126 avsnitt • Längd: 40 min • Månadsvis
Välkommen till Detaljhandelspodden! Vi, Jonas Arnberg och Magnus Ohlsson, spanar om handelns utveckling och diskuterar läget i handeln med gäster från handelns framkant.
The podcast Detaljhandelspodden is created by Detaljhandelspodden. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
I Detaljhandelspoddens 125e avsnitt gästar Ola Levin, VD och grundare av FoR, Future of Retail. Ola beskriver hur alla vinner på ett bredare utbud när leverantör och återförsäljare kan mötas utan att ta risk och binda kapital i stora varulager.
Innehåll:
01:00 Utbudet blir lidande när leverantören vill sälja men återförsäljaren inte vill binda kapital i lager
06:30 Återförsäljaren kan fylla upp butiken utan att ta risk
09:00 Konsignation fungerar dåligt
13:30 Alla vinner på ett bredare sortiment
18:00 Fortfarande stora lager i marknaden…
19:30 …men handeln går mot ljusare tider
21:00 Vad händer när det vänder?
26:00 Retail kommer inte vara reparerat 2026
28:00 Framtidens handel har lägre trösklar och lägre risk med betydligt mycket högre köpupplevelse
Ola Levin hittar ni här:
I Detaljhandelspoddens 124e avsnitt gästas vi av Emma Ophus Lantz, Hållbarhetschef på Snusbolaget, och Ola Nevander från Makrologik. Ämnet är en ny forskningsrapport som analyserar hur många färre resor e-handel med snus möjliggör. Resultaten är häpnadsveckande 1400 varv runt jorden och att du varje gång du köper en snusdosa online minskar koldioxidutsläppen med 86 procent.
Innehåll
01:00 Snus trotsar lågkonjunkturen
04:00 Snus är en typ av vara som driver butiksbesök
08:00 E-handeln är handelns kollektivtrafik
12:00 E-handel med snus minskar körsträckan med 1400 varv runt jorden
13:30 Resultaten applicerbara på stora delar av e-handeln
16:30 Forskningen är överens om att e-handeln är mer effektiv
19:00 Planera för framtidens e-handel
Emma Ophus Lantz och rapporten hittar ni här:
linkedin.com/in/emma-ophus-lantz-11783492
Ola Nevander hittar ni här:
linkedin.com/in/olanevander
makrologik.se
I Detaljhandelspoddens 123e avsnitt gästar Andreas Anderholm Pedersen, Hållbarhetschef på GIAB och Returhuset. Vi får en inblick i en snabbt växande affär för återbrukade varor och nya affärsmöjligheter i takt med att nya beteenden skapar möjligheter för en mer cirkulär handel.
Innehåll:
01:00 Vi måste sluta producera billiga produkter av dålig kvalitet
06:00 Lågt pris viktigt men stor möjlighet att börja ta mer betalt för återbrukade varor
09:00 Lönsamheten finns i slimmade cirkulära processer och ett högt förstahandsvärde
14:00 En varas skick är viktigare än om en vara är ny
16:00 Retail är duktiga på att sälja nya produkter men klarar inte av de cirkulära flödena
18:30 Nya regleringar skapar en sund stress i jakten på nya lösningar
21:00 Att förlänga livet på produkter är ett sätt att uppfylla den kommande lagstiftningen
23:00 Marknaden är enorm men andrahandsförsäljning räcker inte för att nå målet om en hållbar handel
25:00 Vad hände med delningsekonomin?
Andreas hittar ni här:
linkedin.com/in/andreas-anderholm-pedersen-14b0877b
I Detaljhandelspoddens 122a avsnitt gästar Martin Zellman, VD och grundare på Commerce Mind. Martin tror att e-handlare som jagar lönsamhet har en ljus framtid men att generella och tillväxtstyrda e-handelsaktörer kommer ha det tufft. Martin tror också att Black Friday blir bra i år men att kampanjerna över tid behöver bli färre och smartare.
Innehåll:
03:00 Ljusare framtid för de som kommer igenom dagens svacka
07:00 Shein och Temu utgör stora hot
10:00 E-handeln är alldeles för generell och måste lära känna sina kunder mycket bättre
11:30 Viktigare att bestämma vilka mål man ska ha än att satsa på ny teknink
16:30 Det uppstår bra lägen till ok hyra vilket lyfter butikshandeln
18:00 Behovet av kapital driver kampanjer men över tid kommer Black Friday tappa i betydelse
22:00 AI kommer att hjälpa handeln att sätta rätt priser
24:00 Butikskedjor är bättre på att driva e-handel än vad e-handelsföretag är på att bygga butiker
27:00 Framtidens handel känner sin kund bättre
Martin Zellman hittar ni här_
Flügger får produkter att hålla längre, Elgiganten säljer reparerade telefoner och Plick möjliggör att konsumenter kan köpa begagnade varor från varandra. Alla är nominerade till Svensk Handels Retail Awards och Årets hållbarhetssatsning och deltar i ett specialavsnitt av Detaljhandelspodden mitt under lunchpausen av Nordic Retail Summit
Innehåll:
04:00 Lågkonjunkturen innebär en möjlighet att förändra beteenden
10:00 Årets Hållbarhetssatsning
11:00 Flügger - Med högt uppsatta mål om klimatneutralitet och som verktyg i att renovera och förlänga livslängden på kundernas investeringar leder man branschen till en mer hållbar framtid.
18:30 Elgiganten - Second hand och reparation är en bra affär och efterfrågan är högre än tillgången.
27:00 Plick – Unga kvinnor visar vägen till en helt ny typ av konsumtion när varor byter ägare med varandra och förlänger livslängden på plaggen.
35:00 Lågprisaktörerna växer snabbt men det finns utrymme för kvalitet
41:00 Ta vara på de cirkulära affärsmodellerna, det går att ha bra marginaler på nya affärer
Medverkande:
Tony Ottebjer Winkler
http://linkedin.com/in/tony-ottebjer-winkler-2157a24b
Johannes Karlsson
https://www.linkedin.com/in/johannes-karlsson-ba545879
Jimmy Heibert
I Detaljhandelspoddes 120e avsnitt gästas vi av Jacob Sandström, VD på nystartade ASHE som samlar 30 ledande premiumvarumärken under samma tak med visionen att stärka den svenska sporthandeln och lyckas ta betalt för breda och djupa sortiment med hög servicenivå i retailledet.
Innehåll:
01:00 Man måste vara stor för att kunna vara en partner till dagens sporthandel
04:00 Konsten att hålla uppe priset på premiumvarumärken
11:00 De egna kanalerna är fortsatt väldigt viktiga
18:00 Vår uppgift är att skapa efterfrågan på våra varumärken
24:00 Med rätt erbjudande betalar konsumenten gärna
30:00 Brett sortiment i kombination med superexperter med djup kompetens
33:00 Långsiktigt bra prognos för sporthandel, varumärken och hög servicegrad
37:00 Retail kommer att må jättebra!
I Detaljhandelspodden 119e avsnitt gästar Wilhelm Hamilton, VD på Reclaimit. Wilhelm beskriver hur returer och en växande eftermarknad medför stora möjligheter att bygga lojala kunder, att konsument och lagstiftare kräver cirkulära affärer och att det i varje retailers ledningsgrupp snart sitter en Chief After-sales Officer.
Innehåll
01:00 Retails eftermarknad växer till nya nivåer
04:30 En retur kan vara bra om du hanterar den på rätt sätt
10:00 Ta hand om de som returnerar, de handlar också mer!
19:00 Second hand är det mest spännande som sker i retail just nu
26:00 Retail måste hämta hem second hand-affären
30:00 Tre enkla steg att sätta igång!
Wilhelm Hamilton
linkedin.com/in/wilhelmhamilton
Reclaimit
I Detaljhandelspoddens 118e avsnitt gästar Elin Scotford, analytiker på YouGov (tidigare GfK). Elin mäter dagligen konsumenters beteendeförändringar i dagligvaruhandeln och beskriver hur kampanjer, lågpris och EMV kommer att fortsätta växa och att den svenska dagligvaruhandeln blir allt mer lik den danska.
Innehåll:
01:30 Svensk dagligvaruhandel närmar sig den danska
04:30 Prisfokuset kommer att hålla i sig
06:00 Stora marknadsrörelser på kort tid
09:00 Peak kampanj
16:00 Svårt för allivsbutiken att uppfattas som billig
22:00 Varumärken som satsar på lågpris?
24:00 e-handel kommer!
27:00 Framtiden innehåller mer lågpris men också en starkare e-handel
29:00 Som leverantör måste du orka vara innovativ
Elin hittar ni här:
Och YouGov (f.d. GfK) här:
Target Consumers Effectively | Consumer Panel Services GfK (gfk-cps.com)
I Detaljhandelspoddens 117e avsnitt gästar Mikael Christensson, VD och grundare av Actital. Mikael beskriver hur D2C inte är ett under utan förblir en viktig och växande del av handeln. Dessutom bjuder Mikael på flera tipps om hur du väljer rätt återförsäljare och att det nu är hög tid att gasa ur lågkonjunkturen!
I Detaljhandelspoddens 116 avsnitt gästar Karin Rehnberg, VD och grundare av Revive Retail som gör e-handeln redo för second hand. Den cirkulära affären går att göra lönsam och Karin menar att om tio år är 50 procent av försäljningen återbrukade varor.
01:30 Begagnathandel på ett smidigt sätt för varje e-handlare
07:00 Smartare second hand-handel blir lönsam
12:00 Bra deal för säljaren och ännu bättre affär för e-handlaren
17:00 Stor potential i varor som kostar över 500 kronor, är enkla att skicka och som håller att använda ett varv till
20:00 En branschgemensam skickgradering skapar en friktionsfri handel
24:30 Från loppis till e-handelns starkaste tillväxt
28:00 Om tio år är 50 procent av handeln second hand!
I det 115e avsnittet av Detaljhandelspodden gör Magnus Ohlsson en efterlängtad comeback. Magnus beskriver Mestergruppens framtidsplaner, den pågående konsolideringen inom färghandeln, samt ett avgörande beslut som varje frivillig fackhandelskedja måste fatta. Det blir också tankar om vilka som är vinnare när konjunkturen vänder upp.
01:00 Sänkt ränta men långt kvar till handelns vändning
06:30 Färghandelns konsolidering
19:30 Mestergruppen möjliggör tillväxt i handlarledet
27:00 Detaljisterna tar initiativet framför leverantörerna
30:00 e-handels syfte är marknadsföring
33:30 Efter alla kriser kommer en ny era av uppgång, men inte nödvändigtvis för de som var heta tidigare
I Detaljhandelspoddens säsongsstart diskuterar vi de allt fler och grövre brotten med Svensk Handels säkerhetschef Nina Jelver. Det blir värre innan det blir bättre men det finns motåtgärder i hur handeln förbereder sig och hur politiken försvårar brott och höjer straff.
Innehåll
02:30 Dubbelt så hög lönsamhet om brotten uteblev
05:00 Idag ingriper man inte om någon stjäl
06:30 Väldigt många fler brott än snatteri
12:00 Cyberbrottslighet och Ransomware väldigt vanligt idag
14:00 Handeln måste prata mer om de bedrägerier man drabbas av
17:00 Grov brottslighet och bedrägeri är tätt sammankopplade
19:00 Butiksstölderna allt mer systematiserade och organiserade
20:00 Konsekvenserna av ökad brottslighet är platser utan butiker
25:00 Höj grundsäkerheten, utbilda personalen och lägg in flersäkerhetsmoment
27:00 Synliga poliser skulle göra stor skillnad
32:00 Alla har ju rätt till att handla
34:00 Ladda när appen Säkerhetscenter!
35:00 Fler synliga poliser, slopad straffrabatt och högre straff
40:00 Det blir värre innan det vänder men det finns ljus om vi agerar kraftfullt nu
I Detaljhandelspoddens 113e avsnitt gästas vi av Sofia Larsen, VD på Svensk Handel. Sofia beskriver hur handeln förändras i grunden med digitalisering, ny konkurrens, hårdare lagstiftning och nya kompetensbehov. Behovet av innovation och omställning har aldrig varit större, samtidigt som möjligheterna är stora för svenska handelsföretag, om förutsättningarna är de rätta.
Innehåll:
01:00 Svensk Handel rustar för att höja handelns röst
05:00 Stenhård internationell konkurrens, delvis på olika villkor
12:00 Den tuffare konkurrensen gör svenska handelsföretag redo för internationalisering
14:00 Dagligvaruhandelns bidrag till inflationschocken var motiverad
17:30 Handelns utveckling fortsätter att präglas av prisfokuserade konsumenter
21:00 Beredskapsfrågan i topp sedan krigets utbrott
25:00 Färre och större företag i framtidens svenska handel
28:00 Avtalsrörelsen närmar sig och med sänkta reallöner de sista åren står parterna lång ifrån varandra
32:30 Många detaljhandelsföretag har det tufft och bara möjlighet att planera för den närmaste tiden
34:30 Inflationshyror är inte långsiktigt hållbara
40:00 Handelns förmåga att ställa om gör att det går att vara optimistisk inför branschens framtid
43:30 Nordic Retail Summit samlar handeln den 2a oktober och för samtal om AI, hållbarhet och säkerhet
Sofia hittar ni här:
I Detaljhandelspoddens 112e avsnitt gästar Joel Löwenberg, VD och ägare, på Gymkompaniet. Vi diskuterar konjunkturen för sällanköpsvaror, vägen till högre lönsamhet och utmaningen i en snittorder på 250 kilo!
Innehåll:
01:00 Från säljare, kundsupport och sparken till VD och 100-procentig ägare
03:00 Enormt svängig marknad för hemmagym
06:30 Lagertömningarna efter pandemin lämnar fortfarande spår i en kampanjintensiv marknad
09:00 konjunkturuppgången dröjer för kapitaltunga branscher
10:30 Ingen nackdel att inte ha butik
13:30 Hellre ett smalt och långsamrörligt sortiment än ett brett och snabbrörligt
17:00 Vägen ur pissig lönsamhet finns i att jobba med sortimentet, egna varumärken, förhandla mer med leverantörerna och våga höja priset.
22:30 Med en snittorder på 250 kilo måste du ta betalt för frakt
25:00 Sunt bondförnuft före e-handelskompetens
28:00 Målet är 20 procents tillväxt per år tills att jag dör!
31:30 I framtiden ska jag ha en högre checkkredit
33:30 Fler konkurser att vänta i e-handelssverige
34:00 En helt ny sökordsoptimering väntar med större fokus på produkt
38:00 Viktigare att göra din väg bra än att göra allt rätt
Joel hittar ni här:
I Detaljhandelspoddens 111e avsnitt gästar Therese Almqvist, Marknadschef Sverige på Refurbed, och beskriver den marknad som växer fram med högkvalitativa varor till lägre pris och i en hållbar affär.
Innehåll:
01:00 Rekonditionerade produkter ger begagnade varor nytt liv
04:00 Grundade i att förbättra en begagnad affär
05:30 Sverige hetaste marknaden för rekonditionerad hemelektronik
06:00 Omfattande rekonditioneringsprocess som gör produkterna säljbara igen
08:00 Fler och fler konsumenter får upp ögonen för rekonditionerat
12:00 Varumärkena och retail säljer också rekonditionerade varor men är inte riktiga konkurrenter ännu
15:30 Målet är att vara Amazon för hållbara produkter
17:00 Ännu en helt digital affär – skick?
20:00 Den nya skickgraderingsskala med gemensamt språk viktig för att driva branschen framåt
22:00 Tillväxt före lönsamhet
23:30 Nöjda kunder nyckeln till en framgångsrik affär
25:00 Cirkulära produkter spås kraftfull tillväxt
Betalspecial – SVEA Bank – Win win när handeln ersätter kassalinjerna med självbetjäningskassor och frigör säljkapacitet
I Detaljhandelspodden 110e avsnitt gästas vi av Magdalena Caesar och Mikael Kustmark på SVEA Bank och får en inblick i detaljhandelssveriges omnikompetens när det kommer till betalningar. Handeln har mycket att vinna på att ersätta kassalinjerna och lösgöra säljkraft och samtidigt vill hälften av alla kunder ha självbetjäning. Win win alltså, vad väntar handeln på?
Innehåll:
03:00 Erbjud rätt betalsätt vid rätt tillfälle
05:00 Hälften av alla konsumenter föredrar självbetjäningskassa
08:00 Konjunkturens botten är nådd
11:00 Lågkonjunkturen skapar nya betalbeteenden
14:30 Mat och apotek mest omnikanal när det kommer till betalningar
16:30 Att lösgöra personal från kassan skapar mer interaktion med kunderna
19:30 Självbetjäningen skapar en roligare och effektivare handel med högre snittköp
24:00 Viktig möjlighet att kunna erbjuda finansieringstjänster i rätt läge
25:00 Ökad lojalitet när kunden blir mött på rätt betalsätt i rätt kanal
28:00 Exponentiell ökning på gång!
Magdalena Caesar
linkedin.com/in/magdalena-caesar-1bab8558
Mikael Kustmark
linkedin.com/in/mikael-kustmark-765bab4
Rapporten ”Payments in the Nordics” hittar ni här:
https://www.svea.com/sv-se/foretag/betallosningar/svea-payments-in-the-nordics-1-2024
Jonas Arnberg
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
I Detaljhandelspoddens 109e avsnitt gästas vi av Rabie Salem, VD på Contentor, som beskriver vikten av att etablera på nya marknader och att de närmaste åren är avgörande för att lyckas internationellt. Att växa utomlands är också det bästa skyddet mot lågkonjunktur.
Innehåll
02:00 Från handlare till översättare, innehållsaktör och expansionsexpert
03:00 AI ersätter oss inte, men gör oss effektivare
06:00 Global expansion blir en nödvändighet
10:00 Dubbelt så många marknader per e-handelsföretag
12:00 konjunkturen får färre att satsa – samtidigt diversifierar fler marknader portföljen
14:00 Viktigt att göra rätt från början
17:30 Börja med en pilot
21:00 Om du satsar rätt under de närmaste två åren kan du leva gott på de 20 kommande. Men misslyckas så försvinner du!
22:30 Största vinsten, utöver diversifiering av risk, är lärande, feedback, högre krav, fortsatt affärsutveckling. Och det är roligare!
27:00 Jobba kontinuerligt med innehåll och språk
29:00 Tre tips för att ta dig an en ny marknad
· Skaffa en expansionsförebild
· Sätt en strategi och taktik – Hur ser minsta möjliga lanseringsplan ut?
· Arbeta kontinuerligt
31:30 Börja inte försent, ta hjälp och var inte dumsnål!
33:00 Outnyttjad potential att använda flera olika språk på samma marknad
Rabie Salem hittar ni här:
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
https://www.detaljhandelspodden.se
I Detaljhandelspoddens 108e avsnitt gästar Lotta Wollentz, Head of ICA Paket. Det blir en diskussion om ICAs satsning på last mile, hur affären kommer att fungera, ombudsverksamhetens potential och ambitionen att ta en sund del av paketmarknaden.
03:30 Samåkning fundamentet i ICA paket
05:30 Tillräckligt med luft i matbilarna
09:00 Inte snabbast, men billigast
14:00 Ombudsplatsen är en trafikdrivare och boost till kärnaffären
18:00 e-handlarna gillar samtransport och att paketen kommer till en ICA-butik
23:00 Konsumenten kommer att tycka att ICA-paket är ett relevant alternativ
29:00 Konkurrenskraftigt erbjudande som prissätter på volym istället för vikt
31:00 Målet är att fylla bilarna och ta en sund del av marknaden
Lotta Wollentz hittar ni här:
linkedin.com/in/lotta-wollentz-14633918
Jonas hittar ni här:
I Detaljhandelspoddens 107e avsnitt gästar Jimmy Heibert, VD och grundare, Plick. Vi får en inblick i en ung målgrupps beteende, en snabbt växande second hand-affär och möjligheter och utmaningar för handeln att addera ett second hand-sortiment.
Innehåll
01:30 Unga kvinnor visar vägen till en enorm marknad
04:00 Varför växer begagnat nu?
07:00 Drivkraften är lågt pris och unikt innehåll, snarare än hållbarhet
09:00 Second hand-affärer håller stadskärnor vid liv!
11:00 Fomo-effekten viktig, man måste inte lägga tio procent av omsättningen på marknadsföring
14:00 Ska du satsa på second hand som e-handlare behöver du utvärdera detta på ett annat sätt än det vanliga sortimentet
16:30 Plickaffären
20:00 Logistiken för C2C-marknaden avgörande
26:00 Hälften av alla plagg är second hand i en ung kvinnas garderob
30:00 Hur blir second hand-affären lönsam?
36:00 Stor tillväxtpotential i männen, men också utanför Sverige
41:00 Stor potential för e-handeln att addera second hand
Jimmy hittar ni här:
linkedin.com/in/jimmy-heibert-a362aa3a
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
I Detaljhandelspoddens 106e avsnitt gästas vi av Payman Hazheer, VD på WorkShop som hjälper några av världens största varumärken i retail, och diskuterar hur varumärken måste komplettera sin D2C-strategi med återförsäljare, att de måsta hjälpa till att utveckla retail och kanske till och med bemanna butikerna!
Innehåll:
04:00 Varumärken har överskattat sina D2C-kanaler och behöver en återförsäljarstrategi
08:00 Varumärken måste hjälpa retail att utveckla hela kategorin
11:00 Från förhandling om pris och marknadsföringsbidrag till partnerskap
13:30 Multibrandbutiker blir transaktionskanal.
15:30 Vi missbedömde butikens betydelse och överskattade e-handeln
18:00 Oklart om vi får fler eller färre butiker, däremot bättre!
20:00 Smartare sortiment i mindre koncept
21:30 Återförsäljarnas hygienfaktorer att leva upp till
26:00 Varumärkena bemannar butikerna för att kunna leverera service, sälj och kunskap
32:00 Du måste vara ödmjuk, nyfiken och nära kunden
Payman Hazheer hittar ni här:
linkedin.com/in/payman-hazheer-46a79659
https://www.nextgenretailhub.com
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
I Detaljhandelspoddens 105e avsnitt gästas vi av Lotta Eriksson, VD och grundare på Custitude. Vi diskuterar hur relationer är viktigare i dagens kundmöte och hur konvertering och merförsäljning kan öka genom att säljarna tränar på att knyta ihop säcken!
Innehåll
02:00 Lågt betyg till retailsveriges kundservice
05:00 Relationer är viktigare idag med högre krav på kundmötet i butik
08:00 Vad ska den fysiska butiken göra för att vara relevant?
11:00 Kunderna är nöjda men konverteringen går ner?
13:00 Retail är för dålig på att knyta ihop säcken
15:30 Släpp inte den osäkra kunden
19:00 Ingen att fråga i butiken!
21:00 Frågan är inte vad en extra arbetad timme kostar, utan hur säljtimmarna driver försäljning
25:00 Träna merförsäljning
28:30 Hemelektronik och skönhet bäst på service…
30:30 …men störst potential i kläd- och möbelhandeln
32:00 Gör säljjobbet! Lottas tips:
Lotta Eriksson hittar ni här
linkedin.com/in/lotta-eriksson-35b2825
Kundmötesbarometern:
https://www.custitude.se/kundmotesbarometern
Jonas hittar ni här:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
I Detaljhandelspoddens 104e avsnitt gästas vi av Christian Rudolf, VD och medgrundare av SEO-byrån Topdog. Det blir en genomgång av nycklarna till att lyckas med SEO och hur AI skapar helt nya förutsättningar att effektivisera SEO-arbetet men också nödvändiga åtgärder för att anpassa SEO-arbetet till Googles nya logik.
Innehåll:
02:00 Nya beteenden i spåren av konjunktur och kostnadstryck kräver ökad lyhördhet
05:00 SEO är sälj!
08:00 Teknik och UX är nycklarna till att lyckas med e-handelssökord
14:30 Konsten att prioritera rätt mellan kategorisidor, information om produkter och varumärken samt content
20:30 Tänk om SEO-experten fick bestämma sortimentet
25:00 Omvälvande period för SEO när AI skapar nya möjligheter för effektivare interna processer…
32:30 …Men Googles Search generative experience påverkar också förutsättningarna för e-handeln och en större del av köpet kommer att ske i sökfasen
40:00 Framtidens SEO-hantverk kommer att leda till att:
· En större del av köpresan sker hos Google
· Hemsidans information på produktnivån blir mycket viktigare
· Googles AI hanterar annonseringen för e-handlare
· I en värld av Google AI måste du som e-handlare bygga din egen data över vad som genererar köp
· Flytta fokus från kategorisidor till produktsidor
43:00 Mellansgementet förlorar igen
Christian Rudolf hittar du här:
https://topdog.nu/christian-rudolf/
Joel Falck
https://www.linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
https://www.linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
Besök vår hemsida:
I Detaljhandelspodden 103e avsnitt gästas vi av Martin Jensen, medgrundare och VD på Centra. Vi diskuterar hur en ny relation mellan varumärke och återförsäljare växer fram i spåren av många år av tillväxt inom D2C-segmentet. Martin bjuder på tre måsten att ha koll för e-handlare och avslöjar att konjunkturvändningen kommer lagom till Black Friday 2024!
Innehåll:
01:30 Höga prispunkter fungerar bättre just nu och konjunkturen vänder upp under året
04:00 E-handelsplattformen är ryggraden för e-handel
06:00 Varumärken gynnas av digitalisering och möjligheten att sälja direkttill konsument har exploderat
08:00 Nyckel till varumärkenas framgång ligger i att kunna sälja både D2C och till återförsäljare, att vara globala och att ha full kontroll över lager och logistik.
11:00 Ny relation mellan varumärke och återförsäljare växer fram som skapar bättre möjligheter för varumärken
17:30 Två vinnare online. Kategoriledande återförsäljare och starka varumärken med stort ha-begär
23:00 En återförsäljare köper sina kunder med låga priser och billig frakt medan ett varumärke kan bygga långvarig kärlek.
31:00 Stort potential fortfarande i att nå utomlands
34:00 Butik och nät är en framgångsrik expansionsstrategi
38:30 För att vara relevant framåt måste jag som företag ha koll på:
· Omnikanal avgörande för att skapa en bekväm köpupplevelse
· Varumärken behöver bli lika bra på data och analys som återförsäljarna
· Vänta inte in vågen av lagstiftning som kommer att påverka branschen, agera hållbart nu
Martin hittar ni här:
Joel hittar ni här
https://www.linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
I Detaljhandelspoddens 102:a avsnitt gästas vi av Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt. Vi diskuterar konsumentbeteende, e-handelsläget och kan konstatera att Riksbaniken lyckats, nu sjunker priserna igen.
Innehåll
02:00 Prisjämförelser mer relevanta än någonsin
05:00 Lågkonjunkturen får oss att jämföra priset på tandkräm!
07:00 Färre sök på möbler, bygg och elektronik men upp för skönhet och apotek
10.00 Sjunkande priser i februari
13:00 Riksbanken har lyckats få ner priserna
15:00 E-handelsföretagets betyg på prisjakt, minst lika viktigt som priset
17:00 Smidig köpupplevelse, brett sortiment, förtroende, flexibel utcheckning
19:30 Nu vänder det! Konsumenten ser en ljusare framtiden, men e-handeln måste kämpa att tag till
24:00 Kampanjer avgörande för köp
25:30 Sju av tio följer inte Rea-lagstiftningen
28:00 Är nya beteenden ett hot mot både Google och prisjämförelsesajter?
31.00 Nu kommer prisjämförelser av begagnat
34.00 Framtidens viktiga trender att följa är en större cirkulär affär, mer AI och social shopping.
Isabella Ahmadi
linkedin.com/in/isabella-ahmadi-15257416b
Jonas Arnberg
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
I Detaljhandelspoddens 101a avsnitt gästas Jonas Arnberg och Emma Hernell av Samir El-Sabini, medgrundare och VD på Juni, neobanken för e-handel. Vi får en analys av e-handelsläget och egenskaperna hos de företag som tar sig igenom krisen och står starka när det väder.
Innehåll
03:30 Bättre på att bedöma risk än storbankerna
08:30 En dubbling av antalet e-handelsföretag samtidigt som efterfrågan minskar ger tuffare tider för många e-handlare
10:30 De som kommer starkare ur krisen har sänkt kostnaderna, sett över produktbredden och marknadsföringen
13:30 Många försvinner men flera nya kommer till och en hel del nya affärsmodeller växer fram
18:00 Spännande idé med lajvkundtjänst i checkouten
21:30 Den globala konkurrens är här
34:00 Norden mår bäst i Europa
37:00 Utan Juni hade fler e-handelsföretag gått i konkurs
40:00 De e-handlare som genomför de tuffa besluten för sin organisation, lager, produkter och marknader är vinnare
47:00 Mot 40 procents e-handel 2030
Samir hittar ni här:
linkedin.com/in/samir-el-sabini
och juni här:
Emma Hernell:
linkedin.com/in/emma-hernell-3101141a
Jonas Arnberg:
linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
I detaljhandelspoddens 100e avsnitt får vi vara med om avslöjandet av vilket varumärke som uppfattas vara det mest hållbara enligt svenska konsumenter. Erik Elvingsson Hedén, VD och grundare Sustainable Brand Index, presenterar vinnaren, beskriver hur företag kan göra för att klättra på listan och hur hållbarhetsarbetet blir en allt viktigare del i positioneringen av ett varumärke.
Innehåll
02:00 Och vinnaren är…
04:30 Från perifer fråga till central angelägenhet
06:30 Änglamark är årets vinnare! Tydliga varumärken fungerar bäst just nu
09:30 Lidl och Willys har kommit ikapp Coop och ICA i hållbarhetsanseende
12:00 Toppen ägs av livsmedelshandelns varumärken
15:30 Hållbarhetsfaktorn viktigare i varumärkesbyggande
17:00 Systembolaget toppar retailligan – efter ha hållit uppe kommunikationen kring hållbarhet medan många andra har fokuserat på pris
21:00 Retailbotten innehas av mode, elektronikföretag och lågprisaktörer
23:00 Matspar innehar e-handelstoppen!
25:00 Blocket och Tradera på topp tre efter många år av tillväxt för second hand
27:30 Fast fashion under press - är borta om 15 år!
31:30 Idag har företagen hållbara ambitioner på riktigt
34:30 Hur klättra på listan?
37:00 Förklara värdet för kunden om du vill förflytta ditt varumärke mot en mer hållbar position
I Detaljhandelspoddens 99e avsnitt gästas vi av Victor Hjalmarsson, produktchef för e-commerce, på DHL. Vi diskuterar second hands snabba tillväxt, potentialen för e-handeln och att pris och upplevelse är de viktigaste drivkrafterna. Med i studion är också e-handelsentreprenören Joel Falck som vikarierar för Magnus.
Innehåll
02:30 E-handelns snabbaste tillväxt finns inom recommerce
03:30 Julhandeln flyttas till november och Blak Friday
06:00 Second hand fortsätter att lyfta även när konjunkturen vänder upp
07:00 Argumentet att handla second hand är framför allt ett lägre pris…
08:00 …och en roligare köpupplevelse
10:00 Recommerce är den nya torghandeln
11:30 Enkelhet nyckeln till framgång
13:30 Ombuden viktiga i first mile
14:00 Yngre handlar mest men föräldrar sticker ut
16:30 Plattformarna vs e-handeln, var finns lönsamheten i recommerce?
21:00 C2C affären skapar betalningsvilja för e-handelns frakter?
23.00 Outnyttjade resurser i garderoberna
26:00 Beteende att handla second hand är här för att stanna
29:00 Paketmarknaden för recommerce är mer lönsam
30:00 En ny skickgraderingsskala lyfter second hand
Victor Hjalmarsson hittar ni här:
http://linkedin.com/in/victor-hjalmarsson-a25a9383
DHLs E-handelskollen Recommerce hittar ni här:
https://www.dhl.com/se-sv/home/vara-divisioner/ecommerce/foretagskunder/e-handel/ehandelskollen.html
Besök vår hemsida:
https://www.detaljhandelspodden.se/
Joel Falck
https://www.linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
I Detaljhandelspoddens 98e avsnitt gästas vi av Paul Fischbein, VD på Revolution Race. Vi får en inblick in D2C-bolagets tillväxt internationellt, breddnigen mot fler produkter och konsten att hålla bruttomarginalen uppe. Paul tar oss också på en resa från e-handelns vagga genom finanskrisen fram till dagens e-handelsmarknad som bedöms växa i många år till. I detta avsnitt agerar också Joel Falck vikarie för Magnus.
01:30 Internationell marknad
04:30 D2C modellen håller priset nere samtidigt som lönsamheten är hög
07:30 Friluftskläder med stil
10:00 Kunderna, och de 550 000 kundrecensionerna, är en viktig del av utvecklingen av bolaget
12:00 Från byxor till bredare sortiment
20:30 Återförsäljare inget för oss
21:30 Amazon utgör ett bra komplement till vår huvudaffär och en möjlighet att visa upp delar av utbudet till nya målgrupper
24:00 E-handelns utveckling, från återförsäljare på nätet till D2C
28:00 Tuffa tider för enskilda bolag men den digitala transformationen accelererar i svagare tider och lyfter e-handeln på sikt
37:30 Konsten att hålla bruttomarginalen uppe
43:00 Viktigaste nyckeltalen att bevaka
Paul hittar ni här:
linkedin.com/in/paul-fischbein-92790a4
och RevolutionRace här:
Joel Falck
linkedin.com/in/joel-falck-6a6016b
Jonas Arnberg
I Detaljhandelspoddens 97e avsnitt gästas vi av Andreas Karlsson, inköpschchef på Blomsterlandet. Vi diskuterar Pelargoner, säsongsvariation, omnikanal och att Blomsterlandet planerar för fler butiker.
Innehåll:
02:30 Lågkonjuktur, dyr frakt, svag krona och svängigt väder skapade tuffa förutsättningar för 2023
04:30 Snittblommor och odling framför större trädgårsprojekt
08:30 Utmaningen med säsongsvariation
12:00 Liveshopping som kunskapsspridning
14:00 Omnimöjligheter med brett sortiment online och service och pickup i butik
17:30 Inköp och trender
21:00 EMV med hög kvalitet
24:10 E-com Ready leveranser sparar tid, pengar och klimat
28:30 Handeln kommer starkare ur krisen
31:30 Ambitionen är att bygga fler butiker
I Detaljhandelspoddens 96e avsnitt gästas vi av Alexander Moström, medgrundare till Blugiallo. Vi får en inblick i skräddat premiummode. Fördelarna med onlineaffären, det nya ”hemmet” och hur data skapar de perfekta passformerna.
Innehåll:
02:00 Skräddat herrmode under hemmajobb och lågkonjunktur.
05:00 Omställning under pandemin, från kostym till chinos.
07:30 Prishöjningar och marknadsföring av lyxsegmentet är strategiskt rätt, men med färre nya kunder som följd.
12.30 Med bra data skapas stora möjligheter för vår second hand affär, Giallo pages
14.30 Stora investeringar har sänkt lönsamheten men 2024 når vi svarta siffror
17:00 Skräddat online, hur fungerar det?
22:30 Premium ja, men livstidsvärdet på ett plagg kan ligga lägre än fast fashion
23:30 Nu öppnar vi upp vår butik ”hemmet” för att kunna låta varumärket blomma ut för fullt
28:00 Ännu större potential i skräddat dammode
32:30 AI och data höjer kundernas köpupplevelse
40:30 Personalisering är framtiden
Alexander Moström hittar ni här:
linkedin.com/in/alexander-moström-43881635
Och Blugiallo här:
I Detaljhandelspodden 95e avsnitt gästas vi av Ulf Mazur, VD och grundare av Matpriskollen. Vi får en insyn i dagligvaruhandelns prisstrategier, konsekvenserna av matprischocken och förflyttningen mot lågpris. Vi lär iss att smågodis och grönsaker får människor att byta butik och att Riksbanken inte kan slappna av, nu stiger matpriserna igen.
Innehåll:
1:00 Från direktreklam i brevlådan till app i telefonen
2:30 Priskampanj på biff, godis och grönsaker förflyttar kundströmmar
04:30 Vad kostar en liter mjölk? – Matpriskollen lanserar ett nytt prisverktyg för branschen
10.00 Matprisinflationen tar fart igen
17:00 Lågprisaktörerna vinnare på lågprischocken, men också på sikt
19:00 Allivsbutikens lönsamhet utmanas
22:00 Investera i personal istället för låga priser?
26:00 Marknadsledaren tar prisfajten
29.30 Kampanj och EMV växer
30.30 Nya strategier för leverantörernas prissättning
34.30 Stort ansvar vilar på dagligvaruhandelns jättar att måna om långsiktighet, mångfald och självförsörjning
37.30 Mat på nätet kommer att lyfta!
40:00 Centrallager smartaste modellen för e-handelslogistiken
43.30 Lyft fram hållbara varor!
Ulf Mazur hittar ni här:
Ladda ner nya appen – Butikskollen här:
https://b2b.matpriskollen.se/butikskollen
Besök vår hemsida:
https://www.detaljhandelspodden.se/
Jonas Arnberg
https://www.linkedin.com/in/jonas-arnberg-5306a41
Magnus Ohlsson
Vi säsongsstartar med en av retails tyngsta chefer, Meta Persdotter på CBS. Vi pratar pris, kampanj och konsumentbeteende, försöker reda ut KFs organisation och lär oss att Coop har landets billigaste matkasse online.
Innehåll:
01.30 CBS-chefen röstar för lägre ränta
03.30 Lågpris tar andelar och Extra tar fajten
08.00 Mer kampanj och EVM (COOPs egna varumärken)
11.30 Pristoppen bedöms vara nådd men vi lever i en komplex tid för retail och inget är säkert
13.00 CBS är KFs största förening med 200 COOP-butiker från Norra Uppland till Linköping
18.30 Vem är Coop?
21.00 Kooperationen idag
23.30 Använd din medlemsmakt
30.00 Entreprenörskap hos franchisetagarna lyfter Coop
32.00 Coop lyfter online med Stora Coop som e-handelshubb
36.00 Lägre pris på hållbara varor är vägen framåt
38.30 Bra men tuff relation till leverantörerna
41.00 Leverantörerna satsar mer på lågpris, men vilken plats får de i hyllan?
43.00 Marknadsandelen växer från dagens 17,5 procent till 20+!!
I Detaljhandelspoddens 93e avsnitt gästas vi av Eva Karlsson, VD Houdini Sportswear, och Nanna Gelebo, partner BCG. Vi får insikter i Houdinis nya affärsmodell som har högre bruttovinst än den vanliga affären och vi lär oss om hur uthyrning ger en ny relation till kunden.
Innehåll
3.00 Stora i Japan och snabb tillväxt i Kina
7.45 Störst hos återförsäljare men egna kanalerna växer snabbast
13.45 Hyr, prenumerera och köp begagnat i Houdini Circle
15.00 Begagnat som instegsprodukt
18.00 Houdinichefen talar gott om Shein!
19.15 Paradigmskifte pågång mot tillverkning av mer högkvalitativa produkter
23.45 Houdini Circle tar oss från transaktion till relation
29.30 Ökad bruttovinst i uthyrning
37.00 Nycklar till en cirkulära affären
I Detaljhandelspoddens 92a avsnitt gästas vi av Sebastian Rudenstam, VD och grundare av Beleco. Vi diskuterar hur en hyresmodell skapar en bättre affär för handeln och förändrar incitamenten att producera högkvalitativa varor med lång livslängd. Dessutom får vi en spaning om framtidens kontor, som kräver full flexibilitet.
Innehåll:
01:50 Spotify för möbler
15:30 Lagstiftningen kräver att du måste återbruka
18:30 Vi kommer inte tillbaka till kontoren
23:30 Flexibla företag har högre tillväxt
24:15 Mot mindre ytor
27:00 Nytt är ointressant, det är kvaliteten som är det intressanta
31:00 Från retail till hyra
I Detaljhandelspoddens 91a avsnitt gästas vi av Johan Munck, VD på Polarn O. Pyret, som beskriver hur pandemi och rekonstruktion snabbt transformerat företaget till e-handlare. Vi får också en inblick i en av Sveriges ledande second hand-affärer.
Innehåll
03.30 Pandemi och rekonstruktion skyndade på transformationen mot att bli ett e-handelsföretag
05.00 Från 20 procent online till dryga 53
09.30 Butikerna fyller fortfarande en viktig roll
11.00 Alla hyresavtal är uppsagda
14.30 Lågkonjunkturen driver second hand
18.00 Tre barn i varje plagg
25.00 Recommerce står snar för 10 procent och växer
29.00 framtiden är mer hållbar och mer digital
32.20 Fokus på produkten är viktigt för framgång
I Detaljhandelspoddens 90e avsnitt gästas vi av Jessica Mattsson på eEquity som menar att varumärkesbyggande är viktigare än någonsin, att en riktigt bra tillväxttakt från och med nu ligger på 30 procent och att störst lönsamhetspotential fortfarande finns inom D2C.
Innehåll
3.00 Nya värderingar av e-handelsbolag
7.00 En helt ny konkurrenssituation kräver varumärkesbyggande
10.00 D2C är fortfarande väldigt hett men butik och återförsäljare är naturliga komplement
12.00 Fortfarande stor potential i B2B
18.30 Det finns mycket kvar att skruva på inom e-handeln
22.00 Är hela konsumtionssektorn undervärderad?
24.00 Potential i recommerce, men vilken affärsmodell kommer att fungera?
29.20 Last mile börjar kosta mer men hotar inte e-handelns tillväxt
33.30 Bäst tillväxt i portföljen hittar vi i Zoo.se och högst lönsamhet kommer finnas inom D2C
35.30 30 procents tillväxttakt är riktigt bra från och med nu
I Detaljhandelns 89e avsnitt gästas vi av Jan Jakobsson från PostNord och Emma Gutestam från HUI. Ämnet är e-barometern för kvartal tre. Vi konstaterar att tillväxten online ökar igen efter sex kvartal av minusutveckling och att skillnaderna mellan branscherna är stora, med stark tillväxt för apotek medan byggvaror backar. Vi får också en inblick i Black Week och julhandeln som båda väntas växa.
Innehåll
1.20 Stora skillnader mellan branscherna med apotek i toppen och bygghandeln i botten
7.00 e-handeln vänder till plus!
9.00 Black Week väntas nå toppnotering
11.30 Från Black Friday, till Black Week och till och med Black Month!
14.15 PostNord planerar för ökade paketvolymer
17.00 Ökad julhandelsförsäljning online
21.15 Var beredd när konjunkturen vänder
26.00 Gärna en begagnad julklapp
I Detaljhandelns 88e avsnit möter vi Charlotta Lindblad, kommunikationschef på Swish. Vi diskuterar fördelen för handeln med digitala pengar, hur den obemannade handeln kan lyfta erbjudandet till kund och att kassalinjen snart är borta!
Innehåll
01.00 Handeln lyfter med Swish
09.30 Högre konvertering med Swish
15.00 Stor potential i obemannad handel
21.30 Framtiden finns i hybridbutiker med bättre öppettider
29.00 Kassalinjen försvinner
I Detaljhandelspoddens 87e avsnitt gästas vi av Karin Eriksson, VD Mestergruppen med byggvarukedjor som Bolist och XL-Bygg i portföljen. Vi diskuterar byggkonjunkturen och ägnar mycket tid åt den frivilliga kedjans suveräna affärsmodell. Karin beskriver också Mestergruppens expansionsplaner och lovar att konjunkturen vänder 2025!
Innehåll
1.30 Svag byggkonjunktur
8.30 Rotavdrag och grön omställning lyfter byggmarknaden ur krisen
14.30 Styrkan med fria handlare i samverkan
19.30 Byggmarknaden koncentreras
28.30 Strategier för framtiden
I Detaljhandelspoddens 87e avsnitt gästas vi av Karin Eriksson, VD Mestergruppen med byggvarukedjor som Bolist och XL-Bygg i portföljen. Vi diskuterar byggkonjunkturen och ägnar mycket tid åt den frivilliga kedjans suveräna affärsmodell. Karin beskriver också Mestergruppens expansionsplaner och lovar att konjunkturen vänder 2025!
Innehåll
1.30 Svag byggkonjunktur
8.30 Rotavdrag och grön omställning lyfter byggmarknaden ur krisen
14.30 Styrkan med fria handlare i samverkan
19.30 Byggmarknaden koncentreras
28.30 Strategier för framtiden
I Detaljhandelspoddens 86e avsnitt gästas vi av Emma Lythell och Martin Lindahl på Salesforce. Vi diskuterar vikten av att ha koll på sin data för att kunna leverera den bästa kundupplevelsen, handelns många möjligheter med AI och att konsumenterna använder AI i årets julhandel.
Innehåll
1:30 Värdet av att ha all kunddatta synkad och samlad på ett ställe
05:00 E-handelssverige har flera år av tillväxt framför sig
09.30 Stor potential i AI
20.00 AI knyter ihop den digitala och fysiska kanalen
24.00 Smartare marknadsföringsstrategier
29.30 Konsumenten använder AI i köpresan under BF och julhandeln
I Detaljhandelspoddens 85e avsnitt gästas vi av Nic Staeger, COO och CTO på Elcykelpunkten och Green Bennefits. Nic berättar bland annat om varför ett svårt uppdrag lockar, att det är dags att öppna butiker och varför e-handeln vinner AI-racet.
Innehåll
1.00 Stor potential i elcykelmarknaden
12.30 e-handelsläget hösten 23
15.00 Omnikanalernas möjligheter
21.00 Strategier för lönsamhet
24.00 Vikten av kategoristyrning
33.00 Därför vinner e-handeln AI-racet
36.30 Nya strategier för retails egna varumärken
46.30 Hållbar transformation
I Detaljhandelspoddens 84e avsnitt gästats vi av Sara Rosengren, professor på Handelshögskolan och ansvarig för Center For Retailing. Sara beskriver retails ökade intresse för akademin, hur konsumentbeteenden ändras i lågkonjunktur och hur framtidens handel formas.
Innehåll:
1.30 Retails behov av universitetsutbildning
5.50 I kris ändrar konsumenten beteende
10.40 Lågrishandelns tillväxt vs hållbar konsumtion
16.00 Hur agera i kris?
21.30 Hyra istället för att köpa
30.00 Tankar om framtiden
I Detaljhandelspoddens 83e avsnitt gästas vi av Julia Olsson, KAM eCom & Convenience på Orkla Confectionery & Snacks. Vi diskuterar Orklas strategier för e-handelns olika kanaler, en växande e-handel och att det finns en ”chipseffekt” i lågkonjunktur.
Innehåll:
4:30 Chipseffekt i lågkonjunktur
11:00 Varumärken säljer bättre online än i butik
16:00 E-handelns olika koncept
21:20 Q-commerce lyfter utanför storstäderna
25:00 E-handelns framtid
I Detaljhandelspoddens 82a avsnitt gästas vi av Kristofer Tonström, VD på Clas Ohlson. Vi diskuterar hur Clas Ohlson möter lågkonjunkturen, nya kundbeteenden och hur ett växande butiksnätverk stöttar e-handeln.
I Detaljhandelspoddens 81a avsnitt gästas vi av Sven-Olov Daunfeldt, chefsekonom på Svenskt Näringsliv. Sven-Olov konstaterar att Regeringens höstbudget är för defensiv medan Riksbanken är för offensiv, vilket för Sverige in i en djupare kris än nödvändigt. Men ljuset finns i en snabbt sjunkande inflation.
Detaljhandeln befinner sig i fortsatt tuffa tider. Med höga räntor och hyror spås flera tuffa år. Det kommer kräva utrymme för nytänkande och förändring. Nya affärsmodeller kommer utvecklas och konsumenter kommer anpassa sig. Men konsumtionsutrymmet kommer krympa jämfört med de senaste decennierna.
I Detaljhandelspoddens säsongsupptakt träffar vi Ola Nevander från Makrologik. Vi diskuterar konjunkturläget som efter ett uthålligt motstånd nu viker, hur vi konsumerar i lågkonjunktur och strategier för handeln.
I Detaljhandelspoddens 78e avsnitt gästas vi av Maria Edsman, VD för Bokusgruppen. Vi diskuterar bokhandelns utveckling, konsten att driva flera koncept inom bokhandeln, konsekvenser av digitalisering och butikens framtid.
I Detaljhandelpoddens 77e avsnitt gästas vi av Jonas Berg, ägare ICA Maxi Vasa, i Södertälje. Vi diskuterar dagligvaruhandelns priser, nya konsumentbeteenden, strategier för framtiden.
I Detaljhandelspoddens 76e avsnitt gästas vi av Omid Ganbari, VD och medgrundare av Matspar. Vi diskuterar matpriser, e-handel med mat och dagligvaruhandelns stora digitala potential
I Detaljhandelspoddens 75e avsnitt gästas vi av Johan Marcus, Sverigechef på Attensi. Vi diskuterar servicenivån i handeln och hur träning och simulering kan höja både resultat och medarbetarnas glädje och prestation.
I Detaljhandelspoddens 74e avsnitt gästas vi av Mia Forsgren, marknads- och kommunikationschef på Diös. Vi diskuterar Norrlands tillväxt, konsten att skapa levande stadskärnor, hyreshöjningarnas konsekvenser och takens framtid!
Detaljhandelspoddens 73e avsnitt gästas vi av SEO-specialisten och growth hackern Jorge Castro från Growth Marketing Sweden AB. Vi diskuterar potentialen i att använda SEO på riktigt, möjligheten i AI och vikten av att satsa på varumärket.
I Detaljhandelspoddens 72a avsnitt gästas vi av Axel Bukowski, VD på och grundare av Madden Analytics. Vi diskuterar e-handelns möjligheter till att ha rätt sak på rätt plats i rätt tid, högre lageromsättningshastighet och klokare prissättning.
I Detaljhandelspoddens 71a avsnitt gästas vi av Jonas Lindell, VD på DHL E-commerce. Vi djupdyker i last mile och får lära oss när hemleveranser är lönsamt, boxarnas potential och utlämningsställets fördelar - och utmaningar.
I Detaljhandelspoddens 70e avsnitt träffar vi Henrik Bunge, VD på Björn Borg, och diskuterar konsten att utveckla Björn Borg från kalsong- till sportvarumärke och hur försäljningen balanseras rätt mellan butik, återförsäljare, outlets, e-handel och marknadsplatser.
I Detaljhandelspoddens 69e avsnitt gästas vi av Mikael Sydner, reporter på Market. Vi följer upp en trendspaning som Market publicerade i september 2021och kan konstatera att mat på nätet försvann och riskkapitalet tog slut men annars är det många trender som fortfarande håller.
I Detaljhandelspoddens 68e avsnitt gästas vi av Malin Engblom och Liza Zetterberg på Svensk Handel Juridik och granskar detaljhandeln ur ett juridiskt perspektiv, framförallt djupdyker vi i hyresidexeringen som tryckt upp hyrorna 2023 samt hur du justerar priser under den nya ”rea-lagstifningen”.
I Detaljhandelspoddens 67e avsnitt gästas vi av Per Ljungberg, Innovationschef på Svensk Handel och Patrik Muller, e-handelsexpert på Nets. Tillsammans intervjuar vi finalisterna i Retail Awards-kategorin ”Årets köpupplevelse” om hur man skapar den bästa köpupplevelsen. Medverkande är Patrik Karlsson, CCO på Hatstore, Christnan Dahlborg, CMO på Elon och Erik Wickman, VD på Inet.
Detaljhandelspoddens 66e avsnitt gästas vi av Caroline Hamrin, grundare och delägare på Arkivet. Vi diskuterar Arkivets unika position som trendsättare och livsstilsvarumärke, om mixen av varumärken och vikten av att hålla uppe kundernas fomo.
Detaljhandelspodden hade äran att gästa D-Congress och spela in en lajvpodd med Petra Sabo på Didriksons och Ville Kangasmuukko Nordström från Bubbleroom. Det blev ev lärorik diskussion om hur man som företag expanderar via marknadsplatser och framförallt tips och tricks på hur du lyckas på Zalando.
I Detaljhandelspoddens 64e avsnitt gästas vi av Tom Flumé, ägare och grundare av Moos & Noor. Vi diskuterar hur Tom tagit sig an en bransch ur ett nytt perspektiv, att D2C ar hypat och att influenser är död.
I Detaljhandelspodden 63e avsnitt gästas vi av Joanna Hummel, nordenchef på Zalando. Vi diskuterar den svagare konjunkturen, marknadsplatsers utveckling, expansion via Zalando och strategier framåt.
I Detaljhandelspoddens 62a avsnitt gästas vi av Klas Balkow, VD på Axfood. Vi diskuterar den höga inflationen, konsumenternas sug efter lågpris och reder ut e-handelns framtid.
I Detaljhandelspoddens 61a avsnitt gästas vi av dagligvarugurun Hansa Andersson, ansvarig för detaljhandel på Capgemini. Vi diskuterar dagligvaruhandelns snabba transformation mot lågpris som blir det nya normen och hur jätten ICA måste förhålla sig till snabbväxarna Lidl och Willys.
I Detaljhandelspoddens 60e avsnitt gästas via av Stina Qubti, VD och grundare av second hand-kedjan Busfrö. Vi diskuterar ett snabbt ökande intresse för second hand och hur nya konsumentbeteenden i lågkonjunktur och en momssänkning kan lyfta branschen ytterligare.
I Detaljhandelspoddens 59e avsnitt gästas vi av Amanda Bukowski, VD på Adoore, och diskuterar fördelarna med influencerdrivna varumärken och vad som är viktigt för att lyckas med influencersamarbeten.
I Detaljhandelspoddens 58e avsnitt gästas vi av Annica Ånäs, VD på Atrium Ljungberg, som beskriver Atrium Ljungbergs förflyttning från handelsfastigheter till att bygga städer. Vi får också en uppdatering av handelns utveckling just nu och och självklarheten i att höja hyran med 10 procent.
I Detaljhandelspoddens 57e avsnitt gästas vi av Andreas Rylander, VD på Kjell & Company. Vi diskuterar etableringsstrategier, hur man skapar kundservice i världsklass och vikten av att ha en organisation som vågar testa.
I Detaljhandelspoddens 56e avsnitt möter vi budgetkungen Göran Westerberg, VD på Rusta. Vi diskuterar lågprishandelns lyft, konsumentens köpbeteende just nu, fastighetsägares syn på budgethandeln samt Rustas expansionsplaner.
I Detaljhandelspoddens 55e avsnitt gästas vi av Jesper Eriksson, Sverigechef för Klarna. Vi konstaterar att det blev rekord i årets Black Friday och att det ser bra ut inför julspurten men att 2023 blir betydligt tuffare. Vi pratar också om hur Klarna som infrastruktur för e-handel idag tar större ansvar för en hållbar konsumtion och att framtiden erbjuder många spännande möjligheter.
I Detaljhandelspoddens 54e avsnitt gästas vi av modeprofilen Charlotte Norden, VD på Cellbes, och diskuterar modehandelns utveckling från pandemi till ekonomisk kris, förmågan att växa lönsamt och betydelsen av en fysisk katalog.
I Detaljhandelspoddens 53:e avsnitt gästas vi av Björn Thorngren, VD och grundare på MEDS. Vi diskuterar apoteksbranschens digitalisering, hur det är att vara ny i en värld av jättar och betydelsen av att bygga varumärkeskännedom.
I Detaljhandelspoddens 52a avsnitt gästas vi av Evelina Galli, konsument- och teknikexpert på Pricerunner. Vi pratar om konsumentens prismedvetenhet, prissättning och att Singles Day och Black Friday blir starten på en omfattande kampanjsäsong.
I Detaljhandelspoddens 51a avsnitt gästas vi av Björn Påhlman Spenger, grundare av Fashion Tech Group och podden "Framtidens E-handel”. Vi diskuterar e-handelns utveckling, olika affärsmodellers fördelar inom e-handeln, e-handelns framtid och prissättnigsstrategier inför Black Friday.
I Detaljhandelspoddens 50e avsnitt gästas vi av Jonas Karlén, VD på Adlibris. Vi diskuterar läsning, e-handelsstrategier, vikten av butik och varför e-handel är en mer hållbar affärsmodell än butikshandel.
I Detaljhandelspoddens 49e avsnitt gästas vi av makroexperten Ola Nevander från Makrologik. Magnus argumenterar för ett mörkt scenario och Jonas för ett ljust medan Ola försöker utse den rätta vägen. Vi funderar också över om lågprishandeln är överskattad och e-handeln underskattad i det konsumtionslandskap vi nu går in i.
I Detaljhandelspoddens 48e avsnitt gästas vi av Carl Helgesson, Amazonexpert och VD och grundare av Rankona Mazon. Vi diskuterar Amazons etablering i Sverige och får en lektion i hur man säljer på Amazon. Carl bjuder på sin tips om hur du lyckas på Amazon och att du absolut inte får missa A9:an!
I Detaljhandelspoddens 47e avsnitt träffar vi e-handelsprofilerna Mats Fischerström och Axel Lindgren från nShift som även har Sveriges populäraste e-handelsvlogg Mats&Axel. Vi diskuterar hur konsumtionsklimatet driver lågpris och vikten av att fortsätta investera i logistik för att höja kundnöjdhet och e-handelstillväxt.
I Detaljhandelspoddens 46e avsnitt gästas Jonas och Magnus av Jenny Rydström, grundare och VD på Gents. Jenny bjuder på sina erfarenheter av att ha drivit e-handel i 18 år som nischad specialist i premiumsegmentet, sin syn på performance marketing vs varumärkesbyggande och drömmen om att ha en butik i Stockholm.
I Detaljhandelspoddens 45e avsnitt gästas vi av Margareta Boström, affärsutvecklare på Jula. Vi diskuterar hur konjunkturläget kan passa Jula, fördelen att finnas både online och offline, nya kundbeteenden och hur Amazon har motiverat den svenska handeln.
I Detaljhandelspoddens 44e avsnitt gästas vi av en av retailsveriges tyngsta profiler, Ann Carlsson, VD på systembolaget. Vi diskuterar Systembolagets digitaliseringsresa, monopolets konkurrens, vikten av att våga utvecklas och så klart vilka platser Systembolaget etablerar på i framtiden.
I Detaljhandelspoddens 43:e avsnitt gästas vi av Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets. Vi diskuterar det osäkra handelsläget, e-handelsfrossan och vart e-handeln är på väg i höst.
I Detaljhandelspoddens sista avsnittet för säsongen gästas vi av Patrik Levin, VD på GeKås, som beskriver hur pandemin och restriktioner i det närmaste stängde verksamheten för att därefter återhämtas till nya rekordnivåer. Nu står varuhuset starkare än någonsin tidigare och är en symbol för destinations- och upplevelseshopping.
I Detaljhandelspoddens 41a avsnitt gästas vi av Aurore Belfrage, techinvesterare och styrelseproffs. Vi diskuterar tillväxtbegreppet, handels lågprisrace och hur en hållbar omställning nås genom bland annat ett tydligt ramverk, ett pris på koldioxid och smartare investeringar i logistik och energi.
I Detaljhandelspoddens avsnitt nummer 40 gästas vi av Ali Goche, VD och grundare av Gordon. Vi diskuterar hur stor e-handeln med mat kan bli, hur e-handeln med mat blir lönsam och ”köra hem mat-branschens” kommande koncentration och mycket mer.
I Detaljhandelspodden 39e avsnitt gästas vi av Wilhelm Sporrong, VD och grundare av Gamifiera. Vi diskuterar hur handeln hamnat i ett reaträsk med för stort fokus på kortsiktiga nyckeltal. Nu är det dags att börja bygga lojalitet, engagemang och en väldigt mycket roligare handel!
I Detaljhandelspoddens 38e avsnitt gästas vi av Ville Kangasmuukko Nordström, VD på Bubbleroom, och diskuterar hur pandemin tvingade fram en snabb omställning av verksamheten som nu placerat företaget i en starkare possition. Vi pratar kända brands vs egna varumärken, hur e-handeln måste nischa sig och att det efter den geografiska expansionen är dags för butikssatsning.
Världens ekonomiska system är i obalans efter en lång tid av artificiell lågräntepolitik - det säger en av Sveriges bästa och mesta konjunkturspanare, Ola Nevander, fristående nationalekonom. Vi går igenom hur vi hamnade i vad som kan vara en bubbla och hur logistikkaoset och kriget i Ukraina mycket väl kan bli de komponenter som gör att det hela spricker, eller åtminstone pyser ut. Ett viktigt avsnitt för att förstå att evig högkonjunktur inte är möjlig, men också hur det påverkar konsumtionen och handeln.
Ehandeln tappar under första kvartalet och Detaljhandelspodden är såklart anledningen på spåret. Vi pratar ehandelns utmaningar och hur en butikskedja transformeras till e-handelsföretag med Nic Staeger som har en bakgrund från ICA, Apoteket, Cervera och numera Nordiska Galleriet. Vi sågar metaverse till den grad att Jonas är rädd för att vi ska uppfattas som en gubb-pod och Magnus är allmänt taskig som vanligt när han får chansen. Ett episkt avsnitt!
I Detaljhandelspoddens 35e avsnitt gästas vi av Rickard Lyko som beskriver hur butiksnätet kompletterar e-handeln för att inspirera kunder och bygga varumärken. Vi får också en inblick i e-handlarens tillväxtplaner.
I Detaljhandelspoddens 34e avsnitt gästas vi av Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen. Vi diskuterar stigande matpriser, konjunkturens tvärvändning och dagligvaruhandelns prissättning.
I Detaljhandelspoddens 33e avsnitt hälsar vi på i Östersund och diskuterar stadsutveckling med "årets centrumutvecklare" Calle Hedman. Efter utslagningarna till följd av pandemin står hyresgästerna återigen på kö för att komma in i city, men det är framförallt restauranger som vill etablera.
Sandra Gadd, CFO på Boozt, gästar podden och berättar om de senaste årens snabba tillväxt, vikten av automation och hur de fått ner antalet returer kraftfullt
I detaljhandelspoddens 31a avsnitt gästas vi av Eric Lundberg, VD på Apotek Hjärtat, som beskriver hur man växt till marknadsledare och hur man nu planerar för att på alvar konkurrera med e-handelapoteken.
I Detaljhandelspoddens 30e avsnitt gästas vi av Freddy Jönsson Hanberg och diskuterar krigets påverkan på handel och globala logistikkedjor. Precis som Coronapandemin flyttade oss några år framåt i tiden vad gäller digitalisering kan Rysslands invasion av Ukraina lyfta investeringar i AI och förnybar energi.
I detaljhandelspoddens 29e avsnitt gästas vi av Soledad Gonzalez och Arne Andersson som presenterar e-barometern för helåret 2021. Vi diskuterar hur handeln nu har passerat inflection point, tidpunkten för vilken tillväxten i butik stannar av samt begagnathandelns snabba utveckling och e-handelslogistikens framtid.
I Detaljhandelspoddens 28e avsnitt gästas vi av Markus Trautman, Kommunikationschef på Iboxen, som beskriver hur boxarna fyller upp staden och möjliggör att e-handeln kan växa mer hållbart. Dessutom ger levereransboxarna en härligare leveransupplevelser för e-handelskonsumenten, men också en viktig infrastruktur för stad, handel och medborgare.
I Detaljhandellspoddens 27e avsnitt gästas vi av Henrik Severin som har varit med att utveckla Reitans innovativa koncept PBX och som förklarar vad hållbarhet är på riktigt.
Vi är tillbaka! Med skakigt ljud och utan gäst är vi igång igen efter en längre paus. Vi diskuterar hur inflationen tar fart under nästa år och konstaterar att e-handelskonsumenten snart står utan möjlighet att showrooma, om inte e-handeln börjar bygga butiker.
I Detaljhandelspoddens 25e avsnitt gästar HUIs prognoschef Ola Nevander och vi diskuterar HUI:s senaste konjunkturrapport!
I Detaljhandelspoddens 24e avsnitt träffar vi Bank Bergström, VD för Nordic Nest. Vi pratar om hur man driver lönsam e-handel genom att bygga en stark kultur, om att skapa starka varumärken och att titta på fler fysiska butiker för att skapa en ännu bättre kundupplevelse. Den gamla sanningen om att ha kunden i fokus är även framåt en förutsättning för att ha en långsiktigt sund affär.
I detaljhandelspoddens 23e avsnitt gästas vi av Åsa Parsmo och Sofia Valentin som berättar hur de gett den gamla butikskedjan Joy nytt liv utifrån en helt ny logik. Genom att ta med kundklubb och varumärken möter de nu kunden digitalt på joyshop.se - vi pratar också om kedjornas utmaningar och om vad service egentligen är.
Detaljhandelspodden möter Daniel Lundh från Lifvs och pratar om obemannade butiker, hur man bygger relation till konsumenterna och hur man håller tempo i utvecklingen genom att vägra se den rådande branschlogiken som ett hinder.
I detaljhandelspoddens 21a avsnitt gästas vi av Moon-Suck Song, grundare och ägare av Panagora. Vi diskuterar den transformation kedjesverige ger sig in i, köpcentrumens potential som plattform och mycket mer.
I Detaljhandelspoddens 20e avsnitt medverkar Ola Nevander, prognoschef på HUI, och vi diskuterar handelns utfall 2020 och den kraftfulla omställning mot e-handel som skett samt utsikterna framåt.
I detaljhandelspoddens 19e avsnitt gästas vi av Kajsa Hernell, VD på NCSC, och Monica Bruvik, retail analytiker på HUI. Vi diskuterar köpcentrumens utveckling under pandemin och hur utvecklingen ser ut framåt.
I säsongens sista avsnitt diskuterar vi HUI Researchs konjunkturrapport med prognosgurun Ola Nevander själv. Vi summerar året och spanar om livet och ekonomin efter pandemin. Vem vinner och vem försvinner?
I detaljhandelspoddens 17e avsnitt gästas vi av Pär Christiansen, CFO och tf vD på Clas Ohlson. Vi diskuterar e-handelstillväxt, nya format, feeder-stores och mycket annat.
I Detaljhandelspoddens 16:e avsnitt gästas vi av Hans Skruvfors, VD på Foodora, som beskriver Foodoras insteg i retail och sin version av framtidens handel.
I detaljhandelspoddens 15e avsnitt gästas vi av Sebastian Heimfors, Director Innovation and Data på Axel Johnson, som beskriver hu Axel Johnson arbetar med dataanalys för att öka effektiviteten och utveckla affärserbjudandet samt hur en experimenterande organisation är mycket mer effektiv än en projektbaserad.
Lyft stadens attraktivitet så kommer handeln att vilja vara i citykärnan
I detaljhandelspoddens 14e avsnitt gästas vi av Helena Olsson, chef stadsutveckling, på Fastighetsägarna Stockholm. Vi diskuterar citykärnornas utveckling i pandemin, staden som handelsplats och möjligheter framåt.
I detaljhandelnspodden 13 gästar Jessica Matsson, Investment Director på eEqity. Vi diskuterar e-handelsstrategier, investerares syn på sektorn och internationell expansion
I det 12e avsnittet av Detaljhandelspodden gästas vi av Carl Fredrik Teder, e-handelsanalytiker på Postnord. Vi går igenom e-barometern för kvartal 2 som uppvisar det hittills starkaste e-handelstillväxten genom tiderna. I spåret av coronapandemin och social distansering har den svenska e-handelsförsäljningen stigit med otroliga 49 procent.
I Detaljhandelspoddens elfte avsnitt diskuterar vi sommarens utveckling och HUIs dagsfärska konjunkturprognos med Ola Nevander, konjunkturspanare på HUI. Hypersnabb digitalisering, pandemi och Amazon rör om i grytan. Ljusare utsikter för handeln men osäkerheterna om framtiden är fortsatt stora och kräver snabba beslut av handelns aktörer om man vill hänga med i utvecklingen.
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected].
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
I detaljhandelspoddens första avsnitt efter sommaren gästar Lars-Åke Tollemark och ger sin syn på handelsläget, Coronakrisens hantering och hyreskontraktets framtid. Lars Åke ger också handeln en rejäl känga och menar att hyrorna inte är för höga men handelns affärsmodeller för svaga.
I Detaljhandelspoddens åttonde avsnitt gästas vi av Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord. Vi diskuterar e-handel under Coronakrisen och den nya e-barometer som PostNord precis har släppt.
”Situationen får krisen 2008 att likna en söndagspicknick”.
Så kommenterar Ola Nevander, HUIs konjunkturanalytiker och prognoschef den senaste konjunkturrapporten. En svag världsekonomi innan Covid-19 kombinerat med drastiska förändringar i konsumtionen bäddar för ett utdraget krisförlopp och förändrade beteenden.
Världens högst värderade företag, Amazon, väntas etablera i Sverige inom de närmaste månaderna och tillsammans med coronakrisens konsekvenser accelererar det handelns strukturomvandling och digitalisering. Podden gästas av Amazonexperten Jacob Wall, affärsutvecklingsdirektör på Axel Johnson, som beskriver sin bild av läget i handeln samt sin syn Amazon och hur du som företag möter denna detaljhandelsjätte.
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected].
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Vi poddar vidare i del 5 av detaljhandelspodden med våra spaningar från veckan som gick. I detta avsnitt gästas vi av Christian Resell som är VD för Maze Interior - vi pratar inredningsbranschens förutsättningar, Direct to consumer, kanalstrategi och hur man som leverantör ser på återförsäljare som är online respektive offline.
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected].
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
I det fjärde avsnittet tittar vi mot Kina och hur en ny detaljhandeln formas i spåren efter Corona - men där utvecklingen redan innan gick mot en mer snabbfotad och datadriven marknad, där erbjudandet i sig är viktigare än själva kanalen.
I det fjärde avsnittet av Detaljhandelspodden gästas vi av Jacob Lovén
som driver podden Den Digitala Draken. Vi får ta del av hans erfarenheter av Kina och diskuterar vad vi i väst kan lära oss av utvecklingen där!
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected].
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
Detta avsnitt har på grund av rådande läge behövt spelas utan studio och ljudproducent, vilket innebär att ljudet inte är lika bra som vanligt. Hoppas att ni har överseende!
I det tredje avsnittet av Detaljhandelspodden gästas vi av Stina Klaesson, VD på Åhléns Outlet. Vi diskuterar det senaste från coronakrisen, det nya normalläge handeln befinner sig i och fördjupar oss i den växande outlettrenden.
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected].
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
Här är andra avsnittet av Detaljhandelspodden, ett samarbete mellan HUI Research och We Hunt For Heads.
Idag fortsätter vi att beskriva hur handelns transformation accelereras av Coronapandemin och digitalisering.
Andra avsnittet handlar bland annat om:
1. Coronakrisens effekter på konjunkturen - vi uppdaterar utefter den senaste tidens nyhetsflöde och konstaterar att Regeringen måste återkomma med fler och kraftigare stödpaket - Sverige har råd!
2. Modesegmentets transformation - beskeden om rekonstruktioner och konkurser duggar tätt nu - kan så många som 30% av kedjorna slås ut fram till i sommar?
3. Hur gårdagens A-läge blev C-läge och effekterna av att konsumenterna handlar lokalt i större utsträckning än tidigare
4. Hur ser detaljhandeln ut i höst och vad blir konsekvenserna för fastighetsägarna. Vilka kommer etablera framåt?
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected]
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
Varmt välkommen till första avsnittet av Detaljhandelspodden, ett samarbete mellan HUI Research och We Hunt For Heads.
Vi, Jonas Arnberg och Magnus Ohlsson, kommer med jämna mellanrum att dela med oss av våra spaningar om läget i handeln just nu.
Första avsnittet handlar bland annat om:
1. Coronakrisens effekter på konjunkturen
2. Förändrade konsumentbeteenden - vinnare och förlorare i handeln
3. Vad bör man som aktör i handeln göra nu?
Har du förslag på ämnen som du skulle tycka att det var spännande att vi berörde i ett kommande avsnitt, så är du välkommen att kontakta någon av oss på [email protected] eller [email protected]
Musik: https://audiojungle.net/user/korshun
Producent: Jonas Vikström, Svensk Handel
Projektkoordination: Caroline Ohlsson, We Hunt For Heads
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.