky och Asket presenteras.
6.20 min - Askets syn på storlekar.
9.29 min - Vad ska Asket lansera härnäst?
11.34 min - Tankar kring att ta in damkollektion.
15.30 min - Köpbeteenden mellan kvinnor och män.
17.53 min - Resan med Asket - från lansering till idag.
21.58 min - Sustainability first och Askets hållbarhetsinitiativ inhouse.
34.17 min - Strategi eller slump: break even.
39.42 min - Resan noll till 100 och de största lärdomarna: 0-10 miljoner.
44.02 min - Resan noll till 100 och de största lärdomarna: 10+ miljoner och bygga team.
49.00 min - Resan noll till 100 och de största lärdomarna: 50-100 miljoner.
52.06 min - Om Jakob skulle starta ett nytt e-handelsbaserat bolag idag - vad hade han gjort?
Här hittar du veckans gäst Jakob Dworsky:
https://www.linkedin.com/in/jakobdworsky/
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om hur företag borde jobba med sampling, butiksetablering och lojalitetsprogram.
0.52 min - Vad vi kan lära från Benjis pizza.
8.00 min - Underskattade strategier företag borde använda sig av.
13.10 min - Hur man kan jobba med butiksetablering.
23.06 min - Vilka varumärken borde öppna fler butiker?
25.10 min - Så kan butiker få in fler mailadresser.
29.18 min - Lojalitetsprogram i resan från Noll till 100.
34.10 min - Borde alla brands ha ett lojalitetsprogram?
38.10 min - Att ta betalt för sina lojalitetsprogram.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om problemen som dyker upp och fördelarna man kan förvänta sig när man skalar ett bolag från 10 till 100 miljoner.
1.10 min - Tips: Symphony assistance på TikTok.
5.40 min - Tips: Gigabrain.
9.40 min - Bolag som går från 0 till 10 miljoner jämfört med bolag som går från 10 till 20 miljoner - hur ser lönsamheten ut?
13.40 min - Vilket skede ska man ta in externa konsulter?
14.35 min - Så måste man tänka kring Opex.
15.35 min - AIs medverkan i att skala ett bolag.
17.10 min - Hur mycket kan man sänka Opex kostnaderna?
19.40 min - Om att sänka produktpriserna och att lägga mer pengar på marknadsföring.
22.00 min - Problem som kan uppstå när man skalar ett bolag från 10 till 20 till 100 miljoner.
26.36 min - Felet bolag gör när de anställer.
28.00 min - Utmaningar vid del-exit eller hel-exit.
31.50 min - Problem som uppstår när man skalar: fokus marketing.
36.45 min - Vad många bolag gör fel i pitchdecks.
43.10 min - Vad händer när man dubblar ad-spend?
45.55 min - Marknadsföringsekonomi.
48.26 min - Kanalvalet blir komplexare när du skalar.
50.50 min - Meta annonseringens utveckling.
54.30 min - Sammanfattning av avsnittet och vad ni ska ta med er.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi möjligheterna med Shopify payments och de senaste nyheterna med Klarna checkout men största fokuset ligger på hur man tar sig österut med sitt brand och specifikt till Sydkorea - med vår gäst Moon-Suck Song.
1.10 min - Moon-Suck Song berättar om hur han i tidigt stadie involverades i Klarna checkout.
8.10 min - Klarna säljer check out, vad är tankarna kring det?
10.00 min - Hur startade Mondido payments och vart står dem idag?
17.05 min - Mondidos affärmodell.
22..40 min - Vad behöver företag göra för att expandera i Asien, mer specifikt Sydkorea?
27.40 min - Trender i Sydkorea och synen på celebriteter, status och hierarki.
30.00 min - Grunden till kulturella exporter från Sydkorea.
37.40 min - Hur man ska tänka när man ska expandera i Sydkorea, vad gör man från början?
45.55 min - Svenska L:a brukets största marknad är Sydkorea - hur gick det till?
49.00 min - Anledningen till att IKEA i Sydkorea fick stänga under en period.
52.00 min - Moon-Suck Songs erfarenhet med världens största e-handelsmarknad: Kina.
55.40 min - De mest relevanta marknadsföringsplattformarna i Sydkorea.
58.02 min - Hur jobbar man datadrivet?
1.01.00 min - Hur bygger man hype och intresse tidigt i resan?
1.05.20 min - Varför du ska åka till Seoul.
1.10.42 min - Sammanfattning om hur man tar sig in som varumärke i Sydkorea.
Här hittar du dagens gäst:
https://www.linkedin.com/in/moonsuck/
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om supply chain - både om svårigheter och utmaningar man stöter på när man växer men också fördelar man kan dra nytta av. Vi pratar om hur man kan pressa priserna, relationen mellan varumärke och fabrik och ger er många taktiska tips.
1.00 min - Mindre omsättning för e-handlare vid midsommar.
3.25 min - Två growth hacks från Fedja som ger positiva resultat.
8.40 min - Dagens ämne: Supply chain
10.00 min - Supply chain på mindre vs större bolag och vilka problem kan uppstå?
15.00 min - Svenska bolag som går in i Australien och Sydkorea.
17.42 min - När behöver man en supply chain manager?
19.35 min - Utmaningar som kan ske när man lanserar en ny produkt.
26.10 min - PR strategi eller brist på supply chain? Exempel på ett företag som förbättrat sin supply chain genom åren.
29.00 min - Sajten kraschade - försäljningen ökade. Kan man planera den typen av lanseringsstrategi?
33.35 min - Vanliga missar företag gör inom supply chain.
37.20 min - Hur ofta ska man förhandla sina inköpspriser?
46.45 min - Ett supply chain problem för säsongsbetonade företag som förebyggs enkelt.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om för-och nackdelarna med dropshipping, nyheter inom ads på instagram och hur man hackar algoritmen.
4.45 min - Unscrollable ads på instagram.
07.00 min - Meta Support.
10.40 min - Annonsörsperspektivet för unscrollable ads.
16.10 min - Tankar om “gurus” och coacher som säljer kurser inom dropshipping.
25.30 min - Allt om x-commerce.
31.00 min - Multibrandstores och hur de lyckats.
37.20 min - Lönsamhet för egna brands och private label.
43.10 min - Produktkategorin som behövs inom D2C.
47.35 min - Den viktigaste komponenten för organisk spridning på Instagram.
53.20 min - Taktiska tips.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om hur du ska tänka med top of funnel aktiveringar vs konverteringsbaserade aktiveringar. Vi pratar om hur man kan tänka om out of home, ambassadörskap, influencers och hur man får den totala resultaträkningen att gå ihop.
1.15 min - Vad har hänt sen sist?
4.00 min - Mockbergs nya ambassadör och influencer marketing.
12.00 min - Studie: Snapchat marknadsstrategi.
15.00 min - Studie: Meta strategi.
22.10 min - Fedja tipsar om två metatekniska detaljer.
29.40 min - Om att bygga varumärke - retail och e-handel.
35.20 min - Mockbergs tillväxtresa.
38.05 min - Ambassadörskap och hur ska man jobba och vad ska man INTE göra.
42.20 min - Kändisar i USA som drar in mest på sponsorskap på instagram.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om hur det går för våra egna projekt, att ta in externa utvecklare till Google, Klaviyos lansering av sms-funktion och hur man ska tänka kring 3PL.
3.50 min - Hur det går för Jacobs projekt Ink Rebel.
07.00 min - Om att resa kapital för att nå målen snabbare.
10.10 min - Vad som kan hända om man bjuder in externa utvecklare till Google Ads och hur man ska tänka.
14.20 min - Jacob tipsar om ett verktyg alla borde använda sig av.
17.20 min - Hur det går för Juniper på senaste tiden.
18.40 min - Logistikutmaningar för Västerbottens Såpa.
21.35 min - Om att lansera nya produkter.
28.40 min - Hur Googles SEO kommer förändras.
32.30 min - Googles ranking.
36.18 min - Ska Klaviyo lansera sms-funktion till Sverige?
43.20 min - Hur ska man tänka kring 3PL? Vilka ska man välja och hur ska man sätta priset?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om Shopifys framtid, uppdateringar om våra senaste projekt och hur man ska tänka kring Amazon.
0.44 min - Shopifys vara eller icke vara: Kommer plattformen finnas kvar när konkurrenterna blir större?
8.30 min - Varför finns inte Juniper och Västerbottens Såpa på Amazon?
15.00 min - Sök och discovery på amerikanska vs svenska Amazon.
19.40 min - Fördelarna med Amazon.
22.10 min - Strategin för Mockberg på Amazon i Tyskland.
24.30 min - Uppdatering på Fedjas senaste projekt Cozie.
30.10 min - Uppdatering på Jacobs senaste projekt Ink Rebel.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om allt från fördelaktiga appar att använda som e-handlare, till den blockout som sker på sociala medier och vårt svar på en debatt mot en artikel i resumé.
1.20 min - Automatiserad bokföring för e-handelsbolag.
10.50 min - Appar att använda som e-handlare.
24.20 min - Ett tips som ökade konvertering på all influencer marketing.
28.45 min - Blockout på sociala medier.
35.30 min - Debatt kring en artikel i resumé om digitala annonser.
47.49 min - Googles nya uppdatering.
52.40 min - OpenAI lanserar ChatGPT 4o.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om både reachkampanjer, Imperiet Bianca, hur man förbereder en exit och gör en studie av Tanrevels nya hemsida.
2.20 min - Om Jacobs möte med Meta.
7.30 min - Hur man ska tänka kring reachkampanjer.
16.00 min - Imperiet Bianca, Caias framgångsresa.
20.00 min - Cancelkultur och kändisars fall med sina bolag.
21.55 min - Olika tillvägagångssätt att göra exit från bolag.
26.00 min - Hur man förbereder för en exit.
34.20 min - Tanrevel och dess rebranding.
40.20 min - En studie av Tanrevels hemsida.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om våra prognoser för framtidens e-handel och vad vi tror att den kommer att bestå av.
2.50 min - Internationalisering; exempel TikTok, Temu och Shein.
10.45 min - Sustainability.
14.40 min - Privacy och data.
16.00 min - Effektivisering av arbete.
19.25 min - SEO på TikTok.
22.30 min - Hur ska man tänka kring hashtags framåt?
26.45 min - Nya AI-motorer.
33.20 min - Framtiden för robotar.
41.00 min - Kryptovaluta.
46.20 min - AR och VR och dess impact på e-handel.
52.40 min - Exempel från verkligheten.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om marginaler och GM3 beräkningar, omvärldsbevakning och en inblick i bolaget Västerbottenssåpa.
0.50 min - Omvärldsbevakning och nyheter inom e-handel.
5.15 min - Chatbot på Junipers hemsida.
12.10 min - Marginaler och GM3 beräkningar.
22.10 min - En inblick i bolaget Västerbottens Såpa.
32.40 min - Varför en snabb uppskalning kan leda till problem.
45.20 min - Västerbottens Såpa - bra produkter för miljö och natur.
49.10 min - Prognos för helåret omsättningsmässigt för Västerbottens Såpa.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om en av Fedjas nya satsningar, vad som behövs för att starta ett e-handelsbolag från grunden och vad som hänt i e-handelsvärlden på senaste.
1.15 min - Det senaste i E-handelsvärlden.
7.28 min - Hur tankarna gick att sätta upp Junipers butik.
10.20 min - Solution sales och hur man kan jobba med värde på sin e-handel.
13.00 min - Allt om Fedjas nya satsning.
15.50 min - Varför använda sig av rödljusterapi?
19.25 min - Hur man ska tänka när man jobbar med produktframtagning.
23.00 min - Cozie - hur ser organisationen ut?
25.16 min - Produktmarginalsiffror.
28.00 min - Consumables - Kompletterande produkter.
30.00 min - Fedjas tankar kring annonsbiblioteket och typer av creatives.
34.28 min - Huvudstegen kommande 3-6 månaderna inför peak-säsongen.
37.40 min - Tech stack för att starta ett e-handelsbolag från grunden.
46.20 min - Att testa sig fram och utbilda marknaden med annonseringen.
48.30 min - Studier på rödljusterapi.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om nya uppdateringar på Meta och google, tips och råd och allt du behöver ha koll på som marknadsförare 2024.
1.55 min - Googles stora uppdateringar.
7.20 min - Popular products.
12.30 min - Meta, reels och optimering av videoannonser.
16.30 min - Advantage catalog ads.
20.08 min - Ett litet misstag som fick stora konsekvenser
24.25 min - Lönsamhetsmatematik, Junipers kostnad för leads.
29.35 min - Nya creatives och variations.
36.10 min - Lyckade creatives: Founder ads.
40.20 min - Lyckade creatives: Us vs them.
46.14 min - Lyckade creatives: Listicles.
48.05 min - Fedjas bästa tips på annonsformat och creatives.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om CRO och specifikt vad det finns för bra knep att ta till för att förbättra konverteringen på ett varumärkes hemsida. Veckans avsnitt blir en case study av varumärket Astrid Wild.
1.35 min - Presenterar dagens ämne; konverteringsoptimering.
3.00 min - Statistik signifikans.
5.28 min - Kundens upplevelse av en hemsida i kronologisk ordning.
6:50 min - Hur du optimerar startsidan.
10.35 min - Case Study: Astrid Wild.
13.50 min - Social proof och tillit, den största anledningen till att hemsidor ökar konvertering.
15.00 min - Repetera och var övertydlig.
19.00 min - Två faktorer som förbättrar konverteringsgraden.
21.35 min - Startsidans uppgift.
23.30 min - Hur ska man anpassa produktnamnen?
27.15 min - Story om grundarna - skapar emotionell koppling.
29.32 min - Kundbetyg och recensioner.
31.30 min - Meny och navigation.
35.18 min - Shopify sök.
38.00 min - Hur du optimerar kategorisidan.
41.10 min - Bilderna ger känslan för varumärket.
45.05 min - Hur du optimerar kategorisidan.
41.40 min - Jacobs law.
52.18 min - Vad man kan lägga till på produktsidorna.
53.40 min - Hållbarhetsarbete.
55.36 min - Hur du optimerar check out.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om att skala upp ett lifestyle brand vilket vi diskuterar tillsammans med vår gäst Domantas Zilinskas, delägare i Porobic Group. Veckans avsnitt är på engelska.
1.38 min - Introducerar dagens ämne.
3.00 min - Problem to solution vs lifestyle brand.
8.23 min - Hur ska man göra research och ta reda på om ett lifestylebrand är skalbart?
10.45 min - Vilka frågor ska man ställa målgruppen när man skickar ut surveys?
13.00 min - Om att förstå kunden och dess behov.
16.15 min - Skillnaden på annonserna mellan lifestyle och problem to solution brands på Meta.
20.50 min - Hur du på bästa sätt ska analysera annonser på Meta.
22.00 min - Hur Porobic Group skalat Lifestyle brands genom åren.
26.24 min - US Amazon Research.
27.18 min - Viktiga faktorer när man annonserar ett Lifestyle brand.
28.15 min - Fear of missing out - så skapar man hype kring en produkt som människor inte vill missa.
30.20 min - Att skapa community och limiterade produkter tillsammans med målgruppen.
Här hittar du Fedja & Jacob:
Fedja Porobic: https://se.linkedin.com/in/porobic
Jacob Wibom: https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Dagens gäst Domantas Zilinskas: https://www.linkedin.com/in/domantas-zilinskas/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om hur man kan balansera varumärket med vad som oftast kallas direct response reklam. En diskussion vi ofta sitter i med olika varumärken.
1.50 min - Varför man inte ska titta för mycket på hur andra varumärken gör.
5.40 min - Direct Response Marketing - vad innebär det?
7.10 min - Det största felet man gör som grundare.
9.30 min - Hur kan Direct Response Marketing gå hand i hand med brand?
14.00 min - Lojalitet och price leverage.
17.15 min - Exempel: Rimowa performance breakdown.
20.00 min - Olika kanaler för olika syften - annons, site, google ads och sociala medier.
31.55 min - Product experience.
34.30 min - Lär från andra varumärken, men titta på rätt saker från rätt varumärke.
37.40 min - Hur jobbar man med kampanjperioder?
45.40 min - Medelvägen mellan brand och direct response.
47.46 min - Brand byggs av kunderna.
49.55 min - Ska man som impact bolag vara med på Black Week?
55.00 min - Slutsummering.
57.10 min - Hur vi mäter varumärkeskännedom.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 gästas vi av Elvira Eriksson, grundare av smyckesbolaget Mockberg, och pratar om hur man skalar ett DTC-varumärke lönsamt.
1.15 min - Elvira Eriksson berättar om resan med Mockberg
7.40 min - När det går bra för fort.
9.30 min - Motgångarna med distributörerna och hur nära det var konkurs.
12.30 min - Mockberg; en overnight success.
15.00 min - Vad hände efter den tuffa perioden och starten med Porobic Group.
21.00 min - Mockbergs tillväxt och lönsamhet.
23.50 min - Att driva bolag som ung, leda ett team och lärdomarna från det.
26.15 min - Från skuldsanering till lönsamhet - vad är redskapen Elvira tagit med sig.
29.45 min - Hur Elvira tänker när hon bygger teamet.
32.06 min - Nästa steg för Mockberg.
33.10 min - Elviras bolagsförebilder
36.55 min - Tre grejer e-handelsbolag behöver vara bra på.
38.20 min - Elviras mål framåt med Mockberg och tankarna kring labbodlade diamanter.
48.00 min - Lärdomar och Elviras råd till andra e-handlare.
53.00 min - Om att ha en morot för att nå mål.
55.00 min - Om Elvira skulle starta ett nytt DTC varumärke som ska gå från 0-100 i omsättning, vad skulle hon göra?
1.01.00 min - Vad söker Mockberg efter just nu?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om kostnadsbesparingar och, vad vi valt att mynta, marginalinnovation.
2.40 min - Shopifys grundprisavtal.
9.00 min - Vad är viktigast att prioritera?
11.05 min - Klarna vs Shopify checkout.
17.00 min - Förhandla dina avgifter.
18.25 min - Hur man kan öka marginalerna med frakt och ökad gräns för fraktfrihet.
21.28 min - Unika rabattkoder.
23.35 min - Möjligheter till kostnadsbesparingar via returns och exchanges.
29.38 min - Resultaträkningen - 3PL och outbound logistik.
34.42 min - Resultaträkningen - Marknadsföring och influencer marketing.
44.40 min - Mjukvarutjänster - hur ska man tänka?
50.10 min - Personalkostnader.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om hur man ska tänka kring produktutbudet för ett D2C varumärke.
0.45 min - Ett av de största misstagen ett D2C brand kan göra.
3.15 min - Fokus på sin core och add-ons.
6.00 min - Merförsäljning: fysisk vs e-handel.
10.45 min - Problem som kan uppstå: Cashflow och lager.
18.40 min - Tankar kring hyllvärmare och relaterade produkter
22.40 min - Om att lösa problem och exempel från Shark Tank.
25.00 min - När ska D2C varumärken introducera nya produkter?
28.30 min - Exempel på bolag som framgångsrikt har lyckats bredda sig bortom sin första core produkt.
33.32 min - Exempel på bolag som inte är specialiserade till en produkt.
38.48 min - Add ons, kompletterande produkter som gör nytta.
41.50 min - If you confuse you lose; hur ska man tänka kring för många val?
46.40 min - Så lyckas du som frilansande konsult.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 går vi igenom några av de 100+ funktioner som Shopify har släppt och tar upp de viktigaste att hålla koll på.
1.44 min - Hur man kan öka konvertering.
3.04 min - Kombinera olika produkter i en parent listing.
4.44 min - Möjligheten att kunna beställa swatches från produktsida.
6.12 min - Semantic search.
10.30 min - Nya funktionaliteter på kuponger.
11.40 min - Checkout extensibility
12.20 min - Web performance dashboard.
15.02 min - Skapa egna 3D-produktmodeller.
17.24 min - Säljkanaler
20.28 min - Shopify Markets Pro.
25.30 min - Importera kollektioner från en butik till en annan.
27.08 min - Shopify Audiences och Retargeting Boost Lists.
31.12 min - Shopify Collabs.
32.52 min - Shop Campaigns.
36.39 min - Prediktiv modellering
40.32 min - Shopify Magic och AI.
48.20 min - De funktionerna vi ser fram emot mest.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100, som är på engelska, pratar vi om något som blir relevant för nästan alla D2C varumärken någon gång under deras resa; hur man går tillväga när man tar sig in i USA. Vi diskuterar tillsammans med vår gäst Domantas Zilinskas som gjort denna resa både med sitt egna varumärke och som konsult åt andra snabbväxande bolag.
1.00 min - Introducerar Domantas Zilinskas.
6.59 min - Domantas resa när han grundade Sleekier Hårvård
10.50 min - Problem to solution och att skapa bra creatives.
13.27 min - Varför ska man, som svenskt D2C varumärke, välja att gå in i USA?
17.41 min - Vad behöver man ha på plats innan man tar sig in i USA, och när är man redo?
23.47 min - Hur ska man tänka kring frakt.
25.40 min - Klarna vs Afterpay & betalmetoder
27.40 min - Vi pratar om USAs mindset
28.36 min - Bundles och att det är vanligare att köpa större mängder i USA.
33.17 min - Om att starta upp bolag / inc i USA, behöver man det?
39.00 min - Skillnader mellan marknaden i USA och Europa.
42.17 min - Att matcha sina produkter med de olika staterna.
45.30 min - Hur ska man tänka kring prissättning?
48.10 min - Om att förändra sin core identitet och gömma eller tydliggöra sitt ursprung när man går in i en ny marknad.
53.10 min - Hur ska ett D2C tänka kring Amazon och andra säljkanaler?
59. 30 min - Om att ta in produkter i fysiska butiker och varuhus.
1.04.0 min - Om Domantas skulle starta ett nytt D2C varumärke idag - hur skulle han gå till väga?
1.10.30 min - Våra sista tips för att skala upp verksamheten mot USA
Här hittar du Fedja & Jacob:
Fedja Porobic: https://se.linkedin.com/in/porobic
Jacob Wibom: https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Dagens gäst Domantas Zilinskas: https://www.linkedin.com/in/domantas-zilinskas/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 pratar vi om vad vi tror kommer hända under 2024 och trendspanar inför året.
1.43 min - 2023 var ett tufft e-handelsår - kommer vi gå in i ett nytt år där e-handel backar eller kommer det öka 2024?
5.35 min - Vad vi tror om konkurser 2024.
7.22 min - Influencer brands.
11.53 min - Vad vi tror kommer hända i Meta Ads Manager.
19.11 min - TikTok, Instagram, Snapchat och Pinterest - hur relevanta kommer dessa plattformar vara?
24.28 min - Om att gå ifrån sin core.
26.00 min - TikTok Shop och liveshopping.
30.25 min - Framgångsfaktorerna för creatives.
35.00 min - Vad vi tror kommer hända i Shopify 2024.
42.00 min - Vad vi tror kommer hända på Google 2024.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar vi hur man ska tänka när man ska ta hjälp av konsulter för sitt varumärke.
1.30 min - Dagens ämnen presenteras.
2.38 min - Konkurser - varför går vissa brands bättre än andra i samma kategori?
8.18 min - Diskuterar vad som händer för NAKD.
10.30 min - GardenStores konkursbo.
14.30 min - Vad händer i Januari 2024 - tuffaste e-handelsmånaden på länge.
18.32 min - Om att anlita externa konsulter och byråer - olika behov och sätt att se på det.
20.50 min - Olika typer av byråer.
23.20 min - Hur ska man tänka som nytt varumärke som köper in konsulttjänster?
29.23 min - Hur mycket kan man förvänta sig att byrån ska göra?
30.33 min - Specialisttjänster vs holistisk byrå.
34.30 min - Vilka kontrollfrågor ska man ställa till en ny byrå?
37.00 min - Att sitta på andra sidan konsultbyrån.
40.25 min - Hur kan man ta betalt som byrå och konsult?
45.00 min - Vad är det viktigaste som spelar roll när man väljer byrå? En sammanfattning.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar vi den kreativa processen och hur man tar fram bra creatives.
2.15 min - Pop up för Mockberg och Under Your Skin på NK i Stockholm, samt planeringen inför.
6.40 min - Jacob berättar om Junipers (något blygsammare) butiksöppning.
7.50 min - En lärdom Fedja tar med sig och delar med sig av tips.
11.55 min - Diskuterar att Haglöfs blir uppköpt från Asics.
14.33 min - Diskuterar att Odd Molly köpts upp av Danska Noa Noa.
16.00 min - Den kreativa processen, hur påbörjar man med research?
24.30 min - Nästa stadie; kreativ brief.
27.55 min - Segmentera din brief i små klipp och skapa content.
40.00 min - Ska man visa pris eller inte i annonsstadiet?
42.00 min - Skapa annonser som har ett mål.
43.00 min - Kreativa analysen.
46.20 min - Summering av den kreativa processen.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar vi hur man lägger budget och forecast för 2024 och ger er våra strategier och konkreta råd.
0.55 - Sista datum för onlinehandel som kan garanteras innan jul.
4.35 - Jacob berättar om hur han sätter forecast.
6.20 - Oförutsedda händelser som kan förändra budget och logistik.
7.31 - Om att sätta rätt och felaktiga förutsättningar.
9.30 - Råd och metoder inför att sätta en datadriven forecast inför 2024.
17.00 - Kundanskaffningsstrategier.
22.50 - TikTok Shops, Tapcart och lojalitetsprogram.
25.50 - Sammanfattning forecasting.
30:29 - Minska stressen med hjälp av forecasting.
32:22 - Hur ska man tänka kring månadsbudget?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar vi vad som krävs av en bra tillväxtledare, varumärkesbyggande och hur du jobbar med influencer marketing.
1:40 min - Highlights för Under Your Skin.
6.12 min - Highlight för Mockberg.
9.40 min - Varumärke och varumärkesbyggande.
16:00 min - Viktiga egenskaper för en person som ska leda ett tillväxtteam.
18.34 min - Vilka roller är under growth managern som behöver koordinera tillsammans?
19:27 min - Growth managerns roll.
22:12 min - Work life balance - hur går det ihop?
25:56 min - Är det du eller någon du känner som är Porobic Group nästa Growth manager?
26:52 min - De olika formerna av influencer marketing.
28:36 min - UGC vs IGC.
29:32 min - Vad ska man betala när man jobbar med influencers?
37:16 min - Varumärken som passar bäst in för influencer marketing.
38:11 min - Produkttyper som passar bäst för influencer marketing.
41:00 min - Hur jobbar vi med attribuering inom influencer marketing?
43:13 min - Hur tänker Fedja kring whitelisting av annonser?
46:02 min - Hur hittar man rätt influencers?
47:18 min - Vad ska en brief innehålla och vilken typ av influencer material som tas fram fungerar bäst?
49:25 min - Ett sista medskick från Fedja kring influencer marketing.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 diskuterar vi Black Week - hur det gick, möjligheter och motgångar, hur man kan jobba med VIP dagar, lanseringar av produkter och mycket mer.
01:28 min - Vi går igenom siffror från black week.
05:00 min - Mediaköp under black week.
12:40 min - Vilka dagar man ska satsa på och lanseringar av produkter under black week.
17:00 min - Hur man kan jobba med bundles.
19.00 min - Vi diskuterar vad som inte gått bra under black week.
26:24 min - Att jobba med VIP dagar.
32:33 min - Hur man jobbar med förberedelser inför black week.
34:42 min - Hur man kan tänka kring erbjudanden och rabatter.
38:35 min - Sista visdomsorden och tipsen kring black week.
42:30 min - Västerbottenssåpas operationella utmaningar.
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 går vi igenom allt innan och under julhandeln.
1:50 min - Fedjas koncept om att starta en buzz innan Black Friday och att prioritera existerande kunder.
6:30 min - Hur tänker de kring Cyber Monday och rea nu runt julhandeln?
11:20 min - Om att driva trafik till sin fysiska butik.
16:00 min - Vad kan man erbjuda istället för rabatter?
17:30 min - Hur kan man tänka kring nykundsanskaffning kring jul?
21:15 min - Fedjas absolut hetaste tips denna vecka.
30:20 min - Hur kan man som e-handlare maxa sin försäljning från den 20e December fram till nyår?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 gästas vi av Anton Höjding, och vi pratar om hur man skalar på Meta.
7:20 min - Varför vill Nudient helt och hållet satsa på D2C online?
9:30 min - Hur planerar man nya trendande mobilskal? Och vad kan gå fel?
12:15 min - Vad är minimumkvantiteten när man beställer mobilskal?
14:05 min - Hur borde man fördela sin budget mellan sociala medier och Google?
22:20 min - Hur ser Nudients budgetallokering ut för de olika plattformarna?
26:30 min - Hur hanterar man ett Meta annonskonto? Och hur jobbar Nudient med 1 kampanj per land?
38:00 min - Vilka är hans favoritmetrics? Och när är ett creative move bra och inte?
42:45 min - Fedjas spaning inom olika Meta konton. Och vad är en hook rate?
52:30 min - Hur ska man tänka runt creatives för 2024? Och hur jobbar Nudient med content i sina kampanjer?
58:20 min - Hur gör man coola annonser med en låg budget?
59:50 min - Hur jobbar de med sina landningssidor?
63:40 min - Hur ofta testar de nya creatives?
66:40 min - Fedjas annonseringstips för Meta.
Här hittar du Anton:
https://www.linkedin.com/in/anton-h%C3%B6jding-6a1613a8/
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 analyserar vi bland annat E-handelsindikatorn.
1 min - Feedback på arbetsplatsen
5 min - De analyserar E-handelsindikatorn, spaningar på butiker som rear ut produkter redan innan Black Week, och vilka typer av produkter som konsumenterna prioriterar.
17 min - Upplevelse kring checkout och vikten av en bra betallösning.
21 min - Hur ska man tänka kring CRM? Deras absolut bästa tips.
36 min - Om att fokusera på redan existerande kunder, och deras bästa rekommendationer för ett bra flow.
43 min - Hur skaffar man ett grymt välkomstflöde?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 gästas vi av Carl Rosenqvist och pratar brett om hans tankar runt marknadsföring samt hur man bäst tar sitt varumärke utanför Sveriges gränser.
2 min - När började Carl på Daniel Wellington och vad lockade honom att jobba där?
Märken som drar tillbaka sina produkter från retailers.
5 min - Grundläggande principer för marknadsföring
7 min - En stor skillnad mellan ehandel i USA och Sverige
9 min - Vilka brands gör mental och physical availability bäst
13 min - Varumärke och pris-leverage
16 min - Säljkanaler
18 min - Vilken är rätt återförsäljare?
20 min - Vad gör man om man har pressade marginaler?
28 min - Hur ska man börja sin internationaliseringsresa?
31 min - Borde Caia Cosmetics gå in i Indien?
34 min - Segmentering är viktigare än någonsin
37 min - Vikten av att ha örat mot marken i en lokal marknad långt bort
42 min - Hur kan internationalisering hjälpa kassaflödessituationen
43 min - Hur kan du enkelt få information från din kundgrupp i Indien?
46 min - Om Carl skulle starta ett DTC bolag idag - vad är det då?
Här hittar du Carl:
https://www.linkedin.com/in/carl-rosenqvist/?originalSubdomain=se
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 delar vi med oss av vad vi hade tänkt på om vi startade ett D2C bolag från grunden idag.
3 min - Produktmarginal och prissättning
8 min - Hög AOV vs Låg AOV
10 min - CAC och LTV
13 min - Ridestore är helt otroligt
17 min - Internationell skalbarhet
19 min - De tre sätten man kan bygga community
22 min - Social commerce
23 min - Vad kan man lära sig av TV-shop?
25 min - Timing vs att skapa efterfrågan
26 min - Hur använder man bäst Google?
31 min - Vilka ehandels-plattformar är relevanta?
37 min - Headless?
39 min - Vikten av förändringshastighet
46 min - Vilka SaaS-lösningar ska man använda?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I veckans avsnitt av Noll till 100 delar Jacob och Fedja med sig av sina bästa e-handelsspaningar från senaste veckorna. De pratar igenom hur de konkret använder olika AI-tjänster i vardagen för att effektivisera arbetet samt hur man ska bygga sin organisation.
2 min - Shopify har ny one-page checkout
4 min - Temus intåg i Sverige, hur kommer det påverka oss?
9 min - Vad kan vi göra med TikToks nya shopfunktion?
12 min - Hur använder vi AI för att jobba i vardagen?
25 min - Hur ska man strukturera och växa sin organisationen på bästa sätt?
28 min - Många "halkar" in på ehandel, hur kommer det sig?
32 min - Hur mycket omsättning borde man ha per anställd?
33 min - Vilka typer av varor och varumärken inspirerar mest just nu?
39 min - Kan man bygga ett coolt varumärke 2023? CDLP, Chimi, Nudient
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I första avsnittet av Noll till 100 delar Jacob och Fedja med sig av sina absolut bästa tips till e-handlare inför Black Week.
Introduktion av Jacob och Fedja.
11 min - Hur ser e-handelslandskapet ut i Sverige och omvärlden just nu? Hur förbereder man sig inför Black Week? Vilka typer av produkter kommer vara i fokus i år?
14 min - Vad är viktigast när man som bolag går in i Black Week?
17 min - Vilka är de bästa kategorierna under Black Week?
18 min - Hur säkerställer man lönsamhet under Black Week?
23 min - Hur sticker man ut som varumärke i allt brus?
33 min - Finns det risker för ens varumärke att delta i Black Week?
36 min - Hur ska man tänka kring paid social? Vad menas med BAU?
46 min - Vad ska man göra med email och SMS under Black Week?
52 min - När ska man börja kommunicera om Black Week?
58 min - Användande av discount codes under Black Week, vad ska man tänka på?
1:00 min - Hur kan man jobba med influencers under Black Week?
Här hittar du Fedja & Jacob:
https://se.linkedin.com/in/porobic
https://www.linkedin.com/in/jacobwibomwesterberg/
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.