26 avsnitt • Längd: 35 min • Månadsvis
Välkommen till PratSmart, podden där vi tillsammans med spännande gäster bjuder på inspiration och insikter på temat kommunikation. Häng med oss i vår podd, på Instagram och LinkedIn. XOXO Moa och Petra.
The podcast PratSmart is created by Moa Tyborn och Petra Byhmer. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Den här veckan gästas vi av Mattias Goldmann, en av Sveriges mest inflytelserika klimatprofiler och en sann expert på hållbarhet och kommunikation. Med bakgrund som hållbarhetschef på Sweco, VD för Fores och grundare av 2030-sekretariatet har Mattias inte bara varit en ledande röst inom klimatomställningen – han har också blivit internationellt erkänd och dubbats till riddare av den franska regeringen för sitt arbete.
Tillsammans med Mattias pratar vi om balansen mellan greenwashing och greenhushing - hur hittar man trovärdighet i kommunikationen kring hållbarhet utan att bli för försiktig eller gå för långt? Och självklart pratar vi också om den allt större stressen kring CSRD och hållbarhetsrapportering.
Mattias delar också sina insikter om hur företag kan stärka sitt varumärke genom att verkligen "walk the talk".
✨ Hur kan man använda storytelling för att engagera kring klimatfrågor? ✨ Varför är det viktigare än någonsin att börja med det som känns roligt - både för individer och organisationer?
Det här är ett inspirerande avsnitt som går rakt in i kärnan av dagens hållbarhetsutmaningar. Detta vill du inte missa!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
📲 Instagram: @pratsmart.podd | 💼 LinkedIn: PratSmart
Hon är känd av många som ett kommunikationsproffs och en pionjär inom PR - men det mest spännande är kanske hennes inre resa. Från att vara en drivande kraft bakom stora kampanjer och framgångsrika bolag har hon gjort ett oväntat karriärskifte och verkar idag som präst i Strängnäs stift. Och enligt Birgitta är det tystnaden – inte orden – som har den största påverkan på oss.
I ett nära och personligt samtal tar Birgitta med oss på sin livsresa - från PR-världen till prästyrket. Hon delar sina tankar om ordets makt, vad kommunikation betyder för henne och varför det ibland är viktigare att lyssna inåt än att fylla rummet med fler ord. Vi pratar också om varför reflektion och tystnad är grunden för välbefinnande, och hur hennes erfarenheter från PR-branschen har format hennes roll som andlig ledare.
Vad kan vi lära oss av Birgittas unika kombination av PR-strategier och livsfrågor? Och hur kan vi använda kommunikation som ett verktyg för att nå kärnan av vad som verkligen betyder något? Missa inte detta tankeväckande och inspirerande avsnitt som går bortom ytan, in på djupet.
Tack för att du lyssnar! Glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration 📲 Instagram 💼 LinkedIn och om du gillar våra gäster och det vi gör får du gärna ge oss en stjärn-rating 🌟🌟🌟🌟🌟
Kör bara kör! Vi har träffat superduon och bröderna Jacob och Victor Eriksson, grundare av Boxbollen - ett fenomen som gått från idé och playtech startup till internationell succé på bara fem år och idag omsätter över 300 miljoner.
I ett härligt och fartfyllt avsnitt får vi höra hur Boxbollen tog form, hur de byggt sitt varumärke, och hur de strategiskt använt marknadsföring, och framförallt celebrities och sociala medier för att växa.
“Vi pratar mycket om celebrity markering, inte influencer marketing... Vi vill jobba med riktigt kända människor och har vuxit med det. Vi har tagit större risker, betalat större summor och jobbat med större namn”.
Om du är nyfiken på hur man landar samarbeten med profiler som Khloé Kardashian, NFL-stjärnan Tom Brady och den irländske MMA-sensationen Conor McGregor är det här ett avsnitt för dig! Men det är också ett avsnitt fyllt av värdefulla insikter för alla som vill bygga ett starkt varumärke, vässa sin marknadsföring och hitta kreativa vägar till framgång!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Vad är egentligen kommunikativt ledarskap, och vad kännetecknar en briljant talare? Dessa frågor och många fler diskuterar vi i veckans avsnitt med Karin Zingmark – kommunikations- och förändringsexperten med över 20 års erfarenhet från ledande roller inom tech- och mediebranschen, med företag som Microsoft och Viasat på sitt CV.
“Att bygga modiga team som kan hantera ständig förändring är en process som kräver självinsikt och förmågan att skapa psykologisk trygghet i gruppen,” förklarar Karin.
I ett inspirerande samtal delar Karin sina unika insikter i hur företag kan navigera genom förändring och bygga starka, kommunikativa organisationer. Vi dyker ner i de viktigaste egenskaperna som moderna ledare behöver för att skapa en sund företagskultur och starka varumärken.
“Som ledare behöver du visa sårbarhet. Om du förväntar dig att andra ska våga öppna upp och prata om misstag, måste du själv föregå med gott exempel. Det handlar om att vara trygg, transparent och att göra andra delaktiga i processen.”
Vill du veta mer om hur du kan leda genom förändring och bygga kommunikativa organisationer? Då är detta ett avsnitt du inte vill missa! Välkommen till PratSmart med Karin Zingmark.
Tack för att du lyssnar, och glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration från oss och våra gäster!
Vilken är den absolut viktigaste egenskapen när du jobbar med pressfrågor? Funkar det att jobba med storytelling i ett bolag inom försvarsindustrin? Om detta och mycket mer pratar vi med Mattias Rådström - kommunikationsproffset med flera tunga chefsroller i bagaget och som idag jobbar som VP Media Relations på ett var våra mest framgångsrika bolag, i en otroligt aktuell bransch, nämligen Saab.
”Alla vet att en presschef måste man informera om saker och ting, vilket gör att man hamnar väldigt centralt. Man jobbar nära VD, hamnar nära ledningen och man är nära strategin för bolaget. Det är kul!”
I ett fartfyllt samtal delar Mattias med sig av sina erfarenheter och reflektioner kring att arbeta med pressfrågor i en på olika sätt kommunikativt utmanande kontext. Vi får följa med bakom kulisserna och höra hur det är att arbeta på en global arena som bygger på att hantera och förvalta relationer med länder, ministrar och presidenter. Här står mycket på spel och vägen till framgång handlar om förmågan att hantera information och kommunikationsinsatser med snabbhet, lyhördet och fingertoppskänsla.
“En pressfunktion fyller ju inte sin roll om de bara sitter och väntar på att journalister ska ringa. Det går inte. Du måste hela tiden ha en tanke på hur får du ut den här storyn, till vilka medier och till vilka målgrupper. Då handlar det väldigt mycket om att mejsla fram berättelser och nyheter. Där skiljer sig inte mediearbetet idag från hur det var för 20-25 år sedan.”
Vill du lära dig mer om pressarbete, medierelationer och kampanjmakeri, då är det här ett avsnitt du inte vill missa. Välkommen till PratSmart med Mattias Rådström!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration från oss och våra gäster! 📲 Instagram | 💼 LinkedIn
Är du och ditt företag redo att släppa kontrollen och kliva utanför er comfort zone för att öka engagemang och bygga community?
I dagens avsnitt av PratSmart gästas vi av Parisa Khosravi, nordisk kommunikationschef för TikTok – en av världens mest dynamiska och snabbväxande sociala medieplattformar.
”Vi behöver hitta tillbaka till lekfullheten inom kommunikation och marknadsföring - våga testa lite andra grejer och andra sätt att uttrycka oss på. Bli en del av communityt, svara på kommentarer och börja jobba med kreatörer som paketerar budskapen så som communityt älskar”
I ett otroligt personligt och nära samtal delar Parisa med sig av sina tankar kring ledarskap – från hur man släpper egot för att skapa bättre arbetsrelationer, till varför snälltolkning har varit avgörande för hennes framgång. Dessutom får vi höra hennes insikter om TikToks kärna: en plattform där autenticitet är allt, och där vem som helst, oavsett bakgrund eller ålder, kan hitta sin plats och skapa engagerande innehåll.
Vill du lära dig mer om konverteringsdrivande strategier, kreativ marknadsföring och TikToks hemligheter, då är det här ett avsnitt du inte vill missa. Välkommen till PratSmart med Parisa Khosravi!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration från oss och våra gäster! 📲 Instagram | 💼 LinkedIn
Och gillar du det vi gör får du gärna ge oss en stjärn-rating ⭐⭐⭐⭐⭐ så att fler hittar hit och kan ta del av våra gästers fantastiska berättelser 💖
Tänk om du kunde lyfta blicken från ekorrhjulet och få grepp om morgondagens utmaningar och möjligheter – långt innan de är här? I dagens avsnitt möter vi Nicklas Hermansson, en av Sveriges mest visionära röster inom media och AI. Med över två decennier i mediebranschen har Nicklas varit en ledande kraft bakom digitala transformationer hos några av landets största mediehus. Numera driver han det framtidsinriktade mediehuset NomoFomo, där AI, innovation och framtidstrender står i centrum.
Tillsammans med Nicklas dyker vi rakt ner i frågan vilka möjligheter AI kan ge för både individer och organisationer att vara relevanta i en alltmer teknikdriven värld, men också vilka utmaningar det ställer oss inför. Vi pratar deep fakes, desinformation och konkurrensen om sanningen – ämnen som har blivit en naturlig del av vår digitala vardag.
" Vi har format våra hjärnor efter att blivit matade med snabba klipp – vilket gör att vi förstört vårt attention span och idag har en koncentrationsförmåga på samma nivå som en guldfisk."
Hur tekniken påverkar oss och vår samtid är en av många insikter Nicklas bjuder på i detta fartfyllda och tankeväckande samtal. Är du redo att ompröva din framtidssyn och vad som krävs för att navigera i en värld där AI spelar en allt större roll? Häng med och få de verktyg du och ditt företag behöver för att hålla er i framkant – året är 2049, och framtiden är här!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss på 📲 Instagram | 💼 LinkedIn för fler insikter och inspiration från oss och våra gäster! Om du gillar vad vi gör, ge oss gärna ⭐⭐⭐⭐⭐ – vi lovar att skicka virtuella kramar och evig tacksamhet! 😄🙏✨
Vart är vi på väg? Kommunikations-Sverige samlar en fantastisk bredd av titlar, roller och kompetenser. Men hur ser framtiden ut för kommunikationsbranschen i allmänhet och för titeln “kommunikatör” i synnerhet?
”Kommunikationsbranschen kommer absolut inte försvinna med en värld av AI. Det kommer behövas fler människor som kan tolka, kreera, samarbeta och tänka strategiskt”
Vi har träffat VD och generaldirektör för Sveriges Kommunikatörer Caroline Thunved som har en intressant och imponerande bakgrund från flera spännande och välkända kommunikationsuppdrag. Tillsammans med Caroline kastar vi upp heta frågor om dagens kommunikationslandskap i luften och visualiserar aktuella trender.
Du får i detta avsnitt följa med i samtal om utmaningarna med titeln och rollen “kommunikatör” och vad som krävs för att gå från producent till strateg och arbeta med verksamhetsutveckling. Vi får också inblick i det nylanserade initiativet Mötesplats Sverige, som utöver att vara ett otroligt intressant strategiskt varumärkesprojekt, kanske kan bli kommunikatörens “revansch” där man genom att samla kommunikation och innovation återtar och stärker narrativet runt Sverige.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Instagram: https://www.instagram.com/pratsmart.podd/
Digitalisering, IOT och AI är några av de “internet-iga” begrepp det snackas mycket om, och som vi på olika sätt kommer i kontakt med i princip dagligen. Men har du koll på vad de innebär och visste du att vi i Sverige har Internetstiftelsen som verkar för ett internet som ska bidrar positivt till människan och samhället? I tillägg till att ansvara för våra .se och .nu domäner, är de med och driver mycket av vår digitala utveckling framåt.
”De personer som ansvarar för de här frågorna; AI, IOT, digitala tvillingar, open source – de är ju ingenjörer och specialister, de är inte kommunikationsspecialister. Så det finns en tendens att man gör det lite för svårt, så att gemene man inte förstår vad det innebär. Det handlar om att förenkla och förtydliga rollen av dessa teknologier. Kanske beskriva dem som verktyg istället för spetsteknologier och koppla dem till behov, till ett problem som ska lösas.”
Vi har träffat Internetstiftelsens Daniel Dersén, VP Growth, som är ansvarig bland annat för datadelning och digitalisering av smarta städer. Med över 25 års erfarenhet från internet och telekombranschen har han lett Regeringens samverkansgrupp kring Data och Innovation och är del i styrgruppen för den DIGG-finansierade Nationella Dataverkstaden och Smart City LAB som drivs av RISE och IoT Sverige, och idag är han med oss och pratar om den digitala omställningen.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Hur kan man använda kommunikation som strategiskt verktyg i en organisation? Och varför är det så viktigt att förflytta kommunikationsavdelningen från att agera som en beställarorganisation till att driva den strategiska agendan framåt, både inom och utanför bolaget?
”Som kommunikationsavdelning kan vi inte bara jobba med det som kommer som “dagens fångst” utan vi behöver verkligen fundera på vad vi vill göra och vad som är verkliga förflyttningar för organisationen.”
Vi har träffat kommunikations- och marknadsföringsdirektören Fredrik Wahrolén som med sin skarpa blick och nytänkande approach varit med och lyft några av våra största varumärken, såsom Mercedes Benz, Helsingborgs kommun, IKEA och Volvo.
Tillsammans med Fredrik analyserar vi likheter och skillnader mellan kommunikationsuppdraget inom privat och offentlig sektor och sätter ljus på förlegade fördomar. Vi pratar varumärke, positionering, målgruppsanalys, mätning och inte minst trender.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att gilla avsnittet om du tycker om det vi gör!
För fler insikter och inspiration, följ oss gärna här: Instagram och LinkedIn
Magnus Ugglar sjunger “vem kan man lita på”. En minst sagt högaktuell fråga i dagens informationsdjungel där trollfabriker, desinformation och fake news är en vardag vi har fått vänja oss vid, där det inte alltid är självklart varken vad som är sanning eller vem som är avsändare.
”Vi har fått massa människor som är duktiga på att berätta historier men som kanske inte riktigt definierat sitt ansvar i det, eller om de har ett ansvar, och hur det ansvaret ser ut i så fall och om de måste göra på traditionellt sätt eller hitta en ny väg framåt.”
Vi har träffat poddaren, författaren, mediaexperten och inte minst journalisten som vann Stora journalistpriset 2020, Emanuel Karlsten. Tillsammans med Emanuel kastar vi upp heta frågor om dagens medielandskap i luften och visualiserar trender i sociala medier.
Du får i detta avsnitt följa med när Emanuel vrider och vänder på perspektiven och resonerar kring journalistik då, nu och framåt. Vad händer när det inte längre är klassiska medier som DN och Sveriges Radio som är slutdestination för fakta? Och visst är alla med någon form av plattform publicist, med ett ansvar, eller?
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Vad händer när fasaden krackelerar? Vi översköljs dagligen av berättelser och bilder ur lyckade och lyckliga människors vardag, städade vardagsrum, utvilade och nytränade småbarnsmorsor mitt i karriären, befordringar och soliga semestrar. Samtidigt ökar den psykiska ohälsan. Och vi ställer oss frågan om det svenska folkhemmet egentligen är så lyckligt som vi vill få det att se ut?
“Det är när vi pratar om de svåraste sakerna som vi kan hjälpa varandra. Våga fråga, våga svara och våga lyssna. Prata till hjärtat, var ärlig och skip the bullshit - genom att dela sin berättelse kan man hjälpa andra, men också förstå sig själv.”
Vi har träffat Frida Boisen, författare, inspiratör och expert på att berätta det som ofta lämnas osagt. Genom att bryta tabun och prata om de mest känsliga ämnen har hon för många blivit ett ljus i mörkret. Tillsammans med Frida utforskar vi hur man genom kraftfull kommunikation kan hjälpa både sig själv och andra att navigera genom livets svåra stunder.
Genom sina ärliga och personliga böcker och föreläsningar har hon inte bara berört oss utan också skapat en plattform för öppenhet och förändring. Detta är ett avsnitt för alla som vill förstå hur man använder sin röst för att göra skillnad.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Jag är inte så duktig som de tror - när ska de komma på mig? Om du någon gång känt det där obehaget krypa på och tänkt tanken att du inte helt duger är du inte ensam. Men hur ska man bryta en känsla av otillräcklighet, acceptera situationen man är i, våga vara sig själv och se sina egna bästa sidor?
Tillsammans med Christer Olsson, författaren, inspiratören och livscoachen, utforskar vi vårt inre, de tankar som styr oss och hur vi kommunicerar, med andra, men också med oss själva. Och självklart bjussar Christer på sina bästa tips om hur kan man bryta beteendemönster och sätta sig i förarsätet, förändra sin självbild och bli en mer kommunikativ person och ledare?
”Försöker du vara allt för alla så blir du inte något för nån. Men vågar du vara autentisk och säga det du tänker istället för att tänka på vad du säger så kommer du att befinna dig i miljöer där människor tycker om dig och accepterar dig för den du är.”
Med över 30 års erfarenhet av att arbeta med personlig utveckling har Christer utvecklat en unik förmåga att sätta fingret på det vardagliga samspelet mellan människor på ett sätt som inspirerar, manar till eftertanke och inte minst till handling.
”Kommunikation är huvudingrediensen i ledarskap, både på arbetsplatsen och när det kommer till att leda sig själv. Kommunicerar du inte, leder du inte. Och den viktigaste kommunikativa färdigheten är förmågan att lyssna och sedan göra sig förstådd."
Häng med i ett otroligt öppet och inspirerande samtal med Christer där vi pratar om grunderna kring självledarskap, om att vara sitt äkta jag och vinsterna med att vara närvarande, som människa, ledare och medarbetare.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Lättläst eller världens bästa pokerfejs? Att vårt kroppsspråk kan avslöja våra tankar och känslor, har nog de flesta någon gång upplevt. Men kan man egentligen se om någon ljuger och vad betyder det om den du pratar med kniper ihop sina läppar?
”Det sker ett kommunikativt spel hela tiden. För att nå fram är det viktigaste att du får den du pratar med att vilja lyssna på dig, och helst också förstå dig, och kanske till och med tycka om dig. Ett klassiskt sätt att göra det på är att prata den andra människans språk, inte bara verbalt, utan även genom kroppsspråket." Tillsammans med en av vår tids främsta Mentalister, Henrik Fexeus, känd för sina bästsäljande böcker, föreläsningar och prisbelönta föreställningar utforskar vi hur vår ordlösa kommunikation påverkar relationer, och hur det vi säger upplevs och uppfattas. Följ med i ett spännande samtal där Henrik tar med oss på en resa genom sin karriär och delar med sig av sina bästa tips, när vi tillsammans utforskar kraften i det osagda; hur du blir ett förhandlingsproffs, når ut till en publik, får en andra dejt, blir en vinnare i lönesamtalet och skapar förtroende.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Tala är silver och tiga är guld, låter den gamla devisen. Men var kommer lyssnandet in? Hur duktiga är vi egentligen på att lyssna, och är det så viktigt då?
"När du som bolag blir duktigare på att lyssna, både internt och externt så tenderar produktiviteten att öka, eftersom du då blir duktigare på att matcha ditt erbjudande med dem du är till för. Egentligen är det ju väldigt enkelt, det handlar om att vi människor vill bli sedda, hörda och bekräftade. Och blir vi det kommer det ge massa positiva effekter - bättre relationer, bättre förståelse, högre engagemang, och därmed högre produktivitet."
Häng med när vi möter den fantastiska akademiska duon; Mats Heide, professor i strategisk kommunikation och Anette Svingstedt, universitetslektor inom tjänstevetenskap. Tillsammans har de skrivit boken Strategiskt lyssnande där de lyfter fram aktuell forskning inom området och sätter ljus på vikten för organisationer att på riktigt lyssna. På sina medarbetare, sina kunder och andra intressenter.
Tillsammans med Mats och Anette pratar vi om allt ifrån informationskyrkogårdar till hur du undviker tystnadskultur och inte minst hur du kan skapa värde genom att bli en mer lyssnande organisation. Och självklart är avsnittet fullproppat med de allra bästa tipsen för att både du och din organisation ska kunna bli stjärnor på just strategiskt lyssnande.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Var du en av alla som dansade loss till “Lay your love on me” och “Temple of love” i början av 2000-talet? Då är du kanske också en av de som hade bokhyllorna fulla av CD skivor.
Idag kan en låt spridas över hela världen på sekunder. Streamingtjänster och sociala medier har förändrat inte bara hur vi konsumerar musik utan också hur vi uppfattar och värderar den. Vi har gått från att engagera oss i hela album till att favorisera enstaka låtar, och konsumera musik i korta klipp på sociala medier. Digitaliseringen och den tekniska utvecklingen har omformat musikbranschen, och påverkat hur musik skapas, distribueras och upplevs, men också hur vi ser på upphovsrätt och ägandeskap.
“På 80-talet kunde du gå runt på stan och få stryk för att du lyssnade på synth i stället för punk. Idag så älskar du en låt men kanske inte ens har en aning om vad artisten heter.”
Men vad har den nya verkligheten inneburit för alla artister och kreatörer där ute? Måste man idag vara både marknadsförare, influencer och varumärkesbyggare för att lyckas som artist, eller räcker det med talang och passion, och var går gränsen mellan kreatör och entreprenör?
“Jag använder gärna ordet kreatör och idag spelar det ingen roll om man sitter och gör en podcast, är en så kallad Influencer eller gör en låt. Det handlar om att skapa content som inspirerar människor. Det är definitionen av att vara kreatör.”
Häng med på ett otroligt spännande och personligt samtal där vi tillsammans med Martin Rolinski, musikbranschens tekniske revolutionär och artisten som skördade stora framgångar tillsammans med Alexander Bard och Marina Schiptjenko som sångare i bandet BWO (Bodies Without Organs), utforskar den nya spelplanen för alla kreatörer där ute.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Du kan säkert känna igen dig i situationen. Helt plötsligt står du där. Något har hänt. Media hör av sig. Du saknar fakta och svar, samtidigt är förväntningarna på att inte få “dålig publicitet” höga. Kollegor runt om i organisationen är stressade. Vad gör du här och nu? Har du koll på vad du ska fokusera på för att både du och organisationens varumärke ska landa på fötterna när medias granskning drar igång?
“en organisation som är tränad har mycket bättre förutsättningar att klara en svår situation än den som inte har tränat. Det är en sak att ha taktik och strategi men om man inte har tränat tillsammans så har man sämre förutsättningar att lyckas. Kriskommunikation är ett lagarbete.”
I detta avsnitt möter vi kriskommunikationsproffset Hampus Knutsson, som med närmre 20 års erfarenhet av kriskommunikation och strategisk rådgivning till organisationer och personer från näringslivet har stenkoll på hur man ska tänka och agera för att navigera krisen när den kommer.
Kris, Issues Management eller hantering av oväntade händelser. Kärt barn har många namn. Följ med i ett spännande samtal där Hampus bjussar oss på sina allra bästa tips och krisvaccinerande åtgärder.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Med en knall sköt han sig rakt in i den svenska deckareliten, Jens Lapidus, advokaten som blev författare och öppnade svenskarnas ögon för den undre världen.
Under vårt samtal med Jens pratar vi om drivkrafter och hur allt började. Vad som fick honom att ta upp pennan, och vad som händer bakom kulisserna när man från ingenstans debuterar med en bok som bäst kan beskrivas som ett ”fenomen”.
Häng med oss i ett öppet och nära samtal som spänner över allt ifrån personliga anekdoter till reflektioner kring högaktuella samhällsfrågor.
Och självklart bjussar Jens på sina bästa tips till alla aspirerande författare där ute ”Skriv om det du själv tycker om. Inte vad läsaren tycker om. Bottnar man inte i sig själv är det svårt att få den här glädjen och flowet. Skit i läsaren - skriv för dig själv!”
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Hur beter sig människor, egentligen? Och varför säger vi ibland en sak men agerar ändå på ett annat sätt? Vad behöver du som kommunikationsproffs förstå för att verkligen nå rätt målgrupp? Eller ska vi ens prata målgrupper? Och borde vi kanske göra ett ännu bättre research-arbete innan vi allierar oss med tredje part?
“Den bästa kommunikationen är den som bygger på vad människor säger och vad de faktiskt gör - och att det hänger ihop!”
I vårt möte med Katarina Graffman, doktor i antropologi, programledare, författare och expert inom mediekonsumtion och konsumtionskultur, får vi inblick i vilka drivkrafter som ligger bakom skillnaderna mellan olika generationer. Och hon vet bättre än de flesta hur man ska kommunicera och nå fram och vad som fungerar för att påverka folks beteende.
Detta avsnitt är maxat med spännande insikter om konsumtion, konsumtionskultur och reflektioner, research-baserat målgruppsarbete och hur du tar din verksamhet ur greenwashing-träsket och bygger ett autentiskt varumärke. Vi utmanas också kring hur vi kan tänka och agera för att inte försöka nå breda målgrupper utan istället arbeta effektivt och trovärdigt genom microinfluencers.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
BAM! Säsongens första avsnitt, och här har ni honom, den flerfaldigt prisbelönte filmregissören, inspiratören, författaren och föreläsaren Kay Pollak.
“Hur kan jag kommunicera med andra människor jag möter så att det händer något fantastiskt? Och hur kan jag som ledare skapa shining eyes, lysande ögon, i mina medarbetare? För den som är ledare krävs ju en enorm hunger att förstå varje människa, men också att lyssna och jobba med sina egna tankar”
Vi är pirrande glada över att få inleda året med ett otroligt spännande samtal där vi tillsammans med Kay utforskar våra gömda krafter och förmågor.
Vad krävs egentligen för att leda sig själv och andra? Hur undviker man fällan att döma och istället ta ansvar för varje specifik situation. Och hur kan du med hjälp av dina tankar bli den bästa versionen av dig själv? Tillsammans med Kay samtalar vi om just detta och får inblick i vilka drivkrafter och fallgropar vi behöver se, förstår och bemöta för att utvecklas som individer och ledare.
Gör dig redo för ett avsnitt fyllt av insikter och tips för att utveckla dig själv, ditt medarbetarskap, ditt ledarskap och vem vet, kanske även din kärleksrelation.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Vi är så glada över att få avsluta den första säsongen av PratSmart-podden 🎙️ tillsammans med den framstående sociala medie-experten, TikTok-gurun, och författaren, Johannes Gustavsson från Infly.
”Ska man finnas i de sociala mediekanalerna måste man hitta ”the sweet spot” mellan vad man som företag vill säga och vad målgruppen vill se och höra?”
Har du hört talas om “Kreatörsekonomin” och hänger du med i trenderna inom sociala medier? Kanske är du nyfiken på den virala potentialen TikTok erbjuder med sitt kreativa utrymme, eller står inför att etablera ett samarbete med en influencer? 🌐💡
I vårt samtal med Johannes får vi inblick i framgångsfaktorerna för att lyckas med sin marknadsföring i digitala kanaler 🚀 och vad du ska tänka på för att undvika fallgropar och vad som är viktigt att ha i åtanke om du överväger att kroka arm med en influencer.
Häng med när vi analyserar hur dessa element kan samverka för att skapa en starkare online-närvaro och öka varumärkeskännedomen.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Tillsammans med dagens gäst, Karin Vajta Engström, kommunikationschef på AI Sweden, Sveriges nationella center för artificiell intelligens, utforskar vi det spännande mötet mellan AI och kommunikation, och vi ställer oss frågan: Är AI en väg till ökad effektivitet på kommunikationsavdelningen eller bör vi betrakta det som ett potentiellt hot?
”AI är väldigt mycket en ledningsfråga och gäller hela organisationen. AI-frågan hör hemma på strategisk nivå och man behöver ställa sig några strategiskt viktiga frågor; Vad har vi för kompetens idag, vad vill vi ha för kompetens framåt, vill vi jobba med våra egna data och bygga egna modeller och teknologier Inhouse eller vill vi köpa in det?”
Att AI är ett oerhört aktuellt ämne råder det ingen tvekan om, och med Chat GPT blev det både folkligt och tillgängligt. Tillsammans med Karin utforskar vi hur kommunikatörer kan omfamna AI som en kraftfull resurs för att förbättra kvaliteten och öka värdet av vårt arbete. Så, sätt på dig hörlurarna och låt oss tillsammans navigera i gränslandet mellan AI och kommunikation.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Gäst: John Mellkvist
Vad skiljer starka och sköra varumärken åt när det gungar? Varför landar vissa på fötterna, medan andra aldrig återhämtar sig från en kris eller granskning? Och vilken roll spelar kommunikatören när det kommer till att bygga varumärke och förtroendekapital?
“Förtroende är något som är skört men också något som är möjligt att skaffa sig i situationer där man kanske egentligen intuitivt tänker att man har mer att förlora än att vinna…”
Den här gången gästas vi av kommunikationsproffset John Mellkvist, utsedd till Årets Superkommunikatör, inte en, utan två gånger. John är konsult på PR-byrån Kreab som är inriktad på strategisk kommunikation. Han har skrivit boken “Välj din ålder” och är idag kanske Sveriges starkaste röst i åldersfrågor, och har medverkat flitigt i morgonsoffor och medier.
I mötet med John pratar vi om hur kommunikationsfrågor och olika yrkesroller inom kommunikationsområdet har utvecklats över tid och vad som krävs för att lyckas. Vi får också inblick i Johns hjärtefråga ålderism, där han bjuder på insikter kring fördomar, utmaningar och möjligheter, både i Sverige och utomlands.
Förbered dig på ett fullmatat avsnitt där vi rör oss mellan högaktuella frågeställningar inom kommunikationsområdet och på samma gång får inblick i hur en superkommunikatör jobbar metodiskt, konsekvent och strategiskt i arbetet med att positionera en högaktuell samhällsfråga.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Helt plötsligt står man där, i situationen man hade hoppats att man aldrig skulle behöva hantera. Hur ska man agera, och navigera när krisen är ett faktum? Och vad kan man göra för att förbereda sig själv och sin organisation?
”Det första man gör är ju att försöka ta reda på vad som har hänt, att få all fakta på plats. Även om man vill vara transparent måste man undvika att spekulera, det är ju livsfarligt att göra när man inte vet exakt. Det kunde ju uppfattas som att vi var tysta i början, men vi kunde inte säga mer än vi visste.”
För åtta år sedan briserade ”dieselgate”, och mitt i röran stod han. Marcus Thomasfolk, kommunikationschefen som troligtvis har ett av Sveriges mest spännande kommunikationsuppdrag. Med lång och gedigen erfarenhet leder han idag Volkswagen-koncernens kommunikationsarbete på den svenska marknaden med trygg hand. Med närmre 20 år i bolaget har han upplevt både med och motgångar och lika framgångsrikt navigerat bägge.
Tillsammans med Marcus pratar vi om vikten av förtroende. Vi djupdyker i hållbarhetsfrågan, och i hur de, som fordonskoncern, arbetar med att påverka och driva förändringen i positiv riktning utan att riskera att hamna i greenwashingfällan. Vi pratar om uthållighet och om att vara konsekvent, och vi får en inblick i hur arbetet i kommunikationsavdelningen såg ut när ”dieselgateskandalen” var ett faktum.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Gäst: Jannike Tillå, Kommunikations- och områdeschef på Internetstiftelsen
Du har säkert hört snacket om att de sociala medierna håller på att förändras. Att kidsen bara hänger på TikTok och att de äldre fastnat i Faceboks algoritmer. Men vad stämmer egentligen? På vilka plattformar rör vi oss, och vilket typ av innehåll konsumerar vi i de olika kanalerna?
“Förr var ju anledningen till att använda sociala medier att umgås, man skulle visa upp vad man hade gjort. Idag är drivkraften att bli underhållen, ta del av instruktionsfilmer och läsa nyheter och längst ner kommer att vara social”.
Med oss för att prata om de senaste trenderna och ge oss en analys av våra digitala liv har vi Jannike Tillå, en digital stjärna med mångårig erfarenhet från ledande positioner inom kommunikation och mediabranschen med fokus på just den digital resan och strategin. Tillsammans går vi igenom resultaten från den senaste rapporten om “svenskarna och internet”, och djupdyker i våra digitala vanor och beteenden.
Men vi pratar också om hur branschen har förändrats, vilka kompetenser som är viktiga för att lyckas som kommunikatör idag, och hur man ska navigera mellan datadrivna beslut och fingertoppskänsla.
Häng med oss på ett spännande samtal där vi rör oss från de stora frågorna som huruvida den nya tidens nyhetskonsumtion och klimatet på nätet kommer påverka demokratin till detaljerna och mekaniken för att optimera sina sociala mediestrategier.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!
Kommunikation är som en osynlig länk som binder oss samman genom ord, tankar och känslor. Genom gester, tonfall och kroppsspråk överför vi inte bara information utan har också möjlighet att skapa förståelse och gemenskap, men också motsättningar och missförstånd.
Möt Moa Tyborn och Petra Byhmer, personerna bakom PratSmart, när de berättar om varför de tycker att just kommunikation är så fascinerande, och varför de genom PratSmart vill sätta extra fokus på kommunikationsperspektivet i olika frågor och lyfta fram människorna bakom, från både väntade och oväntade sammanhang, för att prata kommunikation med dem utifrån deras perspektiv, bakgrund och erfarenhet.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.