Bra podcast

Sveriges 100 mest populära podcasts

Tyngre Träningssnack

Tyngre Träningssnack

Med Jacob och Wille

Prenumerera via iTunes / Apple Podcaster

tyngre.se/

Avsnitt

Avsnitt 139: Mikael Mattsson

Veckans Tyngre Träningssnack fokuserar på betydelsen av att träna på olika intensiteter när man vill förbättra sin prestation i någon konditionsidrott. Du får veta hur man vanligen delar in träningen i olika intensitetsspann och vilka träningseffekter du främst får från de olika typerna av träning.

Du får lära dig hur du kan använda pulsen för att styra din träning och vilka andra sätt det också finns att veta på vilken intensitet du arbetar på för stunden. Till exempel blir enkla förklaringar på hur du kan uppskatta din tröskel och maxpuls.

Du får även en diskussion kring hur världens bästa konditionsidrottare ungefär fördelar sin träning när det gäller olika intensiteter och vilken relevans kunskapen därifrån kan ha på träningen hos en motionär.

Om du uppskattar att lyssna på Mikael Mattsson så har han varit gäst hos oss flera gånger tidigare då vi diskuterat lite olika ämnen. Det är avsnitt 5, 30 och 109 som berör gener vid träning, alkohol och träning samt belastning och återhämtning.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Sena förberedelser inför ett kanonavsnitt 00:01:37 Intensitetsfördelning vid konditionsträning med Mikael Mattsson 00:03:03 Hur delar man in olika intensiteter inom konditionsidrotter 00:06:08 Borgs RPE är vanligt och väldigt användbar 00:07:39 Olika kulturer delar ofta in intensiteterna olika 00:08:12 Zonerna är ofta anpassade för en viss grupp, ofta elit, och passar därför inte alla 00:10:25 De olika zonerna i förhållande till Borgs RPE 00:12:48 Man orkar sällan mer än 2-3 hårda pass i veckan 00:16:52 Finns det sätt att uppskatta var man har laktattröskel mm? 00:24:00 Det är väldigt bra att känns till sin maxpuls 00:27:08 Hur du kan uppskatta var du har din tröskel 00:30:16 Hur elitidrottare fördelar träningen på olika intensiteter 00:31:25 Borde man dela in den högintensiva träningen i flera olika spann? 00:34:24 Trenden har varit mot en mer polariserad eller pyramidformad träning inom konditionsidrotten 00:38:43 Träning på högre intensitet än man ska tävlar kan vara väldigt givande 00:40:11 Träning vid tävlingshastighet är också viktigt 00:46:08 Den som klarar att tränar mest vinner vanligen inom konditionsidrotterna 00:50:00 Hur översätter man det här till motionärer? 00:53:59 Vi kan träna lite hårdare än vi borde för maximal effekt 00:58:45 Människor rör sig mindre nu och får kanske mindre lågintensiv träning av sig själv 01:03:37 Är den lågintensiva träningen nyckeln till framgång? 01:07:05 Ska yngre och äldre idrottare fördela intensiteten likadant? 01:08:46 Kan andra typer av idrotter ta över något kring konceptet om polariserad träning? 01:13:10 Olika individer svarar bättre på olika intensiteter 01:16:02 Tränare som tränar alla lika vs de som anpassar efter individen 01:19:12 Kan man göra något test för att få reda på vilken profil man själv är?
2018-07-11
Länk till avsnitt

Avsnitt 138: Mirko Mandi?

Vad är det rent mekanistiskt som gör att högintensiva intervaller ger människor en högre syreupptagningsförmåga? I detta avsnitt av Tyngre Träningssnack fokuserar vi på den frågan genom att diskutera doktoranden Mirko Mirko Mandi? nuvarande forskning på KI. Du får bland annat veta varför blodplasman sjunker markant efter ett hårt intervallpass, hur man mäter blodvolymen hos en levande människa och hur hårt vissa jobbar för att få arbeta som forskare.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Fotbollssnack 00:04:33 Summering av Willes löpsäsong 00:07:57 Dagens gäst, Mirko Mirko Mandi? 00:11:15 Mirkos nuvarande forskning och tidigare utbildning 00:18:57 Hög ambition och hårt jobb för att få en forskartjänst 00:20:24 Tufft men bra mastersprogram i Örebro 00:21:45 Det är avancerat och dyrt att göra läkemedelsstudier i Sverige 00:24:09 Mirkos nuvarande forskning på HIT 00:27:31 Vilka är de centrala faktorerna som ger ökad VO2max vid intervallträning 00:28:26 Hur mäter man blodvolym hos en människa? 00:31:05 Tömningen av plasma från blodet är troligen viktigt för att stimulera ytterligare blodbildning 00:38:06 Sprinter på 30 sekunder är jobbigt men effektivt 00:41:30 Resultatet när det gäller högre VO2max 00:44:06 Efterföljande studier i Mirkos doktorerande 00:47:58 Försök att förstå var plasman tar vägen och vilka mekanismerna kan vara 00:49:52 Vad kan tänkas vara en optimal träningsfrekvens med HIT träning? 00:52:24 Eventuella upplägg för studie nummer fyra 00:53:35 Möjligheten att använda dialys som en form av doping 00:55:18 Varför studerar Mirko kondition när han själv är styrkeidrottare? 00:57:53 Olika sätt att uppskatta slagvolymen i hjärtat 00:59:35 Blir hälsoeffekterna de samma från HIT som kontinuerlig träning? 01:03:40 Studier med MR är ibland väldigt svåra att förstå 01:07:21 Idrottsvetenskap är inte en rak väg till fysiologiforskning 01:08:19 Idrottspsykologi och mognad
2018-07-04
Länk till avsnitt

Avsnitt 137: Tidskrifter som flippar ur och livsmedel med tillsatt protein

Jacob och Wille diskuterar lite allt möjligt i det här avsnittet av Tyngre Träningssnack. Du får bland annat veta varför tidskriften BJSM har flippat ut helt den senaste tiden, hur knäna mår hos tidigare fotbollsproffs, varför du ibland kan lukta ammoniak eller aceton efter din träning och vilka eventuella nackdelar det skulle kunna finnas med tillsatt protein i olika livsmedel.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 En tråkig men ändå värdig inledning 00:05:27 Tidskriften British Journal of Sport Medicine (BJSM) har flippat ur helt 00:08:44 Före detta fotbollsspelare har mer knäproblem än övriga befolkningen 00:23:16 Finns det nackdelar med processat/tillsatt protein 00:29:23 Alkohol i styrketräningsvärlden 00:36:12 Vad hade Wille och Jacob eventuellt vela doktorera inom 00:45:00 Varför kan man ibland börja luka ammoniak? 00:46:08 Varför kan man ibland börja luka aceton? 00:51:35 Varför har så många lättare att tro på en enskild person än forskning?
2018-06-27
Länk till avsnitt

Avsnitt 136: Podden om snabbare återhämtning

Denna vecka fokuserar Jacob och Wille på olika sätt att snabba på återhämtningen efter ett träningspass eller en tävling. Du får veta vilka metoder vet vi fungerar, vad som eventuellt skulle kunna fungera och vad är mest ett slöseri på tid och/eller pengar.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Det svåra i att föreläsa för ungdomar 00:04:35 Tema återhämtning mellan täta träningspass 00:06:34 Hur mäter man återhämtning? 00:09:08 Aktiv återhämtning 00:17:51 Nedjoggning kan göra nytta efter långa träningspass som belastat hjärtat hårt 00:19:47 Med kort paus är det bäst att inte bli kall emellan 00:26:16 En nyare meta-analys på återhämtningsmetoder 00:28:58 Tveksam data men några metoder har kanske en liten effekt 00:31:18 Tydligt publikationsbias 00:37:00 Skillnaden mellan elitidrottare och motionärer här 00:39:14 Att äta kolhydrater fungerar 00:42:11 Sömnens mer akuta inverkan är svårstuderad 00:45:50 Protein har en effekt på sikt men tveksamt om den är akut 00:47:36 För mycket träning ger mer slitage och du presterar sämre 00:49:18 Spara den hårdaste träningen till den mer specifika träningen 00:53:15 Kompressionskläder och deras eventuella effekt 00:54:43 Är man stressad får man sämre återhämtning 00:56:26 Skaderisken ökar under stressiga perioder i livet 00:58:55 Lyssna på ljudbok som avslappning
2018-06-20
Länk till avsnitt

Avsnitt 135: Tommy Lundberg

En av världens största konferenser kring träning har precis avslutats och tillsammans med den återkommande gästen Tommy Lundberg så får du en summering av det som togs upp. Årets ämne på konferensen var hypertrofi, det vill säga muskelbygge.

Du får veta vad vi idag vet kring vad det är som får muskler att börja växa. Vilken stimuli som krävs och vad som sen sker i musklerna. Du får även en längre diskussion kring träningsfrekvens och även höra lite om hur valet av vikten skulle kunna påverka resultaten och varför byggare eventuellt skulle kunna vinna på att både träna med riktigt lätta vikter och tunga vikter.

Utöver det här så diskuteras den internationella olympiska kommitteens nya konsensus kring kosttillskott och varför den svenska hållningen i frågan skiljer sig så mycket från det som forskningen visar idag.

Ett annat intressant sidospår i det här avsnittet handlar om vad som sker i musklerna hos personer som gör ett könsbyte. Hur påverkas deras muskelmassa och styrka av den hormonbehandling som de genomgår före operationen?

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Genomgång av ACSM konferensen 00:01:34 Tommy Lundberg är tillbaka 00:03:57 När forskare möts på konferenser 00:07:25 Är forskare för restriktiva med att spekulera? 00:08:58 Varför blev resultaten sämre av NSAID vid styrketräning? 00:14:14 Vad händer med musklerna vid ett könsbyte? 00:22:00 Huvudtemat hypertrofi på ACSM 00:23:09 Vad våra muskler består av 00:26:20 Det finns en hel del som vi fortfarande inte vet 00:27:06 Vilka stimuli kan få en muskel att växa? 00:28:16 Skulle vårt nervsystem kunna påverka vår muskeltillväxt? 00:31:27 Vad som sker i musklerna efter ett stimuli 00:33:07 Vilken betydelse har sattelitceller? 00:40:09 Ribosomer kan också vara viktigt 00:43:13 Vad fungerar i praktiken just nu? 00:44:14 Träningsfrekvensen spelar inte så stor roll under en vecka? 00:48:35 Lätta vikter och failure 00:52:04 Överlapp mellan styrka och kondition för hälsa 00:58:06 Förhållandet mellan muskelmassa och styrka 01:06:18 Betydelsen av starka senor och ligament 01:11:56 IOCs konsensus kring kosttillskott 01:12:56 Riksidrottsförbundets ovetenskapliga hållning kring kosttillskott

 

2018-06-13
Länk till avsnitt

Avsnitt 134: Veganböcker, formtoppning och fettförbränning

Jacob och Wille svarar på lyssnarfrågor i det här avsnittet och är bland annat inne på formtoppning, veganböcker, morgonpromenader och fettförbränning samt varför korta anaeroba intervaller har en positiv effekt på den aeroba förmågan hos många motionärer.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Fint väder, pollenproblematik och högt blodtryck 00:02:00 Varför är det så svårt att toppa formen för en specifik dag? 00:07:54 Bidrar extremdiet till mer skada eller nytta på sikt? 00:11:06 Var har Wille studerat? 00:11:36 Fettförbränning för stunden och fettförlust på lång sikt 00:25:08 Tankar kring The China Study 00:41:08 Enbensträning kontra tvåbensträning för hoppare 00:42:53 Mättar olika proteiner med olika aminosyrasammansättning olika mycket 00:45:00 Är set-point någonting som gäller efter kroppsfett eller kroppsvikt? 00:47:48 Är det okej om unga barn följer med på längre löppass? 00:51:42 Anaerob träning och överföringen till aerob förmåga
2018-06-06
Länk till avsnitt

Avsnitt 133: En guide kring olika former av studier och vetenskapliga artiklar

Det snackas mer och mer om studier, forskning och vetenskap när det gäller träning, kost och hälsa och det är väldigt positivt. Men om du ska förstå hur mycket tyngd du ska lägga vid ett visst resultat och hur bra bevisat ett påstående verkligen är så behöver du känna till vilka olika typer av studier som det finns och vilka styrkorna och svagheterna är med varje typ. I det här avsnittet så guidar Wille och Jacob dig igenom grunderna kring olika former av vetenskapliga artiklar och studier.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Olika typer av studier och vetenskapliga artiklar 00:01:54 Evidenspyramiden 00:04:47 In vitro studier 00:14:08 Djurstudier 00:24:19 Observationsstudier 00:24:55 Fallstudier 00:34:10 Cohortstudier och epidemiologi 00:42:41 I fall det är självrapporterad data är resultaten än mer osäkra 00:47:19 Interventionsstudier, randomiserade och icke randomiserade 00:58:15 De negativa sidorna med RCT 01:02:56 Systematiska översiktsartiklar 01:08:09 Meta-analyser 01:15:39 Narrative review eller enkel översiktsartikel 01:19:37 Det är svårt att avgöra om en review är bra eller dålig i fall man inte kan ämnet sen tidigare 01:20:44 Ledare och korta brev eller debattartiklar 01:27:53 Personer med fina titlar som uttalar sig i media
2018-05-30
Länk till avsnitt

Avsnitt 132: Andreas Håkansson

Denna vecka gör Jacob och Wille en djupdykning i termer så som processat och naturligt i dagens avsnitt av podden. Som hjälp har de professor Andreas Håkansson som forskar på hur man kan effektivisera och förbättra livsmedelsproduktion i större skala och som även har ett eget större intresse i hur människor ser på mat och livsmedelsproduktion.

Andreas Håkansson har också skrivit boken "Det ängsliga matsamhället - Det fina med färdigmaten" som handlar just om hur konsumenter ser på maten de äter och de processer som den har genomgått.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Jacob och Willes liv - i korthet 00:02:58 Dagens gäst, Andreas Håkansson 00:03:33 Hur slår man den perfekta majonnäsen? 00:04:54 Andreas forskning inom livsmedelsteknik 00:10:37 Människors inställning till processad mat 00:12:21 Det ängsliga matsamhället - det fina med färdigmaten 00:13:21 Kan den negativa synen på processad mat vara människors förenklade riktlinjer för att välja bättre livsmedel? 00:17:57 Eventuella problem med att kalla ultraprocessad mat dålig 00:20:20 Svårigheterna med att se att korrelationen processat-dåligt innebär att allt processat är dåligt 00:22:15 Processad mat kan vara mycket mer klimatsmart 00:25:19 Fabriksmat innehåller ofta mindre mängder av ämnen som ses som giftiga 00:28:49 Företagens agenda där får hälsa inte är nr 1 00:31:29 Forskning för att minska svinn och göra maten bättre 00:35:33 Vad Andreas tycker att matindustrin gör extra dåligt idag 00:39:17 Problemet och riskerna med när folk inte vill ha konserveringsmedel i maten 00:43:47 Natriumbensoat finns även i naturen 00:47:56 Arbetet med att försöka öka produkten utan mer miljöpåverkan 00:52:14 Lekmanna toxikologi och problemet med konserveringsmedel 00:56:26 Problemet med enkla riktlinjer när kosten är komplicerat 01:03:39 Diskussionen kring naturlig och onaturlig mat 01:04:58 Nutritionism, livsmedelsindustrin och blir maten nyttigare? 01:08:46 Svårigheten att veta hur ett livsmedel verkligen är producerat och vad det innehåller 01:12:31 Är Andreas köpt av industrin? 01:13:53 Mycket samarbete med industrin är vad som förväntas och det är nödvändigt 01:18:06 Regerings mål att svensk livsmedelsindustri ska öka
2018-05-23
Länk till avsnitt

Avsnitt 131: Hur du utför en övning är mycket viktigare än vilken övning du gör

Denna vecka går Wille och Jacob på djupet kring vad det verkligen är som gör att du förbättrar ditt 1 RM i en övning och varför det är relevant att veta det. För idrottare spelar nämligen några av faktorerna en stor roll medan andra inte har någon direkt överföring till deras idrott om de inte tävlar i just den övningen.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Wille krampade under halvmaran 00:04:18 Vilka faktorer bidrar till att man blir starkare i en övning 00:07:53 De fyra faktorerna som bidrar till ökad styrka i en övning 00:13:54 Teknikförbättring - väldigt specifikt för övningen 00:15:55 Intermuskulär koordination - ganska specifik för rörelsen 00:24:45 Förmågan att frivilligt aktivera musklerna maximalt 00:27:24 Förstärkning av muskel-senkomplexet 00:28:32 Varför överföringen från styrketräning till idrott ibland är dålig 00:33:49 Vad vill man uppnå när en idrottare styrketränar för att bli bättre i en annan idrott? 00:36:18 Varför överföringen från styrketräning till idrott kan ta tid 00:41:38 När ska man vara på gymmet och när ska man träna annat? 00:47:15 När är hopp lämpligare än långsammare övningar? 00:50:19 Styrketräning är mycket för att förebygga skador 00:51:24 Hur mycket ska man försöka jobba med tekniken hos nybörjare? 00:54:18 Lite av varje med skamlös reklam för ljudbok
2018-05-16
Länk till avsnitt

Avsnitt 130: Argumentationsfel och saker som många tror

Det finns många argument som används flitigt inom träning, kost och hälsa som sällan verkligen tillför någonting till en diskussion. I det här avsnittet så går Jacob och Wille återigen igenom ett antal av dessa för att försöka belysa problemet med dem. Du får dock också veta i vilka situationer som vissa av argumenten faktiskt ändå kan tillföra någonting till diskussionen.

Detta är det tredje avsnittet vi släpper på detta tema. De tidigare avsnitten har varit avsnitt 47 och avsnitt 79.

Tyngre Träningssnacks instagram kan du hitta bilder relaterat till detta (och tidigare) avsnitt.

Hålltider

00:00:00 Introduktion 00:03:31 Det finns massor av forskning att x är farligt 00:11:02 Saker som upprepats så ofta så alla tror de är sant och bara refererar till varandra 00:16:21 Blir du verkligen hungrig av lågt blodsocker? 00:21:45 Jag har gjort x i många år 00:32:26 Skulle ha alternativmedicin haft samma statistik skulle det förbjudas omedelbart 00:38:30 Det här visste vi ju redan... 00:43:30 Vad kallar du då en person som... 00:50:02 Dagens ohälsa skylls på dagens kostråd 00:57:30 Det är skillnad på kolhydrater och kolhydrater och fett och fett 01:02:37 Skitmat finns numera som ljudbok!
2018-05-09
Länk till avsnitt
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.
Uppdateras med hjälp från iTunes.